Földrajz 6
6.a Természetismeret – földrajz 2020. június 2-9.
Év végi összefoglalás
Záró dolgozat – Munkafüzet 84-88. oldalának feladatai. Ehhez használhatjátok a Tankönyvet, Munkafüzetet, Atlaszt, internetet segítségül. Aki még készítette el, küldje mielőbb a fotókat digioktataslacur@gmail.com címre!
Szorgalmi feladat: Munkafüzet – Év végi összefoglalás
Aki minden feladatot elvégzett, elküldött, annak adok szorgalmi lehetőséget, a munkafüzet feladataiból lehet válogatni. Ezekből ahányat elkészítetek, annyi bálna jár! Erről képeket június 6. szombatig küldhettek a digioktataslacur@gmail.com címre!
118.o. 5., 6.
119.o. 8., 9., 10., 11.
120.o. 12., 13., 14., 15.
121. o. 16.
122.o. 17., 18.
123. o. 19., 20., 21.
————————————————————-
6.a Természetismeret – földrajz 2020. május 26.
Tananyag: Természeti örökségünk védelme, világörökségünk
Összefoglalás és záró dolgozat
A Tankönyv a 154-155. és 159-160. oldalán található kiegészítő anyag sok érdekességet tartalmaz, olyan helyeket ír le, melyeket nektek is érdemes lehet meglátogatni és megismerésükre szükség lehet a dolgozatban is!
Ajánlok hozzá érdekességeket:
www.mozaweb.hu, Természetismeret 6. tankönyv, 80-81., 126-127., 152-153. o. Nemzeti parkajaink képes kalauza I., II., III. – 3D animáció, videók, képek
Összefoglalás és záró dolgozat
Egy házi dolgozat formájában zárjuk a témakört (Hazai tájakon Tankönyv 130-162.)! Ezt kezdjétek elkészíteni: ki kell tölteni a Munkafüzet 84-88. oldalának feladatait és. Ehhez használhatjátok a Tankönyvet, Munkafüzetet, Atlaszt, internetet segítségül. Az elkészült öt oldalról fényképet kérek június 4. csütörtökig a digioktataslacur@gmail.com címre.
—————————————————
6.a Természetismeret – földrajz 2020. május 19.
Tananyag: Hazánk fővárosa, Budapest
A Tankönyv a 156-158. oldalán található leckét olvassátok el. Az Atlasz Magyarország domborzata 8-9.o. és Magyarország közigazgatása és közlekedése 10-11.o. térképe legyen nyitva!
Válaszoljatok (keressétek meg a választ a tankönyvi lecke és az Atlasz, valamint videók segítségével) a Tankönyv 158. oldalán lévő Ellenőrizd tudásodat! feladataira.
Segítő videók:
www.mozaweb.hu, Természetismeret 6. tankönyv, 171-172.o.
Budapest
Budapest és a Duna
Budapest fejlődése
Az Országház
Közlekedjünk Budapesten!
Budapest, mint fürdőváros
A Lánchíd – 3D animáció
Oldd meg a Munkafüzet 82.o. 1.a, b., 2., 83.o. 3.a feladatát!
Szorgalmi:
Képek, érdekességek gyűjtése Budapesttel kapcsolatban – ennek formája lehet word, power point, internetes hivatkozások gyűjteménye…
FELADAT:
A munkafüzet 83.o. 3.a feladatáról fényképet! Szorgalmi is jöhet a digioktataslacur@gmail.com címre.
——————————————-
6.a Természetismeret – földrajz 2020. május 12.
Tananyag: Legmagasabb tájunk az Északi-középhegység
A vázlat és a Tankönyv a 151-153. oldalát olvassátok át, oldjátok meg a feladatokat! Lehetőleg nézzétek meg az Érdekességekben jelölt videókat!
Északi-khg vázlat
Elhelyezkedése: legészakabbi, legmagasabb tájunk
Részei:
Vulkanikus: Visegrádi-hegység (kialakulása miatt ide soroljuk), Börzsöny, Cserhát, Mátra (Kékestető 1014m), Zempléni-hegység.
Mészkő: Bükk (Istállóskő 959m, Kettős-bérc 961m), Aggteleki-karszt, Cserehát
(Karsztjelenségek – víz oldó hatására mészkőben alakulnak ki: víznyelő, dolina – tál alakú mélyedés, barlang, cseppkő)
Keresd meg a tájat, részeit a TK. 151. o. térképe és az Atlasz 8-9. oldalán Magyarország domborzata térképen!
Oldd meg a Munkafüzet 79.o. 1., 2., 80.o. 3., 4. feladatát!
Védett terület:
Aggteleki NP Pl.: Baradla barlang 25km, Szlovákiába is átnyúlik.
Bükki NP – mészkőszirtek, Bükk-fennsík – „Óriások asztala”, barlangok, Szalajka-völgy, régészeti lelőhelyek.
Éghajlata:
Jelentősen hűvösebb és csapadékosabb, mint az Alföldé, mert magasabban fekszik.
Figyeld meg az Atlasz 12.o. Éghajlati – az évi középhőmérséklet és napfénytartam, a csapadékmennyiség – térképeket! A színek, adatok ábrázolják a mennyiségeket.
Vízhálózata:
A vulkáni vonulatokban sűrűbb, a mészkőhegység vízfolyásokban szegények, de karsztforrások vannak – ivóvízforrás, ipari víz.
Keresd ki az Atlasz 8-9.oldalán a hegység fő folyóit!
Duna, Ipoly, Zagyva, Tarna, Sajó, Hernád, Bodrog
Természetes növényzet:
Tölgy- és bükkerdők jellemzik – Erdőgazdálkodás, faipar.
Érdekesség:
www.mozaweb.hu, Természetismeret 6. tankönyv, 76.o. Börzsöny az egykori óriásvulkán – videó, Mátra az ország tetején – videó, Kirándulás a karsztvidéken – videó, A Bükk-hegység és a vöröshagyma esete – videó, 78.o. Barlangok mélyén – videó, 82.o.
Ásványkincsek, ipar:
Barnakőszén, lignit – hőerőműben elégetik – villamos energiát állítanak elő.
Vegyipar Alföldről és Oroszországból érkező kőolaj és földgáz – műanyagok, festékek.
Építőanyagipar – a hegységek kőzetanyagából – cementgyártás.
Érdekesség:
www.mozaweb.hu, Természetismeret 6. tankönyv, 82.o. Villanykörtén innen, konnektoron túl – videó, 84.o. Bányászat, a nem számolt következmények – videó.
Mezőgazdaság:
Szőlő- és gyümölcstermesztés a dombokon, medencékben – Tokaji, egri, mátrai borvidék.
Megyék-megyeszékhelyek:
Borsod-Abaúj-Zemplén (Miskolc), Nógrád (Salgótarján), Heves (Eger).
Idegenforgalom:
Turizmus, természetjárás – erdők, hegyvidék, barlangok, gyógy-idegenforgalom, gyógyvíz
Oldd meg a Munkafüzet 81.o. 7. feladatát!
Érdekesség:
www.mozaweb.hu, Természetismeret 6. tankönyv, 82.o. Villanykörtén innen, konnektoron túl – videó, 84.o. Bányászat, a nem számolt következmények – videó.
Szorgalmi:
Képek, érdekességek gyűjtése az Északi-khg. természeti értékeiről vagy Eger és környékének látnivalóiról – hiszen oda mentetek volna osztálykirándulni!!! De szerintem be fogjátok pótolni… – ennek formája lehet word, power point, internetes hivatkozások gyűjteménye…
FELADAT:
A munkafüzeti feladatokról nem kérek fényképet, a Te érdeked, hogy gyakorlásként megoldjad! Ha szorgalmit készítettél, azt küldd a digioktataslacur@gmail.com címre.
—————————————————————-
6.a Természetismeret – földrajz 2020. május 5.
Tananyag: A Dunántúli-középhegység
A mai tananyag a Dunántúli-khg. PowerPointos bemutatóban található. Ez alapján dolgozzatok!
6.a Természetismeret – földrajz 2020. április 28.
Tananyag: Hazánk nyugati peremvidéke (Nyugat-magyarországi-peremvidék vagy Alpokalja)
Olvassátok a Tankönyvet a 145-147. oldalon! Ehhez adok vázlatot is! Oldjátok meg a feladatokat!
Nyugat-magyarországi-peremvidék vagy Alpokalja vázlat
Elhelyezkedése: hazánk nyugati részén
Részei: Soproni-hg., Kőszegi-hg. (Írott-kő 882m), Vasi-hegyhát, Kemeneshát, Őrség – dombságok
Keresd meg a tájat, részeit a TK. 145. o. térképe és az Atlasz 8-9. oldalán Magyarország domborzata térképen!
Oldd meg a Munkafüzet 76.o. 1. feladatát!
Éghajlata – legcsapadékosabb tájunk, enyhébb tél, hűvösebb nyár mint az Alföldön – a nagyobb tengerszint feletti magasság és az óceánhoz közelebb fekvés miatt
Figyeld meg az Atlasz 12.o. Éghajlati – az évi középhőmérséklet és napfénytartam, a csapadékmennyiség – térképeket! A színek, adatok ábrázolják a mennyiségeket.
Oldd meg a Munkafüzet 76.o. 3. feladatát!
Természetes növényzet
Sok erdőség: felfelé haladva tölgy, bükk, fenyő
Települések
-Egyutcás falvak – völgyekben, folyóvizek két oldalán
-Aprófalvak
-Szeres település – az Őrségben jellemző, honfoglalás ideji, dombtetőkön őrök szálláshelyei voltak – ezek a szerek
-Legjelentősebb városok: Sopron, Kőszeg, Szombathely
Mezőgazdaság, mezőgazdaság – élelmiszeripar kapcsolatai
-Természeti viszonyok (dombságok, hegységek, éghajlat) – állattenyésztésnek kedveznek
-rét- és legelőgazdálkodás – szarvasmarhatenyésztés – tejtermelés, húsipar
-takarmánynövények, cukorrépa
-szőlő – soproni borok
-déli lejtőkön szelídgesztenye
-erdőgazdálkodás – faipar
Idegenforgalom
-turizmus, természetjárás, gyógy-idegenforgalom, gyógyvíz
Oldd meg a Munkafüzet 77.o. 4., 5., 6. feladatát!
Védett terület
Őrségi Nemzeti Park, Fertő-Hanság Nemzeti Park
Érdekesség:
www.mozaweb.hu, Barangolások az Alpokalján – videó, Múltidéző táj az alpokalján – videó,
Szorgalmi
Munkafüzet 76.o. 2.
FELADAT:
A munkafüzeti feladatok egyikéről kérnék egy fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre május 1. péntekig! Szorgalmi is jöhet!
—————————————————–
6.a Természetismeret – földrajz 2020. április 21.
Tananyag: Dombvidék a Dunántúlon
Ma kulcsszavakat (vastag, dőlt betűs) adok meg a lecke feldolgozásához. Olvassátok a Tankönyvet a 142-144. oldalon, keressétek meg a kulcsszavak jelentését, a hozzájuk tartozó ismereteket. Ez alapján írjatok vázlatot a füzetbe!
Kulcsszavak:
Dunántúli-domb és hegyvidék (Dunántúli-dombság) elhelyezkedése
Részei
Kialakulása
Völgyek
Mecsek
Keresd meg a tájat, részeit a TK. 142. o. térképe és az Atlasz 8-9. oldalán Magyarország domborzata térképen! Az Atlaszban nem minden rész úgy szerepel, ahogy a könyvben!
Oldd meg a Munkafüzet 73.o. 1., 74.o. 2. feladatát!
Éghajlata, csapadék, napsütés
Figyeld meg az Atlasz 12.o. Éghajlati – az évi középhőmérséklet és napfénytartam, a csapadékmennyiség – térképeket! A színek, adatok ábrázolják a mennyiségeket.
Vízhálózata
Keresd meg a táj folyóit az Atlaszban!
Erdőségek
Talajt – lehordja – pusztulás
Mezőgazdaság
Nyugati tájakon, Déli lejtőkön, Nyugati területeken
Mezőgazdaság – élelmiszeripar kapcsolatai
Oldd meg a Munkafüzet 74.o. 5. feladatát! Az előző leckékben már volt hasonló…
Erdők fája
Kőolaj, földgáz
Pécs
Gyógyfürdők
Érdekesség, feladat, játék:
nkp.hu oldal, Természetismeret 5., VI. Hazai tájakon témakör, 3. Dunántúli domb- és hegyvidék lecke: A Dunántúli-dombvidék kialakulása animáció, A Dunántúli-dombvidék jellemzői feladat, Hol van? játék.
https://www.nkp.hu/tankonyv/termeszetismeret_5/lecke_06_003
Szorgalmi
Munkafüzet 74.o. 3.,4.
FELADAT:
A kulcsszavak alapján megírt vázlatról kérnék egy fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre április 24. péntekig! Szorgalmi is jöhet!
6.a Természetismeret – földrajz 2020. április 7.
Tananyag: Duna menti tájunk, a Kisalföld
Haladjatok a vázlat alapján! Ajánlok egy témához kapcsolódó filmet is!
VÁZLAT– Kisalföld
Elhelyezkedése: Az ország ÉNY-i részén található, a terület átnyúlik Szlovákiába.
A Tankönyv a 139. o. térképe és az Atlasz 8-9. oldalán Magyarország domborzata térképen
Felszínének nagy része tökéletesen sík – a folyók alakították ki.
Részei: Szigetköz, Mosoni-síkság, Hanság,Rábaköz, Marcal-medence, Győri-medence.
Oldd meg a Munkafüzet 71.o. 1. feladatát!
Éghajlata: Az Alföldéhez képest a nyár hűvösebb, a tél enyhébb. A csapadék több és egyenletesebben oszlik el. (Közelebb van az óceánhoz – óceáni hatás jobban érvényesül)
Figyeld meg az Atlasz 12.o. Éghajlati – az évi középhőmérséklet és napfénytartam, a csapadékmennyiség– térképeket! A színek, adatok ábrázolják a mennyiségeket. Jól összehasonlítható az Alföld és a Kisalföld éghajlata.
Oldd meg a Munkafüzet 72.o. 2. feladatát!
Vízhálózata: Duna – Szigetköz (sziget), Csallóköz (sziget Szlovákiában)
Rába, Rábca, Marcal, Fertő-tó
Keresd meg a felsorolt folyókat, szigeteket, tavat az Atlaszban!
Oldd meg a Munkafüzet 72.o. 3. feladatát!
Védett területe:Fertő-Hanság Nemzeti Park – itt van Fertő-tó, ¾ része Ausztriához tartozik, Hanság – láperdők, szikes puszták
Keresd meg az Atlasz 12.o. Nemzeti Parkok térképén a Fertő-Hanság Nemzeti Parkot!
Mezőgazdaság – élelmiszeripar kapcsolatai:
-kedvező éghajlat, jó termőtalaj – kedvez a növénytermesztésnek:
-búza, árpa – malomipar
-cukorrépa – cukorgyártás
-takarmánynövény, dúsfüvű rétek, legelők – szarvasmarhatenyésztés – tejipar, húsipar
-kukorica – sertéstartás – húsipar; – baromfitenyésztés – húsipar, tojástermelés
Oldd meg a Munkafüzet 72. o. 4. feladatát!
Legjelentősebb város:
Győr –jelentős gépipar –– AUDI, RÁBA
Érdekesség: Filmnézés a youtube-n: Vad Szigetköz – A szárazföldi delta – gyönyörű film!!!
https://www.youtube.com/watch?v=9Dph57JvTvM
FELADAT:
A Munkafüzet 72.o. 4. feladatáról kérnék egy fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre április 15. szerdáig!
6.a Természetismeret – földrajz 2020. március 31.
Tananyag: Az Alföld tengersík vidékein, hazánk éléstára
Két leckét egyszerre kell tanulnotok, ezek szorosan összetartoznak. Az első bemutatja az Alföld természetföldrajzát: részeit, kialakulását, domborzatát, kistájait, éghajlatát, nemzeti parkjait. A második az Alföld mezőgazdaságát, iparát, jelentős városait.
Adok egy vázlatot, abban minden benne van. Azt olvassátok és figyeljétek meg a Tankönyv 133-138. oldalának ábráit, képeit, az Atlasz térképeit!
VÁZLAT
A Tankönyv a 133. o. térképe alapján az Atlasz 8-9. oldalán Magyarország domborzata térképen figyeld meg az Alföld elhelyezkedését!
Alföld részei: Mezőföld, Duna-Tisza köze, Tiszántúl.
Fő folyók: Duna, Tisza, Körös, Maros, Zagyva.
Kialakulása: süllyedés – feltöltődés – tengeri üledékek, folyók hordaléka, szél munkája.
Interneten: mozaweb.hu, Természetismeret 6., 132.o., 2.ábra: Alföldek kialakulása
Kistájai:
A folyók mentén szinte teljesen sík, itt az áradások alakították ki a tökéletes síkságokat: Nagykunság – löszös vidék, a Hortobágy szikes – -sós talajú.
Kiskunság, Nyírség – folyók, majd szél alakította, homokbuckás táj. „Futóhomokját” erdők, gyümölcsösök, szőlők telepítésével kötötték meg.
Mezőföld – löszös vidék
A felsorolt tájakat, folyókat keresd meg az Atlasz térképén!
Védett területei: Kiskunsági, Hortobágyi, Körös-Maros Nemzeti Park. Atlasz 12.o. Nemzeti parkok térkép!
Interneten: mozaweb.hu, Természetismeret 6., 132.o., Lösz videó., 133.o. Szikesedés videó., Hortobágy pusztáin videó., Homokbuckás Kiskunság videó
Oldd meg a Munkafüzet 69.o. 2., 5. feladatát!
Éghajlata: Szélsőséges – nyár meleg, tél hideg, kevés csapadék, mely egyenlőtlenül oszlik el. Nyáron gyakori az aszály. Legtöbb napsütés a Dél-Alföldön van. Atlasz 12.o. Éghajlati térképek!
Mezőgazdaság: Az Alföld a legfontosabb mezőgazdasági területünk. A növénytermesztés feltételei – jó természeti adottságok: Termékeny talaj, megfelelő hőmérséklet, napfénytartam, csapadék megfelelő mennyisége és eloszlása.
Mezőgazdasági termékek feldolgozása – élelmiszeripar:
Búza – malomipar
Kukorica – sertés- és baromfitenyésztés – húsipar: Szeged, Debrecen, Békéscsaba, Gyula.
Cukorrépa – cukoripar
Burgonya, dohány.
Napraforgó – növényolajgyár.
Fűszerpaprika – Szeged, Kalocsa.
Zöldpaprika, paradicsom, burgonya, uborka… pl. Balástya környékén is.
Primőrzöldség-termesztés – üvegházak, fóliasátrak.
Kajszi- és őszibarack – Szatymaz.
Alma – Nyírség.
Szőlő – borászat – Kiskunság.
Zöldség és gyümölcs feldolgozása – konzervgyárak, hűtőházak – a termőterületek közelében!
Figyeld meg a Tankönyv 136. oldalán a mezőgazdaság és a feldolgozóipar kapcsolata ábrát!
Interneten: mozaweb.hu, Természetismeret 6., 139.o., Búza videó., 140.o. Napraforgó videó., 155.o. Sertésfeldolgozás videó.
Oldd meg a Munkafüzet 70.o. 1. feladatát!
Kőolaj és földgáz – energiahordozók – bányászata – Szeged, Algyő környéke – vegyipar, kőolajfinomító.
Rétegvizekben gazdag táj: termálvíz – melegvíz, gyógyvíz, ásványvíz. Gyógyfürdők, élményfürdők. Hajdúszoboszló, Gyula, Cserkeszőlő.
Legjelentősebb városok: Debrecen, Szeged, Kecskemét, Békéscsaba, Szolnok, Nyíregyháza.
Oldd meg a Munkafüzet 70.o. 2., 3. feladatát!
Játéklehetőség: http://www.okosdoboz.hu/gyakorlas/5-8-osztaly/termeszetismeret/alfoldi-tajakon
Most nem kérek fényképet a feladatokról!
Figyelmesen, lépésről lépésre haladva dolgozzatok az útmutatás alapján, nézzétek meg a videókat, játékot!
—————————————————–
Földrajz 2020. március 24.
Tananyag: A Kárpát-medence országa
Nézd meg ráhangolásként a Magyarország, egy ország Európa szívében című videót a mozaweb.hu oldalról!
Vedd elő a Tankönyvet és a 130-132.oldalon találod az új anyagot.
Olvasd el a Tk. 130. oldalát odáig, hogy …a keleti félgömbön található. Figyeld meg a térképet! Válaszolj az Atlasz segítségével a sárga mezőben lévő kérdésekre!
Oldd meg a Munkafüzet 66.o. 1., 2. feladatát!
Olvasd tovább a Tankönyvet a 130.o. aljától a 131. o. közepéig (odáig, hogy … mit jelent ez hazánk éghajlatára nézve! – sárga mezős kérdés)
A Tankönyv 90-94. oldalára visszalapozva felelevenítheted, hogy mit tanultál a mérsékelt övezetről, az éghajlatot alakító tényezőkről.
Olvasd el a Tk. 131. oldalának közepétől a 132.o. aljáig, a lecke végéig! Figyeld meg a térképet! Válaszolj az Atlasz segítségével a sárga mezőben lévő kérdésekre!
Oldd meg a Munkafüzet 66.o. 3., 67.o. 4. feladatát!
Önellenőrzésként próbál válaszolni a Tk. 132.o. Ellenőrizd tudásodat! kérdéseire!
Írásbeli feladat:
Munkafüzet 67.o. 1., 68. o. 4.
Szorgalmi feladat:
Munkafüzet 68.o. 2., 3.
Az elkészült feladatokat lefotózva küldd el a digioktataslacur@gmail.com címre legkésőbb 03.27. péntekig! Szorgalmi is jöhet!
Kedves Gyerekek!
A természetismeret otthoni feldolgozásához szükség lesz a Tankönyvre, melynek szövegét figyelmesen el kell olvasnotok, a vastaggal írt szavakat értelmezni, azok magyarázatát tudni. Figyeljétek meg az ábrákat, képeket, rajzokat, azok segítik a tananyag megértését.
A témakör végén minden tananyag vázlata is megtalálható, ezeket le is lehet másolni a füzetbe szorgalmiként, csak szépen tagoltan, lényeget kiemelve.
Az Atlasz tananyaghoz tartozó térképeit, ábráit feltétlenül tanulmányozni kell. A térképhasználat, -ismeret fontos alapja ennek a tárgynak.
Fogok megjelölni én is az internetről megnézhető érdekességeket: képek, videók, animációk, játék – ezekkel változatosabb lesz a tananyag.
Például ilyen a mozaweb.hu oldal, ahol ingyenesen elérhetők a tartalmak. Ehhez viszont regisztrálni, új fiókot kell létrehozni. Ezután megnyithatjátok a Temészetismeret 5. és 6. 2018-as kiadású tankönyvet. (és a más tantárgyakhoz kapcsolódó könyveket is), digitális tartalmakat…
A munkafüzeti feladatok megoldásával gyakorolni, alkalmazni tudjátok az elsajátított ismereteket.
Lesznek egyéb szorgalmi feladatok, amit mindig az aktuális leckénél közlök.
A számonkérés formájáról is mindig aktuálisan tájékoztatlak benneteket.
Üdv. Vén László
2020. március 17.
Tananyag: Az előző órákon összefoglaltunk. Most témazárót kell írnotok – otthon!!!
Előtte érdemes átnézni a Tankönyv 104-126. oldalát. Ne felejtsétek, az ábrák, képek segítenek az értelmezésben. A 127-128. oldalon található Rendszerezzük ismereteinket! című összefoglaló rész vázlatosan összefoglalja a témakört. A füzetbe is írtunk, rajzoltunk vázlatot, ábrákat, emellett Munkafüzetben megoldott feladatok is segíthetnek.
Ha ezt megtettétek, akkor kell megoldani a dolgozatot.
Írásbeli feladat: TÉMAZÁRÓ DOLGOZAT
A kérdéseket a füzetben kell megválaszolnotok és azt lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre hétfő (március 23.) estig. Elég leírni a kérdés számát és a megoldást. Írjátok oda a neveteket!!! Kb. 45 percig írjátok, lehetőleg segítség nélkül!
- Rajzold le és nevezd meg a rétegvulkán részeit! 6 pont
- Rajzold le a működő és a kialudt vulkán térképi jelét és mindkettőre írj példát! 4 pont
- Rajzold le a vetődést, gyűrődést és írj példát ilyen hegységekre! 4 pont
- Jellemezd az alábbi felszíneket! 6 pont
A magashegységek csúcsai: ……………………………., hegyoldalai: ……………………………….
A középhegységek lejtői: ………………………………., hegyhátai: …………………………………….
A magashegységi folyók völgye ………………….. alakú, a gleccservölgy ……………… alakú.
- Egészítsd ki a mondatokat! 10 pont
A futóhomokot a ………………………… hordja. Az alföldi folyó …………………………….. és ………………….. épít. A fagyaprózódás során a kőzetek repedéseibe beszivárgó ……………. megfagy, majd térfogata ………………………… és ez ………………………………… a kőzeteket. A barlangok általában mészkőben jönnek létre a ………………. munkájának hatására. A külső erők …………………………….., ……………………………………… és …………………………………… munkát végeznek.
- Nevezz meg kőzeteket! 6 pont
Vulkáni – lávából: ……………………………… Vulkáni – porból, hamuból: ……………………………….
Üledékes – tengeri élőlények meszes vázából: ……………………………….
Üledékes – egykori növények maradványából: ………………………………
Üledékes – sárgásbarna, víz hatására megcsúszik, omlik: …………………………..
Átalakult – csiszoltan szép felületű: …………………………………….
- Fogalmazd meg mi a humusz, mi az erózió? Nem egyszavas válasz kell, szedd össze a jellemzőit! 6 pont
Elérhető pontszám: 42 pont
Szorgalmi házi feladat:
A Tankönyv 127-128. oldalán található Rendszerezzük ismereteinket! című összefoglaló vázlatok lemásolása a füzetbe – tagoltan, lényeget kiemelve.
Az elkészült feladatot lefotózva küldd el a digioktataslacur@gmail.com címre.