Irodalom 7

 

2020. 06. 04.

A vázlatok, fogalmak, életrajzok miatt őrizd meg a füzeted, a jövő tanévben szükség lesz rá ismétléskor!

Feladatok: Év végi ismétlés

 – Mf. 125.o. 2. (Csak a számokat írd le, és csak a tanult művekét – 6. 7. 11., 12. kivételével.)

Lapozd át hozzá a tankönyvedet, füzetedet, ha szükséges!

 – Mf. 126.o. 3. (A nyelvi alakzatok összefoglaló táblázatát a Tk. 244.o.-on találod. Vannak olyan idézetek, amelyekhez több alakzat nevét is írnod kell.)

 

A megoldásokat a Tanárainkban levő e-mailcímemre kérem elküldeni(Mf.- oldalak) legkésőbb2020.június 5-én, pénteken 16.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 

2020. 06. 02., kedd

 

Ma a Redmentán kell megoldanod a dolgozat feladatait!

A tesztet június 2-án 9.00 és 10.00 óra között lehet elkezdeni, és csak egyszer töltheted ki. Nagyon figyelmesen olvasd el a kérdéseket, a feladatok szövegét!

Használhatod a regény szövegét, a füzetedet, tankönyvedet.

Ha minden kérdésre válaszoltál, a folytatásra kattintva küldöd el számomra.

Ha bármilyen probléma adódik, írj Messengeren, ha tudok, segítek. Aki nem írja meg, és nem is szól elfogadható indokkal, egyest kap. Remélem, ilyen nem lesz!

A dolgozat kék jegyet ér. A végleges eredményt csak akkor fogod látni, ha mindenkiét javítottam, jóváhagytam. Jó munkát!

———————————————–

2020. 05. 28.

Kedves Gyerekek!

Az év végi felmérő (Petőfi Sándor, Arany János és Mikszáth Kálmán életrajzok, a tanult versek, fogalmak és a Szent Péter esernyője) 2020. június 2-án, kedden lesz.

Feladatok: Összefoglalás

Tk. 186-189.o. olvasni

Ismételj! Olvasd el a magyarázatokat, nézd meg a képeket!

 – Ismételd át, tanuld meg a füzetedben a vázlatokat! (Petőfi Sándor, Arany János és Mikszáth Kálmán életrajzok, a tanult versek és a novella címe, témája, műfaja, fogalmak)

 – Füzetedben gyűjtsd össze, sorold fel a tanult Petőfi- és Arany-versek címét és műfaját!

(a 2020. márc. 26-ai órától, a füzetedben lapozz vissza, esetleg az iskolai honlapról vagy a tankönyvből) Segítségképpen elkezdtem, írd le és folytasd:

Összefoglalás

Petőfi Sándor:

A XIX. század költői (ars poetica)

Egy gondolat bánt engemet … (rapszódia)

 

Arany János:

A fülemile (elbeszélő költemény)

 

- Összefoglaló feladatok a Szent Péter esernyőjéhez:

Mf. 106.o. 1.  és 2. a, b, c, d,

107.o. 3. 5. 6.

108.o. 1. 2.

109.o. 3.

 

+ Összefoglaló feladat a Szent Péter esernyője regényhez:

https://learningapps.org/9322990

 +Összefoglaló feladat A néhai bárány novellához:

https://learningapps.org/11433489

A megoldásokat a Tanárainkban levő e-mailcímemre kérem elküldeni (Összefoglalás–vázlat, Mf.- oldalak) legkésőbb 2020.június 2-án, kedden 12.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 —————————————————

Magyar irodalom

2020. 05. 26.

Kedves Gyerekek!

Ma az utolsó anyagrész következik: egy híres Mikszáth-novella olvasása.

Csütörtökön összefoglaló feladatokat kaptok. Az év végi felmérő (Petőfi Sándor, Arany János és Mikszáth Kálmán életrajzok, a tanult versek, novella, fogalmak és a Szent Péter esernyője témában) 2020. június 2-án, kedden lesz.

Feladatok:

Tk. 161-167 o. olvasni Mikszáth Kálmán: A néhai bárány

A történet címéből és a rajzokból próbáld kitalálni, miről szól a történet!

Olvasd el a novellát! Meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=7OvxHlarx4Y

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Mikszáth Kálmán: A néhai bárány

Első 2 híres novelláskötete:

Tót atyafiak (1881)

A jó palócok (1882)

az élőbeszéd fordulatait utánozza az elbeszéléseiben (mintha ő is átélte volna)

a jók elnyerik jutalmukat, a rosszak megbűnhődnek

Műfaja: novella

elbeszélő (epikai) műfaj, cselekménye egy eseménysorra épül,
középpontjában valamilyen konfliktus áll. A cselekmény egyenesen halad a tetőpontig, és legtöbbször csattanószerű, váratlan fordulattal zárul.
Általában kevés szereplője van, és rövid idő alatt játszódik.

A cselekmény szerkezete:

Előkészítés: közeleg a vihar Bodokon

Bonyodalom: a megáradt patakon úszó láda és rajta a bárány eltűnnek

Kibontakozás: pletyka alakul ki a faluban, Balóék keresik az eltűnt kelengyét

Tetőpont: Sós Pál és Baló Boriska találkozása

Megoldás: a hamis eskü → kiderül az igazság

Válaszolj a füzetedben a kérdésekre! (csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

1 Mi a neve a megáradt pataknak?

2 Milyen szerszámot visz Sós Pál? Mire való ez az eszköz?

3 Mi az a kelengye? Miért baj az elvesztése Baló Ágnes számára?

4 Mint a népmesékben, szerepe van a hármas számnak. Kik indulnak el, és milyen eszközökkel akarják visszaszerezni az eltűnt dolgokat?

5 Miért meri megkérni a kislány Sós Pált, hogy adja vissza a bárányt?

6 Hogyan lepleződik le váratlanul tolvaj?

Mf. 96-97.o. 1., 2., 5.

Szorgalmi: 3. 4.

A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (A néhai bárány –vázlat, Mf. 96-97. o.) a füzetben a válaszokkal! 2020. május 28-án, csütörtökön 16.00 óráig! A feladatokból pontozni fogok. Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 —————————————————-

2020. 05. 21.

Kedves Gyerekek!

Az év végi felmérő (Petőfi Sándor, Arany János és Mikszáth Kálmán életrajzok, a tanult versek, fogalmak és a Szent Péter esernyője) 2020. június 2-án, kedden lesz.

 

 – Tk. 158-160.o. olvasni: Mikszáth Kálmán élete

 – Készíts részletes életrajzi vázlatot a füzetedbe!

Érdekességek: (nem kell leírnod)

Mikszáth Kálmán az egyik legolvasottabb magyar író.

A „nagy palócnak” is nevezik szülőföldjére utalva.

Roosevelt amerikai elnök kedvenc regénye a Szent Péter esernyője (St Peter’s Umbrella) volt.

Ugyanazt a nőt vette feleségül kétszer: el akart válni feleségétől, mert nagyon szegények voltak. Mivel az asszony nem akart válni, az akkor még sikertelen író azt hazudta neki, hogy mást szeret. Miután Mikszáthnak rendes jövedelme lett, 1883-ban újra megkérte Mauks Ilona kezét, és összeházasodtak.

Házasságukból három fiúgyermek született: Kálmán, Albert és János.

Írói pályája nehezen indult, mivel stílusa, eredetisége szokatlannak számított.

Újságíróként lett népszerű, első sikerei Szegedhez köthetők: az 1879-es szegedi nagy árvízről tudósított, és ezzel hírnevet szerzett.

Irodalmi sikereit hamarosan magánéleti és politikai sikerek is követték: 1887-től élete végéig országgyűlési képviselő volt.

Kritikáját karcolatoknak nevezett rövid írásaiban fogalmazta meg humoros- ironikus hangvételben.

40 éves írói jubileumán az egész ország ünnepelte. Tiszteletére szülőfaluja, Szklabonya a Mikszáthfalva nevet vette fel.

- Mf. 94-95.o. 1.  2. (mindkét feladat elejétől végig)

Szorgalmi: Gyűjts a tankönyvből és az internetről még 5 Mikszáth-regény címet (a Szent Péter esernyőjén kívül). Írd le a füzetedbe!

Tanuld meg Mikszáth Kálmán életrajzát!  

A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (Mikszáth–vázlat,  Mf. 94. és 95. o.) a füzetben a válaszokkal! 2020. május 26-án, kedden 16.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 ————————————————————-

 

 2020. 05. 19.

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben!
(csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

Használhatod a regény szövegét, de csak azt! Szeretném látni, hogy elolvastad, emlékszel a lényeges dolgokra, és tudsz a könyvben keresni, adott részeket megtalálni!

Figyelj arra, hogy a válaszokat a saját szavaiddal fogalmazd meg, és a kérdésre válaszolj!

Határidő: 2020. május 19. 16.00 óra

(Figyelem! Ha szó szerint egyező, – esetleg egyformán hibás – megoldásokra bukkanok, az egyforma munkákra egyforma elégtelen jár.)

 A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

 

Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője

ÖTÖDIK RÉSZ

  Válaszolj a kérdésekre!

  1. Mitől retteg az utazás során Madame Kriszbay?
  2. Miért szeretné Gyuri, hogy rablók támadnák meg őket?
  3. Mi történt a szép Czobor Máriával?
  4. Miért haragszik meg Veronka Gyurira?
  5. Milyen baleset történik az úton? Mégis miért szerencsés a következménye?
  6. Miért nem készült el az ebéd a parókián?
  7. Mit írt levelében Gyuri Sztolariknak?
  8. Kihez került az esernyő nyele? Mi a három üszög története?
  9. Hova tűnt el Veronka? Hogyan csalogatják vissza?
  10. Miért kellett lekaszálni Gongoly uram rétjét?

 

Tk. 186-187.o. Összefoglalás olvasni

Írd le a vázlatot a füzetbe, és tanuld meg:

Szent Péter esernyője

1895-ben írta, szülőföldje helyszínei játszódik

a két szálon futó cselekmény:

  1. egy szegény pap és faluja csodálatos meggazdagodásának története
  2. Gregorics Pál életének és örökségének története

a  két cselekményszál a Harmadik részben találkozik,

az esernyő története kapcsolja össze

műfaja: regény

nagy terjedelmű irodalmi mű, jellemzi a több szálon futó, bonyolult cselekmény, főszereplők és mellékszereplők rendszere, sok helyszín és hosszú időtartam

————————————————————-

2020. 05. 14.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz az 5. tesztet 2020.május 19-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen az Ötödik részt!

Feladatok:

Tk. 109-110 o. olvasni Arany János: Letészem a lantot

Olvasd el a verset! Meg is hallgathatod, ezt ajánlom Sinkovits Imre előadásában:

https://www.youtube.com/watch?v=g7Fgh1i_KoU

 

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Arany János: Letészem a lantot

  1. a szabadságharc leverése után

Arany János elveszítette igaz barátját, Petőfi Sándort, jegyzői állását, lakását is

lant= a költői hivatás jelképe

műfaja: elégiko-óda

(elégiákra jellemző szomorú, fájdalmas hangvétel + ódákra jellemző fennkölt megszólalás)

 

Tk. 105-106 o. olvasni Arany János: Epilógus

Olvasd el a verset! Meg is hallgathatod, ezt ajánlom Sinkovits Imre előadásában:

https://www.youtube.com/watch?v=CHYEwVEA0Wg

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Arany János: Epilógus

  1. műfaja: elégia

a Margit-sziget tölgyfái alatt írta

epilógus= utóhang, zárszó

3 része:

1-5. vsz.: a múlt

6-10. vsz: a jelen: kétely – tehetségével rászolgált-e a hírnévre?

11-15. vsz.: a meg nem valósult jövő

létösszegző költemény: visszatekintés az életre, mit ért el, mit nem valósított meg

 

Kapcsos könyv Gyulai Páltól kapta, ebbe az emlékkönyvbe írta öregkori verseit,

melyeket Őszikéknek nevezett

versciklus: hasonló témájú, egymással összefüggő versek sorozata, melyeket a költő maga rendez sorba

 

Mf. 64.o. 1. 

Mf. 61.o.  1. 2.(mindkettő feladat végig, a,-tól d,-ig)

A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (füzetben a vázlat, Mf. 61. és 64. o.). 2020. május 19-én, kedden 16.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

——————————————————————-

05. 12.

Kedves Gyerekek!

Kérem, hogy jelentkezzetek a redmenta.com oldalon a 7.o. magyar nyelv és irodalom nevű csoportomba ma 13.00 óráig! Másold be az itt megadott direktcímet:

7omagyarn822862

kattints az Ugrás, majd a Jelentkezés a csoportba gombra.

Én látni fogom a neved, és beveszlek a csoportba. Szerdán te is látni fogod a nyelvtan feladatlapot, amit meg kell oldanod. Piros-fekete pontokkal fogom értékelni a feladatok megoldását, de lesz majd dolgozat is.

Az első 3 jelentkező nagy piros pontot kap nyelvtanból!

Feladatok:

Tk. 103-104 o. Drégely veszedelme Olvasd el az ismertetőt a történelmi eseményről!

Magyarázat:

Olvasd el a magyarázatot, de csak a kiemelt részeket kell leírni vázlatként a füzetbe:

Arany János:Szondi két apródja

keletkezése:1856. Nagykőrös

műfaja: történelmi ballada

témája: Drégely ostroma (1552)

A szabadságharc bukása után 7 évvel írta ezt a balladát, amikor Nagykőrösön tanított.

Egy kivételes bátorságú hősnek, Szondi Györgynek állít emléket.

A vers történelmi háttere: 1552-ben a török birodalom hatalmas erejű támadást indított Magyarország elfoglalására. Drégely várát Szondi György védte. Ali budai pasa 10-12 000 fős seregével Eger ellen indult, és az útjában álló Drégely várát is megtámadta, melyet 146 katona védett. A hatalmas túlerő nem félemlítette meg a magyarokat. Tudták, minél tovább kitartanak, annál kevesebb várat lesz képes elfoglalni abban az évben a török sereg. Ezt a hősi erőfeszítést jeleníti meg Arany János.

szerkezete: (az áttekintésben segít a Tk. 102-103. o.!)

1-4. vsz.:a csata után

a két apród a sírhant mellett gyászol ←→ a völgyben Ali basa győzelmi ünnepe

Ali egy szolgájával üzen:

a saját dicsőségét kívánja Szondi apródjaival éltetni

  1. vsz. -tól:

kétszólamú ballada: a páratlan versszakokban az apródok beszélik el a vár ostromát;

   a páros versszakokban a török követ próbálja rábeszélni őket, hogy Alit szolgálják

hízelgésből egyre fenyegetőbbé válik a követ beszéde

az apródok válaszra sem méltatják, végül átkot mondanak a zsarnokra

Arany üzenete a magyar nép és az elnyomó osztrák császár számára: bárhogy hízeleg vagy fenyegetőzik, a magyarok nem hajolnak meg az akarata előtt.

(A walesi bárdok is hasonló témájú)

Tk. 99-102 o. olvasni: Arany János: Szondi két apródja

Olvasd el a verset! Meg is hallgathatod Sinkovits Imre előadásában, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=SauBb1-dLeE

Mf. 60.o. 1.

 A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (Szondi két apródja –vázlat, Mf. 60. o.) 2020. május 14-én, csütörtökön 16.00 óráig!

Jelentkezzetek be a Redmentán a magyaros csoportba!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

—————————————————————————

2020. 05. 07.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz az 5. tesztet 2020.május 19-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Ötödik részt!

 

Tk. 95-98 o. olvasni Arany János: A fülemile

Olvasd el a verset! Meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=m5_O5rQOzWU

 

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Arany János: A fülemile

  1. műfaja: elbeszélő költemény

Péter és Pál, a civakodó szomszédok története: nem tudnak megegyezni, kinek énekel a madár a diófán, nevetséges perlekedésükből a bírónak lesz haszna

egy anekdotára épül

anekdota: eredetileg szájhagyomány útján terjedő mulattató történet, amely valamilyen emberi hibát tesz nevetségessé

Feladatok:

Válaszolj a füzetedben a kérdésekre! (csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

1. Idézd fel Arany János életrajzát:
Mikor és hol találkozhatott Arany János perlekedő emberekkel?

 2. Mikor játszódik a történet? (hogyan utal rá a bevezetés)

 3. Miért érezte magát kizárólag jogosultnak a madárdalra Pál?

 4. Miért érezte magát kizárólag jogosultnak a madárdalra Péter?

 5. Mennyi pénzt adtak a bírónak?

 6. Időszerűnek érzed-e a vers üzenetét? Vannak-e manapság olyan jelentéktelen okok, amelyek kiváltói lehetnek egy perlekedésnek?

 Mf. 57.o. 1. a, b, 2.a, b, c, d,. 58.o. 3.

Szorgalmi: Mf. 58.o.  4., 5.

+ Gyakorlófeladat Arany János életrajzához:

https://learningapps.org/2693655

Mf. 59.o. 2., 3.

Szorgalmi: Mf. 59.o. 4.

Tanuld meg Arany János életrajzát!  

Tanuld meg a Szeptember végén című verset!

(videós felelés lehetséges, lehet skandálva is tanulni)

 A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (A fülemile –vázlat,
Mf. 57., 58. és 59. o.)
a füzetben a válaszokkal! 2020. május 12-én, kedden 16.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

————————————————————–

Magyar irodalom

2020. 05. 05.

Kedves Gyerekek!

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben!
(csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

Használhatod a regény szövegét, de csak azt! Szeretném látni, hogy elolvastad, emlékszel a lényeges dolgokra, és tudsz a könyvben keresni, adott részeket megtalálni!

Figyelj arra, hogy a válaszokat a saját szavaiddal fogalmazd meg, és akérdésre válaszolj!

 

(Figyelem! Ha szó szerint egyforma megoldásokra bukkanok, sajnos az egy kaptafára készült munkákra egyforma elégtelen jár. Nincs lehetőségem kideríteni, ki honnan másolt- és nem is szeretném.) Határidő: 2020. május 5. 16.00 óra

 

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetbenkell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

 

Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője

NEGYEDIK RÉSZ

Válaszolj a kérdésekre!

1.Írd le a neveket!A vacsora résztvevői: (elég csak a betűjeleket és a neveket írni)

a,a polgármester:

b, a német társalkodónő:

c, a lutheránus lelkész:

d, a kántor:

e, a gazdag mészáros:

f, a nótáriussegéd:

g, az erdész:

2.Miért fárasztó Wladin felesége?

3.Mi derül ki a vacsora közben Veronkáról? Mi a kedvenc szórakozása?

4.Mitől lesz Gyuri egy pillanatra rosszul?

5.Miért nevezi Veronka „Tamás úrnak” Gyurit?

6.Mitől kapott migrént Madame Kriszbay?

7.Miért nem tudott elaludni Gyuri?

8.Milyen álmot látott utána?Milyen tanácsot kapott?

9.Szereti-e Gyuri Veronkát? Igazold a véleményedet a viselkedése alapján!

10.Mit adott utoljára Mravucsánné az útra?

 

Tk. 91-92.o. Arany János élete

Olvasd el az életrajz 2.felét, és írj részletes életrajzi vázlatot a füzetedbe!

 

 

Tanuld meg a Szeptember végén című verset!

(videós felelés lehetséges,lehet skandálva is tanulni)

 

A megoldásokat a Tanárainkban levő emailcímemre kérem elküldeni (A puszta, télen –vázlat, Mf. 42.o.)a füzetben a teljes Arany János-életrajzzal együtt2020. május 7-én, csütörtökön 16.00 óráig!

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

2020.04. 28.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a 4. tesztet 2020.május 5-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Negyedik részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htm és hangoskönyv változatban is megtalálható.

 

Feladatok:

  1. 04. 28., kedd: Tk. 66-67. o.: Petőfi Sándor: A puszta, télen

Olvasd el a verset, vagy meg is hallgathatod:

https://www.youtube.com/watch?v=kfK6lgpaDvs

Tk. 66-68 o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi Sándor: A puszta, télen

tájleíró költészet: szülőföldje, az Alföld volt a legkedvesebb számára

a végtelen puszta a szabadság jelképe

a természet, a hazai táj szeretete

a nézőpont irányítása a táj bemutatásakor!

leghíresebbek: Az alföld (1844), A Tisza (1847), Kiskunság (1848), A puszta, télen (1848)

szerkezete:

1.vsz.: az évszakok megszemélyesítése, a téli táj üressége

2.vsz.: negatív tájfestés: a máskor jellemző dolgok hiányát sorolja fel

Nincs ott kinn …

3.vsz.: a nap szemszögéből látható a téli puszta

4-5-6.vsz.: a halászkunyhó, a csőszház, tanyák, a csárda bemutatása

7-8-9.vsz.: ismét külső nézőpont: a betyár alakja

napnyugta: „Leesik fejéről véres koronája”

verselése: ütemhangsúlyos (magyaros)

rímelése: páros rím: a, a, b, b, c, c,

műfaja: tájleíró költemény, egy táj vagy természeti jelenség érzelemgazdag bemutatása

Mf. 42.o.  2., 3. 4.,

 

Tk. 90.o. Arany János élete

Olvasd el az életrajz 1.felét, és írj részletes életrajzi vázlatot a füzetedbe!

(Két részletben vesszük, most a 90.o.-ból készíts vázlatot! Remélem, ismétlésnek számít, mert sok mindenre emlékszel tavalyról.)

Tanuld meg a Szeptember végén című verset!

(videós felelés lehetséges, lehet skandálva is tanulni)

A megoldásokat a következő óra után kell elküldeni (A puszta, télen –vázlat, Mf. 42.o.) majd a teljes Arany János-életrajzzal együtt! 2020. május 5-én, kedden dolgozat lesz a Szent Péter esernyője 4. részéből. Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

——————————————————————————-

Magyar irodalom

Április 23.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a 4. tesztet 2020.május 5-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Negyedik részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htm és hangoskönyv változatban is megtalálható.

Feladatok:

2020. 04. 23., csütörtök: Tk. 69. o.: Petőfi Sándor: Szeptember végén

Olvasd el a verset, vagy meg is hallgathatod Sinkovits Imre előadásában:

https://www.youtube.com/watch?v=MHLWvcHbBtU

Tk. 69-71 o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi Sándor: Szeptember végén

  • hitvesi költészet: feleségéhez írt szerelmes versek
  • keletkezése: Koltó, 1847. szept., nászútjukat egy barátjuk, Teleki gróf kastélyában töltötték
  • a vers kiindulópontja: a költő a kastély ablakából tekint a virágzó kertre, majd messzebbre, a hóborította hegycsúcsokra

Szerkezete:

1.vsz.: a a természet szépsége, az évszakok váltakozása  és az emberi sors párhuzama

ellentétek:

Még ifju szivemben a lángsugarú nyár” ←→ „A tél dere már megüté fejemet.”

2.vsz.: Minden múlandó. „Elhull a virág, eliramlik az élet …”

Kosztolányi Dezső szerint a legszebb magyar verssor

örök szerelem? hűség? kérdései

3.vsz.: romantikus látomás: temető, sírok, szellem

ha Júlia hűtlen lesz is, ő örökre szeretni fogja: szerelmi vallomás

műfaja: elégia (Csokonai: A Reményhez című verse is)

elégia: fájdalmat, csalódást, gyászt megéneklő, bánatos hangulatú lírai költemény.

verselése: időmértékes (jellemző versláb: anapesztus υ υ –), nagyon dallamos

a sorok spondeussal kezdődnek, 3 anapesztus és a sorok végén egy fél versláb:

Még nyílnak a völgyben a kerti virágok,

–     – |    υ    υ    –   |   υ   υ   – | υ  υ  –| –

11 és12 szótagos sorok

rímelése: keresztrímek: a, b, a, b, c, d, c, d

Mf. 43.o. 1., 2., 3.a, (Szorgalmi: Mf. 44.o. 4., 5., 6.)

Tanuld meg a verset! (videós felelés lehetséges, lehet skandálva is tanulni)

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat legkésőbb 2020. április 28., kedden 16.00 óráig! (A munkafüzetben, illetve a füzetben kell az oldalakat a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni. Az óraszám helyett írd fel a neved és a dátumot a füzetben!) Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

—————————————————————————–

Magyar irodalom

Április 21.

Kedves Gyerekek!

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben!
(csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

Használhatod a regény szövegét, de csak azt! Szeretném látni, hogy elolvastad, emlékszel a lényeges dolgokra, és tudsz a könyvben keresni, adott részeket megtalálni!

Figyelj arra, hogy a válaszokat a saját szavaiddal fogalmazd meg, és a kérdésre válaszolj!

(Figyelem! Ha szó szerint egyforma megoldásokra bukkanok, sajnos az egy kaptafára készült munkákra egyforma elégtelen jár. Nincs lehetőségem kideríteni, ki honnan másolt- és nem is szeretném.)

Határidő: 2020. április 21. 16.00 óra.  A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

 Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője

HARMADIK RÉSZ

  Válaszolj a kérdésekre!

  1. A kis Gyuriból sikeres ügyvéd lett, azonban mégsem volt boldog. Mi bántotta?
  2. Ki volt Müncz Jónás?
  3. Hogyan került Rozália asszony Bábaszékre? Milyen volt ez a városka?
  4. Mit akart vásárolni Gyuri a boltban?
  5. Mit tudott meg Müncz Jónásról?  Kitől tudta meg és hol?
  6. Miről tanácskoztak éppen a városházán?
  7. Hogyan és hol találkozott Gyuri és Veronka?
  8. Milyen segítséget ajánlott fel Gyuri?
  9. Melyik két szereplő gondolhatta ezeket? Írd le a nevüket!

a, Szerettem Besztercebányán élni, de most már semmi pénzért nem adnám a bábaszéki házamat. Nagyon kedvesen, fiatalosan szólítanak az itteniek. A bolt is jól megy, csak szegény uram ezt nem érhette meg.

b, Nagyon megijedtem, amikor a lovak megvadultak a szélmalomtól. Ma már biztosan nem megyünk haza. Szerencsére a fülbevalóm meglett, egy jóképű fiatalember találta meg.

c, Remélem, a polgármester engem támogat. Egy szegény hulla miatt csak nem sújtja az Úristen jeges felhőivel a határt! Ostoba babonaságban hisz a nép!

d, Nagyon megütöttem a vállam, amikor leugrottunk a kocsiról rémületünkben. Ráadásul egy szót se értek a társalgásukból, alig beszél valaki németül és franciául! Milyen rémisztő tartományba jutottam!

e, Megálmodtam, hogy ma vendégeink lesznek! A nevezetes vendégeknek kitűnő vacsorát készíttetek, a zúzódásra gyógyfüvet kerítek. A kényelmükért mindent megteszek, igaz, kicsit beszédesebb vagyok a kelleténél…

 Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

——————————————————————————————–

Magyar irodalom

  1. 04. 16.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a 3. tesztet 2020.április 21-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Harmadik részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htm és hangoskönyv változatban is megtalálható.

Feladatok

Tk. 85. o.: Petőfi Sándor: Reszket a bokor, mert…

vagy meg is hallgathatod: https://www.youtube.com/watch?v=GiBh9yRW2y4

Tk. 85-86 o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi Sándor: Reszket a bokor, mert …

1846 szeptemberében a nagykárolyi megyebálon találkoztak Szendrey Júliával,

a lány apja ellenezte a kapcsolatukat+ Júlia bizonytalan érzései

a vers keletkezése: 1846. nov.

  1. márc. megjelent az Életképekben →válasz: „1000-szer. Júlia”

→1848. szept. 8-án összeházasodtak

műfaja: dal

dal: érzelmeket, hangulatokat, gondolatokat kifejező lírai műfaj

udvarló, szerelmes vers, a népdalok hatása:

 – a címe és az 1. sor megegyezik

 – egyszerű szavak

 – természeti képek- párhuzamok

 – virág- és madármetaforák: madárka, rózsaszálam

 – ismétlés: pl. „Eszembe jutottál

 – ellentét: pl. „kicsiny kis leányka←→legnagyobb gyémántja

 – fokozás, túlzás: pl. „nálam /Jobban nem szerethet

verselése: magyaros/ ütemhangsúlyos (mint a népdalok)

Hogyha már /nem szeretsz”6 kétütemű hatos sorok

  ’X  X  X/ ’X  X  X

rímelése: keresztrímek: a, b, a, b (néhol félrímek)

Mf. 53-54.o. 1. a, b, c, d, e, 2., 3.a,

Tanuld meg a verset 2020. április 23. csütörtökig! (videós felelés lehetséges)

 A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat legkésőbb 2020. április 21., kedden 16.00 óráig! (lehet hamarabb is küldeni, mert dolgozat is lesz aznap a regényből)

(A munkafüzetben, illetve a füzetben kell az oldalakat a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni. Az óraszám helyett írd fel a neved és a dátumot a füzetben!)

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

———————————————————————————————————

Magyar irodalom

202. 04. 08.

Kedves Gyerekek!

Másolásból a következő beadási határidő 2020. április 24. Értékelni fogom a munkátokat.

A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: IV.24., oda, ahová a L jelet szoktam tenni.

Nyelvtanból a szünet előtt már nem haladunk tovább, ezt a témakört dolgozattal zárjuk.

Irodalomból kaptok helyette feladatot:

A Szent Péter esernyője könyvhöz a tesztet 2020.április 21-én, kedden fogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Harmadik részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htm és hangoskönyv változatban is megtalálható.

Feladatok:

  1. 04. 08., szerda: Tk. 87. o.: Petőfi Sándor: Föltámadott a tenger…

vagy meg is hallgathatod: https://www.youtube.com/watch?v=uM1ioAbY00E

Tk. 87-88 o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi: Föltámadott a tenger …

keletkezése: 1848. március

az európai forradalmak költeménye

allegória: Egy költemény hosszabb részén vagy akár az egész versen át kifejtett metafora vagy megszemélyesítés.

A vers szerkezete és költői képei:

metaforák:

viharos tenger = a népek küzdelme

hajók= az uralkodó osztály, a király, a nemesek

romantikus stílus: nagy ellentétek

pl. mélység ←→ magasság

pokol ←→ ég

párhuzam: a viharos tenger – a felkelt nép indulata

fokozás: egyre félelmetesebbé válik a tenger/ a nép ereje

verselése: magyaros/ ütemhangsúlyos

keresztrímekből épül fel, kibővítve: a, b, a, a, b (a, b, a, b helyett)

 Mf. 56.o. 1. 2. a, b, c, 3.a,

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat legkésőbb

2020. április 15., szerda 16.00 óráig! (lehet hamarabb is küldeni)

(A munkafüzetben, illetve a füzetben kell az oldalakat a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni. Az óraszám helyett írd fel a neved és a dátumot a füzetben!)

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

———————————————————————————————

Magyar irodalom

2020. 04. 07.

Kedves Gyerekek!

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben!
(csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

Használhatod a regény szövegét, de csak azt! Szeretném látni, hogy elolvastad, emlékszel a lényeges dolgokra, és tudsz a könyvben keresni, adott részeket megtalálni!

Figyelj arra, hogy a válaszokat a saját szavaiddal fogalmazd meg, és a kérdésre válaszolj!

Határidő: 2020. április 8. 15.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője

MÁSODIK RÉSZ

Válaszolj a kérdésekre!

  1. Miért nevezték Gregorics Pált tapintatlannak? Írj legalább 3 példát!
  2. Milyen veszélyes feladatot vállalt a szabadságharcban? Hogyan oldotta meg?
  3. Ki szült fiúgyermeket Gregorics Pálnak?
  4. Mi történt egyszer a kis Gyurival?
    Mitől féltette az apja?
  5. Mi a magyarázata, hogy Gyuri apabácsinak szólította Gregorics Pált?
  6. Mi történt Szegeden az esernyővel?
  7. Ki volt a történetben (pl. mi a foglalkozása):

   a, Kupeczky Márton

   b, Sztolarik János

   c, Gáspár úr

   d, Matykó

   e, Prepelicza András?

  1. Fejezd be a mondatokat a történetnek megfelelően!

a, Halálos ágyán az apja türelmetlenül várta  Gyurit, oda akarta neki adni …

b, A rokonok azért nem találtak Gregorics Pál halála után nagy vagyont, mert …

c, A két Gregorics fivér hiába találta meg az üstöt, abban csak…

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

————————————————————————

Magyar irodalom

2020. 04. 02.

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a tesztet 2020.április 7-én, kedden fogjátok kapni.

A két részjegyből fogom értékelni az eddigi munkátokat.

Addigra olvassátok el figyelmesen a Második részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htmés hangoskönyv változatban is megtalálható.

 

Feladatok:

  1. 04. 02., csütörtök: Tk. 75. o. olvasni:Petőfi Sándor: Nemzeti dal

vagy meg is hallgathatod a Tolcsvay László zeneszerző által megzenésített Nemzeti dalt:

https://www.youtube.com/watch?v=PBRjkmol1Iw

 

Tk. 75-76. o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi: Nemzeti dal

műfaja: dal

keletkezése: 1848 első hónapjai: „népek tavasza”

  1. márc. 13-án írta

alkalmi vers (meghatározott alkalomra írta: márc. 19-én akarta felolvasni)

márc. 15-én a bécsi forradalom hírére a Pilvax kávéházban gyülekező ifjúság előtt elszavalta, lelkesítette a tömeget →  pesti forradalmi események

szerkezete:

  1. vsz.: a nemzeti szabadságot kell választani

refrén: „Esküszünk, …”

2-3. vsz.: múlt és jelen kapcsolata

ellentétek: gyávaság ←→ bátorság

rabság←→ szabadság

  1. vsz.:választás a lánc és a kard között: jelképekhasználata
  2. vsz.: fogadalom
  3. vsz.: a dicsőség ígérete, az utókor ítélete

Jelkép= egyszerű metafora, amely valamilyen elvont fogalmat érzékelhető, valóságos képpel fejez ki. Pl. szív= szeretet, szerelem, galamb=béke, lélek, lánc=rabság

verselése: magyaros/ ütemhangsúlyos

 

Mf. 47.o. 1.a, b, 2.

A Szent Péter esernyője könyvhöz:Mf. 101.o. 1. 2. 3. 4. 5.

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat 2020. április 7., keddig!

(A munkafüzetben, füzetben kell az oldalakat a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni. Az óraszám helyett írd fel a neved és a dátumota füzetben!)

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

Magyar irodalom

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a tesztet 2020.április 7-én, keddenfogjátok kapni.

A két részjegyből fogom értékelni az eddigi munkátokat.

Addigra olvassátok el figyelmesen aMásodik részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htmés hangoskönyv változatban is megtalálható.

 

Feladatok:

  1. 03. 31., kedd:Tk. 72. o. Petőfi: Egy gondolat bánt engemetolvasni, vagy
    meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=52rccNR457Q

vagy egy híres zenei feldolgozás (A költő visszatér című Petőfi-rockoperából):

https://www.youtube.com/watch?v=lPoi30AKjSw

Figyeld meg, hogyan váltakozik a vers hangulata! Hány szerkezeti egységre bontható?

Tk. 74. o. olvasni

Vázlat írása a füzetbe, és megtanulása:

Petőfi: Egy gondolat bánt engemet …

keletkezése: 1846.

műfaja:

rapszódia =szenvedélyes hangú, felindult lelkiállapotot tükröző, szaggatott szerkezetű és gondolatmenetű, egyenetlen ritmusú lírai költemény.

forradalmi vers: A költő kész feláldozni életét a szabadságért.

vezéreszméje a világszabadság

szerkezete:

  1. rész (1-8. sor): a hosszú, de eseménytelen élet elutasítása,

hasonlatok pl.”Lassan hervadni el, mint a virág”

  1. rész (9-12. sor): a gyors halál, a dicső sors vállalása

metaforákpl. „Legyek kőszirt”

  1. rész(13-20. sor): harc a világszabadságért, a zsarnokság ellen

„Ha majd minden rabszolga-nép”

  1. rész(21-30. sor): a lírai alany kívánsága: hőssé válni

„Ott essem el én/ A harc mezején”

  1. rész(31-36. sor): ismét lelassul a tempó, a hősök temetése a győzelem után

 

verselése: rímes-időmértékes, uralkodó verslába a jambus | ᴗ – | és az anapesztus | ᴗ ᴗ – |

(ezek ritmusa is erősíti a szaggatottságot)

 

(A Mf.-ben most nincs feladat.)

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat(2020. április 2., csütörtökig)!(A füzetbenkell az oldalt a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

Tanuld meg A XIX. század költői 1., a 3., és az 5. versszakát!

(2020. április 2., csütörtökig)

 

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 

Magyar irodalom

Kedves Gyerekek!

A Szent Péter esernyője könyvhöz a 2.tesztet 2020.április 7-én, keddenfogjátok kapni.

Addigra olvassátok el figyelmesen az Második részt!

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htmés hangoskönyv változatban is megtalálható.

 

Feladatok:

  1. 03. 26., csütörtök:Tk. 63-64. o. Petőfi: A XIX. század költői olvasni, vagy
    meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=twbgRwEUsQY
Vázlat írása a füzetbe, ésmegtanulása:

Petőfi: A XIX. század költői

keletkezése: 1847.

ars poetica [ársz poétika] =költői hitvallás, a vers témája az, hogy mi a művészet szerepe, mi a költők feladata

Petőfi szerint: a költő Isten küldötte, feladata,hogy apostolként vezesse a népet

bibliai utalások: Mózes, lángoszlop, Kánaán, apostol

lant=ókori húros hangszer, a költészet jelképe

szerkezete: 1-4. vsz: kétféle költői magatartás (a népet vezető költő←→a hamis próféták)

  1. vsz: elérendő célok: anyagi jólét= „a bőség kosara”,

törvény előtti egyenlőség= „jognak asztala”,

szellemi felvilágosultság= „szellem napvilága”

  1. vsz: egy jobb jövő, amiért küzdeni kell, romantikus képpel zárul

verselése: időmértékes, uralkodó verslába a jambus | ᴗ – |

 

Mf.41.o. 2.a, b, c, d, 3. a, b, (2020.márc. 31., keddre)

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetbenkell az oldalt a vázlatról lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

Tanuld meg az 1., a 3., és az 5. versszakot! (2020. április 2., csütörtökig)

 

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

2020.03.24. kedd

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Feladatok:

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben!  (csak a kérdések számát és a válaszokat írd)

Használhatod a regény szövegét, de csak azt! Szeretném látni, hogy elolvastad, emlékszel a lényeges dolgokra, és tudsz a könyvben keresni, adott részeket megtalálni!

Figyelj arra, hogy a válaszokat a saját szavaiddal fogalmazd meg, és a kérdésre válaszolj!

Határidő: 2020. márc. 24. este 20.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.  Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

 Mikszáth Kálmán:  Szent Péter esernyője

ELSŐ RÉSZ -KÉRDÉSEK

  1. Miért kell a kis Veronkát Glogovára vinni?
  2. Hogyan viszik el oda?
  3. Glogova milyen volt régen?
    Mutasd be 4-5 mondatban a települést és a környékét!
  4. Milyen jövedelmekre számíthat az új pap?
  5. Kiket fuvaroz Billeghi uram?
  6. Miért nem válaszol János pap Billeghi Máténak? (Miért esik kétségbe?)
  7. Mi történik, míg a pap a templomban imádkozik?
  8. Adj pontos leírást a titokzatos esernyőről!
  9. Milyen magyarázatot ad az esernyő eredetéről Adameczné?
  10. Milyen csoda történt Srankó János temetésén?
  11. Hogyan vált a csodatévő esernyő az egész falu javára?

Mf. 99-100. o.1., 2.a, 3. a, b, Mf. 100. 4.a, 5. (ezek a házi feladatok 2020. márc. 26-ra, csütörtökig)

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

————————————————————————————————————————————

 Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

A Szent Péter esernyője könyvhöz tesztet fogtok kapni márc. 24-én, kedden.

Addigra olvassátok el figyelmesen az Első részt! (Eredetiben! Jórészt el is olvastuk órán.)

Ha valaki nem tudta kikölcsönözni, az Országos Széchényi Könyvtár honlapján megtalálja: https://mek.oszk.hu/00900/00954/00954.htm és hangoskönyv változatban is megtalálható.

Feladatok:

2020. 03. 19., csütörtök: Tk. 60-62. o. Petőfi Sándor élete

részletes vázlat írása a füzetbe, és az életrajz megtanulása, Mf.38.o. 2.a, 3. a, b, c,

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 Posted by at 09:53