Földrajz 7

 

7.a Földrajz – földrajz 2020. május 25.

 

Tananyag: Összefoglalás és témazáró – rendhagyóan

Az Afrika, Ausztrália, Sarkvidékek és a világtenger földrajza című témakört (Tankönyv 88-123.o.) kell ismételnetek, s erről számot adnotok feladatokkal. A feladatok elkészítéséhez használhatjátok a Tankönyvet, Atlaszt, Munkafüzetet, akár az internetet is. Az elkészült munkát a füzetbe kell leírni, lerajzolni. Erre kaptok jegyet. A digitális oktatás kezdetén leírtam nektek, hogy várok bizonyos térképrajzokat, ezeknek is el kell most készülni.

A feladatok:

I. Térképrajzolás: füzetbe lerajzolva Atlasz segítségével. A már elküldött térképeket beszámítom. Valakinek írtam, hogy javíthat rajta, ezt most megteheti.
1. Afrika domborzata és vizei – fontosabb tengerek, tájak, folyók, tavak 10pont
2. Ausztrália domborzata és vizei – fontosabb tengerek, tájak, folyók, tavak, városok 10pont
3. Sarkvidékek rajza 10pont

II. A jobboldali oszlop kifejezéseit írd a baloldali felsorolás megfelelő kifejezése mellé: 15 pont

1

III. Környezeti, gazdasági, társadalmi problémák Afrikában, Ausztráliában, Sarkvidékeken, tengereken – a 4 területről nevezz meg és jellemezz egy mondattal egy problémát! 8 pont

IV. Földrajzi érdekességek Afrikában, Ausztráliában, Sarkvidékeken, tengereken – a 4 területről nevezz meg és jellemezz egy mondattal egy érdekes helyet! 8 pont

Az elkészült feladatokról június 2., keddig kérek képeket digioktataslacur@gmail.com címre!

——————————————————————-

7.a Földrajz – földrajz 2020. május 18.

 

Tananyag: A világtenger földrajza

Hogyan dolgozzatok?
-
megfigyelés, keresés az Atlasz világtérképén 68-69.o., Óceánia térképén 66.o.
-leírások olvasása, ábrák megfigyelése a Tk. 116-119. oldalán! Kiegészítő infót ide írtam.
-a mozawebes érdekességeket nézzétek meg!
Az alábbi pontok alapján haladjatok!

Világtenger 8.1 ábra
-óceán, Csendes-, Atlanti-, Indiai-, Jeges-, Déli-óceán (újabb felosztás szerint 5 db)
-tengeráramlás 8.3. ábra
-tenger, beltenger, peremtenger
-tagolt és tagolatlan partvidék 8.4. ábra
-tengervíz sóssága, éghajlatmódosító hatása
www.mozaweb.hu, médiatár-keresés: A földrészek és óceánok – térkép, feladat, Tengerek, öblök – animáció, Tengeráramlások – animáció, Tengerjárás – animáció, A tenger világa – videó, Miért sós a tengervíz – videó

A világtenger haszna, jelentősége, jövője
-nyersanyag-és energiaforrás
-árapályjelenség, árapályenergia 8.6 kép
-élelemforrás
-túlhalászás 8.7. kép
-bálnavadászat
-közlekedés
-turisztikai célpont
www.mozaweb.hu, médiatár-keresés: Tengeri fúrótorony – animáció, Olajszállító hajó – animáció, Árapályerőmű – animáció

Óceánia szigetvilága – Atlaszban megkeresni ezeket!
-szigetcsoportok: Melanézia, Polinézia, Mikronézia
-Új-Zéland
-Új-Guinea
-Mariana-árok
-atoll
-Hawaii
-szökőár, cunami
www.mozaweb.hu, médiatár-keresés: Milford Sound (Új-Zéland) – videó, Cunami – animáció, A legmagányosabb hely a Földön – videó

Oldd meg a Munkafüzet 61.o.4. feladatát!

Szorgalmi:

Munkafüzet: 60-62.o további feladatai.

Feladat:

A Munkafüzet 61.o. 4. feladatáról fényképet kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre csütörtök (május 21.) estig.

7.a Földrajz – földrajz 2020. május 11.

 Tananyag: A Sarkvidékek földrajza

A két területet a Tk. 112-115. oldalán található információk, valamint egy videó elemzése révén kell megismernetek!

Figyeld meg a Sarkvidékeket az Atlasz világtérképén 68-69.o.!

Legfontosabb tudnivalók:

Északi-sarkvidék (Arktisz)
-főként tengeri terület – a Jeges-óceán (Jeges-tenger) felszínén képződő jég borítja
-a szigeteken (pl.: Grönland) – a szárazföldet borítja jég, mely hótömörödésből keletkezett
-a sarkkörök vidéke állat- és növényfajokban gazdag és az ember is ott van
-a klíma melegedésével csökken a befagyott területek nagysága – pl. jegesmedve számára ez nagy nehézség, hiszen a jégtáblákon vándorolva vadásznak
Tankönyv 112. o. 7.1. térkép!

Déli-Sarkvidék (Antarktisz)
-nagy része egy kontinens – szárazföld, 95%-át 2000-4000m vastag belföldi jégtakaró borítja
-erről leszakadó darabok táblajégként, jéghegyként úsznak
-a felmelegedés hatására a belföldi jég olvadásából származó víz emeli a tengerek vízszintjét
-a kontinenset körbeveszi a Déli-óceán
-a legszárazabb: jégsivatag – 50mm-nél kevesebb csapadék
-a legszelesebb: állandó szelek
-a legmagasabb földrész: 2000m az átlagmagasság
-lakatlan – csak kutatóbázisokon van ember
-Amundsen fedezte fel
-A Déli-sarkvidék felett évtizedek óta megfigyelhető az ózonlyuk – az ózonréteg elvékonyodása néhány hónapig az ottani tél után (3 atomos oxigén magas légrétegekben, mely véd a Napból származó UV sugárzástól). Idén az Északi-sarkvidéken is jelentős!!!
Tankönyv 113. o. 7.2. térkép! 114.o. infografika – rajzos vázlat

Oldd meg a Munkafüzet 56.o.1.feladatát!

Feladat:
www.youtube.com oldal, Felsős – Földrajz: A sarkvidékek földrajza (7. osztály) című videó (kb.25 perc). A videó alapján válaszoljatok a kérdésekre. Ezt írjátok le a füzetbe!
https://www.youtube.com/watch?v=N1t9r1yK1Js

Kérdések:
1. Hogyan alakul a napsütés, a nappalok-éjszakák aránya a Sarkvidékeken?
2. Milyen izoterma vonal jellemzi a Sarkvidék határát?
3. Mi volt a leghidegebb mért hőmérséklet a Déli-sarkvidéken?
4. Hol vannak a sarkpontok?
5. Miért hidegebb a Déli-sarkvidék?
6. Melyik Sarkvidéken jellemzők a pingvinek?
7. Milyen kutyusról van szó, és mit tudunk meg róla?
8. A leszakadó hatalmas jégtáblák hogyan milyen hatással vannak a pingvinek életére?
9. Kik az inuitok?
10. Milyen következménye van a sarki jég olvadásának, milyen folyamat indul be?

Érdekesség:

www.videa.hu oldal, Sarkvidékek (Bolygónk a Föld) című film
https://videa.hu/videok/film-animacio/6-sarkvidekek-bolygonk-a-fold-l7egDMcr61AwAWU0

Szorgalmi:

Munkafüzet: 56-59.o további feladatai.

Feladat:

A videó alapján megválaszolt kérdésekről fényképet kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre csütörtök (május 14.) estig.

——————————————————————

7.a Földrajz – földrajz 2020. május 4.

 Aktuális tananyag:Ausztrália földrajza

Figyeld meg Ausztrália elhelyezkedését az Atlasz világtérképén 68-69.o., Tankönyv 108.o. 6.1. ábra alapján!Oldd meg a Tankönyv 108.o. 1. feladatát!

Elhelyezkedése, határai

-Déli és keleti félgömb, K, D: Indiai-óceán; DK: Tasmán-tenger, ÉK: Korall-tenger

-Tasmánia (sziget), Nagy-korallzátony (2000km)

 

Érdekesség

Nagy-korallzátony Tk.108.o., James Cook Tk. 108.o., mozaweb.hu, Földrajz 7. Tankönyv, 32. o. Cook kapitány – videó

 

Felszíne, tájai

Nyugat-ausztráliai-ősföld (Nagy-Homoksivatag, Nagy-Viktória-sivatag), Ausztrál-alföld (Nagy-Artézi-medence), Nagy-Vízválasztó-hegység.

Figyeld meg a tájak elhelyezkedését a Tk. 6.2 ábráján és a 109.o. térképén, ott érdekességeket is olvashatsz!

 

Éghajlat, természetes növényzet, vízrajz

Olvasd el a Tk. 109.o. Ahol fordítva váltják egymást az évszakok bekezdést!

Baktérítő átszeli – leszálló légmozgás – kevés csapadék képződik

Csapadék – a kontinens belseje felé csökken

Déli félgömb – évszakai féléves eltolódásban vannak az európaihoz képest

Belső lefolyású terület – a terület 2/3-a, a folyók nem jutnak el a tengerig, zárt medencében kialakult tavakat táplálnak, vagy útközben elpárolognak, elszivárognak, elapadnak

Eyre-tó (sós tó)

Folyók: Murray, Darling

Artézi kutak – a vizet innen pótolják

Ny-ról a kontinens belseje felé: szavanna – sivatag – félsivatag – só- és szárazságtűrő növények

K-i partokon örökzöld babérerdő, eukaliptuszfák (koala eledele)

D, DNY: mediterrán

Figyeld meg a Tk. 109.o. térképét és az Atlasz 67.o. tematikus térképeit! Éghajlat-természetes növényzet.

 

Népesség

őslakói ausztralidok – aboriginek Tk. 110.o.6.3. kép!

európai bevándorlók a többség

a legritkábban lakott kontinens 2,8 fő / km2, főként városlakók

 

Mezőgazdaság

Fontosabb – állattenyésztés – juh- gyapjú (világelső), szarvasmarha a csapadékosabb tájakon

jelentős még: búzatermesztés, cukornád, banán, ananász, narancs, citrom, alma, szőlő – bor

 

Ásványkincsek, ipar, nagyvárosok

Gazdag ásványkincsekben: bauxit, vasérc, színesfémércek, nemesfémércek, uránérc, gyémánt, kőszén Tk. 110.o.6.5.térkép!

Sydney – ipari központ, legnépesebb város

Melbourne – pénzügyi, kereskedelmi központ

Canberra – főváros

Perth – nagyváros DNY-on

Oldd meg a Munkafüzet 52.o. 1. feladatát!

 

Érdekesség:

Tk. 111.o. bumeráng, Ayers Rock, Repülő orvosok, Ausztrália bakancslista

mozaweb.hu, Földrajz 7. Tankönyv, 32. o. Operaház Sydney – 3D animáció. 34. o. Keleti szürke óriás kenguru, kacsacsőrű emlős – 3D animáció, Wallace vonal – videó

nkp.hu internetes oldalon (okostankönyv): 7.évf., földrajz, IV.FEJEZET Afrika, Ausztrália és a Világtenger földrajza fejezet, 6.Ausztrália földrajza lecke, Ausztrália térkép, Ausztrália 3D térkép,Jelöld meg a helyes megoldást feladat.Kiegészítő anyagok: Körutazás Ausztráliában, városlakó ausztrálok – feladatok

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_7/lecke_04_006

Szorgalmi:

Munkafüzet: 52-55.o további feladatai. Vagy az érdekességekről gyűjtőmunka, házi dolgozat.

Feladat:

A munkafüzet 52.o. 1. feladatról fényképet kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre csütörtök (május 7.) estig.

7.a Földrajz – 2020. április 27.

 

Tananyag: Afrikai országok – Egyiptom, Nigéria, Dél-afrikai Köztársaság

A leckét a Tankönyv 104-107. oldalán találjátok! A tananyagot kérdések segítségével kell feldolgoznotok. A címben szereplő három országot kell összehasonlítani, s ezen keresztül ismeritek meg az afrikai országok jellemzőit.

Olvassátok el a 104.oldalt! Itt szerepel néhány fontos fogalom, mely az országok gazdaságának jellemzéséhez szükséges!

Gazdaság ágazatai: mezőgazdaság, ipar, szolgáltatás.

Gazdasági tevékenységek az előállított termékek szerint: első szektor – nyersanyagok előállítása, második szektor – feldolgozás, harmadik szektor – szolgáltatás

Foglalkoztatási szerkezet: a lakosság milyen arányban dolgozik az egyes ágazatokban. A fejletlenebb gazdaságban többen a mezőgazdaságban, bányászatban; a fejlettebb országokban a szolgáltatásban dolgoznak többen.

Gazdasági szerkezet: megmutatja, hogy mely gazdasági ágazat milyen arányban járul hozzá a GDP előállításához. A fejlett országokban a szolgáltatások és a feldolgozóipar jelentősebb.

Bruttó hazai termék (GDP): egy országban egy adott év alatt előállított új termékek és szolgáltatások értéke. (… USD / fő – valamennyi amerikai dollár / fő) Figyeld meg az 5.1 ábrát!

Életkörülményekre jellemző adatok. Pl.: iskolázottság, orvosok száma, születéskor várható élettartam. Figyeld meg az 5.2 ábrát!

A Tankönyv 105. oldalán szereplő kérdések és térkép, valamint az Atlasz segítségével hasonlítsátok össze a három országot: Egyiptom, Nigéria, Dél-afrikai Köztársaság! A válaszokat írjátok le a füzetbe! Tipp: A füzetet elfordítva – fekve osszátok 4 oszlopra: 1. A kérdés betűjele, lényege, 2-3-4. oszlop a három ország! A kérdésekhez a dőlt betűs szövegben adok segítséget!

a) Melyik országnak legnagyobb a népsűrűsége? – térkép, színskála, népsűrűség

b) Mi határozza meg ezekben az országokban a népesség területi elhelyezkedését? – Atlasz Afrika domborzata, vizei, természetes növényzete térkép, 74-75.o. térkép

c) Melyik nagyváros népessége gyarapodik a leggyorsabban? – szaggatott vonalas kördiagramok a városoknál

d) Hasonlítsátok össze a 14 éven aluli népesség arányát! Mi lehet a különbség oka? – országok adatainál

e) Állapítsátok meg, hogy az ábrázolt gazdasági tevékenységek miért fontosak az adott ország életében? Egyiptom: idegenforgalom – Tk.106.o., Nigéria: kőolaj – Atlasz ásványkincsek, Dél-Afrika: arany, gyémánt – Atlasz ásványkincsek, Tk.107.o.

f) Hasonlítsátok össze a három ország foglalkoztatási szerkezetét! Vonjatok le következtetéseket! – országok adatainál

g) Melyik országnak legnagyobb a GDP-je? – országok adatainál

h) NEM KELL!

i) NEM KELL!

j) Melyik országot tartjátok a legfejlettebbnek az adatok elemzése után?

k) Plusz kérdés: nevezd meg a három ország fővárosát! – Atlasz

Érdekességek

nkp.hu internetes oldalon (okostankönyv): 7.évf., földrajz, IV.FEJEZET Afrika…, 5.Országok Afrikában, Egyiptom főbb nevezetességei játék, Párosítsd a nyersanyagokat a képekkel játék, Dél-Afrika párosítós, Képek-kakukktojás, Kairó – videó

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_7/lecke_04_005

Szorgalmi

Munkafüzet 49.o.2.

FELADAT:

A kérdések megválaszolását le kell írni a füzetbe, erről kérek fotót a digioktataslacur@gmail.com címre 04.30. csütörtökig!

———————————————————————-

 

7.a Földrajz – 2020. április 20.

 

Tananyag:Afrika mezőgazdasága

A leckét a Tankönyv 100-103. oldalán találjátok!Vázlatot is adok hozzá.

Olvasd el a 100.o. A mezőgazdaság két arca c. bekezdést! Ennek vázlata:

A termelést kettősség jellemzi:

laci_táblázat


Olvasd el a 100-101.o. Vándorló milliók c. bekezdést! Ennek vázlata:
 

Figyeld meg a TK. 102.o. 4.6. táblázatát és a mellette lévő térképet!

A legfontosabb életmódok, állattartási formák éstermények

laci_táblázat2

Oldd meg a Munkafüzet 46.o.3., 4. feladatát – segít a táblázat!!Érdekesség: mozaweb.hu, földrajz 7., 27.o., Erdőírtás 3D – minden menüpont jó, az animáció összefoglalja az egészet, feladat is végezhető. 28.o., Oázis 3D – az animáció összefoglalja az egészet

 

Olvasd el a TK. 102-103. o. Gondok a Szahara déli részén c. bekezdést! Ennek vázlata:

Száhel-öv

-a Szaharaés a szavanna átmeneti peremvidéke

-szárazság, csökkenő csapadékmennyiség, eloszlása szélsőségesebb – a felszín alatti vizek egyre mélyebben raktározódnak, a kutak elapadnak.

-a népességszám növekedés – élelmiszerhiány

– újabb területek művelésbe vonása – a növényzet kiirtása, a megmaradtfákat, bokrokatépítésre vagy tűzifaként használják

-növekvő állatállomány – a folyamat atúllegeltetés által okozottelsivatagosodás

-súlyosélelmezési válság, több millióéhező – ezért szokták e térségetéhségövneknevezni.

Oldd meg a Munkafüzet 46.o. 5-os feladatát!

 

FELADAT:

Kérném a Munkafüzet 46.o.3., 4., 5. feladatát megoldani és azokról fotót kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre 04.23. csütörtökig!

7.a Földrajz – 2020. április 6.

 

Tananyag:Afrika népessége

A leckét a Tankönyv 96-99. oldalán találjátok!Vázlatot is adok hozzá.

Olvassátok el a 96.oldalt!

Afrikai népcsoportok: az őslakosok főleg feketebőrűek.pigmesusok – esőerdőkben, alacsonyak; busmanok – Kalahári-medencében élőgyűjtögetők, vadászók; hottentották – pásztorkodók, berberek – ÉNY-Afrika; tuaregek – sivatagi nomádok, bantuk – Közép- és Dél-Afrika, arabok – É-Afrika….

Érdekesség: mozaweb.hu, földrajz 7., 30.o., Természeti népek Afrikában: vadászok, gyűjtögetők; Természeti népek Afrikában: nomádok – videók

Nyelvek: országonként akár sokszáz nyelv is lehet, közvetítő nyelv lehet az egykori gyarmatosítók nyelve (angol, francia). É-Afrika – főleg arab, berber nyelv.

Tk.96.o.1.ábra – gyarmatosítás Afrikában – mesterséges – „vonalzóval húzott” határok. Népeket, törzseket választottak el, vagy vontak össze.

Emiatt jellemző a belső megosztottság, viszályok, polgárháborúk.

 

A népesség eloszlása

Atlasz 56.o. Népsűrűség térkép – figyeld meg és hasonlítsd össze a tájakat és a természetes növényzetet ábrázoló térképpel!

A népesség eloszlása egyenlőtlen – miért? – főként a természeti adottságok miatt

Sűrűn lakott: partvidékek, folyóvölgyek. Ritkán lakott: sivatagok, esőerdők.

Népsűrűség: megmutatja, hogy átlagosan hány ember él egy négyzetkilométeren. Mértékegysége: fő / km2

A lakosság nagy része falvakban él, de rengetegen költöznek városba – sokan nem találnak munkát – szegénynegyedek alakulnak ki. Tk. 98.o. 3.4-es kép – afrikai nagyváros

 

A fiatalok kontinense

Az átlagéletkor nagyon alacsony – nem éri el a 20 évet. Sok gyermek születik, nő a népességszám.

Oldd meg a Munkafüzet 44.o.7-es feladatát. Segítség: A korfa közepén ott vannak az egyes életkorok, korcsoportok, balra a férfiak, jobbra a nők és létszámuk. Leolvasható a népesség létszáma az egyes életkorokban nemek szerint.

 

A fiatal népesség problémái

Óriási népességszám növekedés

Nincs elegendő élelmiszer

Éhínség

Túl sokat kell költeniük élelmiszerre

Sokat költenekkatonai célokra

Elégtelen oktatás- és egészségügy

Magas a gyermekhalandóság

Alacsony iskolázottság

Fejletlen gazdaság

Magas munkanélküliség

Tk. 98.o. 3.6.ábra – A fiatalnépességű afrikai országok problémái – összefoglalja a problémákat

Oldd meg a Munkafüzet 44.o. 6-os feladatát!

 

FELADAT:

Most csak két hét múlva lesz legközelebb óránk a Húsvét miatt.

Kérem, hogy rajzoljátok meg az Afrika domborzata és vizeitérképet a füzetbe, egy oldalnyi (A4-es) vagy nagyobb méretben. Nevezzétek meg a tanult határokat, tengereket, tájakat, folyókat, tavakat.Ezt a feladatot a legelső alkalommal jeleztem, igaz, előbb kérem, de most van rá idő, más leckét nem kérek vissza. A rajzra jegyet fogok adni, igyekezzetek minél szebbet alkotni.

A rajzról fotót kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre 04.15. szerdáig!

7.a Földrajz – 2020. március 30.

 Aktuális tananyag: Afrika éghajlata és vízrajza

A leckét a Tankönyv 92-95. oldalán találjátok, de előbb egy nagy ismétléssel kezdjetek!

Az ismeretek nagy részét már megtanultuk az Trópustól a jégvilágig témakörben. A Tankönyv 50-51.oldala összefoglalja ezt, ehhez nézzétek az Atlasz: 74.oldalát: Földrészek éghajlata és a földrajzi övezetesség! A füzetben részletes vázlatot is írtunk az egyes övezetekről, éghajlatokról. Most elsősorban a forró vagy trópusi övezetről, a meleg mérsékelt öv mediterrán részéről és a függőleges övezetekről lesz szó.

Az éghajlatok jellemzéséhez jó alap, a Tankönyv 35. oldalán lévő sárga mezős rész. A Tankönyv 95. oldalán találtok leírást az éghajlati diagramról, ezt is érdemes elolvasni.

Ismétléshez kulcsszavak:

Forró övezet (Tankönyv 32-35.o. átnézni)

Passzát szélrendszer (mozaweb.hu, Földrajz 7., 23.o 23.1.ábra: Passzát szélrendszer)

Egyenlítői öv (mozaweb.hu, Földrajz 7., 24.o. Videó: Földünk tüdeje…)

Átmeneti öv – szavanna (mozaweb.hu, Földrajz 7., 24.o. Videó: Afrikai szavanna)

Térítői öv – trópusi sivatag

Meleg mérsékelt öv – mediterrán terület (Tankönyv 36-37.o átnézni)

Függőleges övezetesség (Tankönyv 46-47.o. átnézni)

mozaweb.hu, Földrajz 7., 24.o. 24.1. ábra: Afrika éghajlata, éghaljati diagramjai

Ezután jön a Tankönyv 92-95. oldalán lévő lecke. Olvasd végig, figyeld meg a képeket, ábrákat! Ehhez kulcsszavak:

Sivatagosodás

Száhel-öv

Afrika éghajlatait összefoglalja a videotanár az interneten: Afrika éghajlata https://www.youtube.com/watch?v=11eq47rXFOE

Ezután következik Afrika vízrajza, ehhez kulcsszavak::

Időszakos vízfolyások

belső lefolyású

vízenergia

Asszuáni-gát

2.3 ábra: Afrika vízrajzi térképe

Folyók: Nílus, Kongó, Niger, Zambézi

Tavak: Tanganyika-tó, Malawi (Nyasza) -tó, Viktória-tó, Csád-tó.

Ezeket tudni kell térképen is megtalálni – Atlasz 54.o

 Szorgalmi: Munkafüzet 40-41.oldalán lévő feladatok

Érdekesség, játék:

nkp.hu internetes oldalon (okostankönyv): 7.évf., földrajz, IV.FEJEZET Afrika…, 1.Földtörténeti kalandozás Afrikában, Ismeretlen ismerős 2.játék

Ugyanezen az oldalon: 2. Afrika éghajlata és vízrajza, Helyszínek Afrikában játék

 

Kérlek benneteket, nézzetek végig mindent a Tankönyvben, Atlaszban, mozaweben és a videótanárt!

A szorgalmiról lehet fotót küldeni a digioktataslacur@gmail.com címre 04.02. csütörtökig!

—————————————————————

Földrajz 2020. március 23.

 

Aktuális tananyag: Ismeretlen ismerős, Földtörténeti kalandozás Afrikában

Nézd meg az internetről: a KFT: Afrika című számát. https://www.youtube.com/watch?v=aAwbuL1iJP4

Figyeld meg mi hangzik el a szövegben, ami Afrikával kapcsolatos lehet! Énekeld a dalt…

Figyeld meg Afrika elhelyezkedését az Atlasz világtérképén 68-69.o., Tankönyv 88.o. 1.1. ábra

Oldd meg a Tankönyv 88.o. 1.b feladatát az Atlasz 54. oldala segítségével! Oldd meg a Munkafüzet 36.o. 1. a feladatát!

Olvasd el a Tankönyv 88. oldalának szövegét – A Gibraltári-szorostól az Indiai-óceánig. A szürke mezőben felsorolták vázlatosan a tájakat. Ezeket keressétek meg a Tankönyv. 89. oldalán lévő térképen és olvassátok el az érdekességeket, figyeljétek meg az ábrákat!

Oldd meg a Munkafüzet 36. o. 1.b feladatát!

Nézd meg az internetről: mozaweb.hu, Földrajz 7. Tankönyv, 21. o. Afrika: egy kontinens földtani anatómiája – videó, 22.o. A Kalahári-medence, A Sivatag – videó.

Oldd meg a Munkafüzet 36.o. 2. feladatát!

Olvasd el a Tankönyv 90-91. oldalán lévő érdekességeket! Ehhez ajánlok egy videót: mozaweb.hu, Földrajz 7., 19.o. Teleki Sámuel – videó.

Önellenőrzésként próbálj válaszolni a Tankönyv 91. oldalán lévő Összefoglaló kérdésekre szóban, térképpel!

Szorgalmi feladat:

Munkafüzet: 38.o.5.

A munkafüzet 36.o. 1. feladat kérném, lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre csütörtök (március 26.) estig. Írjátok oda a neveteket!!!

 

Földrajz 2020. március 20.

Kedves Gyerekek!

A földrajz otthoni feldolgozásához szükség lesz a Tankönyvre, melynek szövegét figyelmesen el kell olvasnotok, a vastaggal írt szavakat értelmezni, azok magyarázatát tudni. Figyeljétek meg az ábrákat, képeket, rajzokat, azok segítik a tananyag megértését.

Az Atlasz tananyaghoz tartozó térképeit, ábráit feltétlenül tanulmányozni kell. A térképhasználat, -ismeret fontos alapja ennek a tárgynak.

Fogok megjelölni én is az internetről megnézhető érdekességeket: képek, videók, animációk, játék – ezekkel változatosabb lesz a tananyag.

Például ilyen a mozaweb.hu oldal, ahol ingyenesen elérhetők a tartalmak. Ehhez viszont regisztrálni, új fiókot kell létrehozni. Ezután megnyithatjátok a Földrajz 7. tankönyvet. (és a más tantárgyakhoz kapcsolódó könyveket is), digitális tartalmakat…

A munkafüzeti feladatokkal gyakorolni, alkalmazni tudjátok az elsajátított ismereteket.

KÖTELEZŐ FELADATOK AZ AKTUÁLIS TANANYAGON KÍVÜL:

Kiselőadás – lehet házi dolgozat, power pointos bemutató, beszámoló – ehhez a témátválasszatok magának egyet a Tankönyv témáiból. Ezt május 31-ig el kell készíteni!

Készíthettek számítógépes bemutatót az általatok összegyűjtött és rendszerezett információkból! A bemutató 5-10 db diából áll, amiben képek, ábrák és rövid szöveg felhasználásával mutatunk be valamilyen meg.

Nézzetek utána az interneten a kiválasztott témának!

Gyűjtsetek minél több információt! Figyeljetek arra, hogy ne csak egy forrást használjatok! A Wikipédia az adott témát érintő oldalának kimásolása nem jelent elmélyült, érdemi munkát!

Mit keressetek? Minél több adatot, képet, ábrát, leírást, magyarázatot. Olyan információkat, amelyek lehetővé teszik a téma minél alaposabb megismerését.

Térképrajzolás: füzetbe lerajzolva Atlasz segítségével

  1. Afrika domborzata és vizei – fontosabb tengerek, tájak, folyók, tavak – április 30-ig
  2. Ausztrália domborzata és vizei – fontosabb tengerek, tájak, folyók, tavak – május 31-ig
  3. Sarkvidékek rajza – május 31-ig

 

SZORGALMI FELADAT:

Projektmunka – bemutathattok egy érdekességet a környezetetekből, vagy egy helyről, ahol jártatok. A lényeg, hogy természethez, természet- és/vagy környezetvédelemhez, földrajzhoz kapcsolódjon a téma. Ezt legkésőbb május 31-ig el kell készíteni! (Segítség hozzá: Tk. 82-85.o.)

Lesznek egyéb szorgalmi feladatok, amit mindig az aktuális leckénél közlök.

A számonkérés formájáról is mindig aktuálisan tájékoztatlak benneteket.

 

Üdv. Vén László

 

Aktuális tananyag:

 

Az előző órán összefoglalás volt, most témazárót kell írnotok A kőzetbolygó titkai témából!

Előtte érdemes átnézni a Tankönyv 56-77. oldalát. Ne felejtsétek, az ábrák, képek segítenek az értelmezésben. A füzetbe is írtunk, rajzoltunk vázlatot, ábrákat, emellett Munkafüzetben megoldott feladatok is segíthetnek.

Ha ezt megtettétek, akkor kell megoldani a dolgozatot.

 

Írásbeli feladat: TÉMAZÁRÓ DOLGOZAT

A kérdéseket a füzetben kell megválaszolnotok és azt lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre kedd (március 24.) estig. Elég leírni a kérdés számát és a megoldást. Írjátok oda a neveteket!!! Kb. 45 percig írjátok, lehetőleg segítség nélkül!

  1. Rajzold le és nevezd meg a Föld szerkezetét, részeit és a benne játszódó folyamatot! 5 pont
  2. Nevezd meg a kőzetlemezek típusait (2), azok mozgásait (3)! 5 pont
  3. Írj példa helyeket vagy képződményeket a különféle lemezmozgásokra! 5 pont
  4. Társítsd össze az alábbi külső erőket a folyamatokkal, képződményekkel! Egy erőhöz több fogalom i társulhat. 15 pont

hőingás, gleccser, szél, sziget, jég, homokbucka, víz építő munkája, aprózódás, folyó a magashegységben, U alakú völgy, kanyargás, fagyaprózódás, V alakú völgy, folyó az alföldeken, repedésekbe beszivárgó megfagyó víz

  1. Nevezz meg kőzeteket! 6 pont

Vulkáni – lávából: ……………………………… Vulkáni – porból, hamuból: ……………………………….

Üledékes – tengeri élőlények meszes vázából: ……………………………….

Üledékes – egykori növények maradványából: ………………………………

Üledékes – sárgásbarna, víz hatására megcsúszik, omlik: …………………………..

Átalakult – csiszoltan szép felületű: …………………………………….

  1. . Fogalmazd meg mi a humusz, mi az erózió? Nem egyszavas válasz kell, szedd össze a jellemzőit! 6 pont
  2. Nevezz meg jelentős eseményeket, képződményeket a felsorolt földtörténeti időkből! 5 pont

Ősidő, Óidő, Középidő, Újidő harmadidőszak, Újidő negyedidőszak

Elérhető pontszám: 47 pont

 Posted by at 09:59