Magyar ny. és irodalom 5 – Nagymihály Zs.

 

NYELVTAN 5.

Június 4.

Kommunikációtörténet

 

1.Tk.107-110.o. Olvasd el!

Hogyan ír az emberiség? (Az írás előfutárai, A képírás, A fogalomírástól a betűírásig, A rovásírás)

2.Év végi ismétlés

Mf. 116.o. 5., / 117./10. 119.o. 3., 4., 6.

————————————————————-

IRODALOM 5.

Június 3-5.

Petőfi Sándor: Az alföld

Június 3. szerda

1.Tk. 143.o. Olvasd el!

Hallgasd meg és nézd meg!!

https://www.youtube.com/watch?v=uy9TBHdGaMI

2.Mf.90.o. 1., 2., 3. / 91.o. 4., 5.

3. Ezt is olvasd el, sok jó feladat van a végén.

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_03_001

 

Június 5. péntek

4.Tk.145-147.o. Olvasd el!

Petőfi Sándor: Úti levelek; Úti jegyzetek

5.Mf. 92.o. 1. / 93.o. 3.

 

—————————————————–

NYELVTAN 5.

Június 2.

Kommunikációtörténet

1.Tk.104-106.o. Olvasd el!

Őseink beszéde; Hogyan beszél az emberiség?

2.Év végi ismétlés

Mf. 115.o. 1., 2. / 118./2.

—————————————————-

IRODALOM 5.

Május 29.

Petőfi Sándor: Egy estém otthon

1.Tk.196.o. Olvassátok el a verset! Közben vagy utána meg is hallgathatjátok. Érdekes előadás, szinte élővé válik a vers.

https://www.youtube.com/watch?v=dXyGnPLDjQc

Hasonlítsd össze Arany: Családi kör című versével! Melyik tetszik neked jobban?

2.Tk. 197.o. Olvasd el!

A Feladatok, kérdések 1. és 2. feladatát is oldjátok meg a füzetben!

 

—————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 28.

A szavak szerkezete

Ma írásbeli felelet a Redmentán 14.00-15.00 közötti kezdéssel. 40 perced lesz a megírására. Ha ebben az időpontban nem tudod megírni, előre jelezd, legkésőbb 14.00-ig!  De az időponton változtatni csak nagyon indokolt esetben lehet.

Más feladat mára nincs nyelvtanból. Figyelj oda, gondolkodj!

—————————————

IRODALOM 5.

Május 27.

Arany János: Családi kör

 

1.Tk. 169-171.o. Olvasd el a verset! Meg is hallgathatod.

https://www.youtube.com/watch?v=U48lljRbYCQ

https://www.youtube.com/watch?v=CK682g-ylSU

https://www.youtube.com/watch?v=aljb5FCCUKY

2.Melyik versszak tetszik legjobban? Másold le a füzetbe azt az egy versszakot!

3.Tk. 172. o. Olvasd el a rövid ismertetőt Arany Jánosról! A szöveg segítségével oldd meg a munkafüzet 109.o.1. feladatát!

4.Mf. 109.o.2a Fejtsd meg a rejtvényt!

Olvasd fel hangosan a verset, akár este a családnak!

Tanuld meg az első versszakot!

 ——————————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 26.

A szavak szerkezete

Összefoglalás

1.Ismételj!

- Május 5-től ismételd az órák anyagát a honlapon!

- Olvasd el és gondold át újra, amit a vázlatokba leírtam, és rémélem, lemásoltad a füzetbe.

- A Tk. 95-101. oldalán olvasd végig a magyarázatokat.

- Nézd át a munkafüzeti feladatokat! 102-111.o.

2.Gyakorolj!

Mf. 112.o. H.f. 1., 2., 3.,

3.Az okostankönyv magyarázatait is olvasd el!

A szövegek végén online megoldható és ellenőrizhető feladatokat találsz, így gyakorolhatsz.

A szavak felépítése

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_028

A toldalékok – a képzők és a jelek

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_029

A ragok

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_030

Összefoglalás!

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_031

Ellenőrizd a tudásod! Ez mindenképpen csináld meg!

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_032

Május 28-án, csütörtökön írásbeli felelet lesz a Redmentán 14.00-15.00 közötti kezdéssel. Ha ebben az időpontban nem tudod megírni, előre jelezd, legkésőbb 14.00-ig!  De az időponton változtatni csak nagyon indokolt esetben lehet.

—————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 25.

A szavak szerkezete

1.Írd le a füzetbe és tanuld meg!

Az összetett szavak elválasztása

Az összetett szavakat az összetétel határán kell elválasztani.

Pl. rend-őr, vas-utas, vas-út- állomás

Az igekötős igék az elválasztás szempontjából összetett szóként viselkednek.

Pl. meg-old, fel-emel

Tk. 99.o. Olvasd el!

2.Gyakorolj!

Mf. 110.o. 1. a, b

Segítség a feladat megoldásához: Az azonos alakú szavak hangalakja ugyanaz, jelentése különböző. Az elválasztásuk is az.

Ha szőlőt támasztó karóra gondolunk, toldalékos szó. karó + ra = szótő + rag. Ezt a szótagolás szabályai szerint választjuk el: ka-ró-ra

Ha a karunkon hordható óráról van szó, az összetett szó, tehát az összetétel határán választjuk el: kar-óra

Mf. 111.o. 2. Figyelem, itt is jelentéskülönbség van!

e-lég (van belőle bőven) vagy el-ég (meggyullad)

gé-pe-lem (a számítógépbe beírom a billentyűzet segítségével) vagy gép-elem (egy gépnek a része)

fe-lül (a felső részén) vagy fel-ül (az ágyban ébredés után)

Írd le mindkét módon, majd foglald mondatba!

Mf. 111.o. 3. a

Kedden összefoglalunk, a csütörtökön írásbeli felelet lesz a Redmentán 14.00-15.00 közötti kezdéssel. Ha ebben az időpontban nem tudod megírni, előre jelezd, legkésőbb 14.00-ig!  De az időponton változtatni csak nagyon indokolt esetben lehet.

—————————————————————–

IRODALOM 5.

Május 22.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

Témazáró ma a Redmentán. 9.00-10.00 között kezdhető, 40 percig írhatjátok meg csak egyszer!

Használhatod a regény szövegét és a füzetet. Mindent nagyon figyelmesen olvass el, ha bármi probléma van, jelezd!

Más dolgotok ma nincsen.

——————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 21.

A szavak szerkezete

Szóelemzés gyakorlása

 Még 3 másolást várok!

1.A Tk. 125.o. T/26. szöveget másold le a füzetbe! Húzd alá a felszólító módú igéket ceruzával! A felszólító mód j jelét karikázd be pirossal az aláhúzott igékben! Néhány ige végén a j jel teljesen hasonult az előtte álló mássalhangzóhoz. Ezeket a mássalhangzókat húzd alá kék tollal!

2.Mf.108.o. 1. a, b, c / 109.o. 2. / 110.o. 5.

Most kérem elküldeni a következő eddig megoldott munkafüzeti feladatokat hétfőre ebben a sorrendben:

Mf. 102.o.2. 3. / 13.o. 1. / 104.o. 1. 2. / 108.o. 12. 13. 14. 1. / 109.o. 3. / 110.o. 4. 5.

3. Ismételjétek a toldalékos szavakról és a szóelemzésről tanultakat!

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_029

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_030

————————————————————-

IRODALOM 5.

Május 20.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

Ismétlés (Tk. 152-160.o., Mf.98-104.o. átnézni)

 Nézd végig figyelmesen ez a videót! Érdekes dolgokat láthatsz, hallhatsz, átismételheted a regény cselekményét is.

https://www.youtube.com/watch?v=169UH4v_wMU

Írd le a vázlatot a füzetbe!

Összefoglalás

1.A regény megjelenése: 1907

2.A cselekmény szerkezete

A) Előkészítés (1-2. fejezet)

- az iskolában

- einstand

- Nemecsek és Áts Feri találkozása

- elnökválasztás a grundon

B) Bonyodalom (3-5. fejezet)

- a Füvészkertben

- a gittegylet

- Geréb árulása

- Nemecsek újra a Füvészkertben

C) Kibontakozás (6-7. felezet)

- haditerv és hadgyakorlat

-Geréb újra a grundon

-Nemecsek beteg

D) Tetőpont (8.-9. fejezet)

- a haditerv változása

- a csata

- a beteg Nemecsek hőstette

- a gittegylet nagykönyve (NEMECSEK ERNŐ)

E) Befejezés (10. fejezet)

- a vörösingesek kitiltása a Füvészkertből

- Nemecsek halála

- a grund sorsa

3. A regény játszódik: 1889-ben, a cselekmény 10-12 napig tart.

4. Helyszíne: Budapest ( grund, iskola, Múzeum-kert, Füvészkert, Nemecsekék háza)

5. Szereplők: (Írd ki a füzetbe a szereplők nevét, vagy megcsinálhatod a múlt órán ajánlott tablót a két fiúcsapatról.)

6.Műfaja: regény (ifjúsági regény)

7. Mf. 105.o. 3.

Mindenképpen nézzétek meg a következő prezentációt, a szereplők jellemzése nagyon jó benne!

https://prezi.com/y76e2dxe7xkm/a-pal-utcai-fiuk/

Az okostankönyvből is ismételhetsz.

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_05_001

A Redmentán megírt gyakorló feladatlapokat is érdemes átnézni!

Témazáró a Redmentán május 22-én! 9.00-10.00 között kezdhető, 40 percig írhatjátok meg csak egyszer! Mindent nagyon figyelmesen olvass el, ha bármi probléma van, jelezd!

 ——————————————————————-

Május 19.

A szavak szerkezete

Szóelemzés gyakorlása

 Emlékeztető! A másolások beadási határideje ma van, május 19. kedd. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kellett a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telt. Az oldalakat kértem számozni, mindegyikre rá kellett írni a dátumot és a neved. Ha még nem küldted el, mielőbb pótold! Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

1.Ismételd, amit a toldalékok fajtáiról tanultál! A Tk.98.o. 5. feladat szavainak elemzését ellenőrizd, ha hibáztál, javítsd:

tükröket: tükr + ö + k +e + t = szótő(1)+ kötőhang(x) + jel(3) + kötőhang(x) + rag(4)

nézné: néz + né = szótő(1) + jel(3)

gyerekeket: gyerek + e + k + e + t = szótő(1) + kötőhang(x) + jel(3) + kötőhang(x)+ rag(4)

ötödik: öt + ö + dik = szótő(1) + kötőhang(x) + képző(2)

kisebb: kis + e + bb = szótő(1) + kötőhang(x) + jel(3)

Tk.125.o. 25.

újságban: új + ság = szótő(1) + képző(2)

rozsdás: rozsda + s = szótő(1) + képző(2)

könyvet: könyv + e + t = szótő(1) + kötőhang(x) + rag(4)

2.Gyakorolj!

Mf. 108.o. 14. / 109.o. 3. / 110.o. 5.

Még mindig nem kell küldeni, majd egyszerre.

 ——————————————————-

Május 18.

A szavak szerkezete

Szóelemzés gyakorlása

Emlékeztető! A másolások beadási határideje május 19. kedd. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kell a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telik. Az oldalakat kérem számozni, mindegyikre rá kell írni a dátumot és a neved. Ha készen vagy, már el is lehet küldeni. Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

1.Ismételd, amit a toldalékok fajtáiról tanultál! A Tk.98.o. 2. feladat szavainak elemzését ellenőrizd, ha hibáztál, javítsd:

tanulnak: tanul + nak = szótő + rag = 1 + 4

lányok: lány + o + k = szótő + kötőhang + jel = 1 + x + 3

fiúk: fiú + k = szótő + jel = 1 + 3

iskolában: iskola + ban = szótő + rag = 1 + 4

sokat: sok + a + t = szótő + kötőhang + rag = 1 + x + 4

2.Tk. 125. o. A T/25. szöveget másold le, húzd alá az újságban, rozsdás és könyvet szavakat. Másold le ezt a három szót, mindegyiket új sorba, majd bontsd elemeire a tanult módon!

3.Mf. 105.o. 4. / 107.o. 10.b / 108.o. 13.

4.Tk. 98.o. 5.

Küldeni majd akkor kell, ha kiírom. Tollal írj a munkafüzetbe is!

 —————————————————-

IRODALOM 5.

Május 15.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

1.Ma a Redmentán gyakorló feladatsort osztok meg a 10. fejezethez. A megoldásra 20 percet kaptok. Használhatjátok a könyvet, füzetet, a regény szövegét. 8.00 és 15.00 között bármikor kezdhető, kétszer oldhatod meg, az eredményt csak a jóváhagyásom után láthatod majd.

2.A Pál utcai fiúk műfaja

Tk. 160.o. Olvasd el! Másold le a füzetbe! Tanuld meg szerdára!

 3.A következő órán, szerdán összefoglalunk, és jövő héten pénteken, május 22-én fogjátok megírni a témazáró dolgozatot a Redmentán 9.00-10.00 közötti kezdéssel.

Addig is ismételjetek, pótoljon, akinek hiányzik feladat vagy olvasnia kell még!

Aki mindennel készen van, csinálhat szorgalmit.

1.Készíthetsz tablót, a Pál utcai fiúk arcképe és neve szerepeljen rajta szépen elrendezve! Ez megoldható A4-es lapon rajzokkal vagy képek ragasztásával, de lehet küldeni Ppt. formájában is. A vörösingesekről is csinálhatsz. Küldési határidő: május 27.

2.Meg lehet nézni a filmet, és megfigyelni, hogy miben más, mint a regény.

https://www.youtube.com/watch?v=SgBP6slIvBo&feature=youtu.be

  1. A You tube-on kereshetsz részleteket a mucicalből.

 ———————————————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 14.

A szavak szerkezete

A toldalékok fajtái

Emlékeztető! Közeledik a másolások beadási határideje. 4 oldalt kell elküldeni május 19-ig. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kell a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telik. Az oldalakat kérem számozni, mindegyikre rá kell írni a dátumot és a neved. Ha készen vagy, már el is lehet küldeni. Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

Gyakorlás

1.Ismételd, amit a toldalékok fajtáiról tanultál! A három szó elemzését ellenőrizd, ha hibáztál, javítsd:

írj: szótő + jel (a felszólító mód jele) = 1 + 3

sütött: szótő + kötőhang (ö) + jel (a múlt idő jele) = 1 + x + 3

nagyobbak: szótő + kötőhang (o) + jel (bb) + kötőhang (a) + jel (a többes szám jele) =

= 1 + x + 3 + x + 3

2.Gyakorolj!

Tk. 98.o. 2.

Mf. 104.o.1., 2.a / 106.o. 7. / 107.o. 9. /108.o. 12.

Küldeni nem kell még, majd egyszerre kérem, de legyen készen!

 ———————————————————————-

IRODALOM 5.

Május 13.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 Olvasd el a X. fejezetet péntekre!

Ma a Redmentán 2 gyakorló feladatsort osztok meg, a 8. fejezethez tartozó hosszabb, erre 40 percet, a 9. fejezethez tartozóra 20 percet kaptok. Használhatjátok a könyvet, füzetet, a regény szövegét. 8.00 és 19.30 között bármikor kezdhető, kétszer oldhatod meg, az eredményt csütörtökön láthatod majd.

————————————————————

NYELVTAN 5.

Május 12.

A szavak szerkezete

A toldalékok fajtái

Emlékeztető! Közeledik a másolások beadási határideje. 4 oldalt kell elküldeni május 19-ig. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kell a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telik. Az oldalakat kérem számozni, mindegyikre rá kell írni a dátumot és a neved. Ha készen vagy, már el is lehet küldeni. Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

Ismétlés

A toldalékos szó elemei: szótő (jelölése:1) + toldalék

Kötőhangzó (jelölése:x)

A következő vázlatot másold le a füzetbe és tanuld meg! A példákkal együtt!

A toldalékok fajtái

1.Képző:

megváltoztatja a szó jelentését pl. hal – halász (nem mindegy, melyik vagy)

megváltoztathatja néha a szófaját is pl. só (főnév) + z = sóz (ige)

jelölése: 2

2.Jel:

módosítja a szó jelentését pl. olvas (most) olvasott (tegnap)

jelölése: 3

3.Rag:

– a szó mondatbeli szerepét mutatja meg, mondattá fűzi a szavakat

- jelölése: 4

Ragok nélkül: Kati nyolc óra ír a dolgozat iskola.

Ragokkal: Kati nyolc órakor írja a dolgozatot az iskolában.

Így elemezzük, így bontjuk elemeire a szavakat:

fiúknak = fiú + k + nak = szótő + jel + rag = 1 + 3 + 4

lányoktól = lány + o + k + tól = szótő + kötőhang + jel + rag = 1 + x + 3 + 4

Próbáld ki! Elemezd az írj, sütött és nagyobbak szavakat a füzetben!

 Tk.96-97.o. Olvasd el figyelmesen a magyarázatot! (Innen is megtanulhatod!)

————————————————————————–

NYELVTAN 5.

Május 11.

A szavak szerkezete

A toldalékos szavak

 

Emlékeztető! Közeledik a másolások beadási határideje. 4 oldalt kell elküldeni május 19-ig. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kell a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telik. Az oldalakat kérem számozni, mindegyikre rá kell írni a dátumot és a neved. Ha készen vagy, már el is lehet küldeni. Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

1.Írd le a füzetbe a következő vázlatot!

A toldalékos szavak

  • az egyszerű és az összetett szó is lehet toldalékos: pl. kézben, kéztörlővel

Szerkezeti elemei: szótő + toldalék(ok) pl. kéz + ben kézben

A szó elemeire bontása:

  1. olvashatóan: olvas+hat+ó+an (olvas, olvashat, olvasható, olvashatóan)

Kötőhangzó:

  • rövid magánhangzó
  • a toldalékot a szótőhöz kapcsolja pl. olvasott olvas+o+tt
  • a toldalékokat egymáshoz kapcsolja pl. jókat jó+k+a+t

2.Mf.106.o.5., 6.

3.Tk. 125.o. T/25.szöveg másolása a füzetbe.

Még nem kell küldeni, csak kész legyen!

—————————————————————————

 IRODALOM 5.

Május 8.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 Olvasd el a VIII- IX. fejezeteket szerdáig!

VIII. fejezet

1.Boka megváltoztatta a haditervet. Mi változott?

2.Mi a sánc?

3.Kik voltak a követek? Mit jelentett a fehér zászló?

4.Bevált-e Boka terve?

5.Mi volt Nemecsek hőstette?

Mf. 101.o.1. és 102.o. 2.

 IX. fejezet (csak 3 oldal)

Mf. 102.o. 3.

(A válaszokat és a munkafüzeti feladatokat szerdáig küldd el!)

————————————————————————-

NYELVTAN 5.

Május 7.

A szavak szerkezete

Az összetett szavak

Emlékeztető!

Közeledik a másolások beadási határideje. 4 oldalt kell elküldeni május 19-ig. Az irodalom tankönyv 183. oldalától kell a szöveget folyamatosan másolni, amíg a négy oldal be nem telik. Az oldalakat kérem számozni, mindegyikre rá kell írni a dátumot és a neved. Ha készen vagy, már el is küldheted. Ebben a tanévben ez az utolsó!!!

1.Gyakorold az összetett szavak felismerését!

Tk. 125.o. T/24. Másold le a füzetbe a szövegből az összetett szavakat, majd ceruzával húzz egy függőleges vonalat mindegyikben az előtag és az utótag közé!

2.Mf. 102.o. 2., 3. Először próbáld meg kitalálni a szavakat, ha rögtön nem sikerül, gondolkodj, próbálkozz. Ha valamelyik szó semmiképp sem jut az eszedbe, keress segítséget interneten, vagy kérdezd a családtagokat! Segítségül megadom az első megoldásokat mindkét feladatban.

A 2. feladatban: oroszkrém. A 3. feladatban: szó (mindháromnak lehet utótagja: zokszó, végszó, varázsszó Így folytassátok!

Mf. 103.o. 1.

—————————————————-

IRODALOM 5.

Május 6.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

Olvassátok el péntekre a VII. fejezetet!

1./Mf. 101.o. 1., 2.

 2./Válaszolj a kérdésekre!

1.Miért nem tudnak a gyerekek figyelni az iskolában?

2.Ki hiányzik? Miért?

3.Ki lesz a hadsegéd Nemecsek helyett?

4.Milyen katonai rangja van Bokának?

5.Milyen döntés születik Gerébbel kapcsolatban?

6.Kik jönnek követségbe?

7.Milyen szabályokban egyeznek meg?

8.Kik látogatják meg Nemecseket?

Az V – VI. (múlt órai) és VII. fejezetekhez kapcsolódó kérdésekre adott válaszaidat kell elküldeni pénteken 14 óráig e-mailben.

——————————————————————————

NYELVTAN 5.

Május 5.

A szavak szerkezete

 A vázlatot olvassátok el figyelmesen, miután megértettétek, másoljátok le a füzetbe! Tanuljátok meg!

A szó szerkezete szerint lehet:

1.Egyszerű szó pl. eper, fagylalt

2.Összetett szó pl. eperfagylalt

  • két vagy több szó összeillesztésével keletkezik
  • a szavak jelentése összeadódhat pl. eperfagylalt, világoskék
  • vagy jelentésváltozás jön létre pl. ezermester (egy ember, aki sok mindenhez ért; ha különírjuk, ezer mester, az nem összetett szó, csak szókapcsolat, jelentése 1000 ember, akik mesterek)
  • az összetett szavakban valamilyen összefüggésnek lenni kell az összetétel tagjai közt pl. a ’cipőfagylalt’ nem összetett szó

Az összetett szó szerkezeti elemei: előtag + utótag pl. eper (előtag) + fagyi (utótag)

Többszörösen összetett szó: az előtag vagy az utótag maga is összetett szó pl. jégkocka + tartó = jégkockatartó

Olvassátok el a Tk. 95. o. magyarázatát is!

Mf. 102.o.1.

(Még nem kell küldeni, majd a többi feladattal együtt.)

——————————————————————————————-

NYELVTAN 5.

Május 4.

A szavak hangalakja és jelentése

 

Írásbeli felelet a múlt órai kiírás szerint.

Május 4-én hétfőn a Redmentán kell megoldanotok a dolgozat feladatait kék jegyre. 30 percetek lesz rá, csak egyszer oldhatjátok meg, elkezdeni 9.00 és 10.00 között lehet. Az eredményt csak akkor fogjátok látni, ha mindenkiét javítottam, jóváhagytam. Bármilyen probléma adódik, írjatok vagy hívjatok Messengeren, ha tudok, segítek. Aki nem írja meg, és nem is szól elfogadható indokkal hétfőn 16.00-ig, egyest kap. Remélem, ilyen nem lesz!

Nagyon figyelmesen olvassátok el a feladatok szövegét! Sok jó jegyet szeretnék adni!

—————————————————————————————-

IRODALOM 5.

Április 29.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

Remélem, figyelmesen elolvastátok a IV. fejezetet, és válaszoltatok a kérdésekre. Az a javaslatom, hogy legyen kéznél a füzeted és a regény, mert a feladatlap megoldása során előfordulhat, hogy bele kell nézned, mert elfelejtettél valamit. Ez a gyakorló feladatnál megengedett.

A mai feladatotok a feladatlapot megoldani a Redmentán. 10.00-19.00 között akkor kezded, amikor neked jó. 40 perced lesz rá, 2 alkalommal csinálhatod végig a feladatokat. Mindig figyelmesen olvasd el a feladatok szövegét és a lehetséges válaszokat. Figyelj és gondolkodj!

Az igazi eredményt csak akkor fogod látni, ha mindenki megírta, és én is átnéztem. A pontokat beírom, te is jegyezd fel magadnak! Feketét csak annak fogok adni, aki nem csinálja meg, és nem is szól, hogy mi a gond legkésőbb 19.00-ig.

A következő órára, május 6-ra szerdára feltétlenül olvassátok el az V. és a VI. fejezeteket!

Válaszoljatok a füzetben a kérdésekre! Küldeni most nem kell.

V. fejezet

1.Ki megy el titokban a Füvészkertbe?

2.Mikor éghetett a lámpa a szigeten?

3.Miért lett dühös Áts Feri Gerébre, amikor Janó megvesztegetéséről beszélt?

4.Ki szólal meg a fán, miért?

5.Mit tesznek vele?

6.Miért kell a Pásztoroknak fürdeni?

7.Kinek tisztelegnek, amikor távozik?

VI. fejezet

1.Boka ostromállapotot hirdet. Kit nevez ki hadsegédnek?

2.Ki találta ki és ismerteti a haditervet?

3.Megbocsát-e Boka Gerébnek? Visszaveszi-e?

  1. Szerinted miért nem árulta el Nemecsek Geréb apjának, hogy a fia áruló?

Aki ráér, olvassa tovább!

———————————————————————–

Április 28.

A szavak hangalakja és jelentése

Ismétlés

Ismételd át, amit az elmúlt egy hónapban tanultunk!

Március 26-tól a honlapon még fent vannak az órák. Nézd meg, hogy megcsináltál-e mindent!

Olvasd át a Tk. 80-90. oldalait, hogy felelevenítsd, mi mindenről volt szó. A Tk. 100. oldalán találsz egy nagyon jó gondolati térképet. Ezt másold le a füzetbe! Tanuld meg a példákkal együtt, hogy milyen kapcsolat lehet a szó hangalakja és jelentése között. A füzet vázlatait és a munkafüzeti feladatokat is érdemes átnézni, átgondolni.

Az április 15. óta feladott munkafüzeti feladatok közül a következőket kell elküldeni e-mailben csütörtökig:

Mf. 93./1.,2.,3. Mf. 97./2.,5.,6. Mf. 98./7.,8.,9.,10. Mf. 100./2. Mf. 101./6. (Aki már elküldte, nem kell újra.)

Ismételni, gyakorolni az nkp.hu oldalon is tudsz.

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/

Vagy megnézheted a múlt heti feladatok megoldásait a Redmentán (aki megírta.)

Május 4-én hétfőn a Redmentán kell megoldanotok a dolgozat feladatait kék jegyre. 30 percetek lesz rá, csak egyszer oldhatjátok meg, elkezdeni 9.00 és 10.00 között lehet. Az eredményt csak akkor fogjátok látni, ha mindenkiét javítottam, jóváhagytam. Bármilyen probléma adódik írjatok vagy hívjatok Messengeren, ha tudok, segítek. Aki nem írja meg, és nem is szól elfogadható indokkal hétfőn 16.00-ig, egyest kap. Remélem, ilyen nem lesz!

———————————————————————-

NYELVTAN 5.

Április 27.

Szólások és közmondások

Gyakorló feladatok

A munkafüzetben sok feladat kapcsolódik ehhez a témához, az egyes feladatok azonban rövidek. Ha nem ismered valamelyik szólást vagy közmondást, kérdezz meg valakit a családban vagy keress rá az interneten!

Mf. 97.o. 2., 6. és 98.o. 7., 9., 10. 

Mf. 100.o. 2. és 101.o. 6.

Keresd meg a következő játékos feladatokat az interneten! Ezekkel is gyakorolj!

https://learningapps.org/1025101

https://learningapps.org/1877175

https://learningapps.org/2228964

—————————————————————————–

IRODALOM 5.

Április 24.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

Az előző óra leírásakor azt írtam, hogy a hétfői órára olvassátok el a IV. fejezetet. Mivel hétfőn nyelvtan óra van, helyesbítek, szerdáig olvassátok el!

Válaszoljatok a IV. fejezet segítségével (a regényt lehet használni) a következő kérdésekre! A füzetbe csak a kérdés számát és a választ kell leírni.

A válaszokat küldjétek el e-mailben szerda reggel 8-ig!

1.Kiket hívott be Rácz tanár úr a tanári szobába?

2.Mi az a gitt? Miért kellett rágni?

3.Kik voltak a gittegylet tagjai? Írd a nevek mellé azt is, milyen tisztséget töltöttek be az egyletben?

4.Mennyi tagdíjat kellett fizetni?

5.Mit írtak az egylet pecsétjére? Mi szerepelt ezen kívül a zászlón?

6.Miről beszél Geréb Janóval?

7.Miért nem vett részt Nemecsek az egylet gyűlésén? Hogyan büntették?

 A következő órán, április 29-én szerdán a Redmentán kaptok feladatokat ehhez a részhez. A feladatlapot 10.00-19.00-ig lehet elkezdeni.

Játékos, gyakorló feladatokat találtok itt az első négy fejezethez.                         

https://learningapps.org/2167969

https://learningapps.org/2167969

https://learningapps.org/2167969

——————————————————————————-

NYELVTAN 5.

Április 23.

Szólások és közmondások

 1.Ismétlés

Írd le a füzetbe a következő szópárokat! Ha nem jut eszedbe egy szó rokon értelmű párja, szinonimája, keresd meg interneten!

gyönyörű –

gépkocsi –

bőregér –

eszes –

ronda –

2.Olvasd el a Tk.89-90. oldalán a magyarázó szöveget!

3.Írd le a vázlatot, és tanuld meg!

a) Szólások: átvitt értelemben használt állandósult szókapcsolatok

Pl. töri a fejét – ’gondolkodik’, bakot lő – ’hibát követ el stb.

Léteznek szóláshasonlatok: pl. fehér, mint a fal, hideg, mint a jég

Mf. 96.o.1.a

Mf. 97.o. 5.

Mf. 98.o. 8.

b) Közmondások: megfigyeléseken, tapasztalatokon alapuló népi bölcsességek

Pl. Lassan járj, tovább érsz! Többet ésszel, mint erővel! Sok lúd disznót győz.

Mf. 99.o. 11.

Még nem kell küldeni, majd a fejezet végén.

—————————————————————-

IRODALOM 5.

Április 22.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 1.Ellenőrizd a múlt órai kérdésekre adott válaszaidat! Zölddel javíts!

A javított feladatot kell majd elküldened hétfőre.

Megoldás: 1. Az iskolában. 2. Budapesten. 3. Einstand volt, a Pásztorok elvették a gyengébb fiúktól az üveggolyókat. 4. Bokát. 5. Nemecsek 6. Piros-zöld. Csele nővére. 7. Áts Feri. 8. Hahó, hó. 9. Lehetett játszani, labdázni, métázni. 10. Egyéni válaszok.

2. A szerdai órára a III. fejezetet kellett elolvasni. Az olvasottak alapján oldd meg a

Mf. 100.o.1. feladatát!

3. Lépj be a Redmentára! A magyaros csoportban találsz néhány feladatot a III. fejezethez. Gyakorlás, piros pontokat lehet szerezni. Remélem, mindenkinek sikerül megoldani. Akinek valamiért nem, kérem, jelezze nekem az okát az osztály csoportban vagy Messengeren. Ha tudok, segítek. Sok időt adok, többször meg lehet oldani. 11.00 és 19.30 között lehet kezdeni.

4. A hétfői órára olvassátok el a IV. fejezetet!

——————————————————————-

NYELVTAN 5.

Április 21.

A rokon értelmű szavak

 A hétfői feladatlap eredményeit láthattátok a Redmentán. Ha újra megnézitek, most már azt is láthatjátok, hány piros pontot ért a munkátok. Aki nem írta meg, kérem, jelezze nekem, mi volt az oka. Örülnék, ha legközelebb mindenkinek sikerülne.

A másolás jegyeket kedden küldöm emailben.

1.Olvassátok el figyelmesen a Tk. 87-88. oldalán a magyarázatot.

A füzetbe másoljátok le a 88. oldalon a felkiáltó jeles szabályt! Ez lesz a füzetben a vázlat első része.

Azután írjátok le a következő példákat!

a) Azonos jelentésű rokon értelmű szavak: kutya-eb, bicikli-kerékpár, burgonya-krumpli

b) Fokozati különbség van: mosolyog, vigyorog, kuncog, nevet, kacag, röhög

A szabályt és a példákat tanuljátok meg2

2.A Tk. 125.o. T.22. szöveget másoljátok le a füzetbe!

3. Olvasd el az okostankönyv magyarázatát is az interneten, majd gyakorolj az ottani feladatokkal!

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_045

———————————————————————————

NYELVTAN 5.

Április 16.

Egyjelentésű, többjelentésű és azonos alakú szavak

 1.Ismételjétek át a múlt órán tanultakat! Gondold végig még egyszer, hogy a többjelentésű és az azonos alakú szavak közötti különbség az, hogy az azonos alakú szavaknál a jelentések között NINCS összefüggés.

2.Az ismétlés után oldjátok meg a feladatlapot a Redmentán az 5. osztályos magyaros csoportomban!

Pénteken kértem, hogy az osztály csoportjában jelentkezzetek be a Redmentán a megadott email címetekkel, jelszavatokkal, másoljátok be az ott megadott direktcímet, kattintsatok az ugrás, majd a jelentkezés a csoportba gombra. Én látni fogom a neved, beveszlek a csoportba, azután 14.00-tól te is látni fogod nyelvtanból a gyakorló feladatlapot, amit meg kell oldanod. Ha nem sikerül csatlakozni, jelezzétek, segítek.

Vannak, akik már jelentkeztek, de többen vannak, akik még nem. Kérem, minél hamarabb tegyétek meg. (Regisztrálni már nem kell!)

Mivel gyakorló feladatlap, és első alkalom, sok időt adok rá, és használhatod a könyvet, munkafüzetet, füzetet. Többször is megoldhatod. Ha figyelmes vagy, egyre jobban fog sikerülni! Pontokkal fogom értékelni.

Hétfőn délután 14 órától lehet először elkezdeni, de bármikor kezdheted este hétig, tehát 14.00 és 19.00 között hétfőn bármikor elkezdheted. Ha készen vagy, nézd át a befejezés előtt!

Rögtön látni fogod az eredményt. Tanulj a hibáidból! Nézz utána annak, ami még nem sikerült! Oldd meg később újra, amíg nem vagy elégedett az eredménnyel!

Bízom benne, hogy sikerül! A hétfői napon más dolgotok nincs is az ismétlésen és feladatlap megoldásán kívül!

Ha valakinek végképp nem sikerül, oldja meg a Mf. 92.o. 1., 2., 3. feladatot!

————————————————————————————

IRODALOM 5.

Április 17.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 1.A regény 1-2. fejezete az előkészítő rész.

Válaszolj a kérdésekre az olvasottak alapján. Ha nem emlékszel, keresd meg a szövegben! A kérdésnek csak a számát írd le, mellé a választ.

I.fejezet

1. A regény elején hol vannak a gyerekek?

2. Melyik városban játszódik a történet??

3. Mi történt Nemecsekkel a Múzeum-kertben?

4. Kit választottak elnöknek?

II. fejezet

5. Ki volt a közlegény?

6. Milyen színű volt a zászló? Ki varrta?

7. Ki vitte el a zászlót?

8. Mi volt a Pál utcaiak jelszava?

9. Miért volt fontos a grund a fiúk számára?

10.Eddig melyik szereplőt kedveled legjobban? Miért?

2.Mf. 99.o.1.,2 feladatok megoldása.

Küldeni még nem kell, később fogom kérni.

3.A következő óráig, szerdáig olvasd el a III. fejezetet! Tovább is olvashatod, de addig mindenképpen.

Itt találsz egy részletet a III. fejezetből, ha legörgeted, a végén videót a korabeli iskoláról és játékos feladatot.

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_05_002

——————————————————————————————————————————-

NYELVTAN 5.

Április 16.

Egyjelentésű, többjelentésű és azonos alakú szavak

 1.Tk. 85-86.o. Olvassátok el a magyarázatot!

2.Írjátok le a füzetbe a vázlatot! Tanuljátok meg a példákkal együtt!

Egyjelentésű szavak (H – J): egy hangalakhoz egy jelentés kapcsolódik.

Pl.: nyelvtan, számítógép

 Többjelentésű szavak (H – J →J): egy hangalakhoz több jelentés kapcsolódik, a jelentések között összefüggés van.

Pl.: toll, zebra

 Azonos alakú szavak (H – J – J): egy hangalakhoz több jelentés kapcsolódik, a jelentések között összefüggés nincs.

Pl.: ég, vár, török, legyek

3.Mf. 90.o. 2.,3.  91.o. 4., 5.

4.Tk. 125.o.T/21. Másoljátok le a füzetbe!

Még nem kell küldeni!

————————————————————————————–

IRODALOM 5.

Április 15.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 1.Remélem, sikerült elolvasni az első fejezetet.

Mivel a regény több mint 100 évvel ezelőtt játszódik, magyarázatot kell keresni néhány ma már nem vagy ritkán használt szóra. Írd le a szavakat és a jelentésüket a füzetbe!

verkli

Bunsen-lámpa

lóvasút

gigerli

törökméz

diákabrak

uzsorás

einstand

tubák

grund

Képes, videós segítséget találsz az nkp.hu 5. osztályos irodalom okostankönyvében itt (a szövegek alatt):

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_05_001

Amit itt nem találsz, keresd a könyvben vagy az interneten!

2.Olvasd el a második fejezetet!

Még nem kell küldeni a feladatot, de legyen készen!

————————————————————————————————

IRODALOM 5.

Április 8.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

 

1.A regény 1907-ben jelent meg először. Több nyelvre lefordították, több filmváltozata is készült, sőt néhány évvel ezelőtt Budapesten a Vígszínházban jött létre egy rendkívül sikeres musical. Nézz meg ebből egy-két részletet!

https://www.youtube.com/watch?v=BWqGIR2Ao1M

https://www.youtube.com/watch?v=eUGbK2xmI8M

Azt azért tudnotok kell, hogy a könyv olvasása az igazi, hiszen a filmben és a színházi előadásban nem minden ugyanúgy történik.

Először olvasd el, vagy akinek nagyon nehezen megy az olvasás, hangoskönyv formájában is megismerheti a történetet.  https://www.youtube.com/watch?v=kFzQVtAA5KI

Az 1. fejezetet olvassátok el április 15-ig, kb. 10 oldal! Ha valakinek még nincs meg otthon a könyv, interneten is megtalálható, például itt: http://www.wekerlekos.hu/download/irodalom/molnar_a_pal_utcai_fiuk.htm

A füzetbe írd fel a szerző nevét és a regény címét! Írd le a megismert szereplők nevét úgy, hogy egyik oldalra a Pál utcai fiúk, a másik oldalra a vörösingesek neve kerüljön!

2.A munkafüzetben találsz néhány információt az íróról. MF.98.o.2.

Elküldeni nem kell most semmit. Szép napokat, kellemes ünnepeket kívánok!

 ÁPRILIS 11. A MAGYAR KÖLTÉSZET NAPJA 

Egy kortárs költő tavaszi versét küldöm erre az alkalomra. Figyeld a rímeket!

Varró Dániel: Nyúl tavaszi éneke 

Mert, jaj, a nyár, mint lepke röppen
és ősszel minden oly riadt,
és télen sűrű, lassú ködben
dideregnek a nyúlfiak.

Tavasz, te cuppanásnyi szikra,
ha tappancsod a sárba lép,
vidorság száll a kis nyuszikra,
s megédesül a sárgarép’.

Bajuszt pödörsz a napsugárból,
s ugrálsz, mint gyönge, lenge nyúl.
Ó, jaj, tavasszal szép a zápor
és sokkal később alkonyul.

———————————————————————————–

NYELVTAN 5.

Április 7.

 1.Ismétlés, gyakorlás.

Mf.85.o.2., 86.o.4.b

A hasonló alakú szavak pontos jelentését keressétek meg az interneten!

A másolásokat írjátok szépen, és küldjétek!

—————————————————————————————-

NYELVTAN 

Április 6.

Az ellentétes jelentésű szavak

 

EMLÉKEZTETŐ!

A másolások beadási határideje április 16. Aki megcsinálta a heti 1 oldalt, ahogy kértem, már küldheti is. Az oldalakat számozd be, a számot a lap jobb alsó sarkára írd! Minden oldalra legyen felírva a neved, és a jobb felső sarokba a dátum, amikor küldöd. Oldalanként fotózd le!

1.Tk.84.o. Olvasd el!

2.Írd le a füzetbe a következő vázlatot!

Ellentétes jelentésű szavak:

Hangalakjuk különböző, jelentésük egymással ellentétes. pl.: könnyű – nehéz

Jele: H – J

                 ↨

          H – J

3.Mf. 88.o.1. (csak a kiegészítés), 2., 4.

4.https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_046

Most nem kell küldened!

IRODALOM

Április 3.

Parisz ítélete

Összefoglalás

 1.Ellenőrizd és javítsd a Mf. 76.o. 1. és 77.o.2. feladatát! Remélem, jó lett!

1.a: Nagy-Britannia és Franciaország

   b: ezeregyszáz, francia, egy perc

   c: Leonardo: ornithopter, 15. száza; Wright fivérek: 279 m, légcsavar, 1903; Blériot: La Manche csatorna, 1909, 37 km

2. a: ezért találta ki a repülést a meneküléshez.

    b: el tudjon menekülni.

    c: a víz elnehezíthette volna a szárnyakat.

    d: túl magasra repült.

2. Tk. 116.o. Olvasd el a Parisz ítélete című történetet! Történelem órán valószínűleg hallottál erről.

3. Ennek a rövidke témakörnek a lezárása a munkafüzet összefoglaló feladatainak megoldása lesz. Használd segítségül a tankönyved!

Mf. 78.o. 1., 2., 3. ( Itt csak az az első két kérdésre kell válaszolni.)

Mf. 79.o. 6.

Ezeket kell elküldeni hétfőig! Pontozással fogom értékelni.

Ezután A Pál utcai fiúk című regény olvasása következik. Akinek van ideje, kezdheti is az olvasást.

—————————————————————————————

NYELVTAN 5.

Április 2.

Hasonló alakú szavak

1.Ismétlés. Másold le a füzetbe a hangulatfestő szavakat!

kopog, botorkál, sompolyog, zizzen, rotyog, tutyimutyi, langaléta, krákog, pöfög, totyog, grimaszol

2.Másold le a füzetbe, tanuld meg!

Hasonló alakú szavak

1.Hangalakjuk hasonló, jelentésük ugyanaz. Pl. vödör-veder, tied- tiéd, fel-föl

2.Hangalakjuk hasonló, de mást jelentenek. Pl. egyelőre ’még’ de egyenlőre ’egyenlő részekre, helység ’település (város, falu), de helyiség ’ a ház része, egyik szobája’, fáradság ’fáradozás’, de fáradtság ’állapot’, amelybe a fáradozás során kerülsz

3. Mf.85.o. 1. a, b, c

4.Mf. 87.o. 1,2,3.(elküldeni!)

Szorgalmi: online gyakorló feladatok

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_044

Érdemes a magyarázó szöveget elolvasni, a végén vannak a feladatok.

——————————————————————————————

IRODALOM 5.

Április 1.

Daidalosz és Ikarosz

1.Ellenőrizd és javítsd a Mf. 72.o. 1. és 2. feladatát! Remélem, jó lett!

1. tüzet, Zeusz, Héphaisztosz, sziklához, Kaukázus, Héraklész

2. Bekarikázva: T, Z, Ű vagyis TŰZ

2. MF. 76.o. 1.a, b, c

3. Tk. 118-119.o.  Olvasd el Daidalosz és Ikarosz történetét!

4. Mf. 77.o. 2.

Nem kell még elküldeni semmit!

NYELVTAN 5.

Március 31.

A hangulatfestő szavak

 

  1. Ismételj! Ellenőrizd a munkádat! Hangutánzó szavakat a Tk.125.o. T/18. szövegből: zengenek, sikoltanak, zuhognak, visítanak, zakatolnak, berregnek, kattognak, döngenek, nyikorognak, zuhogására. Remélem, jól dolgoztál.
  2. Másold le a füzetbe a vázlatot, és tanuld meg!

A hangulatfestő szavak (H→J): hangalakjukkal

-mozgás, (pl.cammog)

-cselekvés, (pl.matat)

-tulajdonság, (pl.bamba)

hangulatát utánozzák.

3. Mf. 83.o.7.,8.  és Mf. 84.o. 3., 4.

 

A Mf. 84. oldalát kell teljes egészében elküldened csütörtökre. Tollal dolgozz, mert a fotón jobban látszik!

——————————————————————————————————-

NYELVTAN 5.

Március 30.

A hangutánzó szavak

 1.Másold le a füzetbe a vázlatot, és tanuld meg!

A hangutánzó szavak (H→J): hangalakjukkal

-élőlények, (pl. cincog)

-természeti jelenségek, (pl. dörög)

-eszközök (pl. kattog)

hangját utánozzák.

 2.Mf. 82.o. 3., 5.

3. Másold le a füzetbe a hangutánzó szavakat a Tk.125.o. T/18. szövegből!

4. Mf.84.o.1.,2.

5. Online gyakorló feladatok:https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_047

Elküldeni most nem kell, majd holnap kérek ezek közül is

————————————————————————————————

5.o. IRODALOM

Március 27.

Új témakör: Múltunk a mítoszokban

Olvasd el a Tk. 112. oldalán a bevezető szöveget!

Oldd meg a Mf. 71.o. 1.,2. feladatokat! (Használd a történelem könyved, az internetet!)

Másold le a füzetbe a következő rövid vázlatot!Tanuld meg!

 

A MÍTOSZOK rövid történetek

-isteni eredetű csodás lényekről,

-természetfeletti képességű hősökről.

Mitológia: egy nép mítoszainak összessége.

 

Olvasd el Prométheusz mítoszát Tk. 113-114.o.

Meséld el, miről szól (valakinek a családban)!

Oldd meg a Mf.72.o.1.,2. feladatot!

Ezeket a feladatokat a következő irodalom óráig, szerdáig kaptad. Addigra legyenek készen, most nem kell semmit visszaküldeni, majd a témakör végén.

Március 26.

Nyelvtan

Az új témakör címe: A szavak alakja és szerkezete

Fontos, hogy olvass el figyelmesen mindent, csináld meg az adott napon a feladatokat, hacsak lehet. Saját fejlődésed érdekében tanulsz, nem kizárólag osztályzatért, vagy csak akkor, ha ellenőriznek. Nem kell minden megoldást elküldened, csak ha külön kérem. A témakör végén biztosan kérek majd néhány lapot elküldeni a füzetből, munkafüzetből, nem biztos, hogy mindenkitől ugyanazt.

A csütörtöki óra anyaga: Hangalak és jelentés

Másold le innen a füzetbe a következő rövid vázlatot!

Szó: hangalak+jelentés

Hangalak: amit kimondunk, hallunk

Jelentés: ami arról eszünkbe jut

Például: ha az alma szót halljuk, eszünkbe jut a gyümölcs

 alma-Jonathan-5

Olvassátok el figyelmesen a Tk. 80. oldalán a magyarázatot!

Feladatok: Mf. 79.o.1.,2.  Mf. 80.o.4.

Magyarázatot és szórakoztató, online megoldható feladatokat találsz a www. nkp.hu (okostankönyv, 5. o., nyelvtan) oldalon, a megoldásokat rögtön ellenőrizni is tudod. Érdemes kipróbálni!

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_041

—————————————————————————————————

Kedves Ötödikesek!

Március 23-án és 24-én hétfőn és kedden nyelvtan óra lenne, de most erre a két napra csak irodalomból lesz feladatod. A felmérőt oldd meg Wordben, a fogalmazást kézzel írd a füzetbe!

A felmérő letölthető word formátumban a következő webhelyről:

https://www.dropbox.com/s/c9o75ifx3bir56l/Irodalom%20felm%C3%A9r%C5%91%205.%20NZS.docx?dl=0

Kattints a linkre, a felugró ablakot nyugodtan zárd be, majd a lefelé mutató nyíl segítségével letölthető a word dokumentum.

 

Petőfi Sándor: János vitéz

 I. rész : felmérő

  1. Hogyan kapcsolódnak Petőfi Sándor életéhez a következő helységek, személyek és az évszám?

Szendrey Júlia …………………………………………………………………………

Kiskőrös …………………………………………………………………………………

Pápa……………………………………………………………………………………….

 1848. március 15. …………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………..

Arany János ……………………………………………………………………… /5

 

  1. Az epikai művek szerkezeti elemei közül a cselekmény leglényegesebb fordulópontja a tetőpont. Melyik esemény a János vitéz tetőpontja? Milyen változás történik ezután a főszereplő életében?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                                                                                   /3

  1. Milyen mesei elemekre ismersz?

 Végtelen víztömeg, amin túl a világnak vége van. …………………………………………………………………

Varázseszköz, a hangjával segít. ………………………………………………………………………………………….

Tündérország utolsó kapuját védi. ……………………………………………………………………………………..

Hatalmas lények, akik követ esznek. …………………………………………………………………………………../4

 

  1. Egészítsd ki a következő szöveget!

 A János vitéz műfaja ………………..…………….         Verselése ……………………

 ……………………., egy sorban ………………… szótag van. A verssorok

 ……………… rímmel végződnek.                                                                            /4

 

  1. Jelöld az idézet alatt a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagokat (x vagy x’), húzd be az ütemhatárokat és a sormetszetet is!

„Hát az élet vize volt ez a tó itten,”

………………………………………………….. /4

 7. Milyen szóképekre ismersz?

 „Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte,”

………………………………………………………

„Nem kínzanád tovább az én galambomat”

 …………………………………………………………………

„Olyan volt mellette az ékes királylyány,

mint felhő mellett a tündöklő szivárvány.”

  …………………………………………………………………./3

 8. Írd a nyelvi alakzatok nevét az idézetek alá!

 „Átszállít-e engem tenger más partjára?”

 ……………………………………………………………………

„Hánytak a nagy üstbe békát, patkányfejet,

Akasztófa tövén nőtt füvet, virágot,”

  ……………………………………………………………………

„De csodák csodája! mit látott, mit látott!”

   ………………………………………………………………… /3

 

/26 pont

 

II. rész

Fogalmazás

Képzeld el, hogy te vagy János vitéz! Miután Tündérország királya lettél, mesélsz a tündéreknek az életedről, kalandjaidról.

Nem kell mindent leírni, csak egy témát válassz az alábbiak közül! Arról az egyről írj fogalmazást a füzetbe! A választott mondat lesz a fogalmazásod címe.

  • Miért kellett elmenni a faluból, elbúcsúzni Iluskától?
  • A zsiványok tanyáján: hogyan bántam el a zsiványokkal?
  • Az óriások ebédje
  • A francia királylány megmentése
  • Hogyan sikerült bejutni Tündérországba?

A költemény szövegét használhatod, de egészítsd ki, tedd érdekessé saját képzelőerőd, fantáziád segítségével!

Tagold a szöveget, ahogy tanultad: bevezetés, tárgyalás, befejezés!

A füzetedben körülbelül 1 oldal legyen, ha nagy betűkkel írsz, kicsit több!

A felmérő megoldását Wordbe begépelve küldd el! A fogalmazást szépen, helyesen, kézzel írd a füzetbe, fényképezd le! Figyelj, hogy 1 oldal beleférjen egy képbe! Ezután küldd el mindkettőt csatolt fájlként e-mailben 03.24-én kedden este hétre,19 órára! A külalakot és a helyesírást is értékelem, de leginkább az ötletes, szépen elmesélt történetet!

Ha nem boldogultok word-ben, nyugodtan írjátok meg a dolgozatot lapra és küldjétek el lefotózva!

A nyelvtan dolgozat jegyét hamarosan megkapjátok E-mailben.

 Posted by at 10:08