Matematika 5

 

2020.06.04. csütörtök

 

Feladat ellenőrzése

Tk. 253. / 6. a) Alfonz vagyona: 2 € ; Balázs vagyona: -3 €;  Csaba vagyona: -1 € ; Dani vagyona: 0 €

-3 < -1 < 0 < 2

b) -6°C < -2 °C < 0°C < +5 °C

 

Tk. 254./7.  a) a=-11   b=-6     c=-2     d=3      e=11

b) -10 < 10           +5 > -7             0 < +4              -3 < 0               -2 > -5

c) -5,-4,-3,-2,-1,0,+1,+2

d) A:igaz               B: hamis          C: igaz

 

Az egész számok abszolútértéke

Tk. 255. oldal Értelmezés részt lemásolni a füzetbe és a mellette lévő példákat is leírni.

Tk. 255./10. feladatot megoldani a füzetbe!

 

Az év második felében próbáltam olyan feladatokat adni nektek, melyek könnyebben érthetőek otthon, egyedül is. Sokan voltatok, akik mindig minden feladatot időben és hibátlanul küldtetek! Nekik nagy GRATULÁCIó!

A következő év elején ezeket a feladatokat megbeszéljük újra, a nem érthető részeket kijavítjuk.

Köszönöm a kitartó munkátokat! Nagy dicséret: Rami, Paula, Gréta, Niki, Andrea, Csenge, Zsombi, Dezsi, Benji, Sanyi, Heni, Dorina, Zalán, Panka, Z. Dávid!

Akik tartoznak, tőlük várom a feladataikat!

 ——————————————————

 

2020.06.03.szerda

 

Feladat ellenőrzése

Tk. 251./3.           a) 6 Ft

b) -6 Ft

c) 0 Ft

 

Egész számok összehasonlítása

Tk. 253. / 6. füzetbe old meg a feladatot!

Lap alján található Figyeld meg! részt olvasd el, a számegyenest másold le a füzetbe elnevezésekkel együtt.

Tk. 254./7. füzetbe old meg!

————————————————————–

2020.06.02.kedd

 

Feladat ellenőrzése

Tk. 230./4.

  1. grafikon
  2. 7 ötödikes és 12 hatodikos, összesen 19 tanuló jár matematikai szakkörre
  3. néptánc szakkörre 10 ötödikes, matematikára 12 hatodikos tanuló jár

Tk. 230./ 5.

  1. 16 °C
  2. 14 és 15 óra között
  3. 0 és 14 óra között
  4. 16 óra körül, amikor hirtelen csökkent a hőmérséklet

 

Az egész számok

Olvasd el a Tk. 249.-250. oldalát. A bekeretezett szabályokat írd le a füzetbe. A 252. oldalon található szabályt is írd le a füzetbe!

Tk. 251./3. feladatot a füzetbe old meg.

 

 

————————————————-

Matematika 5. osztály

2020.05.28. csütörtök

Feladat ellenőrzése

Tk. 229./2.

4

5

Grafikonról adatok leolvasásának gyakorlása

Old meg a füzetedbe a Tk. 230./4. és 5. feladatát! A megoldásról képet kérek!

A 4. feladatnál ne felejtsd el a grafikont lemásolni és befejezni, majd a kérdésekre válaszolni!

—————————————

2020.05.27. szerda

A tizedestörteket folytatjuk a következő tanévben.

Összefüggése, nyitott mondatok

A Tk. 227. oldalát olvassátok el. Az 1. példa táblázatát valamint a következő oldalon található oszlopdiagramot másoljátok le a füzetbe.

A Tk. 229./1. feladatának megoldását ugyanígy másold le a füzetbe ( a könyvet is olvasd el közben)!

1

Old meg a füzetbe a Tk. 229./2. és a 230./3. feladatát. Táblázatokat írd le a füzetbe és válaszolj a kérdésekre!

——————————————————————-

Matematika 5. osztály

2020.05.26. kedd

Hétfőn mindenkitől kértem a feladatairól képet! Írtam is, hogy osztályozni fogom!

Akitől kaptam: Rami, B.Barbi, Bettina, Niki, Gréta, Andrea, Leila, Csenge, Zsombi, Dezsi, Dorina, Zalán, Panka, Z.Dávid, Sanyi, Beni.

Osztályzatot még nem adtam rá, mindenkinek elküldöm emailben, ha kijavítottam. A pontosan dolgozó tanulókkal szerdán folytatjuk!

A listán nem szereplő tanulóktól várom az elkészített feladatokat (egy jeggyel rosszabbról indulnak). Kedden még lehet pótolni!

—————————————-

2020.05.25. hétfő

 Feladat ellenőrzése

Tk 217./96.

1

A tizedestörtek utolsó feladataként az eddig tanult feladatokra adok egy-egy példát. Ha valamelyikre nem emlékszel, lapozz oda a füzetbe vagy a tankönyvbe!

Sajnos többen vannak, akik nem veszik komolyan a feladatok elvégzését és elküldését. Sajnálom, de ők a nyári szünetet tanulással fogják tölteni!

Az elkészült munkákról képet kérek, osztályozni fogom!

Tk 220./100. a) b)

     221./107. a) b) c) d) füzetben, írásban számolj

     221./110. a) b)

     221./113. c)

     222./115. a)

——————————————————————

2020.05.21. csütörtök

 Feladat ellenőrzése

1

Az átlag kiszámítása

Tk 216. oldalán lévő kidolgozott feladatokat nézzétek át, értelmezzétek és másoljátok le a füzetbe!

  1. 217. oldal lap tetején találjátok az átlagszámítás szabályát, ezt írjátok le a füzetbe!

Tk 217./96. old meg a füzetbe!

————————————————————–

2020.05.20. szerda

Feladat ellenőrzése

1

Szöveges feladatok megoldása

Ne felejtsd el: adatok, terv, számolás, válasz!

Tk 215./ 93. a) b) csak egyféleképpen old meg

Tk 215./94. a) c)

————————————————————————–

2020.05.19. kedd

Feladat ellenőrzése

4

A hétfőn kért feladatról ismét alig kaptam képet, pedig mindenkitől kértem! 13-an vannak, akik elvégzik a munkájukat becsületesen és ügyesen. Sajnos be kell vezetnem, az el nem végzett munka érdemjegye: elégtelen!

 

Osztás gyakorlása

Végezd el a füzetbe a következő osztásokat és küld el a róla készült képet! Osztályozom!

458,9:8=

720,59:4=

1036,5:5=

684,21:3=

940,11:2=

4387,2:6=

 ————————————————

2020.05.18. hétfő

Feladat ellenőrzése

Tk 212./ 86.

Tk 212./89. a)

1

 Az alapműveletek közül már csak az osztás maradt hátra.

Tizedestörtek osztásánál is számjegyenként jelöljük az osztandót, leírjuk a hányadost és visszaszorzás után megállapítjuk a maradékot. Amikor a tizedesvesszőhöz érünk a hányadosban is kitesszük a tizedesvesszőt.

3Írd le a füzetbe a következő osztásokat!

 

2

A házi feladatról képet kérek! MINDENKITŐL

——————————————————-

 

2020.05.14. csütörtök

 A keddi feladatról még mindig várom a képeket!

Szerdai feladat ellenőrzésre!

1

Tk 212./ 86. feladatot a füzetbe old meg! A szorzásokat írd le a feladat alá, számold ki, majd rakd ki a relációs jelet.

Tk 212./89. a) feladatot a szöveges feladatok szerint (adatok, terv, számolás, válasz) old meg!

—————————————————————

Matematika 5. osztály

2020.05.13. szerda

 A keddi házi feladatról sajnos ismét kevés képet kaptam!

Keddi házi feladat ellenőrzése! Akinek nem így néz ki, feltétlen javítsa!

3

Emlékeztető: tizedestört szorzásánál elvégezzük a szorzást, mintha nem lenne tizedesvessző. A szorzat megállapításánál összeszámoljuk a tizedes jegyek számát és hátulról számolva kitesszük a tizedesvesszőt. Közben NEM!

 Még egy kis gyakorlás! Írásbeli szorzás a füzetbe számolva!

0,48*76           7,54*38           40,05*47         6,7*324           0,58*16           1,4*8

2,8*84             32,6*11           0,21*52           6,7*37

——————————————————–

2020.05.12. kedd

 Feladat megoldása

Tk 211./85. a) 4,8                   7,2                   0,6                   12,8                 0,09

  1. b) 0,63                 0,54                 0,008               12,08               6,006

Emlékeztető: tizedestört szorzásánál elvégezzük a szorzást, mintha nem lenne tizedesvessző. A szorzat megállapításánál összeszámoljuk a tizedes jegyek számát és hátulról számolva kitesszük a tizedesvesszőt. Közben NEM!

 Tk. 211./84. írásbeli számolás, az elvégzett feladatról képet kérek!

————————————————

2020.05.11. hétfő

A csütörtöki feladatokról még mindig várom a képeket!

Tizedestörtek szorzása természetes számmal

Írásbeli szorzásokkal fogunk foglalkozni. Tizedestörtet úgy szorzunk természetes számmal mintha egész szám lenne, nem foglalkozunk  a tizedesvesszővel. Elvégezzük a szorzást és a végén megszámoljuk hány számjegy található a törtben. Ahány tizedesjegye van annyi számjegyet hátulról visszaszámolunk és oda tesszük ki a tizedesvesszőt.

 216,4*6

12984  a tizedesvessző után egy számjegy van, ezért hátulról egy számjegyet visszaszámolunk, és oda tesszük a tizedesvesszőt, vagyis 1298,4

34,65*5

17325  a tizedesvessző után két számjegy van, ezért 2 számjegyet visszaszámolunk és oda tesszük ki a tizedesvesszőt, ezért 173,25

Tk 211./85. írásban számolj a füzetbe!

————————————————————————

2020.05.07. csütörtök

 

Ellenőrzés

A megoldott feladataitokat nézzétek át, mert akiktől kaptam hibákat követtek el. Egy számban egy darab tizedesvessző van. Ha a törtet szorozzuk vagy osztjuk, a tizedesvessző elmozdul. Helypótló 0-kat használunk, ha szükséges.

1,3:10=0,13                 2,45:10=0,245            0,9:10=0,09     83,76:10=8,376

240,8:10=24,08           3,54:10=0,354            20,6:100=0,206           82,5:100=0,825

23,5:100=0,235           3,45:100=0,0345        451:100=4,51              8,8:100=0,088

124,6:1000=0,1246     309:1000=0,309         47,8:1000=0,0478       220,1:1000=0,2201

42,5:1000=0,0425

 

Gyakorlás

Végezd el a műveleteket!

7,8*10=           14,8*10=         29,6*10=         3,9*10=           1,95*10=         0,975*10=

1,23*100=       0,098*100=     7,6*100=         61,8*100=       1,5*100=

1,245*1000=               65,7*1000=                0,258*1000=               3,64*1000=

 

12,3:10=          2,4:10=            0,8:10=            1:10=               7,5:10=            15:10=

12,3:100=        45,24:100=      7,6:100=          125:100=         548,6:100=

485,9:1000=                59,2:1000=                 654:1000=                   3,5:1000=

A megoldott feladatokról képet kérek!

 ———————————————————————————————

2020.05.06. szerda

 Ellenőrzés

4,67*10=46,7              16,2*10=162              7,59*10=75,9              38,072*10=380,72  

8,056*10=80,56          19,71*10=197,1         7,1*10=71                   19,92*10=199,2

0,35*100=35               0,049*100=4,9           10,01*100=1001         0,6*100=60

32,8*1000=32800       25,487*1000= 25487      0,2415*1000= 241,5   1,74*1000=1740

 

Tizedestört 10-zel, 100-zal,1000-rel való osztása

Füzetbe írd le a szabályokat

Ha egy számot 10-zel osztjuk, a tizedesvesszőt egy hellyel balra visszük.

Ha egy számot 100-zal osztjuk, a tizedesvesszőt két hellyel balra visszük.

Ha egy számot 1000-rel osztjuk, a tizedesvesszőt három hellyel balra visszük.

Füzetbe másold be a megoldott feladatot!

1

Végezd el a következő osztásokat!

1,3:10=            2,45:10=          0,9:10=            83,76:10=        240,8:10=        3,54:10=

20,6:100=        82,5:100=        23,5:100=        3,45:100=        451:100=         8,8:100=

124,6:1000=                309:1000=       47,8:1000=      220,1:1000=    42,5:1000=

——————————————————————————

2020.05.05. kedd

A tegnapi feladat leadásának határideje ma reggel volt. Akitől megkaptam, annak a feladatait értékelni fogom és emailben megírom az eredményét. Aki nem küldött, azt is értékelni fogom csak sajnos egy rossz jeggyel.

A tizedestörtek összeadása és kivonása után a szorzás következik.

Tizedestört szorzása 10-zel, 100-zal, 1000-rel (szabályt füzetbe leírni)

Ha tizedestörtet 10-zel szorzunk, a tizedesvesszőt egy hellyel jobbra visszük (mert a 10-ben egy db 0 van).

Ha tizedestörtet 100-zal szorzunk, a tizedesvesszőt két hellyel jobbra visszük (mert a 100-ban kettő db 0 van).

Füzetbe írd le a következő feladatokat. A tizedesvessző helyét próbáltam színes ceruzával rajzolni, Te is rajzold be!

 1

Old meg a következő feladatokat!

4,67*10=                     16,2*10=                    7,59*10=                     38,072*10=

8,056*10=                   19,71*10=                  7,1*10=                       19,92*10=

0,35*100=                   0,049*100=                10,01*100=                 0,6*100=

32,8*1000=                 25,487*1000=            0,2415*1000=             1,74*1000=

2020.05.04.hétfő

 Eddig a tizedestörtek írásával, olvasásával, összehasonlításával, összeadásával és kivonásával foglalkoztunk.

Ahhoz, hogy a törteket össze tudjuk hasonlítani, ugyanannyi tizedesjegynek kell mindkettőben szerepelnie. Ha ez nem teljesen, a tört végére 0-kat írunk. Pl: 1,02 vagy 1,2 a nagyobb? 1,02-ben kettő tizedesjegy szerepel, az 1, 2-ben csak egy, így utána írunk egy 0-t. 1,2=1,20 vagyis 1,02<1,20

Ennek segítségével oldjátok meg a Tk. 203./61. feladatot a füzetben!

A tizedestörtek összeadásánál és kivonásánál írásban számolunk és a tizedesvesszőnek egymás alatt kell lennie.

Pl: 2,34

5,6

+ 0,102

8,042

Írásbeli művelet segítségével számold ki a Tk. 203./62. feladatát a füzetben!

Mindkét feladatról (vagyis a füzetről) képet kérek, melyet értékelni fogok! Határidő: kedd reggel

———————————————————————————————-

Matematika 5. osztály

2020.04.29. szerda

Házi feladat ellenőrzése

1

Tk. 202./55.b)

5.osztály: 54,4+4,9=59,3 kg

két osztály együtt: 54,4+59,3=113,7 kg

kell még gyűjteni: 150-113,7=36,3 kg

 A hét utolsó napján egy kis játékra hívlak Titeket!

http://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=666&select_osztaly_search=5-osztaly&select_tantargy_search=matematika&select_temakor_search=tortek-tizedes-tortek

Jó pihenést a hétvégére!

—————————————————————————–

2020.04.28. kedd

A hétfőn megoldott feladataitokról képet kértem Tőletek!1

Sajnos nem mindenkitől kaptam meg! A megkapott feladatok sok hibával készültek, így mindenképpen ellenőrizd le a tegnapi munkád és javítsd ki a hibákat! Mellékszámítás nélkül nem fogadom el a megoldást!

Ellenőrzés

 

 

 

 

 

 

 

 

A mai feladat hasonló lesz, mint a tegnapi. Remélem ügyesebben fog menni!

A füzetbe másold le a következő feladatokat!

2

Önálló munkában old meg és küld egy képet a megoldásról!

3

————————————————————————–

2020.04.27. hétfő

Tizedestörtekkel műveletek

A tizedestörtekkel kapcsolatosan gyakorló feladatokat kell ma megoldanotok.

Műveleti sorrendre figyelve a Tk. 201./54. feladatot a füzetbe old meg!

Figyelj az első művelet a zárójelben lévő, majd írd le a feladatot zárójel nélkül (eredményét már tudod), végül balról jobbra kiszámolni az eredményt.

Szöveges feladat megoldása szintén a füzetbe. Tk. 202./55. a)

Figyelj a lépésekre! 1. adatok leírása 2. nyitott mondat felírása 3. számolás 4. válasz

Mindkét feladatról fényképet kérek!

—————————————————————-

Matematika 5. osztály

2020.04.23. csütörtök

Tizedestörtek összeadásának, kivonásának gyakorlása

A tizedestörtek összeadásánál, kivonásánál oda kell figyelni, hogy a megfelelő helyiértékek egymás alá kerüljenek. A tizedesvessző egymás alatt van!

 Négyzetrácsos füzetbe dolgozzatok!

Gyakorlásnak a következő 4 tankocka megoldása a feladat.

https://learningapps.org/1855053

https://learningapps.org/2447621

https://learningapps.org/4357453

https://learningapps.org/5630447

Kellemes hétvégét mindenkinek!

—————————————————————————–

Matematika 5. osztály

2020.04.22. szerda

Házi feladat ellenőrzése

5oszt

Tizedestörtek kivonásának gyakorlása

A tizedestörtek kivonásánál is arra kell odafigyelni, hogy a megfelelő helyiértékeket egymás alá írjuk. A tizedesvessző egymás alatt van!

Négyzetrácsos füzetbe dolgozzatok!

Tk. 201./ 52. feladatot a füzetbe oldd meg!

———————————————————————————————

2020.04.21. kedd

Házi feladat ellenőrzése

5oszt

Tizedestörtek kivonása

A tizedestörtek kivonásánál is arra kell odafigyelni, hogy a megfelelő helyiértékeket egymás alá írjuk. A tizedesvessző egymás alatt van!

Négyzetrácsos füzetbe dolgozzatok!

Tk. 201./ 50. feladatot a füzetbe oldd meg, becslés nem kell! Képet kérek a füzetről!

 ——————————————————————————————

2020.04.20. hétfő

Házi feladat ellenőrzése

Nézd át a csütörtöki feladataid és javítsd ki, ha szükséges.

Tk. 201./51. a) 38,225            b) 76,116        c) 645,525       d) 56,27          e) 102,655

f) 102,201          g) 60,253         h) 66,35           i) 43,85            j) 19,169

Tizedestörtek összeadásának gyakorlása

Négyzetrácsos füzetbe dolgozzatok!

Tk. 201./ 49. feladatot a füzetbe oldd meg, becslés nem kell!

——————————————————————————————

2020.04.16. csütörtök

Házi feladat ellenőrzése

Az elküldött munkáitok alapján vannak hibák a feladataitokban. Fontos, hogy mindig ellenőrizzétek le az előző napi feladatokat!

Tk. 195./ 41.   5€=500 cent              54€=5400 cent           537€=53700 cent                   2000€=200000 cent

195./42.          6€45 cent=645 cent               76€53 cent=7653 cent          

                        37€5 cent=375 cent               400€50 cent=40050 cent

195./43.          500cent=5€                1300 cent=13€            13000 cent=130€

  500000 cent=5000

 

Tizedestörtek összeadása

A tizedestörtek írásbeli összeadásánál arra kell nagyon figyelnünk, hogy az azonos helyiértéken szereplő számok egymás alá kerüljenek. Pl: egyesek egyesek alá, tizedek tizedek alá. Az összeadást hátulról kezdjük, mint az egész számoknál. Amikor elérjük a tizedesvesszőt azonnal kirakjuk az összegben és csak utána haladunk tovább a következő számjegyre!

Füzetbe írj egy pár példát!

5evf

 

 

 

A Tk. 199. oldalán a 3. példát írjátok le a füzetbe.

Megoldani és képet küldeni a Tk. 201./51. feladatáról kell!

————————————————————————————————

2020.04.15. szerda

 Házi feladat ellenőrzése

Az elküldött munkáitok alapján vannak hibák a feladataitokban. Fontos lenne, hogy mindig ellenőrizzétek le az előző napi feladatokat, azért is rakom fel az eredményeket.

Tk. 193./31.  a≈2       b≈7                 c≈43               d≈269             e≈100             f≈108

Tk. 193./33.  a≈7,3     b≈5,6              c≈8,4              d≈7,6              e≈10,2            f≈2             g≈3,0            h≈4,2

i≈4,1               j≈0,0               k≈15,0            l≈0,5

Euróval fizetünk  Tk. 195-196.old.

A 195. oldalt mindenki olvassa át és értelmezze.

Füzetbe pirossal: Az Európai Unió közös pénzneme az euró. Jele: €

Az euró váltópénze az eurocent, röviden cent.

1€= 100 cent

1.példa füzetbe leírni

1 cent = 0,01 €           4 cent = 0,04 €            10 cent = 0,10 €

30 cent = 0,30 €          34 cent = 0,34 €

1  = 100 cent €            2  = 200 cent €            2,5  =250 cent €

Ugyanígy old meg a Tk. 195./41. 42. 43. feladatot!

 A visszaküldendő feladatokat csak kevés embertől kapom meg!

Minden kedden és csütörtökön kérek feladatot mindenkitől!

A hiányosságokból sajnos gyűlnek az osztályzatok (1).

————————————————————————————————–

2020.04.08. szerda

 

Házi feladat ellenőrzése

Tk 190./20. a) 0,6 > 0,06        b) 0,5 = 0,50               c) 0,12 > 0,1                d) 0,03 < 0,4                        e) 0,04 < 0,3       f) 0,3 > 0,29

190./21. a) 0,6 > 0,059      b) 0,32 > 0,129           c) 0,05 < 0,072            d) 0,005 < 0,1                     e) 0,105 < 0,15     f) 0,01 = 0,010

Tizedestörtek kerekítése

A tizedestörtek kerekítésénél is ugyanazt a szabályt alkalmazzuk, mint az egész számok esetén. Ha a számjegy 0 és 4 között található lefelé kerekítünk, ha 5-nél nagyobb számjegy van felfelé kerekítünk.

A kerekített érték helyiértékét megkeressük (megjelöljük) és a tőle jobbra álló számjegy dönti el melyik irányba (felfelé, lefelé) kell kerekítenünk.

Füzetbe írd Te is!

Kerekítsd egyesekre(ezt a helyiértéket jelölöd): 12,4 vagyis azt kell eldönteni marad 2 vagy 3 lesz belőle. Ezt a tőle jobbra álló számjegy dönti el, mivel ez a 4, ezért lefelé kerekítünk vagyis marad a 2.

12,4≈ 12                      3,16≈ 3                       34,8 ≈35          123,67≈ 124               2,15≈ 2

Kerekítsd tizedekre!

5,18 ≈5,2                     10,106≈ 10,1              0,09≈ 0,1         101,88≈ 101,9            99,95≈10

 

Kerekítsd századokra!

0,075 ≈0,08     3,818≈ 3,82     18,651 ≈18,65            103,995≈ 104              3,456 ≈3,46

 A Tk. 193./31. 33. feladat megoldását és fényképezését (elküldését) kérném mindenkitől!

A tavaszi szünetre jó pihenést, kellemes időtöltést kívánok!

————————————————————————————————–

2020.04.07. kedd

 

Remélem a tegnapi feladattal végleg sikerült a tizedestörtek írását begyakorolnia mindenkinek.

A tizedestörtek egyszerűsítése, bővítése a következő feladatunk. A törtvonalas törteknél beszéltünk már erről, de itt még egyszerűbb lesz a dolgunk.

Bővítsük a következő tizedestörtet századokra: 2,3             A századok azt jelentik, hogy a tizedesvessző után két helyiértéknek kell szerepelnie, nekünk viszont csak egy van. Nincs más teendőnk, mint utána írni egy nullát, aminek értéke nincs, de a századok helyén máris található egy számjegy. Felírhatjuk 2,3=2,30 (használhatjuk az egyenlőség jelet, mindkét szám ugyanannyit ér.)

Szabály füzetbe pirossal: A tizedestört végére akárhány 0-t írhatunk, a tört értéke nem változik. Ezt nevezzük a tört bővítésének.

Füzetbe ceruzával írjunk egy pár példát: 3,4=3,40=3,400

13,2=13,20=13,2000

435,45=435,4500=435,450

Ha a tört végére nullákat írhatunk, akkor természetesen el is hagyhatunk. Vagyis egyszerűbb alakban írhatjuk fel. 5,700=5,7

Szabály füzetbe pirossal: A tizedestört végéről akárhány nullát elhagyhatunk, ezt nevezzük egyszerűsítésnek.

Füzetbe példák írása: 34,6000=34,6

1,300=1,3

89,90000=89,9

Ahhoz, hogy törteket tudjunk összehasonlítani az egyszerűsítésre és bővítésre van szükségünk. Csak olyan törteket tudunk összehasonlítani, melyeknek a tizedesvessző után ugyanannyi számjegye van. Ha ez nem áll fenn pótoljuk nullákkal.

Füzetbe(tedd ki a megfelelő relációs jelet):  1,23     1,32   Az összehasonlításnál sorban nézzük a számjegyeket, mivel mindkettő 1 egész, lépünk tovább. A következő számjegy már nem egyezik ezért már is dőlt, hogy a második tört a nagyobb. Vagyis: 1,23 < 1,32

példák: 23,44 > 23,39                        76,56 < 76,68              0,31 > 0,12

Van olyan eset, mikor ilyen egyértelműen nem tudjuk eldönteni melyik szám a nagyobb.

5,3     5,32       Ahhoz, hogy dönteni tudjunk, mindkét törtnek ugyanannyi számjegyének kell lennie a tizedesvessző után, vagyis az 5,3-et bővítjük egy 0-val 5,30-ra. Így már tudjuk, hogy az 5,30 < 5,32

példák: 4,34 >4,30                  67,70 < 67,66

 

Ezek segítségével biztos vagyok benne, hogy megbirkóztok a következő feladatokkal.

Tk 190./20. 21. képet kérnék a megoldott feladatokról!

——————————————————————————–

 

2020.04.06. hétfő

Házi feladat ellenőrzése!

186./10.

200,062=2 százas+6 század+2 ezred

192,609=1 százas+9 tizes+2 egyes+6 tized+9 ezred

162,043=1 százas+6tizes+2 egyes+4 század+3 ezred

0,0162=1 század+6 ezred+2 tízezred

1643,17=1 ezres+6 százas+4 tizes+3 egyes+1 tized+7 század

5346,28=5 ezres+3 százas+4 tizes+6 egyes+2 tized+8 század

 

A mai napon a tizedestörtek írását, olvasását gyakoroljuk még egy kicsit. Az elküldött feladatokból (akiét láttam) úgy tűnik ügyesen megértettétek, hogy a helyiértéket mindig hozzámondjuk a számhoz.

A következő feladatokat kell megoldani:

https://learningapps.org/7652393

 

https://learningapps.org/7652416

 

https://learningapps.org/7652438

Mindhárom feladat kötelező!

Matematika 5. osztály

2020.04.02.csütörtök

Házi feladat ellenőrzése!

186./8.            5,4: öt egész négy tized

5,04: öt egész négy század

3,121: három egész százhuszonegy ezred

112,01: száztizenkettő egész egy század

0,13: nulla egész tizenhárom század

0,037: nulla egész harminchét ezred

0,37: nulla egész harminchét század

3765, 101: háromezer-hétszázhatvanöt egész százegy ezred

186./9. a) 98,57          b) 12,012        c) 3,102           d) 5,002           e) 0,6               f) 0,03

g) 100,01 h) 200,002      i) 1,011            j) 27,2

A számok összeg alakját eddig nem használtuk, de ez már nektek ismerős, csak ki kell egészíteni a törtrésszel. Összegalak: miből áll a szám vagy miből rakjuk össze.

  1. írd le a füzetbe (helyiérték táblázat segít)

21,8=2 tízes+1 egyes+8 tized

8,054=8 egyes+5 század+4 ezred

Ugyanígy írd le a számok összeg alakját a Tk. 186./10. feladatában található számoknak.

—————————————————————————

Matematika 5. osztály

2020.04.01.szerda

Házi feladat ellenőrzése!

186./7.a)         3,05: 5 század

305: 5 egyes

50000,05: 5 tízezres, 5 század

600,005: 5 ezred

3545000: 5 százezres, 5 ezres

0,505: 5 tízed, 5 ezred

7.b)

Névtelen

Még mindig egy kis gyakorlás!

Tk 186./8. (Ne olvasd, hanem írd le a füzetbe!)

186./9.

———————————————————————————————

2020.03.31.kedd

Házi feladat ellenőrzése!

táblázat_mariann

 

 

 

 

 

 

A táblázatba alá kértem, hogy írjátok!

56,347: ötvenhat egész háromszáznegyvenhét ezred

3,02: három egész kettő század

0,735: nulla egész hétszázharmincöt ezred

30,46: harminc egész negyvenhat század

500,8: ötszáz egész nyolc tized

100,009: száz egész kilenc ezred

 

Old meg a füzetedbe a Tk186./ 7.a) segítség: 5 egyes, 5 tízes, 5 százas, stb

b)

2020.03.30. hétfő

A geometria után a tizedestörtekkel fogunk foglalkozni. Többen ismeritek, de legalábbis láttátok már leírva őket.

Készíts egy helyiérték táblázatot a füzetbe!

mariann_táblázat

A táblázatba beírt szám: 3502,14 Eddig csak az egyes helyiértékig készítettük a táblázatot, de az egyesek után is folytathatjuk a felsorolást. Az egyes és tized helyiérték között van a határ az egész rész és a tört rész között, így azt írásban egy vesszővel választjuk el egymástól.

melyet úgy olvasunk ki, hogy: háromezer-ötszázkettő egész tizennégy század ( a tizedesvesszőnél azt a szót használjuk, hogy egész; és a végén azt a helyiértéket kell kimondani, ahol az utolsó számjegy áll)

Ebbe a táblázatba másoljátok be a Tk185./5. feladatban található számokat és a táblázat alá külön sorba írjátok fel a számokat, majd utána írjátok le betűkkel!

Pl.: 24,321: huszonnégy egész háromszázhuszonegy ezred

A felírt számokról fényképet kérnék az informatikabalastya@gmail.com címre!

2020.03.26. csütörtök

A témakör végeztével a Tk 182./1. 3. 4. 5. 8. 9. feladatot kérem megoldani értékelésre és a szokásos informatikabalastya@gmail.com címre küldeni péntek 12 óráig!

A feladatoknál írjátok fel a feladat sorszámát. Nem fogadom el, ahol hiányzik.

Köszönöm

——————————————————————————————————-

2020.03.25. szerda

Házi feladat ellenőrzése!

Tk 169./22.

5o_tabla2

 

A szögek nagyságágnak gyakorlásához szeretném, ha a következő linken

http://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=708&select_osztaly_search=5-osztaly select_tantargy_search=matematika&select_temakor_search=osszes-temakor

lévő játékot kétszer végig játszanátok és az utolsó képről (ami mutatja, hogy végig játszottad) küldenél egy képet a szokásos informatikabalastya@gmail.com címre.

——————————————————————————————————————————–

2020.03.24. kedd

Házi feladat ellenőrzése!

5o_0324

A szögeket fokban mérjük. A korábban már megismert derékszög(dsz) nagysága: 90°. Az egyenesszög nagysága: 180°, amit másként -vel is jelölünk.

Ezek segítségével számoljuk ki egy pár szög nagyságát. (füzetbe írd le) Úgy gondolkodunk, ahogy a számegyenesen ábrázoltuk a törteket. Mindig megnézzük mennyi jelenti az egészet, majd a tört nevezőjével elosztjuk, a számlálójával megszorozzuk a számot.

5o_20324Házi feladat

Tk 169./22. a) b) c)

2020.03.23. hétfő

A házi feladatról képet kértem tőletek, amit többen nem készítettetek el. Sajnos ez így nem fog menni! A kialakult helyzet nem szünetet, hanem otthoni tanulást jelent. Amennyiben valaki nem küldi a kért képeket az következményekkel fog járni!

A csütörtöki házi feladatnál többen elrontottátok a 90°-nál nagyobb szög rajzolását. Ehhez egy kis segítség, hogy rakjuk oda a szögmérőt és hogy nézzük  a skálát!

4

Hétfőn a füzetbe másold be a szögek fajtáit a Tk 170. oldalon a Tanuld meg! résznél találod és tanuld is meg!

A füzetbe készítsd egy 73°-os, 100°-os, 52°-os, 160°-os és egy 33°-os szöget! Mindig írd be a szögszárak közé a szög nagyságát, ahogy én készítettem.

Küld egy képet az informatikabalastya@gmail.com címre. Elég a füzet egy oldaláról is.

 Posted by at 09:51