Földrajz 5

 

5.a Természetismeret – földrajz 2020. június 2.

 Tananyag: Égés és tűzoltás

Az utolsó lecke feldolgozásához javaslom a mozaweb.hu internetes oldalon, a médiatár menüben, a digitális leckék között a Hogyan oltsunk tüzet? című digitális leckét megnyitni, lépésről lépésre elolvasni, a képeket, animációkat, videókat megnézni, feladatokat megoldani.

A Tankönyvben a 60-63. oldalon találjátok ezt a tananyagot, ezt is átnézhetitek. A munkafüzeti feladatokban segíthet!

Szorgalmi:
Munkafüzet 39.o. 9. feladat

Feladat:
Munkafüzet 38.o. 7., 8. feladat, erről kérek képet június 5. péntekig! Szorgalmi is jöhet a digioktataslacur@gmail.com címre!

————————————————————–

5.a Természetismeret – földrajz 2020. május 26.

Tananyag: A hőmérséklet és mérése, A halmazállapot változások és a hőmérséklet változása

Ne ijedjetek meg! Ez ugyan két lecke, de a kettő szorosan összetartozik. Elég, ha a mindennapi életetekre gondoltok, s meglátjátok, mindaz, ami itt szerepel az ismerős lesz!

A Tankönyvben a 53-57. oldalon találjátok ezt a tananyagot, nézzétek át ezeket az oldalakat, főként a vastaggal írt szöveget és a képeket! A lényeges vázlatpontok:
-hőmérséklet
-hőmérséklet mérése, mértékegysége, hőmérő, hőmérő leolvasása
-olvadás, fagyás, olvadáspont, fagyáspont
-párolgás, forrás, forráspont
-lecsapódás
Az itt leírt és a 58-59. oldalon található érdekességeket, feladatokat, kísérleteket akár el is végezhetitek, ha van rá lehetőségetek!

A mai leckéhez 10 perces összefoglaló videót a videotanar.hu internetes oldalon találtok!
https://videotanar.hu/tananyagok/649/az-anyagok-alapveto-tulajdonsagai-halmazallapotok-es-halmazallap/

Szorgalmi:
Kísérletek, megfigyelések – amihez van otthon lehetőség, eszköz
Munkafüzet 36.o. 4. feladat

Feladat:
Munkafüzet 34.o. 4., 5. feladat, erről kérek képet május 31. vasárnapig! Ha szorgalmit végeztetek, készítettetek, arról is küldhettek fotót a digioktataslacur@gmail.com címre!

—————————————————————–

5.a Természetismeret – földrajz 2020. május 19.

 Tananyag: Keverékek oldatok

A mai leckéhez a www.mozaweb.hu internetes oldalra kell fellépnetek. Ott a Médiatár menünél kattintsatok a lenyíló Digitális lecke fülre! Ezután a Keresésbe írjátok be: Miből áll egy keverék? Ezután megnyílik ez a digitális lecke, mely képekkel, animációkkal, videókkal és gyakorlati feladatokkal ismerteti meg a tananyagot!

A Tankönyvben a 48-52. oldalon találjátok ezt a leckét, aki nagyon szorgalmas, átnézheti azt is. A leírt kísérleteket akár el is végezhetitek, ha van rá lehetőségetek!

Szorgalmi:
Kísérletek, megfigyelések – amihez van otthon lehetőség, eszköz
Munkafüzet 31-32.o. feladatai

Feladat:
A munkafüzeti feladatokról nem kérek képet! Ha szorgalmit végeztetek, készítettetek, arról kérek fotót a digioktataslacur@gmail.com címre!

—————————————————————

5.a Természetismeret – földrajz 2020. május 12.

 Tananyag: Mivel jellemezhetőek a testek?

A szag, alak, keménység, rugalmasság, halmazállapot – már ismert fizikai tulajdonságok mellett időnként mérnünk is kell. A mérendő mennyiséget viszonyítjuk, összehasonlítjuk a mértékegységgel, ehhez mérőeszközt használunk. A mértékegységeket pedig át kell tudni váltani. Erről lesz ma szó. Ez más, mint az eddigiek – inkább feladatmegoldások, számítások.

Javaslom a Tankönyv 67. oldalán az összefoglalásnál elolvasni, rögzíteni a leckéhez kapcsolódó vázlatot – ez a lényeg. A Tk. 44-45. oldalán lévő ismereteket hozzá olvasni, képeket megfigyelni – ez segíti az értelmezést. A mértékváltáshoz adok egy vázlatot (hasznotokra lehet még később is… például matekból):

Hosszúság:
1 km = 1 000 m
1 m = 10 dm
1 dm = 10 cm
1 m = 10 dm = 100 cm = 1 000 mm
1 cm = 10 mm

Térfogat:
1 m3 = 1 000 dm3
1 dm3 = 1 000 cm3
1 m3 = 1 000 dm3 = 1 000 000 cm3 = 1 000 000 000 mm3
1 cm3 = 1 000 mm3
1 dm3 = 1 liter
1 m3 = 1 000 liter
1 liter = 10 dl
1 dl = 10 cl
1l = 10 dl = 100 cl = 1 000 ml
1 cl = 10 ml

Tömeg:
1 t = 1 000 kg
1 kg = 100 dkg
1 dkg = 10 g
1 kg = 100 dkg = 1 000 g

Idő:
1 év = 365 nap
1 nap = 24 h (óra)
1 h (óra) = 60 min (perc)
1 nap = 24 h(óra) =1 440 min(perc) = 86 400 sec (másodperc)
1 min (perc) = 60 sec (másodperc)
1 h(óra) = 60 min (perc)= 3 600 sec (másodperc)

Oldjátok meg a Munkafüzetben – ez gyakorlás, képet majd nem kérek ezekről!!!:

23.o. 2., 3. táblázatban 3 sor
25.o. 6., 7. táblázatban 3 sor, 8.
26.o. 11., 12. táblázatban 3 sor
27.o. 18.,
28.o. 21. táblázatban 3 sor
30.o. 25. rejtvény

Szorgalmi:
Tankönyv 46-47. o. mérések, feladatok – amihez van otthon lehetőség, eszköz
Munkafüzet 28.o. 22. homokórakészítés, 29.o. 24. napórakészítés

Feladat:
A munkafüzeti feladatokról nem kérek képet! Ha szorgalmiként mérést, kísérletet végeztetek vagy homokórát, napórát készítettetek, arról kérek fotót a digioktataslacur@gmail.com címre!

——————————————————————–

5.a Természetismeret – földrajz 2020. május 5.

 

Visszatérünk Az anyagok és változások környezetünkben című témakörhöz. Ezt a részt 7-8. osztályban fizikából és kémiából részletesen fogjátok tanulni, így most „nem merülünk el benne teljesen”. A leglényegesebb és érdekesebb ismeretekkel foglalkozunk.Olvassátok el a 40. oldalon a bevezetést!Most már tudjátok miről is lesz szó.

Tananyag: Miből vannak a testek?

A Tankönyv 41-43. oldalán találjátok. Adok hozzá vázlatot:

Anyagok – élőlények, élettelen dolgok felépítői.

Anyagok csoportosítása:

Eredetük szerint:
-természetes: a természetben megtalálható pl.: fa, pamut…
-mesterséges: a természetben nem található meg, ember alkotta pl.: műanyag, üveg, vas, papír

Halmazállapot: fizikai tulajdonságTankönyv 42-43.o. sárga mezős szöveg, képek
-szilárd: alaktartó, nehéz megváltoztatni, részecskéi rendben, szorosan helyezkednek el pl.: vas, fa, jég
-folyékony: felveszi a tárolóedény alakját, részecskéi elgördülnek egymáson pl.: víz, tej, étolaj, benzinTankönyv 42.o. felső kép
-légneművagy gáz: nincs határozott alakja, kitölti a rendelkezésre álló teret, részecskéi szabadon mozoghatnak, összenyomhatók pl.: levegő, vízgőz, földgáz, hélium, szén-dioxid

Oldjátok meg a Munkafüzet 22-23.o. 1., 2., 3., 5. feladatot! Az 5-ösnél segítség: 2. halmazállapot, 3. fizikai.

Szorgalmi: Munkafüzet 22.o. 4.

Játékos gyakorlás:
nkp.hu oldal, 5. évfolyam, természetismeret, I. Az anyagok világa fejezet, 1. Az anyagok jellemzése tananyag, Az anyagok világa, Az anyagok halmazállapota feladat
https://www.nkp.hu/tankonyv/termeszetismeret_5/lecke_01_001

Feladat:
A munkafüzeti feladatok egyikéről kérnék képet a digioktataslacur@gmail.com címre, legkésőbb 05.08. péntekig! Szorgalmi is jöhet!

5.a Természetismeret – földrajz 2020. április 28.

 

Tananyag: Témazáró dolgozat – Felszíni és felszín alatti vizeink

A dolgozatot redmenta.com oldalon lévő teszt segítségével írhatjátok meg, melyet a Földrajz 5. csoportban találtok.

Április 28. kedd 9:00 – április 29. szerda 9:00-ig 1-szer!!! végezhetitek el a feladatot.

Az eredményt látni fogjátok, de a részletes értékelést a határidő lejárta után teszem közzé.

Ügyesek legyetek!

——————————————————

5.a Természetismeret – földrajz 2020. április 21.

 

Tananyag: Gyakorlás – Felszíni és felszín alatti vizeink

A dolgozatot majd április 28-án kell megírni a redmenta.com oldalon lévő teszt segítségével.

Regisztráljatok a Földrajz 5. csoportban., ehhez a direktcímet felteszem a zárt facebook csoportba.

Gyakorló teszt: A Felszíni és felszín alatti vizeink című témakörhöz (Tankönyv 110-130.o.) kapcsolódóan a redmenta.com oldalon a Földrajz 5. csoportban oldjátok meg Vizek gyakorlás nevezetű tesztet. Április 22. szerdától április 27. hétfő estig 10-szer végezhetitek el a feladatot.

A keddi témazáró ehhez hasonló, de bővebb lesz.

Gyakorolhatsz még játékosan:

Az okosdoboz.hu oldalon, 5.osztály, Természetismeret, Felszíni és felszín alatti vizek témában

http://www.okosdoboz.hu/gyakorlas/5-osztaly/termeszetismeret/felsz%C3%ADni-es-felsz%C3%ADn-alatti-vizek

Jó gyakorlást!

—————————————————————————-

5.a Természetismeret – földrajz 2020. április 07.

 Tananyag: Összefoglalás – Felszíni és felszín alatti vizeink

A dolgozatot majd április 21-én kell megírni. Célszerű lesz akkor, a dolgozatírás előtt átnézni majd a tananyagot úgy, ahogy itt leírtam nektek. Most is lehet ismételni, de oldjátok meg a gyakorlófeladatokat is!

Ismétlés

A 130. oldalon található Rendszerezzük ismereteinket! című összefoglaló rész vázlatosan összefoglalja a témakört. Minden tananyag lényege le van ott írva. Ezt olvassátok el figyelmesen!

A teljes témakört a Tankönyv 110-130. oldalán találjátok. Javaslom átnézni a vastag feketével írt szavakat, mondatokat, ezek a kulcsszavak, fő vázlatpontok.

Figyeljétek meg az ábrákat, képeket – ezek segítenek az értelmezésben.

A leckék végén vannak ismétlő kérdések az Ellenőrizd tudásod! című bekezdésben. Javaslom ezeket megválaszolni, megoldani fejből, illetve a leckék anyagába belenézve.

Gyakorlófeladatok

Oldd meg a Munkafüzet:

  1. o. 2-es feladatát! – Segítség Tankönyv 113.o., Munkafüzet 65.o. 1., 2. feladat
  2. o. 4. – Segítség Tankönyv 115.o., Munkafüzet 66.o. 5. feladat
  3. o. 5. – Segítség Tankönyv 123.o
  4. o. 6. – Segítség Tankönyv 119-121.o.

A feladatokból legalább egyet kérnék lefotózva elküldeni a digioktataslacur@gmail.com címre, legkésőbb 04.15. szerdáig!

—————————————————————————————-

Természetismeret – földrajz 2020. március 31.

 Tananyag: A tiszta víz mindannyiunk számára kincs

Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon a következő érdekességet:

A víz – videó

ATankönyv 127-129. oldalán találjátok az új leckét. Olvasd el a 128.o. közepéig. Ez a rész a vízről, a víz felhasználásáról és a vízzel való takarékosság fontosságáról, lehetőségeiről szól.

Ezután a Munkafüzet 71. oldalán oldd meg az 1. feladatot!

 

A következő feladat nem kötelező, csak lehetőség!Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon:

Honnan jön az ivóvíz? – digitális lecke – információk, érdekességek, feladatok

Térj vissza a Tankönyvhöz! Folytasd az olvasást a 128. oldal közepétől a 129. oldal aljáig!Itt a vízszennyezésről és -tisztításról írnak. A 129.oldalon lévő kísérletet ki lehet próbálni.

Nézd meg a mozaweb.hu internetes oldalon a következő érdekességeket:

Vízszennyezés, szennyvíztisztító telep – 3D animáció. Az alul lévő animáció menüpont összefoglalja az egészet.

Ezután a Munkafüzet 72. oldalán oldd meg az 2. feladatot!

 

A következő feladat nem kötelező, csak lehetőség! Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon:

Hova kerül a szennyvíz? – digitális lecke – információk, érdekességek, feladatok

Most nem kérek fotókat a feladatokról!

Ha esetleg végeztél feladatot a digitális leckéből, vagy kísérletet, azt le lehet fotózni és a képet elküldheted a digioktataslacur@gmail.com címre, legkésőbb 04.03. péntekig!

 Természetismeret – földrajz 2020. március 24.

 Tananyag: Tavaink

A Tankönyv 122-124. oldalán találjátok az új leckét.

Olvassátok el a az elejétől a Hévízi–tóig. (122. o. közepe). Ezután lapozz a 126. oldalra, ott találsz érdekességet a Hévízi-tóról, olvasd el, figyeld meg a mellette lévő ábrát.

Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon a következő érdekességeket:

Természetismeret 5. 189. oldal: A tavak típusai – videó

Ezután a Munkafüzet 70. oldalán oldd meg az 1. feladatot!

Térj vissza a Tankönyvhöz! Folytasd az olvasást a 122. oldal közepétől a 123. oldal aljáig, a Balatonig! Figyeld meg a képeket, rajzokat!

Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon a következő érdekességeket:

Természetismeret 5. 189. oldal: A tavak élete, fejlődése – 3D animáció

Az alul lévő animáció menüpont összefoglalja az egészet. Ezután az ugyanezen az oldalon Tankönyv 189. oldalon lévő A tavak pusztulása című videót is megnézheted.

Ezután a Munkafüzet 70. oldalán oldd meg az 2. feladatot!

Folytasd az olvasást Tankönyvben a 123. oldal aljától, a Balatontól! Figyeld meg a képeket, térképet, táblázatot!

Nézzétek meg a mozaweb.hu internetes oldalon a következő érdekességeket:

Természetismeret 5. 190. oldal: A Balaton – videó

Ezután a Munkafüzet 71. oldalán oldd meg az 4. feladatot! Segít az Atlasz 10. oldala.

 Írásbeli feladat:

Rajzolj a füzetbe egy Magyarország térképet és rajzold bele: Duna, Tisza, Balaton, Zala, Sió, Fertő-tó, Velencei-tó, Tisza-tó, Fehér-tó (Szeged mellett), Hévízi-tó (az Atlaszban megtaláljátok Hévíz városát, a rajzon oda jelöljetek egy kis tavat)

Szorgalmi feladat:

A Tankönyv 125-126. oldalán találsz írást a Tihanyi kecskekörömről és a visszhangról, illetve a Fertő-tóról ezt el lehet olvasni.

Lehet rajzot készíteni a füzetbe bármilyen tóról, tó környékéről, tavi tájról.

Munkafüzet 70. o. 3. feladat (Pl. Őszeszéki-tó, Kacska-tó)

Az elkészült térképrajzot fotózd le és küldd el a digioktataslacur@gmail.com címre, legkésőbb 03.27. péntekig! Szorgalmi is jöhet!

 ————————————————————————————————————————————–

Kedves Gyerekek!

A természetismeret otthoni feldolgozásához szükség lesz a Tankönyvre, melynek szövegét figyelmesen el kell olvasnotok, a vastaggal írt szavakat értelmezni, azok magyarázatát tudni. Figyeljétek meg az ábrákat, képeket, rajzokat, azok segítik a tananyag megértését.

A témakör végén minden tananyag vázlata is megtalálható, ezeket le is lehet másolni a füzetbe szorgalmiként, csak szépen tagoltan, lényeget kiemelve.

Az Atlasz tananyaghoz tartozó térképeit, ábráit feltétlenül tanulmányozni kell. A térképhasználat, -ismeret fontos alapja ennek a tárgynak.

Fogok megjelölni én is az internetről megnézhető érdekességeket: képek, videók, animációk, játék – ezekkel változatosabb lesz a tananyag.

Például ilyen a mozaweb.hu oldal, ahol ingyenesen elérhetők a tartalmak. Ehhez viszont regisztrálni, új fiókot kell létrehozni. Ezután megnyithatjátok a Természetismeret 5. 2018-as kiadású tankönyvet. (és a más tantárgyakhoz kapcsolódó könyveket is), digitális tartalmakat…

A munkafüzeti feladatok megoldásával gyakorolni, alkalmazni tudjátok az elsajátított ismereteket.

Lesznek egyéb szorgalmi feladatok, amit mindig az aktuális leckénél közlök.

A számonkérés formájáról is mindig aktuálisan tájékoztatlak benneteket.

Üdv. Vén László

 Posted by at 09:58