Irodalom 6

 

Április 1.

Gárdonyi Géza: Egri csillagok

 

1.Ellenőrizd, ha kell, javítsd a múlt órai vázlatot!

  1. Agárdpuszta, 1863.
  2. Ziegler Sándor
  3. Sárospatak, Pest, Eger
  4. Egerben csak az irodalomnak élt.
  5. Egri csillagok, A láthatatlan ember, Isten rabjai
  6. „Csak a teste”

 

2.A regény keletkezése, forrásai

Tk. 160-161.o. és 163.o. olvasása

Mf. 67.o. 1., 2., 3. (ezt kell elküldeni péntekre)

 

  1. Olvassátok tovább a regényt!

Március 27.

Kedves hatodikosok!

A dolgozatok javítása, értékelése folyamatban van, jövő héten mindenkinek küldöm az eredményt. Akinek még hiányzik valami, pótolja hétfőig!

A következő témakör: Gárdonyi Géza: Egri csillagok

/Olvassátok tovább a regényt a megbeszéltek szerint (IV. rész április közepéig), akinek nincs könyve, tudjátok, hangoskönyvet is lehet hallgatni az interneten, meg olvasni is!

https://www.youtube.com/watch?v=y9oagu3UXJE

https://mek.oszk.hu/00600/00656/html/

 

A Tk. 173. oldalán találtok egy szöveget Gárdonyi Gézáról.

Olvasd el, majd keress információkat a vázlathoz a következő szempontok szerint! A vázlatotírd le a füzetbe! Röviden, tömören fogalmazz!

1.Születési hely, idő

2.Édesapja

3.Iskolái

4.Miért nevezték „egri remetének”?

5.Regényei

6.Sírfelirata

 

A vázlatot nem kell elküldeni, a következő órára, szerdára írom a megoldásokat, akkor ellenőrizzétek!

Addig is olvassatok, olvassatok, olvassatok! Aki a IV. rész végére ért, haladhat tovább.

Március 23.

Kedves Hatodikosok!

Március 23-án és 24-én, hétfőn és kedden nyelvtan óra lenne, de most erre a két napra csak irodalomból lesz feladatotok. A felmérőt oldjátok meg Wordben, a fogalmazást kézzel írjátok a füzetbe!

A felmérőt word dokumentum formájában letölthetitek a következő link segítségével:

https://www.dropbox.com/s/0v7y8z1ok4njyiz/Irodalom%206.%20NZS%2003.23..docx?dl=0

A felugró ablakot nyugodtan zárjátok be, a lefelé mutató nyíl segítségével letölthetitek a dokumentumot.

I. Felmérő

Arany János: Toldi

1. Hogyan kapcsolódnak Arany János életéhez a következő személyek és helységek ? Írd a vonalakra a választ!

Nagyszalonta …………………………………..…….…………..….…………….

Ercsey Julianna        …………………………………………..…………………

Debreceni Református Kollégium  …………………………..…………

Őszikék                      ……………………………………………………………….

Arany László             ………………………………………………………………/5

  1. Milyen forrásokból merített a költő a Toldi megírásakor?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………./5

 4. Mi a Toldi műfaja? ………………………………………………………………………./1

 5. Milyen a Toldi verselése? …………………………………………………/1

 6. Jelöld be az ütemhatárokat a következő sorokban! Jelöld a rímeket a sorok végén!

„Szép magyar leventék, aranyos vitézek!
Jaj be keservesen, jaj be búsan nézlek.

Milyen rímfajtára ismersz?

………………………………………………./3

 

  1. Határozd meg az alábbi fogalmakat! Írj példát mindegyikre!

mottó:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………/2

epizód:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………/3

allegória:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………../3

  1. Milyen költői kifejezőeszközök vannak a következő idézetekben?

 „Mint komor bikáé, olyan a járása,” ……………………………………..

„Hé, fiúk! amott ül egy túzok magában,”      ……………………..………

„Ott is azt susogta a nád minden szála” …………………………………./3

 

 9. Rendezd a Toldihoz kapcsolódó tényeket, eseményeket időrendi sorrendbe, és írd be a számokat a megfelelő négyzetbe!

toldi

  1. nehéz kő 2. Bence a nádasban 3. mező—Laczfi serege

4. farkaskaland 5. bikakaland 6. Miklós és György találkozása, összeütközése    7. bajvívás    8. csárdajelenet

9. kegyelem a királynál   10. György a királynál    11. Miklós búcsúzik anyjától

12. találkozás az özveggyel

A bonyodalom a …. ének, mert ……………………………………………………

Miért fordulópont a 7. ének? ……………………………………………………./14

  1. Ki mondta kinek?

 „Hé, paraszt! Melyik út megyen itt Budára?”

……………………………….          ………………………………

„Jaj! Eszem a lelked, beh jó, hogy meglellek,
Harmadnapja már, hogy mindenütt kereslek;”

……………………………..             ………………………………

„Azután így szóla: „Vitéz! Addsza kezed:
Te sem bántál soha, én sem sértettelek;”

…………………………….              ………………………………

„Jaj, fiam! Ne kérdezd az én esetemet:
Ma temettem el két vitéz gyermekemet:”

…………………………….              …………………………….

„Olyan feltétellel adom pedig néked,
Hogyha holnap a cseh bajnokot kivégzed,”

…………………………….              ……………………………./10                          Össz.:50 pont

II. rész

Fogalmazás

Képzeld el, hogy te vagy Toldi Miklós! Válassz egyet az elkezdett levelek közül, és fejezd be a költemény alapján! Persze egészítsd ki a korba illő általad elképzelt elemekkel, történésekkel.

  1. Drága Édesanyám!

Nagyon köszönöm, hogy annyi mindent tett értem. Hálás vagyok azért, mert….

/Írj le mindent, amivel anyja segítette Miklóst!/

 2. Kedves Bátyám!

Bevallom, nagyon fájt, hogy így bántál velem, de már nem haragszom. Remélem, te is megváltozol irányomba.

Biztosíthatlak, hogy én mindent megbocsátok. Megbocsátom, hogy…

/Írd le, mi mindent követett el György Miklós ellen, miket kell megbocsátani!/

 3. Felséges Királyom!

Kimondhatatlanul hálás vagyok azért, hogy…

/ Írd le, mennyi jót tett a király, mennyit segített Miklósnak!

Tagold a szöveget, ahogy tanultad: bevezetés, tárgyalás, befejezés, és a levél végén ne feledkezz el az elköszönésről és az aláírásról!!

A füzetedben körülbelül 1 oldal legyen, ha nagy betűkkel írsz, kicsit több!

A felmérő megoldását Wordbe begépelve küldd el! A fogalmazást szépen, helyesen, kézzel írd a füzetbe, majd fényképezd le! Figyelj, hogy 1 oldal beleférjen egy képbe! Ezután küldd el mindkettőt csatolt fájlként e-mailben 03.24-én kedden 19 órára! A külalakot és a helyesírást is értékelem, de leginkább az ötletes, szépen elmesélt történetet!

Ha nem boldogultok word-ben, nyugodtan írjátok meg a dolgozatot lapra és küldjétek el lefotózva!

 

 

Március 18-23.

Kedves hatodikosok!

Szerdán a Toldi összefoglalása lett volna a feladatunk. Sajnos ezt most önállóan fogjátok megoldani, de nem kell félni, kaptok segítséget. Úgy gondolom, ügyesek vagytok, remekül meg tudtok csinálni mindent.

  1. Először is szeretném értékelni a kis rajzsorozatot, amiről megbeszéltük már, hogyan kell elkészíteni. Legyen egy borítólap-akár az Előhanghoz kapcsolódó rajzzal- erre írjátok rá a neveteket kézírással! Ragasszátok össze a 12 ének rajzaival, vagy fűzzétek össze kis füzetkének! Fényképezzétek le, és csatolt fájlként küldjétek el a honlapon megadott e-mail-címemre legkésőbb március 25-ig!
  2. Olvassátok el újra a Toldit, vagy hallgassátok meg hangoskönyv formájában! Például itt:

https://www.youtube.com/watch?v=MmBhEbyZvfg&list=PLxabnVY97eqpuDUiijU2AsV9ARS4–PlD

  1. A következő elérhetőség Arany János életéhez és a Toldihoz kapcsolódó információkat és tudásod ellenőrzésére alkalmas teszteket kínál. Érdekes, jó lehetőség ismétléshez, gyakorláshoz. Oldj meg minél többet!

https://www.nkp.hu/

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_6/lecke_02_010_arany_janos_eletutja

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_6/lecke_02_025_osszefoglalas

A két utóbbi között minden ének végén vannak feladatok.

Ezen a héten ennyi a dolgotok, hétfőn kaptok majd feladatokat a témazáró helyett, illetve egy fogalmazás témát, ezeket kell majd jövő héten elküldeni, értékelni fogom.

/A témakör lezárása után az Egri csillagok feldolgozása következik, arról se feledkezzetek meg!/

Kérjetek segítséget, ha szükséges! Jó munkát!

 Posted by at 09:53