Földrajz 8

 

8.a Földrajz – 2020. június 2-4.

Kérem, akinek kell, pótolja az elmaradásait, akik mindent elküldtek, azoknak ajánlok szorgalmi feladatot. Az elkészült feladatokról legkésőbb június 5. péntekig küldhettek fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre!

Az alábbi pluszoknak kell meglenni, az egyes leckék feladatin kívül:

  1. Kiselőadás – lehet házi dolgozat, power pointos bemutató, beszámoló – ehhez témátok van, aki nem választott, keres magának egyet a Tankönyv témáiból. (Segítség hozzá: Újgenerációs Tk. 32-33. o., 54-55.o. Kísérleti Tk. 32-33.o., 62-63.o)
  2. Hazánk domborzata és vizei térkép– nagytájak, kistájak, folyók, tavak, csatornák
  3. Hazánk közigazgatása térkép – megyék, megyeszékhelyek, megyei jogú városok, fontosabb, nevezetes városok
  4. Európa domborzata és vizei térkép – nagytájak, fontosabb folyók, tavak
  5. Európa országai térkép – országok, fővárosok
  6. Házi dolgozat Témakör: A szomszéd országok és Közép-Európa – a Tankönyvet, Atlaszt, Munkafüzetet használhatjátok segítségül! Feladat: az nkp.hu oldalon, a 8. évfolyam, Földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 9. Összefoglalás – Európa közepén leckét kell megnyitni.
    https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/fejezet_04_osszefoglalas
  7. A térképen megjelölt országok közül 5 országot azonosítsátok a jelével Pl. SK – Szlovákia, írjátok oda a fővárost is. (5 pont)
  8. Az 5 országhoz írjatok egy nevet, jellemzőt a természetföldrajzával (domborzat, tájak, vízrajz, éghajlat, természetes növényzet) kapcsolatban Pl: Ausztria – Alpok magashegység (5 pont)
  9. Az 5 országhoz írjatok egy nevet, jellemzőt a társadalomföldrajzával (mezőgazdaság, ipar, szolgáltatás, népesség), kapcsolatban Pl: Szerbia – jelentős mezőgazdasági területe a Vajdaság (5 pont)
  10. Társítsatok 5 képet egy-egy információhoz a felsoroltak közül vagy általad írt jellemzőhöz és országhoz! Pl.: „A” kép – ipar- és kikötőváros a Duna mentén – Galati – Románia – EU tag (10 pont)
  11. A digitális leckében a Kiegészítő anyagok menüpontban találtok egy Szomszédok halmaza című feladatot. Ezt nyissátok meg, az okosdoboz internetes oldalra visz benneteket egy játékhoz, ahol 5 feladatot kell megoldani. Mindegyik feladatból kérem írjatok le egy mondatot, ami igaz az adott országra. Pl.: Ausztria – C – Megmásztam egy 3000m magas hegyet. (5 pont)

Szorgalmi – Aki minden feladatot elvégzett, elküldött, annak adok szorgalmi lehetőséget.
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/fejezet_05_osszefoglalas
Az nkp.hu oldalon, a 8. évfolyam, Földrajz, V. Európai térségek témakör, 11. Összefoglalás – Nagytérségek Európában leckét kell megnyitni. Az ott lévő feladatokból lehet megoldani, füzetbe leírni. A Kiegészítő anyagok menüpontban találtok egy Ország, város, dominó című feladatot. Ezt megnyitva, az okosdoboz internetes oldalra visz benneteket egy játékhoz, ezt is ki lehet próbálni. Az elkészült feladatokról és az Ország, város, dominó játék menetéről legkésőbb június 5. péntekig küldhettek fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre!

—————————————————-

8.a Földrajz – 2020. május 28.

Feladat: Házi dolgozat – jegyet kaptok rá!

Témakör: A szomszéd országok és Közép-Európa – a Tankönyvet, Atlaszt, Munkafüzetet használhatjátok segítségül!

Feladat: az nkp.hu oldalon, a 8. évfolyam, Földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 9. Összefoglalás – Európa közepén leckét kell megnyitni.
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/fejezet_04_osszefoglalas

  1. A térképen megjelölt országok közül 5 országot azonosítsátok a jelével Pl. SK – Szlovákia, írjátok oda a fővárost is. (5 pont)
  2. Az 5 országhoz írjatok egy nevet, jellemzőt a természetföldrajzával (domborzat, tájak, vízrajz, éghajlat, természetes növényzet) kapcsolatban Pl: Ausztria – Alpok magashegység (5 pont)
  3. Az 5 országhoz írjatok egy nevet, jellemzőt a társadalomföldrajzával (mezőgazdaság, ipar, szolgáltatás, népesség), kapcsolatban Pl: Szerbia – jelentős mezőgazdasági területe a Vajdaság (5 pont)
  4. Társítsatok 5 képet egy-egy információhoz a felsoroltak közül vagy általad írt jellemzőhöz és országhoz! Pl.: „A” kép – ipar- és kikötőváros a Duna mentén – Galati – Románia – EU tag (10 pont)
  5. A digitális leckében a Kiegészítő anyagok menüpontban találtok egy Szomszédok halmaza című feladatot. Ezt nyissátok meg, az okosdoboz internetes oldalra visz benneteket egy játékhoz, ahol 5 feladatot kell megoldani. Mindegyik feladatból kérem írjatok le egy mondatot, ami igaz az adott országra. Pl.: Ausztria – C – Megmásztam egy 3000m magas hegyet. (5 pont)

A megoldásokat írjátok le a füzetbe és az arról készült fotót küldjétek a digioktataslacur@gmail.com címre június 2. keddig!

—————————————-

8.a Földrajz – 2020. május 26.

Tananyag: Németország földrajza

A tananyag feldolgozásához a videótanár internetes oldal Németország című videóját ajánlom. A filmet az alábbiakban megadott vázlatpontok alapján figyeljétek meg! A felsorolt tájakat, folyókat, városokat keressétek meg az Atlaszban; a Tankönyvben (Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 130-135., Kísérleti Tankönyv (KTK) 146-151.o.) figyeljétek meg az ábrákat, képeket – ekkor a videót célszerű megállítani.

Videótanár az interneten:

https://videotanar.hu/tananyagok/217/nemetorszag/

Vázlatpontok:

  1. Történelem: NSZK – NDK – egyesítés – 146.o. Újra együtt bekezdés; ÚTK. 130.o. szürke mezős rész
  2. Földrajzi elhelyezkedése, határai – Atlasz 28.o
  3. Felszíne, tájai – Atlasz 26.o., 38.o.
  4. Folyói– Atlasz 26.o., 38.o.
  5. Éghajlata
  6. Mezőgazdaság
  7. Magas GDP, EU termelés 1/3-a – 146.o. 6.1 táblázat; ÚTK. 130.o. 6.1 táblázat
  8. Ipar – Ruhr-vidék (Rajna mentén ÉNY-on) – Atlasz 38.o, KTK.150.o. 6.10., 6.11.ábra; ÚTK. 133.o. 6.9. ábra, 134.o. 6.10. ábra
  9. Jelenlegi fontos ipari ágazatok, ismert márkák KTK. 149.o.6.9 ábra; ÚTK. 134.o. 6.11. ábra
  10. Szolgáltatási szektor, Frankfurt szerepe
  11. Közigazgatás, tartományok, főváros, fontosabb városok – 146.o. térképe, adatai, 147.o. 6.3 ábra; ÚTK. 130.o. térképe, adatai, 131.o. 6.2 ábra
  12. Energiatermelés – 6.12. ábra; ÚTK. 134.o. 6.12. ábra
  13. Német munkamorál, életmód

Gyakorlás lehetőség interneten:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 6-7. Németország földrajza, feladatok, + A jobboldali tartalom legalján – kiegészítő anyagnál lévő okosdoboz feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_006_7

Feladat:

A Munkafüzet 82.o.1. feladatáról kérnék fényképet a digioktataslacur@gmail.com címre május 29. péntekig! Ne felejtsétek a kiselőadást és a térképrajzokat!!

———————————————–

8.a Földrajz – 2020. május 21.

 Tananyag: Csehország és Lengyelország földrajza

A két prezentációban találjátok a lényeget, érdekességeket, a tankönyvet hozzá olvashatjátok!

CSEHORSZÁG

LENGYELORSZÁG FÖLDRAJZA

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 126-129., Kísérleti Tankönyv (KTK) 142-145., Atlasz 38-39.o.!

Gyakorlás lehetőség interneten:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 4. Csehország és Lengyelország földrajza lecke, A jobboldali tartalom legalján – kiegészítő anyagnál: Cseh vagy lengyel – játékos feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_005
Feladat:

Oldjátok meg a Munkafüzet 78-79.o. 1. feladatát, erről kérnék egy képet a digioktataslacur@gmail.com címre, május 25. hétfőig!

———————————————-

8.a Földrajz – 2020. május 19.

Tananyag: Románia, Ukrajna, Szlovákia földrajza

A vázlat a tudnivaló. Nézzétek meg a videókat, oldjátok meg az Okostankönyv feladatait!

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 118-125., Kísérleti Tankönyv (KTK) 134-141., Atlasz 38-40.o.!

Románia
-Felszíne: Keleti- és Déli-Kárpátok, Erdélyi-szigethegység(középhegység), Erdélyi-medence, Román-alföld, Moldva, Dobrudzsa (Duna-delta vidék, Fekete-tenger partvidéke)
-Éghajlat: kontinentális – a DK-i részeken száraz kontinentális. Hegységekben hegyvidéki.
-Folyók: Duna, Tisza, Maros, Körös, Szamos, Olt, Szeret
-Mezőgazdaság: havasi pásztorkodás, télen istállózó állattartás a hegyekben -juh
Alföldeken: jelentős gabonatermesztés, napraforgó, cukorrépa
-Románia részei: KTK 3.3.ábra, ÚTK 3.1 ábra
-Népesség: jelentős kivándorlás – jobb életkörülményekért. A többség román.
-Magyarok: 1,2 millió fő. Erdélyben, főként Székelyföldön. Jelentős városai: Kolozsvár (Erdély fővárosa), Nagyvárad (Erdély nyugati kapuja), Marosvásárhely (a legtöbb magyar itt van)
-Székelyek – magyarul beszélnek, de erős önálló székely identitásuk, kultúrájuk van
-Csángók – Moldvában élnek – magyarsághoz tartoznak, már kevesen beszélnek magyarul
-Gazdasága: az EU-s csatlakozása óta fejlődött, de ÉK-i részei az EU legszegényebb területei
-Kedvező adottságok – kihasználatlanul – problémák!!! KTK 3.6.ábra, ÚTK 3.8 ábra
-Ásványkincsek: kőolaj, földgáz, kősó, arany, egyéb ércek – jelentős mennyiség
-Ipar: Ploiesti – kőolajfinomító, vegyipar, Pitesti – DACIA autó, Temesvár – sokrétű ipar, Brassó – közlekedési csomópont, járműgyártás
-Nagymértékű környezetszennyezés pl. tiszai ciánszennyezés (verespataki aranybánya 2000)
-Főváros: Bukarest
-Konstanta – fekete-tengeri kikötő
www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 42-43.o. Székelyföld, Tordai hasadék, Erdély – videó

Szlovákia
-Felszíne: -ÉNY-i Kárpátok – Itt található a Magas-Tátra (Gerlachfalvi-csúcs 2655m)
-Szlovák-karszt (Baradla-Domica-barlangrendszer – Magyarországról átnyúlik)
-Síkságok, medencék: Kisalföld (Szlovák-alföld), Csallóköz (A Duna óriási szigete)
-Folyóvizek: Duna, Vág, Nyitra, Garam, Ipoly, Sajó, Hernád, Bodrog
-Éghajlata: Kontinentális, amit az domborzat (hegységek) helyenként módosít
-Mezőgazdaság: Kisalföldön – búza, kukorica, árpa. A hűvösebb részeken rozs, zab, burgonya. Eperjes-Tokaji-hegységben szőlő.
-Ipar: Jelentős gépgyártás, azon belül gépkocsi
-az ország Csehszlovákiából vált ki 1993-ban
-magyarok: 460000 fő – Felvidéken
-Főváros: Pozsony (Bratislava)
-Jelentős város: Kassa (Kosice) – vaskohászat
www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 40.o. Északi szomszédunk, Szlovákia, Pozsony – videó

Ukrajna

-Felszín: Magashegysége az ÉK-Kárpátok. Nagy része a Kelet-európai-síkságon fekszik. Itt a löszön kiváló feketeföld (csernozjom) képződött.
-Éghajlat: Dk felé egyre százazabb kontinentális. Krím-félszigeten (Fekete-tengernél) mediterrán jellegű.
-Folyók: Dnyeper, Dnyeszter, Tisza.
-Mezőgazdaság: gabonatermesztés – Kelet-európai-síkságon – búza, kukorica, napraforgó, cukorrépa – jelentős!!
-Ásványkincsek: hatalmas feketekőszén, vasérc, mangánérc készlet
-Ipar: vas- és acélkohászat, gépipar – Donyec-medence. Nagy korszerűsítésre van szükség.
-Csernobil 1986 – atomerőmű felrobbanása!!
-Európa legnagyobb országa. (Oroszországot leszámítva)
-Népesség: többség ukrán, keleten jelentős orosz létszám, Krím-félszigeten többségben oroszok – konfliktus
-Magyarok: Kárpátalján 141000 fő – központjai: Ungvár, Beregszász, Munkács, Huszt.
-Főváros: Kijev
-Jelentős város: Odessza – kikötő a Fekete-tengeren.

Gyakorlás lehetőség interneten:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 3. Románia földrajza lecke, Románia földrajza kvíz. A jobboldali tartalom legalján – kiegészítő anyagnál: Térképen Románia – játékos feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_003

nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 4. Ukrajna és Szlovákia földrajza lecke, Kárpátokon innen és túl, Szlovákia szövegkiegészítés, Szlovákia szókereső – játékos feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_004

Feladat:

Oldjátok meg az nkp.hu oldal feladatait!
Rajzoljátok (akinek kell még) Európa domborzata és vizei – tengerek, nagytájak, fontosabb folyók, tavak illetve az Európa országai – országok, fővárosok, fontosabb városok térképet Atlasz segítségével. Írjátok bele az előző órai és a mai leckében leírt földrajzi helyeket.
Készítsétek (akinek még kell) a kiselőadást!

——————————————————

2020. május 14.

 Tananyag: Balkán-félsziget, Horvátország, Szerbia

A hátralévő leckéknél minden területhez néhány fontos tudnivalót adok, ezt kérem, majd számon. A mai tananyagok a Tankönyvben egymástól messzebb vannak, de összetartoznak.

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 114-117.o.,162-165.o. Kísérleti Tankönyv (KTK) 178-181.o., 130-133.o. Atlasz 36-37.o.!!!

Balkán-félsziget
-határai: É: Száva, Duna folyó. D: Boszporusz, Dardanellák tengerszoros – Ázsiától választ el; Ny: Adriai-tenger, szigetvilág,  K: Fekete-tenger
-síkságok a Duna, Marica (Bulgáriában) folyó mentén és tengerpartokon
-röghegység: Rodope (Bulgáriában)
-gyűrthegység: Dinári-hegység (Adriai-tenger mentén), Balkán-hegység (Bulgáriában)
-éghajlat: partvidékeken mediterrán, befelé haladva kontinentális, a két hg. éghajlatválasztó

-nemzetiségek keveredése, eltérő vallások (római katolikus – szerb ortodox – muzulmán bosnyákok), kultúrák – délszláv háború 1991-1995 – Jugoszlávia felbomlása
-egyes részei Európa legszegényebb, elmaradott részei, nagy az elvándorlás innen

www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 144.o. Szláv népek 3D-animáció, feladat

Országok: ÚTK 162.o. KTK: 178.o. 5.1 ábra
Montenegró Fővárosa Podgorica. Jelentős idegenforgalom a tengerpart vidéken. www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 145.o. Montenegró tengerpartja

Koszovó Fővárosa Pristina. Főként albánok lakják.

Bosznia-Hercegovina Fővárosa Szarajevó. Főként muzulmánok.

Észak-Macedónia Fővárosa Skopje. Nemrég nevezték át.

Bulgária Fővárosa Szófia. Jelentős idegenforgalom a Fekete-tengernél pl. Várna.

Albánia Fővárosa Tirana.

Horvátország Fővárosa Zágráb.
-2013-tól Európai Uniós, kedvező adottságokkal rendelkezik, fejlődik gazdasága
-14000 magyar, központja Eszék (Osijek)
-erős idegenforgalom – Adriai-tenger partvidéke: Isztriai-félsziget Város: Fiume (Rijeka). Dalmácia. Városok: Split, Zadar, Dubrovnik.
-karsztvidékek – mészkőben víz oldó hatására kialakuló formák pl.: Plitvicei-tavak – vízesések
-olajfa, füge, déligyümölcsök
-Adria kőolajvezeték – Arab országoktól pl. hazánk felé is
www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 145.o. Dalmácia, Plitvicei tavak – videó

Szerbia Fővárosa Belgrád (Beograd).
-elmaradott, lassan fejlődik
-Vajdaság – 251000 magyar, központ Újvidék (Novi Sad), jelentős város Szabadka (Subotica)
-Mezőgazdaság: búza, kukorica, cukorrépa – élelmiszeripar
-Szerb-Érchegység – színesfémércek – rézérc – kohászat, gépgyártás

 Oldjátok meg a Munkafüzet 93.o. 1. feladatot!

 Gyakorlás lehetőség interneten:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 2. Horvátország és Szerbia földrajza lecke, játékos feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_002

nkp.hu, 8.évf., földrajz, V. Európai térségek témakör, 5. Balkán-félsziget földrajza lecke, játékos feladatok
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_05_005

Feladat:

Most nem kérek vissza feladatot! DE! Kezdjétek el készíteni az Európa domborzata és vizei – tengerek, nagytájak, fontosabb folyók, tavak illetve az Európa országai – országok, fővárosok, fontosabb városok térképet Atlasz segítségével. Írjátok bele az előző órai és a mai leckében leírt földrajzi helyeket.

———————————————————–

8.a Földrajz – 2020. május 12.

 Tananyag: Ausztria, Szlovénia

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 110-113.o., Kísérleti Tankönyv (KTK) 126-129.o. Rövid vázlat:

Természeti adottságok
Alpok
-Atlasz 38-39.o
-Eurázsiai-hegységrendszer, gyűrthegység
-havasi pásztorkodás – szarvasmarha, juh, kecske – télen istállózó, takarmány – tej, hús
-magashegység, erdők, havas hegyoldalak, hegyi patakok – idegenforgalom: természetjárás, síturizmus, vadvízi evezés
-erdőgazdálkodás – fa-, papír-, bútoripar
TK. 1.3. ábra Gazdálkodás az Alpokban

www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, Az Alpok – videó

-síkságok a folyók mentén
-folyók: Duna, Inn, Dráva, Mura, Száva

-Szlovénia – rövid Adriai-tenger part

Oldd meg a Munkafüzet 65.o. 1. feladatát!

 Magyarok
Ausztria – Burgenland (Őrvidék) – sok magyar ingázik ide dolgozni – magasabb bérért
Szlovénia – 90% szlovén, kb. 4000 magyar nagy része a Muravidéken él

 Gazdaság
Ausztria:
-ásványkincs: kősó, vasérc – kohászat – gépgyártás (pl. traktor)
-vízerőműveknagy esésű, hegyvidéki folyók
-Jelentős városok: Graz, Linz, Salzburg
-Főváros: Bécs
www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 26.o., Ausztria – videó

Szlovénia
-kohászat – gépgyártás
-tengerparti kikötő: Koper
-Főváros: Ljubljana
www.mozaweb.hu, Földrajz 8. tankönyv, 28.o. Szlovénia – videó

 Oldjátok meg a Munkafüzet 66.o. 2. feladatot!

 Gyakorlás lehetőség interneten:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 1. Ausztria és Szlovénia földrajza lecke, Ausztria és Szlovénia földrajza feladat, Kis alpesi szomszédaink feladat
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_001

Feladat:

A Munkafüzet 65.o.1-es feladatról küldjetek képet a digioktataslacur@gmail.com címre május14. csütörtökig!

————————————————————————–

8.a Földrajz – 2020. május 7.

 Új témakör: A szomszéd országok és Közép-Európa


Rendhagyó módon nem a témakör első leckéjével kezdünk, hanem a 7-kel, mely Közép-Európa természetföldrajzával és a hozzá kapcsolódó társadalom földrajzi vonásokkal ismertet meg benneteket.

Új tananyag: Tipikus tájak Közép-Európában Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 136-139.o., Kísérleti Tankönyv (KTK) 152-155.o. A síkvidékek, röghegységek, gyűrthegységek felszínével, éghajlatával, talajával, mezőgazdaságával, iparával foglalkozunk.

Határoljuk be Közép-Európát! Figyeljétek meg az ide tartozó országokat! ÚTK és KTK 20.o. 4.1. ábra: Európa földrajzi felosztása + Atlasz 28-29.o. Európa országai térkép

Alföldek
keresd meg ezeket az Atlasz 26-27.o-án Európa domborzata térképen!
Germán-Lengyel-alföld, Kisalföld, Alföld, Román-alföld, Kelet-európai-síkság

Felszínformáló erő, felszín:
lásd Tk- képei!
-Északon a jég – jégkorszaki jég – törmelék – morénahalmok, hullámos felszín
– mélyedések – tavak – tóhátságok
-Délebbi alföldeket a folyók töltögették – tökéletes síkságok

Éghajlat, talaj:
-Északon hűvösebb, csapadékosabb, barna erdőtalaj
-délkelet felé több napsütés, kevesebb csapadék, löszön mezőségi talaj

Mezőgazdaság
:
Tk. A közép-európai alföldek mezőgazdasága című táblázat összefoglalja az éghajlat – talaj – növénytermesztés – állattenyésztés – kapcsolódó iparágak összefüggéseit.

Ásványkincs, ipar:
Tk. A szénhidrogének keletkezése és a kőolaj felhasználása című ábra összefoglalja a földgázzal és kőolajjal kapcsolatos tudnivalókat

Rögvidékekkeresd meg ezeket az Atlasz 26-27.o-án Európa domborzata térképen!
Német-khg., Lengyel-khg., Cseh-medence-peremhegységei A Variszkuszi-hegységrendszer részei – ÚTK és KTK 10.o. 1.7. ábra: Európa földtani vázlata, Atlasz 30. o. Földtani szerkezet

Felszínformáló erő, felszín:
-az óidőben keletkeztek, rögökre darabolódtak, széles hegyhátak, tágas árkok, medencék, lepusztult hegyek

Ásványkincs, ipar, gazdaság: Tk. Hagyományos iparvidékek környezetterhelése fényképek
-valaha más klíma, mocsárerdők, üledékekkel való betemetődés –› fekete- és barnakőszén –› bányászat –› Iparvidékek, főként nehézipar: Ruhr-vidék – Németország, Felső-Szilézia-iparvidék – Lengyelország, Észak-morva-iparvidék – Csehország nehézipari vidék –› kohászat –› gépgyártás –› természetátalakítás –› környezetkárosodás -Válságövezet –› a 20.sz. végére részben bezártak, munkanélküliség
-Ipari szerkezetváltás
–› modern üzemek –› autóipar, elektronika

 

Gyűrthegységekkeresd meg ezeket az Atlasz 26-27.o-án Európa domborzata térképen!
Alpok, Kárpátok
Az Eurázsiai-hegységrendszer részei Atlasz 30. o. Földtani szerkezet térkép

Felszínformáló erő, felszín:
-a középidő végén és az újidő harmadidőszakban gyűrődtek fel, párhuzamos vonulatok, völgyek, átjárók – hágók – közlekedés

Természeti adottságok, ásványkincs, ipar, gazdaság:
-erdőgazdálkodás –› fa-, bútor-, papíripar
-havasi pásztorkodás
-ásványkincsek: kősó, fémek ércei –› bányászat

 Közlekedés
-cél: egységes, országhatárokon átnyúló közlekedési rendszer Tk. Az európai közlekedési folyosók középeurópai szakaszai
-környezetterhelés: kipufogógáz, rezgés, zajszennyezés
-kombinált szállítási lehetőség – a járművet részben vasúton (RoLa), vagy vízen (RoRo) szállítják

 

Oldd meg a Munkafüzet 85.o. 1., 2. 86. o. 3. feladatát!

Gyakorlás:
nkp.hu, 8.évf., földrajz, IV. A szomszéd országok és Közép-Európa témakör, 8. Tipikus tájak Közép-Európában lecke, Zöld, sárga és barna feladat
https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_04_008

Feladat

Most nem kérek fényképet a feladatokról, de ne felejtsétek, hogy még kell május 31-ig:
-Kiselőadás vagy házi dolgozat, power pointos bemutató, beszámoló

-Térképrajzolás: Hazánk domborzata és vizei, Hazánk közigazgatása, Európa domborzata és vizei, Európa országai, fővárosok

—————————————————————————————-

8.a Földrajz – 2020. május 5.

Új feladat:Témazáró dolgozat

Témakör: Gazdasági élet Magyarországon

Feladat: a redmenta.com oldalon a Földrajz-Kémia 8. csoportban oldjátok meg a Gazdasági élet MagyarországonTémazáró dolgozat nevezetű tesztet.

Május 5. kedd 11-órától este 20 óráig 1-szer tölthetitek ki a feladatsort!

40 percig dolgozhattok rajta!

A végén az elért pontszámodat látni fogod, de a részletes értékelést csak a határidő letelte után adom.

Hajrá!

8.a Földrajz – földrajz 2020. április 28.

Új feladat: Gazdasági élet Magyarországon – összefoglalás

A témakör a Kísérleti Tankönyv (KTK) 90-123.o., Újgenerációs Tankönyv 76-107. o. található.

Néhány fontos tudnivalóra felhívom a figyelmeteket, ezeket igyekezzetek tanulni:

-régiók, megnevezés, térkép, nagyvárosok

-Budapest városszerkezete, szerepköre, gondjai, célok

-A mezőgazdaság feltételei, a növénytermesztés fő csoportjai, a növénytermesztés kapcsolata az állattenyésztéssel és a feldolgozóiparral, az élelmiszergazdaság ágai, termőterületek, borvidékek

-A magyar gépipar jellemző termékei és a gépipar néhány ága és magyarországi vállalata, A vegyipar termékei, A vegyipari vállalatok

-Energiahordozók csoportosítása és felhasználása, a biomassza felhasználása, az áramtermelés forrásai, nagyobb erőművek Magyarországon

-Az infrastruktúra elemeinek csoportosítása, jellemzői

-Nemzeti Parkok, Világörökségi helyszínek neve, elhelyezkedése, egy jellegzetes védett értéke. Hungarikumok, néprajzi értékek közül egy-egy bemutatása.

Rövid vázlat:

KTK 122-123.o., ÚTK 106-107.o. Összefoglalás

Érdekesség:

KTK 123.o. 7, ÚTK 107.o. 8. feladat – segít a Tankönyv anyaga és az internet!

Témazáró dolgozat

Május 5-én kedden lesz. A csütörtöki órán nem adok új feladatot, esetleg gyakorlást internetes feladatokkal, játékokkal. Készítsétek a térképeket!

FELADAT – aki még nem küldte, kérem tegye meg!

  1. Hazánk domborzata és vizei térkép– nagytájak, kistájak, folyók, tavak, csatornák
  2. Hazánk közigazgatása térkép – megyék, megyeszékhelyek, megyei jogú városok, fontosabb, nevezetes városok

A térképeket a füzetben kell megrajzolnotok és azok fotóját küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre május 4, hétfő estig.

——————————————————————————-

2020. április 23.

 Új tananyag: Értékvédelem Magyarországon

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 100-105.o., Kísérleti Tankönyv (KTK) 116-121.o. A fogalmakat vázlatosan ismerjetek, nem kell szó szerint! Az egyes védett értékeket, legalább minden kategóriából egyet-egyet tudni kell. Itt megtaláljátok a fogalmak kivonatát, a TK. és a gyakorló feladatok segítségével megismeritek a példákat is!

Nemzeti parkok: A legmagasabb szintű védelmet élvezik. Feladatuk a különleges növény- vagy állatvilág, kultúrtörténeti emlékek, földtani, vízrajzi vagy tájképi értékek megőrzése. Területét sem mezőgazdasági, sem ipari célra nem lehet hasznosítani, lehetőséget ad viszont a tudományos kutatásra, az oktatásra es a szabadidő eltöltésére. 10 nemzeti parkunk van.

Országos és helyi védettségű területek: nemzeti park, tájvédelmi körzet, természetvédelmi terület, természeti emlék, helyi jelentőségű védett terület.

Külön védetté nyilvánítás nélkül a törvény erejénél fogva védelmet élvez minden barlang, forrás, földvár, kunhalom, szikes tó és láp.

 Nemzetközi egyezmények, szervezetek vagy egyéb hazai jogszabályok alapján védett területek.

Pl. Natura 2000 terület, erdőrezervátum, bioszféra-rezervátum

-ramsari terület – vadvizek, vízimadár-élőhelyek védelmét elősegítő terület

-csillagoségbolt-park – csillagászati megfigyelésekre alkalmas, fényszennyezéstől mentes terület

-geopark – élettelen természeti értékek (például kőzetek, ősmaradványok) védelmét és bemutatását szolgáló terület

Településeink épített értékei, a műemlékek. Vár, kastély, templom, lakóház, gazdasági épület vagy ipari létesítmény.

Világörökség része: kulturális vagy természeti szempontból egyedinek számító értékek, az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) által odaítélt cím. Magyarországon nyolc helyszín: egy természeti, hét kulturális értékek között szerepel. Az UNESCO szellemi örökség listáján a mohácsi busójárás és a matyó népművészet is szerepel.

Világörökségek és nemzeti parkok Magyarországon – térkép – egy-egy helyszín és védett értéke ÚTK 101.o., KTK 117.o

Tudni kell a Nemzeti Parkok, Világörökségi helyszínek nevét, elhelyezkedését, egy jellegzetes védett értékét

Oldd meg a Munkafüzet 61.o. 1.a, b., 63. o. 2. feladatát!

Hungarikumok: olyan szellemi, kulturális vagy anyagi értékek, amelyek erősítik a magyarságtudatot, a magyar nemzet összetartozását, s a világ rólunk alkotott képét is meghatározzák. Számos termék (főleg élelmiszerek) elnevezésében az alapanyagok termőhelyére vagy a feldolgozás helyére utaló földrajzi eredetmegjelölés is található. Az eredetvédelmi törvény, ami előírja, hogy bizonyos földrajzi megjelölés használatakor milyen alkotóelemeket és eljárásokat kell felhasználni.

Hungarikumok ÚTK 102-103. o., KTK 118-119.o. Tudni kell a hungarikumok típusaiból egyet-egyet!

Oldd meg a Munkafüzet 63. o. 3.a. feladatát!

Néprajzi értékek határon innen és túl

A népcsoportok kultúrájában csak az adott területre, tájra vagy településre jellemző vonások megfigyelhetők. Pl.: nyelvjárás, népviselet, építkezés, ételek, néptánc, népmesék, népdalok, népszokások – a falusi munkákhoz és az egyházi vagy családi ünnepekhez kapcsolódnak. Ezek alapján oszthatjuk a magyarságot néprajzi csoportokra, a Kárpát-medencét pedig néprajzi tájakra.

ÚTK 104-105. o., KTK 120-121.o. Tudni kell a néprajzi tájakból, csoportokból, népszokásokból egyet-egyet!

 Érdekesség:

www.mozaweb.hu oldalon, a Földrajz 8. tankönyv 129-136.o. videói, animációi

 Játék, gyakorlás:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, Értékvédelem Magyarországon lecke, Értékvédelem Magyarországon játék, Fogják látni unokáid játék, Széles sávokon játék, Széles sávokon térképpel játék.

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_007

okosdoboz.hu oldalon, 5-8. osztály, Magyarország természeti és kulturális értékei, , Védett értékeink játék – ez jó a leckéhez, Unokáink is fogják látni játék – ez viszonylag nehéz

http://www.okosdoboz.hu/gyakorlas/5-8-osztaly/foldrajz/magyarorszag-termeszeti-es-kulturalis-ertekei

Szorgalmi feladat

Mely nemzeti park vagy tájvédelmi körzet fekszik lakóhelyed közelében? Nézz utána, van-e lakóhelyeden helyi védettségű érték!

Feladat

Munkafüzet 61.o. 1.a, b., 63. o. 2., 3.a. – ezek közül egyet kérek lefotózva elküldeni a digioktataslacur@gmail.com címre április 28. keddig! Szorgalmi is jöhet!

—————————————————————————–

8.a Földrajz – 2020. április 21.

 Új tananyag: Magyarország infrastruktúrája

 Újgenerációs Tankönyv (ÚTK) 96-99.o., Kísérleti Tankönyv (KTK) 112-115.o. Vázlatot adok a legfontosabb tudnivalókról!

 Infrastruktúra: a gazdaság működését biztosító műszaki feltételek (létesítmények, hálózatok, hozzáférés, intézmények). A rendszerváltás óta jelentős a fejlődése, de még van mit tenni.

 Az infrastruktúra elemeinek csoportosítása

Közlekedés: közutak, vasutak, vízi utak, légi folyosók, csővezetékek, kiszolgáló létesítmények (pályaudvar, kikötő stb.)

A közúti hálózat Budapest-központú, sugárirányban haladnak a főbb útvonalak a vidéki városok felé, míg azok között hiányos az összeköttetés (Atlasz 12-13.o.)

-kevés a Duna híd – nehezíti a K-Ny irányú közlekedést

A közúti közlekedésnek vezető szerepe van az áru- és személyszállításban. Autópályák (M1, M2…) és autóutak

-Budapestet elkerülő autóút (M0) ma a főváros ¾-ét körbeveszi.

-gyors, háztól házig szállít, jól kiépített, de drága, balesetveszélyes, környezetszennyező, kis kapacitású

 Vasúti közlekedés nagy fejlesztésre szorul

-nagy kapacitású, kevésbé szennyező, de kötött pálya, többnyire fővárosközpontú

 Vízi közlekedés – áruszállítás (a Dunán) és a turistaforgalom (Balaton és Dunakanyar)

-olcsó, nagy kapacitású, kevésbé szennyező, de lassú, folyókhoz kötött

 Légi közlekedés – a nemzetközi forgalomban van szerepe. Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, repülőtér: Debrecenben, Balaton melletti Sármelléken

-gyors, biztonságos, de drága, környezetszennyező, kis kapacitású

 Csővezetékes szállítás – folyékony és légnemű nyersanyagokat (földgáz, kőolaj), termékeket (üzemanyag) szállít külföldről, a kitermelési helyekről a feldolgozó- vagy fogyasztóüzemekbe.

-olcsó működésű, nagy kapacitású, de drága kiépítésű, csak bizonyos árut szállíthat, rugalmatlan

 Infokommunikáció: hagyományos és mobiltelefon (több mint 85%-os lefedettség), rádiós és televíziós műsorszórás, internet-hozzáférés (sebessége, kapacitása), elektronikus szolgáltatások, számítógépekkel való ellátottság

 Közmű: villanyvezetékek, vezetékes ivóvíz, vezetékes gáz, csatornahálózat

 Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 6. Magyarország infrastruktúrája lecke, Magyarország infrastruktúrája játék, Magyarország infrastruktúrája 2. játék, Széles sávokon játék, Széles sávokon térképpel játék.

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_006

Szorgalmi feladat

Munkafüzet 58-60. o. feladatai

Feladat

Képzeletben utazz el Balástyáról az iskolától Budapestre a Hősök terére!

Készíts útitervet vonattal https://elvira.mav-start.hu/, autóbusszal https://www.menetrendek.hu/, autóval https://uj.utvonalterv.hu/#!l=0,1!p=10/47.4982/19.0421.

Melyikkel lehet a leggyorsabban odaérni, a legpontosabban tervezni – amelyhez a legkevesebbet kell pluszban menned. Milyen költségek merülnek fel? Erről a feladatmegoldásról képet kérnék a digioktataslacur@gmail.com címre április 24. péntekig! Szorgalmi is jöhet!

————————————————————————————————-

2020. április 16.

 Új tananyag: Hazánk energiagazdasága

 

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK)92-95.o., Kísérleti Tankönyv (KTK)108-111.o.A feladatotok az, hogy vázlatot írjatok, ehhez megadom és vastag betűvel írtam a vázlatpontokat és néhány információt ide le is írok, ami nem egyértelműen szerepel a kétféle könyvben.

 

Olvasd el az ÚTK.92., a KTK. 108.oldalán a Mi mindenre van energiánk című két bekezdést!

Energiagazdaság:a gazdaságot és a lakosságot energiával látja el: energiahordozókkitermelése,feldolgozása, a megtermeltenergia eljuttatása a fogyasztókhoz.

Energiahordozók: olyan természetbenelőforduló anyagok vagy jelenségek, amelyek átalakításával energia nyerhető.

Figyeld meg a Tankönyv 5.3. ábráját – Energiahordozók csoportosítása és felhasználása.(a táblázatot le kell másolni!)

 

Olvasd el az ÚTK.93., a KTK. 109.oldalán azÉvmilliók alatt pótlódó fosszilisenergiahordozók című bekezdést!

Kőszenek: Feketekőszén megszűnt, barnakőszén Vértes, lignit Mátraalja, Bükkalja.

Szénhidrogének: Kőolaj Dél-Alföld, Zalai- és Somogyi-dombság; földgáz Dél- és Kelet-Alföld, Zalai-dombság.

Keresd meg az Atlasz 10-11. oldalán ezeket az ásványkincsek jelét és a lelőhelyeket!

Érdekesség: a youtube-n: Az utolsó működő földalatti magyar bányában jártunk – videó

https://www.youtube.com/watch?v=UNv36PXiHFI

 

Olvasd el az ÚTK.94-95., a KTK. 110-111.oldalán az atomerőműről és a megújuló energiaforrásokról szóló részeket!

Figyeld meg a ÚTK. 95.o. 5.3., a KTK. 111.o. 5.2. ábrájátA biomassza felhasználása(a táblázatot le kell másolni!)

Figyeld meg a ÚTK. 93.o. 5.4., a KTK. 109.o. 5.7. ábráját Az áramtermelés forrásai(felsorolás!)

Figyeld meg a ÚTK. 93.o. 5.6., a KTK. 109.o. 5.5. ábrájátNagyobb erőművek Magyarországonezt a térképet hasonlítsd össze amozaweb.hu, Földrajz 8., 147.o. Hazánk energiarendszere térképpel és a sorold fel csoportosítva az erőműveket, településeket pl. atomerőmű – Paks, hőerőmű…, vízerőmű…

 

Érdekesség:mozaweb.hu, Földrajz 8., 147-150.o.:

A paksi atomerőmű – videó

Hőerőmű 3D

Kombinált hőerőmű 3D

Geotermikus erőmű 3D

Naperőmű 3D

A szél energiája -videó

Biogáz erőmű – 3D

Repce – videó

 

Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 5. Hazánk energiagazdasága lecke, Hatékonyabban zöldebben játék, Hazánk energiagazdasága játék

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_005

 

Szorgalmi feladat

Munkafüzet 56.o. 4., 5.feladata

 

Feladat

A vázlatról képetkérnék a digioktataslacur@gmail.com címre április 20. hétfőig! Szorgalmi is jöhet!

2020. április 7.

Új tananyag: A hazai ipar

 

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK)88-91.o., Kísérleti Tankönyv (KTK)104-107.o. A tankönyvek nevét rövidítem a zárójelben látható módon!Fontos, hogy ismerjétek a gépipar és vegyipar fő ágazatait, termékeit és ezekre egy-egy példát. Vázlat:

 

Olvasd el az ÚTK.88., a KTK. 104.oldalán az Új vonások az iparban című részt.Fogalom:

Ipari parkok: ide települhetnek a vállalatok, akiknek segítenek kiépített közművekkel, pénzügyi, külkereskedelmiszolgáltatásokkal, tanácsadással.

 

Olvasd el az ÚTK.88., a KTK. 104.oldalán a gépiparról, vegyiparról szóló bekezdést!Fogalom:

Húzóágazatok: olyan iparágak, melyek a gazdaságban betöltött szerepükmiatt húzóágak. Az ipari termelés és export nagy részét adják. Hajól szerepelnek, más gazdasági ágazatok ésiparágak fejlődését is maguk után húzhatják.

 

Figyeld meg az ÚTK.89., a KTK. 105. oldalán A magyar gépipar jellemző termékei és a gépipar néhány ága és magyarországi vállalatacímű ábrát! Ennek vázlata:

 

Számítógépek,elektronikai,optikai termékgyártása

-televíziók, rádiók, videó, DVD, MP3, lejátszók,játékkonzolok, mobiltelefonok, műszerek, számítógépek éstartozékaik): Samsung (Jászfényszaru, Bosch (Budapest, Hatvan, Miskolc), Flextronics (Zalaegerszeg, Sárvár, Pécs)

 

Villamos berendezésgyártása

-háztartási gépek, (hűtőgép,mosógép stb.): Hajdú (Téglás), Electrolux-Lehel (Jászberény)

világítástechnikaieszközök(izzók, fénycsövek): General Electric(Budapest,Nagykanizsa), Philips (Tamási); -vezetékek, kábelek,akkumulátorok,elemek

 

Gép, gépiberendezésgyártása

-mezőgazdaságigépek, gyáriberendezések, szerszámgépek

 

Járműgyártás

-személyautók: OPEL (Szentgotthárd), Suzuki(Esztergom), Audi(Győr), Mercedes-Benz(Kecskemét); -teherautók, autóbuszok, alkatrészek

 

A felsorolt településeket keressétek meg az Atlasz 12-13. oldalán!(Segítség: a névmutató)Oldjátok meg a Munkafüzet 51.o. 2.a.,52.o. 2.b.feladatát!

 

Figyeld meg az ÚTK.90., a KTK. 106. oldalán A vegyipar termékei, A vegyipari vállalatok című ábrát! Ennek vázlata:

 

Vegyipar

-kőolajszármazékok, üzemanyag: MOL (Százhalombatta), Tiszai Vegyi Kombinát(TVK, Tiszaújváros

-gyógyszer: Richter(Budapest), Sano-Aventis / Chinoin(Budapest), Egis(Budapest)Teva(Debrecen, Gödöllő)

műanyag, műszál: BorsodChem(Berente), BASF(Budapest)

mosószer, festék, kozmetikum

gumi: Hankook(Rácalmás), Michelin(Nyíregyháza), Apollo Tyres(Gyöngyöshalász)

műtrágya, növényvédő és gyomirtó szer: Bunge Holding(Szolnok), Nitrogénmuvek(Pétfürdo), PeremartoniFertilizers(Beremend, Peremarton

robbanóanyag

 

A felsorolt településeket keressétek meg az Atlasz 12-13. oldalán!(Segítség: a névmutató)

Oldjátok meg a Munkafüzet 52.o. 2.c.feladatát!

 

Érdekesség: Startupa pályájuk elején tartó fiatalok által alapított,valamilyen különleges, új terméket gyártóvagy szolgáltatást nyújtó kisvállalkozás.Célja a nemzetközi piacon való értékesítés.Jellemzője, hogy újításának köszönhetőennagy növekedési lehetőségeket rejt magában,rövid idő alatt sok emberhez juthat el. Például: Prezi egy magyar fejlesztésű flash alapúprezentációkészítő program, amiben diákhelyett virtuális térben helyezehetők el szövegek,képek, videók.

 

Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 4. A hazai ipar jelene és jövője lecke, Vegyiparos játék, Kézzel és fejjel 1-2. játék

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_004

 

Szorgalmi feladat

Munkafüzet 53.o.4. Segítség ÚTK.91., a KTK. 107. oldalánMagyar tudósok és találmányok a nagyvilágban című ábra

 

Feladat

A Munkafüzet 51-52.o. 2.a, b, c. feladatáról képetkérnék a digioktataslacur@gmail.com címre április 15. szerdáig! Szorgalmi is jöhet!

 

2020.április 2.

 Új tananyag: Magyarország élelmiszergazdasága

 

Újgenerációs Tankönyv (ÚTK)84-87.o., Kísérleti Tankönyv (KTK)100-103.o.A tankönyvek nevét rövidítem a zárójelben látható módon!Az egyes ábrák, térképek a vázlatpontok:

 

Bevezetésként figyeld meg a 3.1 képet a csokikról! Olvasd el hozzá az első bekezdést!

Olvasd el az ÚTK.84-85., a KTK. 100-101.oldalán a bevezetést, a Válságban az élelmiszergazdaság című bekezdést!

Figyeld meg Az élelmiszergazdaság felépítésecímű ábrát!

Figyeld meg A mezőgazdaság feltételei című ábrát!

Figyeld meg az Atlasz 22.o. Éghajlati térképeit és a 23.o. Talajtérképét!

Oldd meg a Munkafüzet: 47. o. 1. feladatát!

 

Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 3. Magyarország élelmiszergazdasága lecke:Magyarország élelmiszergazdasága játék

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_003

 

Olvasd tovább az ÚTK.86., a KTK. 102-103.oldal Mit terem a magyar föld? című bekezdést!

Figyeld meg A növénytermesztésfő terménycsoportjaicímű ábrát!

Figyeld meg az egyes termőterületeket (gabonafélék, zöldség és gyümölcs, borvidékek) ábrázoló térképeket

 

Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 3. Magyarország élelmiszergazdasága lecke:Mi kerül az asztalra? játék

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_003

 

Figyeld meg az Atlasz 23. oldalának alján az állattenyésztést ábrázoló térképeket!

Figyeld meg A növénytermesztés kapcsolata az állattenyésztéssel és a feldolgozóiparralcímű ábrát!

Nézd meg: mozaweb.hu, A sertésfeldolgozás folyamata – videó

 

Oldd meg a Munkafüzet: 48. o. 3. feladat – csak a táblázatot töltsd ki a termékek számával! Oldd meg a 49.o. 6. feladatot!

 

Nem kérek fényképet a feladatokról!Figyelmesen, lépésről lépésre haladva dolgozzatok az útmutatás alapján, nézzétek meg a videót, játékot! Ne felejtsétek el, hogy nemsokára kell majd kiselőadás vagy házi dolgozat és térképrajzolás is!

8.a Földrajz – 2020. március 31.

 Új tananyag: Budapest földrajza

Újgenerációs Tankönyv 80-83.o., Kísérleti Tankönyv 94-99.o. Ehhez adok egy vázlatot is!

Bevezetésként nézd meg: mozaweb.hu, Földrajz 8., 92.o. Budapest videó

I. Természeti adottságok:

-Pesti-síkság és a Budai-hegység találkozásánál fekszik

-hévforrások, termálvíz, gyógyforrások a törésvonalak mentén (gyógyfürdők)

-Duna – Margit-sziget, Csepel-sziget

II. Történelme

-Rómaiak – Aquincum, i.sz.900 – honfoglalók, 14. század – Pest, Buda, Óbuda, központ: Buda

-1873. Budapest

-Ma 23 kerület alkotja

Nézd meg: mozaweb.hu, Földrajz 8., 93.o. Budapest fejlődése videó

III. Városszerkezet     –  Kísérleti TK. 96.o. 2.9. ábra, Újgenerációs TK. 81.o. 2.6.ábra

- Városmag, belváros: pénzügyi, kereskedelmi, igazgatási központ, szolgáltatások munkahelyei – szállodák, irodaházak, bankok, luxusüzletek

Itt van a Világörökség része: Duna-part budai oldal (Várnegyed, Gellért-hegy, Országház, …), Andrássy út és környéke

- Belső lakóöv: bérházak (részben felújítva), üzletek, irodák

-Munkahelyöv: pályaudvarok, kórházak, raktárak, gyárak, bevásárlóközpontok

-Külső lakóöv: kertváros jellegű, családi házak, de lakótelepek is

-Agglomeráció: családi házak, lakóparkok, falusias, ingázás a belvárosba

 Nézd meg: mozaweb.hu, Földrajz 8., 94.o. A város szíve a city, Belső lakóöv, Külső lakóöv, Külső munkahelyöv, Lakótelepek videó

Oldd meg a Munkafüzet: 44. o. 3. feladatát!

 

IV. A főváros szerepköre Kísérleti TK. 97.o. 2.12. ábra, Újgenerációs TK. 83.o. 2.9.ábra)

-nemzetközi nagyváros, a közép-európai térség nemzetközi jelentőségű központja

-kiemelkedő pénzügyi, üzleti szolgáltatások, kulturális élet, idegenforgalmi vonzerő

-külföldi befektetések, tőkeelhelyezések

Oldd meg a Munkafüzet: 45. o. 4. feladatát!

 V. A főváros gondjai – célok

-csökkenő zöldfelületek – Cél: parkok, fasorok ápolása, felújítása. Erdősítés – kirándulóhelyek

-csúcsforgalom: nő az autók száma, dugók, torlódások, túlterhel hidak, kevés parkolóhely

-légszennyezés, zajterhelés – főként a közlekedés miatt.

Cél: tömegközlekedés, közlekedési szokások fejlesztése – P+R rendszer (parkolj le és utazz tovább tömegközlekedéssel)

 

-Hulladékok: 65%-át elégetik a rákospalotai Fővárosi Hulladékhasznosító Műben, a többit Pusztazámor Hulladéklerakójába viszik (modern, EU-s előírásoknak is megfelel) Szelektív hulladékválogatás csak a lakossági hulladék 5%-át érinti

Cél: szemléletváltás, hulladékgyűjtési szokások javulása, tudatos vásárlás, újrahasznosítás

 -Lakások: bérlakások, panellakások felújításra szorulnak, részben megoldott,

Cél: korszerűsítés: fűtési rendszer, egyedi hőmennyiségmérés, hőszigetelés, nyílászáró csere, elektromos hálózat felújítása, esztétikai képük javítása

 Nézd meg: mozaweb.hu, Földrajz 8., 95.o. Egy világváros gondjai videó.

Játék:

nkp.hu, 8.évf., földrajz, III. Gazdasági élet Magyarországon téma, 2. Budapest földrajza lecke:

Budapest földrajza, Budapest földrajza 2. játék

https://www.nkp.hu/tankonyv/foldrajz_8/lecke_03_002

 Most nem kérek fényképet a feladatokról!

Figyelmesen, lépésről lépésre haladva dolgozzatok az útmutatás alapján, nézzétek meg a videókat, játékot!

———————————————————————————————————-

8.a Földrajz – 2020. március 26.

 Új tananyag: Régiók Magyarországon

Újgenerációs Tankönyv 76-79.o., Kísérleti Tankönyv 90-93.o.

A lecke első oldalán olvassátok el, a hogyan elemzünk táblázatot vagy grafikont? – című részt – hasznos infókat tartalmaz.

Olvassátok el figyelmesen a lecke utolsó oldalán lévő összefoglaló vázlatokat hazánk régióiról. Újgenerációs Tankönyv 79.o., Kísérleti Tankönyv 93.o.

Figyeljétek meg és értelmezzétek a táblázatokat, grafikonokat!

Írásbeli feladat:

Az ábrák és az összefoglaló vázlat, valamint az Atlasz térképeinek segítségével jellemezzetek a Tankönyv kérdéseinek segítségével egy kiválasztott régiót! Ezt írjátok le a füzetbe!

Érdekesség a mozaweben:

mozaweb.hu: 3D – Magyarország közigazgatási térképe

Itt láthatod hazánk régióit, megyéit, megyeszékhelyeit, megyei jogú városait és játékra is van lehetőség!

Az írásbeli feladatot lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre hétfő estig (március 30.) estig.

——————————————————————————————–

8.a Földrajz – földrajz 2020. március 24.

 Feladat: Az előző órákon összefoglalás volt a feladat. Most témazárót kell írnotok – otthon!!!

Előtte érdemes átnézni a Kísérleti Tankönyv 42-87. oldalát az Újgenerációs Tankönyv 42-74 oldalát. Ne felejtsétek, az ábrák, képek segítenek az értelmezésben. A füzetbe is írtunk, rajzoltunk vázlatot, ábrákat, emellett Munkafüzetben megoldott feladatok is segíthetnek.

Ha ezt megtettétek, akkor kell megoldani a dolgozatot.

A kérdéseket a füzetben kell megválaszolnotok és azt lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre péntek (március 27.) estig. Elég leírni a kérdés számát és a megoldást. Írjátok oda a neveteket!!! Kicsit lehet tovább írni, mint 45 perc – mert rajzolni is kell térképet. Lehetőleg segítség nélkül dolgozzatok!

 Írásbeli feladat: TÉMAZÁRÓ DOLGOZAT

  1. Válaszolj a kérdésekre! 6 pont

Kik az eltartottak:

A legnépesebb hazai kisebbség:

Egy vallásunk:

Országok közötti vándorlás idegen szóval:

Egy oka a vándorlásnak:

Hazánk lakóinak száma kb. ……………………………….. fő

 2. Elemezd hazánk korszerkezetének, népességszámának változását! Készíts logikai láncot! 8 pont

Használjátok az alábbi fogalmakat: természetes fogyás, születések száma, elöregedő társadalom, kevés gyermek születik, nyugdíjasok, dolgozó, halálozások száma!

3. Mit tesz a kormány hazánkban a 2-es feladatban felsorolt problémák kezelésére? Írj legalább 3 intézkedést! 3 pont

4. Rajzolj egy Magyarország térképet Atlasz segítségével és jelöld be az alábbi helyeket! 20 pont

1. Alföld 2. É-i-khg. 3. Alpokalja 4. Duna-Tisza-köze 5. Mezőföld 6. Körös-Maros köze 7. Kiskunság 8. Börzsöny 9. Marcal-medence 10. Fertő-Hanság 11. Kőszegi-hg. 12. Csepel-sziget 13. Somogyi-dg. 14. Villányi-hg. 15. Tisza 16. Velencei-tó 17. Fertő-tó 18. Dunakanyar 19. Budai-hg. 20. Sió

 5. A 4. feladatban felsorolt helyek közül válassz ki egyet és írj le róla mindent, amit tudsz! 5pont

 6. Sorolj fel 4 turisztikai célt, idegenforgalmi látványosságot Magyarországról! Írj mindegyikhez legalább 1 nevezetességet, érdekességet, amit érdemes ott megnézni! 8 pont

  1. Nevezd meg a megyéket, megyeszékhelyeket! Karikázd be a Te megyéd számát! 40 pont

Névtelen

  1. Találd ki a helyet! Atlaszt használhatod! 10 pont

Homokbuckás táj az Alföldön:

A Duna szigete a Kisalföldön:

Nemzeti Park a Dél-kelet Alföldön, túzok van a címerében:

Bazaltsapkás hegy a Balaton északi partjánál:

A Dunántúli-dombságból kiemelkedő hegy csúcsa és magassága:

Legcsapadékosabb tájunk:

Az Északi-khg. híres borvidéke:

A foltos szalamandra címerű nemzeti park neve és leghíresebb képződménye:

 

Elérhető pontszám: 100 pont.

———————————————————————————————————————————–

 

2020. március 17-19.

Kedves Gyerekek!

A földrajz otthoni feldolgozásához szükség lesz a Tankönyvre, melynek szövegét figyelmesen el kell olvasnotok, a vastaggal írt szavakat értelmezni, azok magyarázatát tudni. Figyeljétek meg az ábrákat, képeket, rajzokat, azok segítik a tananyag megértését.

Az Atlasz tananyaghoz tartozó térképeit, ábráit feltétlenül tanulmányozni kell. A térképhasználat, -ismeret fontos alapja ennek a tárgynak.

Fogok megjelölni én is az internetről megnézhető érdekességeket: képek, videók, animációk, játék – ezekkel változatosabb lesz a tananyag.

Például ilyen a mozaweb.hu oldal, ahol ingyenesen elérhetők a tartalmak. Ehhez viszont regisztrálni, új fiókot kell létrehozni. Ezután megnyithatjátok a Földrajz 8. tankönyvet. (és a más tantárgyakhoz kapcsolódó könyveket is), digitális tartalmakat…

A munkafüzeti feladatokkal gyakorolni, alkalmazni tudjátok az elsajátított ismereteket.

KÖTELEZŐ FELADATOK AZ AKTUÁLIS TANANYAGON KÍVÜL:

Kiselőadás – lehet házi dolgozat, power pointos bemutató, beszámoló – ehhez a témátok van, aki nem választott, keres magának egyet a Tankönyv témáiból. Ezt május 31-ig el kell készíteni! (Segítség hozzá: Újgenerációs Tk. 32-33. o., 54-55.o. Kísérleti Tk. 32-33.o., 62-63.o)

Térképrajzolás: füzetbe lerajzolva Atlasz segítségével

  1. Hazánk domborzata és vizei– nagytájak, kistájak, folyók, tavak, csatornák – április 30-ig
  2. Hazánk közigazgatása – megyék, megyeszékhelyek, megyei jogú városok, fontosabb, nevezetes városok – április 30-ig
  3. Európa domborzata és vizei – nagytájak, fontosabb folyók, tavak – május 31-ig
  4. Európa országai – országok, fővárosok – május 31-ig

SZORGALMI FELADAT:

Projektmunka – bemutathattok egy érdekességet a környezetetekből, vagy egy helyről, ahol jártatok. A lényeg, hogy természethez, természet- és/vagy környezetvédelemhez, földrajzhoz kapcsolódjon a téma. Ezt legkésőbb május 31-ig el kell készíteni! (Segítség hozzá: Újgenerációs Tk. 32-33. o., 54-55.o. Kísérleti Tk.: 32-33.o., 62-63.o)

Lesznek egyéb szorgalmi feladatok, amit mindig az aktuális leckénél közlök.

A számonkérés formájáról is mindig aktuálisan tájékoztatlak benneteket.

Üdv. Vén László

Az előző órán a településekkel foglalkoztunk, a vázlat itt van a hiányzóknak.

TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK

Település: a népesség lakó- és/vagy munkahelye Településhálózat: a települések országos rendszere

Urbanizáció: városodás és városiasodás

-városok növekedése, népességszámuk gyarapodása, városok számának emelkedése

-városi életmód, fogyasztási, kulturális szokások átvétele, infrastruktúra kiépülése, bővülő közlekedés

Településhálózatunk tagolódása és igazgatása (Mf.41./3.)

3155 település (2018-ban): főváros, megyei jogú város 23, egyéb város 229, község 2809

-Megye: Területi igazgatás egysége (19)

-Főváros: Budapest 1,75 millió fő (2017) – országos szerepkörű intézmények központja, gazdasági, kulturális és politikai élet irányítója

-Megyei jogú városok: megyeszékhelyek és az 50ezer lakosnál népesebb városok (Mf. 40./1.)

-Városok: népességszám szerint: kisváros (<25000 fő), középváros (25000-100000 fő),

nagyváros (>100000 fő) – Debrecen, Szeged, Miskolc, Pécs, Győr, Nyíregyháza, Kecskemét

-Agglomeráció: A nagyvárosok körül, több település tömörüléséből kialakuló településegyüttes.

-Falvak: alaprajz szerint: halmazfalu, egyutcás, sakktábla alaprajzú Atlasz

- népességszám szerint: aprófalu (<500 fő), kisfalu (500-1000 fő), középfalu (1000-2000 fő), nagyfalu (2000-5000 fő), óriásfalu (>5000 fő)

-Tanya – szórványtelepülések – önállóan vagy kisebb csoportban – farmok, falusi turizmus

 Városok szerepe – általában többféle szerepkörrel bírnak, ez változhat (Mf.40./2.)

Hídváros – átkelőhely Pl.: Komárom, Tokaj, Szolnok, Szeged

Bányaváros – ásványkincsek Pl.: Tatabánya, Ózd, Komló

Vásárváros – alföld és hegyvidék találkozásánál Pl.: Miskolc, Eger, Pápa

Mezőváros – Pl.: Kecskemét, Makó, Debrecen

Vasúti közlekedési csomópont – Pl.: Nagykanizsa, Hatvan, Szolnok

Ipari város – Pl.: Miskolc, Salgótarján, Dunaújváros, Tiszaújváros

Üdülőváros – gyógyvíz, idegenforgalom Pl.: Hajdúszoboszló, Balatonfüred, Hévíz, Harkány

Iskolaváros – Pl.: Szeged, Debrecen

moterkep

Új feladat: Így élünk mi itt – összefoglalás – ez az anyag a keddi és pénteki órára vonatkozik

Olvasás:

Kísérleti Tankönyv 84.o., Újgenerációs Tankönyv 72. o., a felsorolt helyek megkeresése az Atlaszban

Írásbeli feladat: a megoldásokra jegyet adok!!!

  1. Kísérleti Tankönyv 85.o., Újgenerációs Tankönyv 73. o. 1. feladat – hibakeresés + a szövegben felsorolt tájak, városok közül válassz ki egyet és keress róla földrajzi jellemzőket érdekességeket
  2. Készítsetek logikai láncot, magyarázatot hazánk népességének változásáról! Használjátok az alábbi fogalmakat: természetes fogyás, születések száma, elöregedő társadalom, kevés gyermek születik, nyugdíjasok, dolgozó, halálozások száma! (lapozz vissza a Tankönyvben és megtalálod a válaszokat)
  3. Mit tesz a mai kormány, a fenti folyamatok, problémák jó irányba változásának érdekében, hogyan segíti a családokat? Nézz utána az interneten! Vázlatosan válaszolj!

A kérdéseket a füzetben kell megválaszolnotok és azt lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre kedd (március 24.) estig. Elég leírni a kérdés számát és a megoldást. Írjátok oda a neveteket!!!

 Posted by at 09:59