Magyar ny. és irodalom 5 – Zónai M.

 

2020. 06. 04.

Magyar nyelv

 

2020.06. 04., csütörtök: Az írás története

– Tk. 107-110.o. olvasni(Az írás előfutárai, A képírás, A fogalomírástól a betűírásig, A rovásírás)

Szorgalmi:

Tk. 110.o. Rovásírás jelekkel a táblázat alapján írd le a füzetedbe:

Közel   a   nyári   szünet

Figyelj arra, hogy a rovásírás jobbról balra halad!! (a mi általunk használt kézíráshoz képest visszafelé)

- Mf. 115.o. 1. 2. 3. a, (Tollal vagy színes ceruzával karikázz a 2. képen, hogy jól látható legyen!)

- Mf. 116.o. 4. 5.

 

Kérem elküldeni a megoldásokat (Mf. 115.o. és 116.o.) legkésőbb 2020. június 5., péntek 16.00 óráig. Ha kérdésed van, írj!

Magyar irodalom

2020. június 3. és június 5.

Feladatok:

- Tk. 196-197.o. Petőfi Sándor: Egy estém otthon

    Olvasd el a verset!

Meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=kzZhd_LYPcg

 

Írd le a füzetedbe a vázlatot:

Petőfi Sándor: Egy estém otthon

a vers műfaja életkép

egy családi este bemutatása

- Tk. 197.o. 2. Csoportosítsd a füzetben a tulajdonságokat!

- Mf. 117.o. 1. a, b,  2.

Meg lehet nézni A Pál utcai fiúk filmet, és megfigyelni, hogy miben más, mint a regény.

Itt találod:

https://www.youtube.com/watch?v=SgBP6slIvBo&feature=youtu.be

A You tube-on kereshetsz részleteket a musical feldolgozásból.

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat! A füzetben kell az oldalt lefotózni és a Mf. 117.o.-t, és csatolt fájlként elküldeni. A feladatot pontozni fogom.

Határidő: 2020. június 5., péntek 16.00 óra

 ————————————————-

2020. 06. 02., kedd

 

Ma a Redmentán kell megoldanod a dolgozat feladatait!

A tesztet június 2-án 9.00 és 10.00 óra között lehet elkezdeni, és csak egyszer töltheted ki. Nagyon figyelmesen olvasd el a kérdéseket, a feladatok szövegét!

Ha minden kérdésre válaszoltál, a folytatásra kattintva küldöd el számomra.

Ha bármilyen probléma adódik, írj Messengeren, ha tudok, segítek. Aki nem írja meg, és nem is szól elfogadható indokkal, egyest kap. Remélem, ilyen nem lesz!

A dolgozat kék jegyet ér. A végleges eredményt csak akkor fogod látni, ha mindenkiét javítottam, jóváhagytam. Jó munkát!

 —————————————————-

Magyar irodalom

2020. május 29.

 

A dolgozat ma 8.00 -9.00 között kezdhető a Redmentán. 40 percig írhatod, használhatod a füzetedet és a regény szövegét. Nagyon figyelmesen olvasd el a kérdéseket!

 ————————————————–

2020. 05. 28.

Magyar nyelv

Másolásból a beadási határidő ma van. Értékelni fogom a munkátokat. Az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: 05.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Értékelni fogom a munkátokat.

Egyértelmű, jól látható dátum és számozás nélkül nem fogadom el a másolást!!

(erre az oldalak fotózásánál is ügyelj!)

Jövő kedden, 2020. 06.02-án írásbeli felelet lesz a Redmentán.

 

Feladatok: Összefoglalás

Ismételd át a füzetben, amit a szavak szerkezetéről tanultunk!

 – egyszerű és összetett szavak, és többszörösen összetett szavak

 – szótő, képző, jel, rag fogalma

 – szótövek fajtái

 – a szóelemek jelölése (1,2,3,4, X)

 – az összetett szavak elválasztása

 

- Mf. 104.o. 1. b, c,    2.a,

- Mf. 112.o. Házi feladat részből: 1. 2. 3. (Előtte ismételd át az összetett szavak elválasztását!)

Ismételd át a vázlatokat!

Gyakorolj!

Az alábbi oldalak segítenek a felkészüléshez, hiszen gyakorolhatod vele az online kitöltést!

A magyarázatok is jók, és a szövegek alján kezdődnek a feladatok! A megoldást is tudod ellenőrizni, így látod, mi az, ami jól megy, mi az, amit még ismételni kell!

Az okostankönyv gyakorlófeladatai a képzőkhöz és a jelekhez:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_029

a ragokhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_030

Összefoglalás:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_03_032

Kérem elküldeni a megoldásokat (Mf. 104.o. és 112.o.) legkésőbb 2020. június 2., kedd 12.00 óráig. Ha kérdésed van, írj!

 ——————————————————-

Magyar irodalom

  1. május 27.

A dolgozat május 29-én, pénteken lesz a Redmentán.

Feladatok: Összefoglalás

Tk. 153-161.o. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

Ismételj! Olvasd el a magyarázatokat, ismertetőket, nézd meg a képeket!

 – Írd le a füzetedbe a vázlatot: Összefoglalás

műfaja: ifjúsági regény

1889-ben játszódik

helyszín: Budapest (iskola, grund, Múzeum-kert, Füvészkert, Nemecsekék otthona)

a cselekmény szerkezete:

Előkészítés: 1-2. fejezet

   megismerjük a szereplőket és a helyszínt

   Áts Feri elrabolja a zászlót

   elnökválasztás a grundon

Bonyodalom: 3-5. fejezet

   a füvészkerti kaland

   Geréb árulása

   a gittegylet feloszlatása

   Nemecsek bátorsága

Kibontakozás: 6-7.fejezet

   Boka haditerve

   gyakorlatozás

   Geréb újra a grundon

   Nemecsek beteg

Tetőpont: 8-9. fejezet

   változtatás a haditerven

   a csata

   Nemecsek hőstette

   a gittegylet nagykönyve: NEMECSEK ERNŐ

Befejezés: 10. fejezet

   a vörösingesek kitiltása a Füvészkertből

   Nemecsek halála

   beépítik a grundot

szereplők:

Gyűjtsd össze a regény szereplőit a füzetedben!

Pál utcaiak:    Füvészkertiek:           Felnőttek:

 

- Mf. 101.o. 1. 2.

 – Mf. 105.o. 3.a,  b, c, d, (Szorgalmi: Mf. 104.o. 4.)

Ismételj a következő prezentáció segítségével! Nagyon jó áttekintést ad:

https://prezi.com/y76e2dxe7xkm/a-pal-utcai-fiuk/

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat! A füzetben a vázlatot, a szereplők névsorát és a Mf. 101.o.-t kell lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

A feladatokat pontozni fogom. Határidő: 2020. május 29., péntek 16.00 óra

Ha kérdésed van, írj!

——————————————————-

2020. 05. 26.

Magyar nyelv

Másolásból a beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat. Az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: 05.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Értékelni fogom a munkátokat.

Egyértelmű, jól látható dátum és számozás nélkül nem fogadom el a másolást!

(erre az oldalak fotózásánál is ügyelj!)

Csütörtökön összefoglalás, jövő kedden írásbeli felelet lesz a Redmentán.

Feladatok:

  1. 05. 26., kedd: Tk.99.o. olvasni

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

Az összetett szavak elválasztása

Az összetett szavakat az összetétel határán kell elválasztani.

pl. rend-őr, vas-utas, vas-út- állomás

Az igekötős igék is összetett szavaknak számítanak.

pl. meg-ad, fel-emel

Az azonos alakú szavak elválasztásánál figyelni kell a jelentéskülönbségre:

pl. Van elég fa, ha elég a tűz.

e-lég (van belőle elegendő) vagy el-ég (meggyullad)

- Mf. 110.o. 1. a, b,

- Mf. 111.o. 2. a, b, c, (Figyelj a jelentéskülönbségre!)

- Mf. 111.o. 3. a,

Tanuld meg a vázlatot!

Kérem elküldeni a vázlatokat és a megoldásokat a tegnapi órával együtt. (füzet, Mf. 107.o. és 111.o.) legkésőbb 2020. május 28., csütörtök 16.00 óráig. Ha kérdésed van, írj!

 —————————————————————-

2020. 05. 25.

Magyar nyelv

A füzetedben a vázlatokra szükség lesz a következő tanévben, az év eleji ismétléshez.
Másolásból a beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat. Az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: 05.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Értékelni fogom a munkátokat.

Egyértelmű, jól látható dátum és számozás nélkül nem fogadom el a másolást!

(erre az oldalak fotózásánál is ügyelj!)

 05. 25., hétfő: Tk.97.o. olvasni

Ismételd át, amit eddig a toldalékok fajtáiról tanultunk!

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A ragok

A ragok a szó mondatbeli szerepét jelölik, és lezárják a szóalakot.

Igei személyragok: az igék számát, személyét jelölik

pl. olvasok Egyes szám 1. személy (én – E/1)

   néznek Többes szám 3. személy (ők – T/3)

Főnevekhez járuló legfontosabb ragok:

 -t  (almát)       – ig (hétig)

 -ban, -ben (házban) -ba, -be (kertbe)

-ból, -ből (házból)      -nak, -nek (filmnek)

-ról, -ről (fáról)          -nál, -nél (házl)

-val, -vel (fával)         -hoz, -hez, -höz (öthöz) stb.

Melléknevekhez, számnevekhez járuló ragok:

-an, -en (gyorsan)

-ul, -ül (angolul)

-szor, -szer, -ször (százszor)

Feladatok:

Másold le a versrészletet a füzetbe, és egészítsd ki a hiányzó ragokkal!

Tüzes__ süt le a nyári nap sugára
Az ég tetejé__ a juhászbojtár__.
Fölösleges dolog sütni__ oly nagy__,

Másold le a szavakat a füzetedbe, és függőleges vonallal válaszd le a ragokat!

Majd próbáld számokkal felírni mellé a szó képletét!

pl. ház|ról 1 + 4                          rag|o|k|a|t 1+X + 3 + X + 4

iskolában

tízig

szépeket

futnak

németül

- Mf. 107.o. 9.a, b, c, d,

Tanuld meg a vázlatot! (ez kicsit betanulós, mint a szorzótábla, de később sokat segít a szóelemek felismerésénél!)

Még nem kérem elküldeni a vázlatot és a megoldásokat, majd a holnapi órával együtt kell elküldeni. (füzet, Mf. 107.o.) Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

—————————————————————–

Magyar irodalom

  1. május 22.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A IX. és a X. fejezetet olvasd tovább jövő szerdáig, május 27-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (a kérdéseket a május 20-ai feladatokban találod)

Az összefoglalás május 27-én, a témazáró dolgozat pedig május 29-én, pénteken lesz!

Feladatok:

- Tk. 169-171.o. Arany János: Családi kör

    Olvasd el újra a verset! (akár hangosan is)

Meg is hallgathatod újra: https://www.youtube.com/watch?v=CK682g-ylSU

Folytasd a füzetedben a vázlatot:

1851-ben írta (az 1848-49-es szabadságharc után)

keretes szerkezet: az első és az utolsó versszakban ismétlődés: „Este van, este van ..”

 

Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

  1. 1. Az esti nyugalomban sok a hanghatás, pl. Zúg az éji bogár, Írj még legalább 4 példát!
  2. Miből tudhatjuk meg, hogy másnap ünnep lesz? (4. vsz.)
  3. Keress a 11. versszakban hasonlatot! Írd le!
  4. Keress a 13. versszakban megszemélyesítést! Írd le!
  5. Mit jelentenek az alábbi szavak? Írd le a számokat és a hozzájuk tartozó betűjeleket!

(Nézz utána az interneten az ismeretlen szavaknak!)

 1 madárlátta

 2 rög

 3 lomha

 4 harcfi

 5 nyájas

a harcos, honvéd

b hosszabb útról hozott

c kisebb földdarab

d barátságos, szívélyes

e lassú, nehézkesen mozgó

- Mf. 110.o.4.a,  (Szorgalmi: Mf. 109.o. 2.a,)

Hf. Tanuld meg Családi kör című vers 1. versszakát, és tanulj egy másik versszakot a versből (válassz te)!    (videós felelés lehetséges a következő 2 hétben)

 A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat! A füzetben a feladat megoldását és a Mf. 110.o.-t kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

A feladatot pontozni fogom. Határidő: 2020. május 27., szerda 16.00 óra

Lehet a Családi kör és  A Pál utcai fiúk válaszokat külön is elküldeni. Ha kérdésed van, írj!

————————————————

2020. 05. 21.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A füzetedben a vázlatokra szükség lesz a következő tanévben, az év eleji ismétléshez. Ha valakinek betelik a füzete, őrizze meg!

Feladatok:

Tk.97.o. olvasni

Ismételd át, amit eddig a toldalékokról tanultunk!

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A jelek

segítségükkel módosítjuk a szó jelentését

 – Igékhez járuló jelek:

a feltételes mód jele: -na, -ne, ná, -né (kapna, merne, kap, mer)

a felszólító mód jele: -j (és teljesen hasonult alakjai pl. várj, hozz, eddz )

a múlt idő jele: -t, -tt (írt, olvasott)

 – Főnevekhez járuló jelek:

a többes szám jele: -k (tollak)

a birtokjel: (Petié)

birtokos személyjelek: könyvem, könyved, könyve stb.

 – Melléknevekhez járuló jelek:

középfok jele: -bb (nagyobb)

felsőfok jele: leg- + -bb (legnagyobb)

túlzófok jele: legesleg- + -bb (legeslegnagyobb)

Másold le a szavakat a füzetedbe, és függőleges vonallal válaszd le a jeleket!

Majd próbáld számokkal felírni mellé a szó képletét!

pl. könyv|e|k 1+X + 3 hal|ász|o|k 1+2+X+ 3

házak

futott

erősebb

merj

főzött

- Mf. 109.o. 3.a, b, c, d,    110.o. 4.a, b,  és  5.

Tanuld meg a vázlatot! (ez kicsit betanulós, mint a szorzótábla, de később sokat segít a szóelemek felismerésénél, ha ezeket jól tudod!)

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a vázlatot, a feladatot,  a munkafüzetben a 109. és a 110. oldalt lefotózni, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 25., hétfő 16.00 óráig.

(A feladatokból pontozni fogok.) Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

———————————————————————–

Magyar irodalom

2020. május 20.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A IX. és a X. fejezetet olvasd tovább jövő szerdáig, május 27-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Az összefoglalás május 27-én, a témazáró dolgozat pedig május 29-én, pénteken lesz!

Feladatok:

  1. Olvasd el a IX. és a X. fejezetet!

(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

  1. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

IX. fejezet:

1. Mit jegyeznek be a gittegylet könyvébe?

2. Mit kell beírni a történelemkönyvbe?

3. Mit jelent az a szó, hogy heccel? Miért mondja ezt Kolnay?

X. fejezet:

1. Hogy van Nemecsek?

2. Mit tudunk meg Nemecsek szüleiről? Milyen emberek?

3. Mit mond az orvos?

4. Mit mesél el Boka a vörösingesekről?

5. Hogyan viselkedik Csetneky úr?

6. Mit hoznak a gittegylet tagjai? Miért érkeztek későn?

7. Miben egyezik meg Barabás és Kolnay a grundon?

8. Mit tud meg Boka Janótól?

A feladatokat pontozni,értékelni fogom. Határidő: 2020. május 27., szerda 16.00 óra.

A megoldásokat kérem lefotózni a Tanárainkban található e-mailcímemre elküldeni.

Ha kérdésed van, írj!

 

——————————————————————

2020. 05. 19.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A füzetedben a vázlatokra szükség lesz a következő tanévben, az év eleji ismétléshez. Ha valakinek betelik a füzete, őrizze meg!

Másolásból a következő beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

Tk.97.o. olvasni

Ismételd át, amit eddig a képzőkről tanultunk!

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A képzők

segítségükkel új szót tudunk létrehozni, gyakran megváltoztatják a szó szófaját is

pl. kert+ész, hal+ász főnévből főnevet képeztünk

      ír+at, néz+et   igéből igét képeztünk

jó+ság, szép+ség melléknévből főnevet képeztünk

fehér+ít, sárg+ul melléknévből igét képeztünk

het+(e)d, nyolc+(a)dik számnévből számnevet képeztünk

- Mf. 105.o. 3. (próbáld minél több toldalékos alakját leírni, az általad talált legrövidebb és a leghosszabb szót azért leírhatod)

- Mf. 105.o. 4. (a leggyakoribb képzőket találod a táblázatban)

Tanuld meg a vázlatot!

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a múlt órai és a mai vázlatokat, a munkafüzetben a 105. és a 106. oldalt lefotózni, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 21., csütörtök 16.00 óráig.

(A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

 ————————————————

2020. 05. 18.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A füzetedben a vázlatokra szükség lesz a következő tanévben, az év eleji ismétléshez.

Ha valakinek betelik a füzete, őrizze meg!

Másolásból a következő beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

  Tk.97.o. olvasni

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A toldalékok sorrendje:

szótő + képző + jel + rag

a szóelemeket számozással jelöljük:

szótő = 1          képző= 2         jel= 3              rag= 4             kötőhang= x

  1. vad + ász + o + k + ról szóelemekre bontva:

szótő + képző + kötőhang + jel + rag

számokkal jelölve: 1 + 2 + x+ 3+ 4

Szótövek

vannak egyalakú és többalakú szótövek

 – Egyalakú szótő: a szótő azonos marad, bármilyen toldalékot is fűzünk hozzá

  1. gép+ész, gép+ek, gép+ről

- Többalakú szótő: a szótő bizonyos toldalékok előtt megváltozik, több változata van

  1. sárga+ság, sárgá+k, sárg+ul
  2. +ra, lov+on, kéz+ben, kez+et

Másold le a szavakat a füzetedbe, és függőleges vonallal válaszd le a képzőket!

Majd próbáld számokkal felírni mellé a szó képletét!

  1. csaba|i 1+2 erő|s|ség 1+2+2

házi

kertész

olvasgatás

zöldség

almás

- Mf. 106.o. 7. (először ceruzával kösd össze, utána írd le a képzett szavakat!)

Tanuld meg a vázlatot!

Még nem kérem elküldeni a vázlatot és a megoldásokat, majd a holnapi órával együtt kell elküldeni. (füzet, Mf. 106.o.) Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

————————————————

Magyar irodalom

2020. május 15.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A VIII. fejezet végéig olvasd tovább jövő szerdáig, május 20-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (a kérdéseket a május 13-ai feladatokban találod)

Feladatok:

- Tk. 172.o. Olvasd el az ismertetőt Arany Jánosról!

- Tk. 169-171.o. Arany János: Családi kör

    Olvasd el a verset!

Meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

https://www.youtube.com/watch?v=CK682g-ylSU

 Írd le a füzetedbe a vázlatot:

Arany János: Családi kör

egy régi falusi este bemutatása

saját gyermekkori emlékeiből merített

a vers műfaja: életkép

a mindennapi élet valamely jellemző helyzetét vagy alakját bemutató vers

Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

  1. Éppen 10 állatot nevez meg versében a költő. Írd le őket!
  2. Mivel foglalják el magukat a család tagjai? (3. 4. 5. versszak)
  3. Ki érkezik haza először (6.vsz.)?
  4. Ki érkezik utána (9. vsz.)?
  5. Hogyan fogadják a váratlan vendéget?

Határidő: 2020. május 20., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat! A füzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni. A feladatot pontozni fogom.

Lehet a Családi kör és  A Pál utcai fiúk válaszokat külön is elküldeni.

Ha kérdésed van, írj!

Hf. Tanuld meg Családi kör című vers 1. versszakát, és tanulj egy másik versszakot a versből (válassz te)!    (videós felelés még lehetséges a következő 2 hétben)

 —————————————————————————-

2020. 05. 14.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A füzetedben a vázlatokra szükség lesz a következő tanévben, az év eleji ismétléshez. Ha valakinek betelik a füzete, őrizze meg!

Másolásból a következő beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

  – Tk.97.o. olvasni

Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A toldalékok fajtái

- képző: új szót alkotunk vele, megváltoztatja a szó jelentését, gyakran a szófaját is.

  1. vad+ász, szép+ség, tan+ít

- jel: módosítja a szó jelentését.

  1. , sétál+t, sétál+na, sétál+j

- rag: a szó mondatbeli szerepét jelöli, lezárja a szóalakot.

  1. , vad+hoz, sétál+tok, erdő+ben

 

Egyszerű vagy összetett szó? Másold le ezekből a füzetedbe az összetett szavakat!

jégcsap, jegel, jéghegy, jégmadár, jéggel, jeges, jégpálya, jege, jégkorszak, jégtánc, jégre, jegesedő

- Mf. 106.o. 5. a, b, c,

Gyakorolj! Képzők: megváltoztatja-e a képző a szó szófaját?

https://learningapps.org/9585596

Tanuld meg a vázlatot!

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a múlt órai és a mai vázlatokat, a munkafüzetben a 103. oldalt lefotózni, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 18., hétfő 16.00 óráig.

(A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

 ————————————————————————————

 

Magyar irodalom

Május 13.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A VIII. fejezet végéig olvasd tovább jövő szerdáig, május 20-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Feladatok:

  1. Olvasd el a VIII. fejezetet!

(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

  1. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

 

1. Hogyan változtatta meg Boka a haditervet?

2. Mi a sánc?

3. Kik mentek követségbe a Füvészkertbe? Miért?

4. Honnan nézte Boka a csatát?

5. Mivel dobta meg Barabás Pásztort?

6. Mi volt Nemecsek hőstette?

7. Mit csináltak a kunyhóban a foglyok?

8. Hogyan szökött el Nemecsek otthonról?

9. Mivé nevezik ki a közlegényt?

10. Hogyan került haza a beteg kisfiú?

 Határidő: 2020. május 20., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kell az oldal/oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

A válaszokat pontozni fogom!

Hf. Tanuld meg  Az alföld című vers első 4 versszakát és az utolsó versszakot!

(videós felelés lehetséges még ezen a héten)

Ha kérdésed van, írj!

——————————————————————————–

05. 12.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Az utolsó fontos témakörhöz érkeztünk. Nagyon alaposan olvassátok el a tankönyvet és tanuljátok meg a vázlatot! (Ne maradj el a tanulással, mert ebben az anyagrészben könnyű elkeveredni! Ezekre az ismeretekre pedig a következő tanévben is szükséged lesz!)

Feladatok:

– Tk. 96-97.o. olvasni: A toldalékos szavak

– Olvasd el ezt a magyarázatot:

– Másold le belőle a vastag betűs részeket = a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

 A szavak szerkezete

hal+a+t

Megfigyelhetjük, hogy egy szóalak milyen kisebb elemekből épül fel. A szavak szerkezete azt jelenti, hogy a szavakban is meg lehet figyelni az alkotórészeket.

Szóelem: a nyelvben jelentéssel bíró egység. Azok az alkotórészek, amelyeknek önmagukban is van jelentésük.

Szóelem a szótő és a toldalékok (képző, jel, rag) is.

Szótő: a szónak alapformája, amelyhez a toldalék járul.

A toldalékokat mindig a szótőhöz fűzzük.

 A toldalékoknak is van jelentése. Hasonlítsd össze! Ezekben a szavakban a szótő azonos, a szavak jelentése mégis eltérő, mert a szótőhöz más-más toldalék kapcsolódik:

hal+ász

hal+a+k

hal+a+t

Kötőhangzó: mindig egy rövid mgh, a toldalékot kapcsolja a szótőhöz. (Nincs önálló jelentése, csak segítségével könnyebb kimondani a toldalékos szavakat. Megfigyelheted, ha megpróbálod kimondani a következő példát kötőhangzó nélkül.)

  1. hal + a + t = szótő + kötőhangzó + toldalék

- Mf. 103.o. 4. Az összetett szavakban húzz egy függőleges vonalat az előtag és az utótag közé! (a többszörösen összetett szavakban több vonalat kell húzni) Karikázd be az egyszerű szavakat!

- Mf. 103.o. 5. Gondolkodj! Alkoss értelmes összetett szavakat!

- Mf. 103.o. 1. (mindhárom szónak ugyanaz az állatnév az előtagja, pl. eszű, húr, tojás  tyúk-)

Ha valamelyik nagyon nem jut eszedbe, akkor kérj segítséget nagyobb testvértől, szüleidtől!

 – Tanuld meg a vázlatot!

Még nem kérem elküldeni a megoldásokat, majd a következő óra után, egyben.

——————————————————————————–

 

2020. 05. 11.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a következő beadási határidő 2020. május 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

Tk.95.o. olvasni: A szavak szerkezete, egyszerű és összetett szavak

1. Másold le a vázlatot a füzetedbe és tanuld meg:

A szavak szerkezete

A szó szerkezete szerint lehet:

 – Egyszerű szó:  egy szóból áll
pl. eper, fagylalt

 – Összetett szó: két vagy több szó összeillesztésével keletkezik
pl. eperfagylalt

szerkezeti elemei: előtag + utótag pl. eper (előtag) + fagylalt (utótag)

- Többszörösen összetett szó: az előtag vagy az utótag maga is összetett szó
pl. sárgabarack + fagylalt = sárgabarackfagylalt

 

2. Tk. 125.o. Másold le a T/24. szövegből az összetett szavakat a füzetedbe, majd húzz egy függőleges vonalat az előtag és az utótag közé!

a többszörösen összetett szavakban több vonalat kell húzni, pl. jég|kocka|tál!

 3. Mf. 102.o. 1. 2. Gondolkodj! Ha valamelyik megoldás nem jut eszedbe, akkor azt hagyd ki, és a végén próbáld meg újra kitalálni!

4. Mf. 102.o. 3. a, (mindhárom szónak ugyanaz az utótagja, pl. zok-, vég-, varázs-   szó)

Ha valamelyik nagyon nem jut eszedbe, akkor kérj segítséget nagyobb testvértől, szüleidtől!

Tanuld meg a vázlatot!

 A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a vázlatot és a T/24.feladat megoldását lefotózni, a munkafüzetben a 102. oldalt, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 12., kedd 16.00 óráig.

(A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

 ———————————————————–

 

Magyar irodalom

2020. május 8.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A VII. fejezet végéig olvasd tovább jövő szerdáig, május 13-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (a kérdéseket a május 6-ai feladatokban találod)

Feladatok:

A mai óra anyaga:

- Tk. 145-147.o. Petőfi Sándor: Úti levelek, Úti jegyzetek

    Olvasd el a részleteket!

Figyeld meg, miben hasonlítanak ezek a részletek Az alföld című versre!

 - Mf. 93. o. 3.,  95.o. 1. 2. 3. (a feladatokból pontozni fogok)

Szorgalmi: Mf. 95. o. 4.

Határidő: 2020. május 13., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A munkafüzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

Lehet az Úti levelek, Úti jegyzetek és A Pál utcai fiúk válaszokat külön is elküldeni.

Ha kérdésed van, írj!

Hf. Tanuld meg Az alföld című vers első 4 versszakát és az utolsó versszakot!

(videós felelés még lehetséges a következő 1 hétben)

 ——————————————————————————

2020. 05. 07.

Magyar nyelv

 Ma a Redmentán kell megoldanod a dolgozat feladatait!

Ezt a tesztet május 7-én 8.00 és 11.00 óra között lehet elkezdeni, és csak egyszer töltheted ki. Nagyon figyelmesen olvasd el a kérdéseket, a feladatok szövegét!

Ügyelj arra, hogy ne hagyj ki egy feladatot se! Ha minden kérdésre válaszoltál, a folytatásra kattintva küldöd el számomra.

Ha bármilyen probléma adódik, írj Messengeren, ha tudok, segítek. Aki nem írja meg, és nem is szól elfogadható indokkal, egyest kap. Remélem, ilyen nem lesz!

Ez a dolgozat kék jegyet ér. A végleges eredményt csak akkor fogod látni, ha mindenkiét javítottam, jóváhagytam. Jó munkát!

————————————————————————

Magyar irodalom

2020. május 6.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A VII. fejezet végéig olvasd tovább jövő szerdáig, május 13-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

 Feladatok:

1. Olvasd el az VI. fejezetet és a VII. fejezetet!

(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

VI. fejezet folytatás:

1. Ki a hadsegéd? Miért furcsa ez a többieknek?

2. Mit ígér meg Boka Nemecseknek?

3. Miért akar Geréb visszajönni a Pál utcaiak közé? Sorolj fel néhány indokot! pl. nem akar egyedül lenni, …

4. Mit mond a kis piros-zöld zászlóról Boka?

5. Miért küldi el Boka Gerébet?

6. Ki az a felnőtt, aki megjelenik a grundon? Mit akar?

7. „Nem kérem. Nem áruló.” Ki mondja ezt? Miért?

 

VII. fejezet:

  1. Ki hiányzik az iskolából? Miért?
  2. Írj 2 olyan részletet a könyvből, amely a csata előtti izgalmat érzékelteti!
  3. Ki lett a hadsegéd Nemecsek helyett?
  4. Milyen címet vesz föl Boka?
  5. Te hogyan döntöttél volna Geréb levelének elolvasása után? Indokold a döntésedet!
  6. Mi lesz Geréb új beosztása? Ki mellett?
  7. Írd le, milyen harci szabályokban egyeznek meg a követekkel!
  8. Kik látogatják meg a beteg Nemecseket? Mit tud meg tőlük?

Határidő: 2020. május 13., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kell az oldal/oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

A válaszokat pontozni fogom!

Hf. Tanuld meg  Az alföld című vers első 4 versszakát és az utolsó versszakot!

(videós felelés lehetséges a következő 1 hétben)

Ha kérdésed van, írj!

 ————————————————————————–

2020. 05. 05.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A Redmentán ma 17.00 óráig kezdhető el a gyakorlófeladat, melyet pontozni fogok!

Ez a főpróba, mert csütörtökön, május 7-éna Redmentándolgozat lesz a Hangalak és jelentés és a Szólások, közmondások témákból! Ismételjétek át a Tk-ben és a füzetben ezeket!

Feladatok:

  1. 05. 05., kedd: Összefoglalás

  1.Tk. 100.o. Ismételd át a gondolattérkép segítségével, amit a szavak hangalakjáról és jelentéséről tanultál!

  2.Mit jelentenek a következő szólások?
Párosítsd a füzetedben a számokat és a betűjeleket!

  1. itatja az egereket=
  2. bal lábbal kelt föl=
  3. elhúzza a csíkot=
  4. zöld utat kap=
  5. töri a fejét=
  6. nem látja a fától az erdőt=

a, sír

b, megteheti, amit szeretne

c, rossz kedve van

d, nem veszi észre a lényeget

e, elmegy

f, gondolkodik

 

  3.Oldd meg a Redmentána Magyar 5.o. csoportomban található feladatlapot, amit a következő direktcímmel érhetsz el:

5omagyarn435538

Ügyesen gyakorolj, csütörtökön már “élesben” megy!

  4.Tanuld mega füzetben a vázlatokat a szavak hangalakjáról és jelentéséről!

 

Összefoglaló feladatok a gyakorláshoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_050

 

2020. 05. 04.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Kérem, hogy jelentkezzetek a redmenta.com oldalon a Magyar 5.o. csoportomba ma 13.00 óráig! Másold be az itt megadott direktcímet:

5omagyarn435538

 kattints az Ugrás, majd a Jelentkezés a csoportba gombra.

Én látni fogom a neved, és beveszlek a csoportba. Ezután te is látni fogod a feladatlapot, amit holnap meg kell oldanod. Piros-fekete pontokkal fogom értékelni a feladatok megoldását, de lesz majd dolgozat is.

Az első 3 jelentkező nagy piros pontot kap nyelvtanból!

Feladatok:

  1. 05. 04., hétfő: Közmondások és szólások gyakorlása

1. Mely állandósult szókapcsolatokat keverte össze a szerző? Hányat ismersz fel belőlük? Írd le a „helyreállított” szólásokat, közmondásokat a füzetedbe!

Lackfi János: TANULSÁGOK -.részlet

 Kicsi, ámde erős, mint halottnak a csók
Járt utat el ne hagyj, a másik lábam ott.
Kinek a pap, kinek hány nap még a világ,
Ló is botlik, előbb, mint a sánta kutyák.

 

Ki mint él, lassan járj, vízzel főz, húzza ág,
Szégyenlős koldusnak ne nézd a fogsorát.
Előre ne igyunk, tolláról madarat,
Jobb ma egy túzok, és ki nem szól, bölcs marad.

 További jó feladatok a gyakorláshoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_049

2. Tanuld meg a vázlatokat a szólásokról és a közmondásokról a füzetben!

 3. Mf. 99.o. 11., 12.a,

(a 12. feladatban jelöld a kezdőbetűvel: Sz vagy K? Szólás vagy közmondás?)

Ha nem ismered valamelyik szólást vagy közmondást, kérdezd meg szüleidtől, vagy nézz utána az interneten!

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem  a feladat megoldását lefotózni, a munkafüzetben a 99. oldalt, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 5., kedd 16.00 óráig.

A feladatokat pontozni fogom.  Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

——————————————————————

Magyar irodalom

2020. április 29.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. Az V. fejezetet és a VI. fejezet első felét olvasd tovább jövő szerdáig, május 6-ig! (több részletben, saját tempó szerint)!

Feladatok:

  1. Olvasd el az V. fejezetet és a VI. fejezetet addig a mondatig, hogy …Mindenki helyezkedjék el! (akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)
  2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)
  3. Mikor lehet meggyújtani a lámpát a Füvészkertben?
  4. Mi történt a fegyvertárban? Ki meséli el?
  5. Hogyan jelenik meg Nemecsek a vörösingesek között?
  6. Mire utasítja Áts Feri a Pásztorokat? Miért veszélyes ez?
  7. Mivel szégyeníti meg Nemecsek Gerébet?
  8. Hogyan bünteti meg Áts Feri a Pásztorokat? Miért?
  9. Ki írta a kiáltványt? Mire szólít fel?
  10. Kiknek kell kibékülniük? Miért?

 

A mai óra anyaga:

 - Tk. 143.o. Petőfi Sándor: Az alföld

    Olvasd fel hangosan a verset!

Figyeld meg, ahogyan a költő széttekint a tájon!

 Tk. 145.o. 3.  Olvasd el a táblázatot a versről!

-  Füzetedben válaszolj a következő kérdésekre! (csak a kérdés számát és a választ írd)

  1. Írd ki a versből a növényeket és az állatokat!
  2. Írd ki a hanghatásokat jelölő szavakat az 5. versszakból!
  3. Hol szerepel a tenger szó? Mit érzékeltet vele a költő?
  4. Írj ki kettő megszemélyesítést a versből!
  5. Neked is az Alföld a legkedvesebb vidék? Kinek miért szép valamelyik táj?

Mf. 91. o. 3. b, c, 4. 5. (a feladatokból pontozni fogok)

Határidő: 2020. május 6., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben, munkafüzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

Lehet Az alföld és A Pál utcai fiúk válaszokat külön is elküldeni.

Ha kérdésed van, írj!

Hf. Tanuld meg a vers első 4 versszakát és az utolsó versszakot!

(videós felelés lehetséges a következő 2 hétben)

————————————————————————-

2020. 04. 28.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

A másolásfüzetek beadási határideje: ma, 2020. április 28, 16.00 óra.

Értékelni fogom a munkátokat.

A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: IV.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Feladatok:

Közmondások

1. Tk. 89-90.o. Olvasd el a közmondások részt!

2. Füzetedben írd fel a címet: A közmondások

Másold le a vázlatot:

Közmondások: mondat formájában megfogalmazott, találó népi bölcsességek. Megfigyeléseket, tapasztalatokat fejeznek ki. Olyan mondatok, melyeket gyakran ismételgetünk tanulságként.

Pl. Lassan járj, tovább érsz!

Kicsi a bors, de erős.

Tanuld meg a vázlatot a füzetben!

Mf. 98.o. 8., 9., 10.  (a 10. feladatban érdemes először ceruzával összekötni a munkafüzetben, és utána a helyes mondatokat lemásolni a füzetbe.)

Ha nem ismered valamelyik szólást vagy közmondást, kérdezd meg szüleidtől, vagy nézz utána az interneten!

Szorgalmi: Mf. 98.o. 7.

Játékos feladatok a gyakorláshoz:

https://learningapps.org/2969612

https://learningapps.org/1025101

 A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a vázlatot és a 10. feladat megoldását lefotózni, a munkafüzetben a 98. oldalt, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. május 4., hétfő 16.00 óráig.

A feladatokat pontozni fogom.

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

————————————————————

2020. 04. 27.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: IV.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Feladatok:

Szólások

1. Tk. 89.o. Olvasd el a szólások részt!

2. Füzetedben írd fel a címet: A szólások

Másold le a vázlatot:

Szólás: állandósult szókapcsolat, amelyet nem eredeti, hanem átvitt értelemben használunk.  A szólás mindig egy-két szóval helyettesíthető kifejezés.

pl. bakot lő= nagyot hibázik

fogához veri a garast= zsugori

Szóláshasonlat: olyan szólás, amelyben van egy hasonlat.

pl. fehér, mint a fal

ravasz, mint a róka

Tanuld meg a vázlatot a füzetben!

Mf. 96.o. 1.a,   97.o. 2., 5., 6.

Szorgalmi: Mf. 97.o. 3. 4.

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a feladatokat lefotózni, a munkafüzetben a 95. oldalt, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. április. 29., szerda 16.00 óráig.

A feladatokat pontozni fogom.

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

————————————————————————–

Magyar irodalom

2020. április 24.

 Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A IV. fejezetet olvasd tovább jövő szerdáig (több részletben, saját tempó szerint)!

Feladatok:

A mai óra anyaga:

- Tk. 143.o. Petőfi Sándor: Az alföld

  Olvasd el a verset a tankönyvben! Meg is hallgathatod Bessenyei Ferenc előadásában:

https://www.youtube.com/watch?v=-psF-6nPgwA

Tk. 143.o. Olvasd fel hangosan a verset! Figyeld meg, ahogyan a költő széttekint a tájon!

Tk. 144.o. Olvasd el a szöveget a versről!

  - Írd le a vázlatot füzetedbe:                     

Petőfi Sándor: Az alföld

keletkezése: Pest, 1844.

szülőföldje bemutatása

a táj egésze és részletei

képzeletben fentről lefelé, távolról közelre halad

a végtelen síkság a szabadságot jelképezi

műfaja: tájleíró költemény

egy táj vagy természeti jelenség érzelemgazdag bemutatása

   – Mf. 90. o. 1. 2.  3. a, (a feladatokat pontozni fogom)

Tanuld meg a vers első 4 versszakát és az utolsó versszakot!

(videós felelés lehetséges a következő 2 hétben bármikor)

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben, munkafüzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.

Határidő: 2020. április 29., szerda 16.00 óra

Ha kérdésed van, írj!

 ———————————————————————————-

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: IV.28., oda, ahová a L jelet szoktam tenni!

Feladatok:

Április 23., csütörtök: Fogalmazás- A leírás

1. Tk. 91.o. Olvasd el egy képzeletbeli állat leírását a Legendás állatok és megfigyelésük című könyvből!

2. Füzetedben dolgozz: Írd fel a címet: A leírás

Másold le a szabályt a füzetedbe!

3. Válaszolj kérdésekre a füzetedben: Tk. 91.o. 1. a, b, 2., 3.,

4. Tk. 91.o.  6.  Írj egy hasonló leírást egy elképzelt, jóságos lényről!

(legalább fél oldal a füzetben, legyen címe, legyen bevezetés, tárgyalás, befejezés!

Figyelj a bekezdésekre tagolásra és a helyesírásra is!)

 Mf. 95.o. 1.a, b,  Húzd alá a szövegben a felesleges szóismétléseket, a b, feladatban pedig cseréld le őket más kifejezésekre! (elég a javított mondatokat, szókapcsolatokat írni)

Szorgalmi: Mf. 95.o. 2.  (itt is érdemes aláhúzni előbb a szóismétléseket, és az egyiket rokon értelmű szóval, kifejezéssel átfogalmazni)

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a feladatokat lefotózni, a munkafüzetben a 95. oldalt, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. április. 27., hétfő 16.00 óráig.

A feladatokat pontozni fogom.

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

 ————————————————————————————–

Magyar irodalom

Április 22.

 Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A IV. fejezetet olvasd tovább jövő szerdáig (több részletben, saját tempó szerint)!

 Feladatok:

1. Olvasd el a IV. fejezetet a végéig!
(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

  1. Kiket hívott be Rácz tanár úr a tanári szobába?
  2. Mi az a gitt? (kiírhatod a könyvből is) Mit csináltak vele a gittegylet tagjai?
  3. Sorold fel a gittegylet tisztségeit! elnök,
  4. Mik kellenek a gittegylet működéséhez? Sorold fel! tagdíj,
  5. Kiderül, melyik évben játszódik a történet. Mi az évszám?
  6. Miről beszél Geréb Janóval?
  7. Hogyan büntetik meg a többiek Nemecsek Ernőt?
  8. Ki az igazi áruló? Miért nevetett Geréb?

A Pál utcai fiúk regény III. fejezetéhez itt találsz játékos feladatokat és egy videót az akkori iskoláról (kicsit lejjebb, a magyarázatok után):

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_05_002

Határidő: 2020. április. 29., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot! A feladatokat pontozni fogom.)

——————————————————————

Április 21.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a következő beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

  1. 04. 21., kedd:

   A füzetedben dolgozz:

1. Keress rokon értelmű szavakat vagy szólásokat ezekhez a szavakhoz!

 pl.  okos:     vág az esze, értelmes, eszes

1. sovány:

2. bátor:

3.gondolkodik:

4. szép:

5. nevet:

2. A szinonimák közül egy kakukktojás.
Írd le a füzetedbe a kakukktojást (a többi szót nem kell), és írd mellé, mit jelent!

  1. elegáns, jól öltözött, karcsú, divatos
  2. idős, bölcs, öreg, agg
  3. könyörög, sóvárog, áhítozik, epekedik
  4. randevú, megbeszélés, találka, légyott
  5. pletyka, mendemonda, regény, híresztelés

- Mf. 94.o. 6., 7. 9.a, b,  

Itt találsz még magyarázatot és gyakorlófeladatokat a rokon értelmű szavakhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_045

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a vázlatot és a feladatokat lefotózni, a munkafüzetben a 92-93-94. oldalakat, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. április. 23., csütörtök 16.00 óráig.

(A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

—————————————————————————-

Április  20.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a következő beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

  1. 04. 20., hétfő: Tk.87-88.o. olvasni: A rokon értelmű szavak

Magyarázat: (ezt nem kell leírnod)

A rokon értelmű szavak vagy más néven szinonimák esetében egy jelentéshez többféle hangalak társul. Használatukkal más-más hangulatú, stílusú szöveget alkothatsz.

A rokon értelmű szavaknál megfigyelheted, hogy az egyes kifejezések más és más stílusú, hangulatú szövegkörnyezetbe illenek. Az autó szó rokon értelmű szavai közül például a tragacs, a verda leginkább egy baráti beszélgetésben fordul elő, a gépjármű, a személygépkocsi szavak pedig inkább a hivatalos szövegekben. Próbáld csak felcserélni a kettőt! Képzeld el, hogy a rendőr igazoltatáskor azt mondja: „Kérem a tragacs papírjait!”

Másold le a szabályt és a táblázatot a füzetedbe és tanuld meg:

A rokon értelmű szavak

Rokon értelmű szavak (szinonimák): hangalakjuk különböző, jelentésük vagy azonos, vagy közöttük fokozatbeli különbség, szemléletbeli eltérés van.

Jele:

Névtelen

 

 

Fajtái:

  1. Stílusbeli különbség: más-más helyzetben használjuk

pl. iskola- suli, eb-kutya, autó-személygépkocsi- verda- tragacs

 

  1. Fokozatbeli különbség: a jelentések fokozati sorrendbe állíthatók

pl. siet – lohol-fut – szalad – rohan

 

- Mf. 92.o. 2. 3.  és 93.o. 1. 2. 3. 4.

Idegen szavak és kifejezések szótára: http://www.tintakiado.hu/dictionary_idegenszotar.php

- Szorgalmi: Mf. 92.o. 1. és 93.o. 4. (a lap tetején), 5. feladat

Itt találsz még magyarázatot és jó feladatokat a rokon értelmű szavakhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_045

 

Holnap gyakorlófeladatok lesznek. A füzetet és a munkafüzetet majd a holnapi óra anyagával kérem lefotózni. (A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

———————————————————————————————

Magyar irodalom

Április 17.

 Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. Kérlek, ne maradj le az olvasással, a feladatokkal, mert ezt nehéz lesz pótolni. A III. fejezetet olvasd tovább jövő szerdáig (több részletben, saját tempó szerint)! Egy nagyon izgalmas fejezet következik:

Feladatok:

1. Olvasd el a III. fejezetet a végéig!
(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

1. Mi volt írva a piros papírra? Miért nem engedte Boka, hogy gorombaságot írjanak rá?

2. Kik mentek el a Füvészkertbe? Hogyan jutottak be?

3. Milyen izgalmak vártak rájuk? Írj legalább hármat!

4. Rajzold le a füzetedben a kis tavat és a szigetet, ahol a vörösingesek tanácskoztak!

5. Mitől szomorodott el Boka?

6. Hogyan fürdött meg kétszer Nemecsek?

7. Ki a legostobább fiú a vörösingesek között? Miért?

8. Miért küldte haza Boka Nemecseket lóvonaton?

 3. Mit jelentenek az alábbi szavak? Írd le a számokat és a hozzájuk tartozó betűjeleket!

    (Nézz utána az interneten az ismeretlen szavaknak!)

 1 tomahawk

 2 gukker

 3 diskurál

 4 spárga

 5 ladik

a zsinór, madzag

b társalog

c csónak

d távcső

e indián fegyver, szekerce

Határidő: 2020. április. 22., szerda 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot! A feladatokat pontozni fogom.)

———————————————————————————————–

Április 16.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

Másolásból a következő beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

  1. 04. 16., csütörtök: Tk.85-86.o. olvasni: Azonos alakú szavak

Magyarázat: (ezt nem kell leírnod)

Ez a tea hat gyógynövény keveréke, mégsem hat.

Az ég beborult. Hamarosan minden lámpa ég.

A mondatokban nem szóismétlés van, a kiemelt szavak különböző szófajúak: hat (számnév és ige), ég (főnév és ige). Egyezésük csupán a véletlen műve. Ezeket azonos alakú szavaknak nevezzük.

Sok szóvicc alapja, hogy az azonos alakú szavak humoros hatást keltenek:

– Nézd, ott a Budai vár! – Hadd várjon!

– Melyik a legrosszabb gyógyszer? – A kilenc. – Miért? – Mert fordítva hat.

Két tégla beszélget a sötétben: – Ön fél? – Nem, én egész vagyok.

Üres szobában csámcsogást hallok. Mi az? A négy fal.

Másold le a szabályt és a táblázatot a füzetedbe és tanuld meg:

Azonos alakú szavak: hangalakjuk azonos, de jelentésük között nincs semmilyen összefüggés. Egyezésük csupán a véletlen műve, a szófajuk is gyakran eltér.

nyelvtan

- Mf. 90.o. 3.a, b,   91.o. 5., 6.

91.o 7.: szorgalmi: a Magyar értelmező kéziszótár -=ÉKsz. az interneten is megtalálható:

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/

Itt találsz még magyarázatot és jó gyakorlófeladatokat az azonos alakú szavakhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_043

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben kérem a vázlatot lefotózni, a munkafüzetben a 90-91. oldalakat, és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb 2020. április. 17., péntek 16.00 óráig.

(A feladatokat pontozni fogom.)

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

——————————————————————————————–

Magyar irodalom

2020. április 15.

 

Kedves Gyerekek!

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk a című regényének II. fejezetéből a feladatok megoldását pontozni fogom. (az április 8-ai feladatok között találjátok). Aki még nem küldte el, annak a határidő: 2020. április. 15., szerda 16.00 óra! Aki már ügyesen elolvasta, és elküldte a válaszait, most nincs feladata vele.

A mai óra anyaga:

Tk. 141.o. Keresztury Dezső: Két szülőföldem (részlet)

Olvasd el a leírást a tankönyvben!

Tk. 142.o. Írd le a válaszokat a füzetedbe a következő kérdésekre:

Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!

(csak a kérdések számát, betűjelét és a helyes válaszokat kell leírni)

  1. a, b, c,
  2. a, b,

 

2. Mf. 89. o. 1. 2. 3. a, b, 4. (a feladatokat pontozni fogom)

Határidő: 2020. április 17., péntek 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
A füzetben és a munkafüzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
A feladatokat pontozni fogom. Jó munkát!

——————————————————————————————————

Magyar irodalom

  1. április 8.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét. A feladatok megoldását pontozni fogom.

Feladatok:

  1. Olvasd el az II. fejezetet a végéig!
    (akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)
  2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)
  3. Mi az, hogy grund? Miért kedvelték a pesti gyerekek?
  4. Ki vigyáz a grundra?
  5. Ki az egyetlen közlegény, és miért?
  6. Írd le, mi történt, amikor Nemecsek találkozott Áts Ferivel!
  7. Kiknek a vezére Áts Feri?
  8. Kik között dől el a szavazás? Mi az eredmény?
  9. Mi Boka terve?
  10. Mit jelentenek az alábbi szavak? Írd le a számokat és a hozzájuk tartozó betűjeleket!

    (Nézz utána az interneten az ismeretlen szavaknak!)

 1 méta

 2 citadella

 3 labirintus

 4 „római jellem”

 5 hapták

 6 egzecíroz

a útvesztő

b katonai vezényszó: vigyázzállás

c következetes, mindig fegyelmezett, igazságos

d gyakorlatoztat, ugráltat

e régi labdajáték, amelyben a labdát ütővel ütik

f  magaslati erőd, a vár legjobban megerősített része

Határidő: 2020. április. 15., szerda 16.00 óra (hamarabb is lehet küldeni)

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot! A feladatokat pontozni fogom.)

 ———————————————————————————–

2020. 04. 07.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat.

A következőkre szeretném felhívni a figyelmet:

Másolásból a következő beadási határidő 2020. április 28. Értékelni fogom a munkátokat.

Feladatok:

Tk.85.o. olvasni: Az egyjelentésű és a többjelentésű szavak

Magyarázat: (ezt nem kell leírnod)

Minden szónak van hangalakja és jelentése: H  – J

Ha a hangalakhoz egyetlen jelentés társul, egyjelentésű a szó. Érdekesség, de nyelvünkben nehezebb egyjelentésű szót találni! Általában egyjelentésűek az összetett szavak és a szakmai, tudományos szavak, pl. szemüveg, melléknév, vízfesték.

De van sok szavunk, amelynek több jelentése van, például két dolog külsőleg hasonlít egymásra, vagyis alaki hasonlóság miatt. A számítógéphez kapcsolható alkatrész az egér elnevezést kapta, a kis állathoz való hasonlósága miatt. A többjelentésű szavaknál mindig valami kapcsolat, összefüggés van a jelentések között!

Másold le a szabályokat a füzetedbe és tanuld meg:

Egyjelentésű szó: hangalakjához egyetlen jelentés tartozik.

Jele:

kép1

pl. számítógép, hőmérő, kertész

Többjelentésű szó: hangalakjához több jelentés tartozik, melyek között valamiféle kapcsolat van.

Jele:

kép2

 

pl toll, körte, zebra

Mf. 89.o. 1. (a lap alján)  90.o. 2.a, b,  91.o. 4.

Itt találsz még magyarázatot és gyakorlófeladatokat az egyjelentésű és a többjelentésű szavakhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_042

A feladatokat még nem kell elküldeni, majd a következő óra után egyben!

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

————————————————————————————-

2020. 04. 06.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat:

  1. 04. 06., hétfő: A hasonló alakú szavak

Füzetben folytatni a vázlatot:

Másold le a szabályt füzetedbe és tanuld meg:

A hasonló alakú szavakhoz soroljuk az alakváltozatokat is:

hangalakjuk hasonló, a jelentésük ugyanaz.

  1. söprű-seprű, fel-föl, tied-tiéd

Az ellentétes jelentésű szavak

– Tk.84.o. olvasni

Másold le a szabályt füzetedbe és tanuld meg:

Az ellentétes jelentésű szavak hangalakja eltérő, jelentésük egymással ellentétes.

  1. jön↔ megy, okos ↔ buta, nappal ↔ éjszaka

Jelük:

H  →J

H  →J

 

Mf.88.o. 1.(csak a kiegészítés) 2. 3.(írd fölé a magyarázatot)4.a, b,

Itt találsz még magyarázatot és gyakorlófeladatokat a hasonló alakú szavakhoz és az alakváltozatokhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_044

Az ellentétes jelentésű szavakhoz:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_046

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre csak akkor várom az elkészített feladatokat,ha nem vagy biztos a megoldásban, és szeretnéd, hogy megnézzem!

Ha kérdésed van, írj! Jó munkát kívánok!

 

Magyar irodalom

2020. április 3.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúkcímű regényét.

Feladatok:

 1. Olvasd tovább az I. fejezetet a végéig!
(akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

2. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

6. Írd le azoknak az utcáknak a nevét, amelyeken a fiúk végigsétálnak!

7. Mit csinál állandóan Csónakos?

8. Mi az einstand?

9. Írd le Nemecsek külső és belső tulajdonságait az író szavaival!

10.. Mit csináltak a Pásztorok a Múzeum-kertben? Írd le röviden!

Határidő: 2020. április. 8.,szerda16.00 óra

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot! A feladatokat pontozni fogom.)

 

Tk. 164-165.o. Petőfi Sándor: Szülőföldemen

Olvasd el a verset a tankönyvben vagy meg is hallgathatod, ezt ajánlom:

1. Írd le a vázlatot a füzetedbe a versszakokról (vsz.) és a refrénről:

1. vsz.: Hazatérés a gyermekkor helyszínére

2. vsz.: Az eltelt idő

3. vsz.: Régi emlékek

4. vsz.: Régi barátok

5. vsz.: Kisgyermekkor felidézése

6. vsz.: Megszólal az esti harangszó

Refrén: a vers visszatérő egysége, leggyakrabban a versszakok végén

2. Mf. 107. o. 1. 2.a, b, 3. (a feladatokat pontozni fogom)

Határidő: 2020. április. 8.,szerda16.00 óra

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a megoldásokat!
(A munkafüzetben kell az oldalt lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.)

 

Itt találtok mégsegítséget, gyakorló feladatokat a vershez:

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_03_002

Magyar nyelv

2020. 04. 02.

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat:

  1. 04. 02., csütörtök: A hasonló alakú szavak

Ugye nem mindegy, hogy habzik vagy habozik?A helység nem ugyanazt jelenti, mint a helyiség. Nem jó, ha összekeverjük a szezont a fazonnal, vagy Gizikét a gőzekével, a filozófiát a víziló fiával

A kiemelt szavak hangzása annyira hasonló, hogy könnyen összetéveszthetők. Éppen ezért kell rájuk nagyon figyelni, hogy helyesen használjuk őket.

 

Feladatok:

- Ellenőrizd a munkádat a füzetben! Hangutánzó szavak a Tk.125.o. T/18. szövegből:

zengenek, sikoltanak, zuhognak, visítanak, zakatolnak, berregnek, kattognak, döngenek, nyikorognak, zuhogására

 

– Tk.82-83.o. olvasni

Füzetben felírni: A hasonló alakú szavak

Másold le a szabályt füzetedbe és tanuld meg:

A hasonló alakú szavak hangalakja hasonló, de jelentése eltérő.

  1. helység-helyiség, tartam-tartalom

A hasonló alakú szavak jele:

H  ≈  H(hullámos vonallal jelöljük, hogy hasonlóak)

J          J(különböző  jelentésük van)

 

Mf.85.o. 1.a, b, c,  2.Mf.87.o. 1., 2.(3.: szorgalmi)

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat, az elkészített feladatokat!

A munkafüzetedben a 87. oldalt kell lefotózni és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb
2020.április 6-án, hétfőn 16.00 óráig. (A többit csak akkor kell lefotózni, ha nem vagy biztos a megoldásban, és szeretnéd, hogy megnézzem.)

Ha van kérdésed, írj! Jó munkát kívánok!

Magyar irodalom

  1. április 1.

Kedves Gyerekek!

Folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényét.

Feladatok:

  1. Írd le a vázlatot a füzetedbe:

Molnár Ferenc 1906-ban írta a regényt folytatásokban.

1907-ben jelent meg először könyv formában. Több mint 30 nyelvre lefordították.

Műfaja: ifjúsági regény, fiataloknak szól, gyerekek a szereplői

Helyszín: Budapest

Idő: az 1880-as évek vége

  1. Olvasd el az I. fejezetet, addig a mondatig, hogy „A hazamenés iránya…”!
    (kb. az első fejezet feléig, akár fel is olvashatsz belőle valakinek hangosan)

 

3. Válaszolj a kérdésekre a füzetedben! (elég felírni a kérdés számát, és a válaszokat)

1. Sorolj fel az első fejezetből legalább 5 szereplőt!

2. Hogyan próbál rendet teremteni a tanár úr?

3. Milyen titkos üzenetet közvetít Nemecsek?

4. Hogyan viselkedik a cukorkaárus?

5. Mit tudunk meg Bokáról? Milyen fiú?

4. Mit jelentenek az alábbi szavak? Írd le a számokat és a hozzájuk tartozó betűjeleket!

    (Nézz utána az interneten az ismeretlen szavaknak!)

 1 verkli

 2 gigerli

 3 antracén

 4 törökméz

 5 krajcár

 6 grund

a tinták, festékek alapanyaga

b kézi hajtású hangszer, tekerhető zenegép

c bérházak közötti üres, beépítetlen telek

d kis értékű váltópénz

e feltűnően divatosan öltözködő, piperkőc

f vásárban kapható édességféle

Határidő: 2020. április. 7.,kedd 16.00 óra

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat!
(A füzetben kell az oldalt/ oldalakat lefotózni és csatolt fájlként elküldeni.
Az óraszám helyett, kérlek, írd fel a neved és a dátumot!)

———————————————————————————————

Magyar nyelv

2020. 03. 31.

Kedves Gyerekek!

Itt találjátok órarend szerint a feladatokat:

  1. 03. 31., kedd: A hangulatfestő szavak

Feladatok:

Tk.81.o. olvasni (A hangulatfestő szavak részt)

Füzetben felírni: A hangulatfestő szavak

Másold le a szabályt füzetedbe és tanuld meg:

A hangulatfestő szavak hangalakjukkal

- mozgás(pl. bandukol, totyog),

- cselekvés(pl. szöszmötöl, pepecsel),

- tulajdonság(pl. kelekótya, bamba)

hangulatát érzékeltetik. A hangutánzó szavak jele: H—˃J

Mf.82.o. 5. (3. a, b,: szorgalmi), Mf.84.o. 3., 4.

A füzetedbe másold le a hangutánzó szavakat a Tk 125.o.aT18. szövegből!

További magyarázat és gyakorlófeladatok: (kicsit lejjebb található, a hangutánzó szavak alatt)

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_047

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat, az elkészített feladatokat! A munkafüzetedben a 84. oldalt kell lefotózni és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb
2020.április 2-án, csütörtökön 16.00 óráig. (A többit csak akkor kell lefotózni, ha nem vagy biztos a megoldásban, és szeretnéd, hogy megnézzem – vagy ha szorgalmit készítesz!)

Ha van kérdésed, írj! Jó munkát kívánok!

 

Magyar nyelv

2020. 03. 30.

Kedves Gyerekek!

A másolás határideje ma van. Értékelni fogom a munkátokat.

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a másolásfüzetben lefotózott 4 (ha nagy betűkkel írsz, akkor 5) oldalt. A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: III.30. oda, ahová a L jelet szoktam tenni.

  1. 03. 30., hétfő: A hangutánzó szavak

Feladatok:

Tk.81.o. olvasni (A hangutánzó szavak részt)

Füzetben felírni: A hangutánzó szavak

Másold le a szabálytfüzetedbe és tanuld meg:

A hangutánzó szavak hangalakjukkal

- élőlények (pl. sziszeg, cincog),

- természeti jelenségek (pl. dörög),

- eszközök (pl. csikorog, kopog)

hangját utánozzák. A hangutánzó szavak jele: H→J

Mf. 81.o. 1.a, . (1 c, 2.: szorgalmi), Mf.84.o. 1.(van, ahol több jó megoldás is lehetséges), 2.

További magyarázat és gyakorlófeladatok:

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_5/lecke_05_047

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat, az elkészített feladatokat! A munkafüzetedben a 84. oldalt kell lefotózni és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb
2020.április 1-jén, szerdán 16.00 óráig. (A 81. o.-t csak akkor kell lefotózni, ha nem vagy biztos a megoldásban, és szeretnéd, hogy megnézzem – vagy ha szorgalmit készítesz!)

Ha van kérdésed, írj! Jó munkát kívánok!

Magyar irodalom

Kedves Gyerekek!

A következőkben a tankönyv Ez a föld a mi hazánk fejezetével fogunk foglalkozni. Sok szép verset, prózai szöveget fogtok megismerni.

Közben folyamatosan olvassuk Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúkcímű regényét. Szeretném, ha megkeresnéd a könyvet otthon, elkérnéd családtagjaidtól (egészen régi kiadásban is jó!)
ha nem sikerül megtalálni, akkor az interneten elérhető. A további feladatokat jövő héten kapjátok.

Feladatok:

2020.03. 27., péntek:

Tk. 160. o. Olvasd el az ismertetőt a íróról, Molnár Ferencről!

Mf. 98.o. 2.

Magyar nyelv

Kedves Gyerekek!

A következőkre szeretném felhívni a figyelmet:

Másolásból a következő beadási határidő 2020. márc. 30. Értékelni fogom a munkátokat.

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a másolásfüzetben lefotózott 4 (ha nagy betűkkel írsz, akkor 5) oldalt. A következőket kérem: az elkészített oldalakat a füzet felső sarkában számozd be 1-től 4-ig (5-ig), az alsó sarkába pedig minden oldalon írd föl a dátumot: III.30. oda, ahová a L jelet szoktam tenni.

 Feladatok:

  1. 03. 26., csütörtök: Tk.80.o. olvasni

Füzetben felírni: Hangalak és a jelentés

A szabályt másold be a füzetedbe pirossal, tanuld meg!

Mf. 79.o. 1. 2.a, b, 80.o. 3. (csak a karikázás), (3. a, b, c,: szorgalmi), 4.

A Tanárainkban található e-mailcímemre várom a válaszaitokat, az elkészített feladatokat! A munkafüzetedben a 80. oldalt kell lefotózni és csatolt fájlként elküldeni legkésőbb
2020. március 30-án, hétfőn 16.00 óráig.

Ha van kérdésed, írj! Jó munkát kívánok!

———————————————————————————————————-

 

Kedves Ötödikesek!

Március 23-án és 24-én hétfőn és kedden nyelvtan óra lenne, de most erre a két napra csak irodalomból lesz feladatod. A felmérőt oldd meg Wordben, a fogalmazást kézzel írd a füzetbe!

A felmérő letölthető word formátumban a következő webhelyről:

https://www.dropbox.com/s/c9o75ifx3bir56l/Irodalom%20felm%C3%A9r%C5%91%205.%20NZS.docx?dl=0

Kattints a linkre, a felugró ablakot nyugodtan zárd be, majd a lefelé mutató nyíl segítségével letölthető a word dokumentum.

 

Petőfi Sándor: János vitéz

 I. rész : felmérő

  1. Hogyan kapcsolódnak Petőfi Sándor életéhez a következő helységek, személyek és az évszám?

Szendrey Júlia …………………………………………………………………………

Kiskőrös …………………………………………………………………………………

Pápa……………………………………………………………………………………….

 1848. március 15. …………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………..

Arany János ……………………………………………………………………… /5

 

  1. Az epikai művek szerkezeti elemei közül a cselekmény leglényegesebb fordulópontja a tetőpont. Melyik esemény a János vitéz tetőpontja? Milyen változás történik ezután a főszereplő életében?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                                                                                   /3

  1. Milyen mesei elemekre ismersz?

 Végtelen víztömeg, amin túl a világnak vége van. …………………………………………………………………

Varázseszköz, a hangjával segít. ………………………………………………………………………………………….

Tündérország utolsó kapuját védi. ……………………………………………………………………………………..

Hatalmas lények, akik követ esznek. …………………………………………………………………………………../4

 

  1. Egészítsd ki a következő szöveget!

 A János vitéz műfaja ………………..…………….         Verselése ……………………

 ……………………., egy sorban ………………… szótag van. A verssorok

 ……………… rímmel végződnek.                                                                            /4

 

  1. Jelöld az idézet alatt a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagokat (x vagy x’), húzd be az ütemhatárokat és a sormetszetet is!

„Hát az élet vize volt ez a tó itten,”

………………………………………………….. /4

 7. Milyen szóképekre ismersz?

 „Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte,”

………………………………………………………

„Nem kínzanád tovább az én galambomat”

 …………………………………………………………………

„Olyan volt mellette az ékes királylyány,

mint felhő mellett a tündöklő szivárvány.”

  …………………………………………………………………./3

 8. Írd a nyelvi alakzatok nevét az idézetek alá!

 „Átszállít-e engem tenger más partjára?”

 ……………………………………………………………………

„Hánytak a nagy üstbe békát, patkányfejet,

Akasztófa tövén nőtt füvet, virágot,”

  ……………………………………………………………………

„De csodák csodája! mit látott, mit látott!”

   ………………………………………………………………… /3

 

/26 pont

 

II. rész

Fogalmazás

Képzeld el, hogy te vagy János vitéz! Miután Tündérország királya lettél, mesélsz a tündéreknek az életedről, kalandjaidról.

Nem kell mindent leírni, csak egy témát válassz az alábbiak közül! Arról az egyről írj fogalmazást a füzetbe! A választott mondat lesz a fogalmazásod címe.

  • Miért kellett elmenni a faluból, elbúcsúzni Iluskától?
  • A zsiványok tanyáján: hogyan bántam el a zsiványokkal?
  • Az óriások ebédje
  • A francia királylány megmentése
  • Hogyan sikerült bejutni Tündérországba?

A költemény szövegét használhatod, de egészítsd ki, tedd érdekessé saját képzelőerőd, fantáziád segítségével!

Tagold a szöveget, ahogy tanultad: bevezetés, tárgyalás, befejezés!

A füzetedben körülbelül 1 oldal legyen, ha nagy betűkkel írsz, kicsit több!

A felmérő megoldását Wordbe begépelve küldd el! A fogalmazást szépen, helyesen, kézzel írd a füzetbe, fényképezd le! Figyelj, hogy 1 oldal beleférjen egy képbe! Ezután küldd el mindkettőt csatolt fájlként e-mailben 03.24-én kedden este hétre,19 órára! A külalakot és a helyesírást is értékelem, de leginkább az ötletes, szépen elmesélt történetet!

Ha nem boldogultok word-ben, nyugodtan írjátok meg a dolgozatot lapra és küldjétek el lefotózva!

A nyelvtan dolgozat jegyét hamarosan megkapjátok E-mailben.

Magyar nyelv:

Kedves Gyerekek!

Elmaradt a nyelvtan témazáró írása. Ha nem is az eredeti terv szerint, de valahogy le kell zárnunk ezt a témakört, hogy tovább tudjunk lépni.Küldök feladatokat, amelyeknek a megoldását fogom értékelni.

A következőkre figyelj:

Az órai füzetedbe dolgozz! Az óraszám helyett a nevedet írd föl, és a dátumot, amikor a feladatot készíted. A füzetedben az oldalt/oldalakat le kellfotózni és csatolt fájlként elküldeni). A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom a válaszaitokat, az elkészített feladatokat!Helyesírási szabályzatot használhatsz.

Ha van kérdésed, írj! Jó munkát kívánok!

Határidő:2020. március 21., szombat 20.00 óra.

 

Nyelvtan felmérés

  1. Írd le a füzetedbe minden lehetséges helyen elválasztva az alábbi szavakat!

messze, rendőr, megáll, bodza, kiabál, Anna, szunnyad, nyájas

 

  1. Pótold a hiányzó betűket a szavakban! Írd le a füzetedbe a helyes megoldást!

papagá_,  moso_,  he-esen,  gó_a,  tala_,  ola_os,  _eges,  tava_,  gyű_tés,  ga_

 

  1. Másold le a receptet helyesen, a hiányzó betűkkel kiegészítve!

A gyerekek kedvence: a kókuszgo__ó

HOZZÁVAL__K:

50 dkg háztartási keksz

10 dkg va__

10 dkg porc__kor

1 cs__mag van__liás cukor

2 ev__kanál kakaó

2 dl te__

200g meggybef__tt

10 dkg k__kuszreszelék

  1. Alakítsd át felszólító mondatokká a következő szöveget úgy, mintha egy barátodnak
    szólna! Az igék E/2. személyűek legyenek!

 

A háztartási kekszet elkeverem a szobahőmérsékletű vajjal. Összedolgozom a többi alapanyaggal. Vizes kézzel kicsi gombócokat formálok a masszából. Mindegyik közepébe teszek egy szem meggyet. Egyenként megforgatom őket a kókuszreszelékben. A kész kókuszgolyókat kb. 2 órára a hűtőszekrénybe teszem.

  1. Toldalékold a megadott szavakat! Csak a megoldást írd le a füzetbe!

orr+ ra= __________                      kisebb+ben= ___________   fény+vel= __________

Anett+tel= __________      húsz+szor= __________

  1. Sorold betűrendbe a következő családneveket! Másold le abban a sorrendben,
    ahogyan sorba rendeznéd őket!

Rákóczi, Dessewffy, Kazinczy, Soós, Thököly, Werbőczy

 

 

Magyar irodalom:

Kedves Gyerekek!

Elmaradt az irodalom témazáró írása. Ha nem is az eredeti terv szerint, de valahogy le kell zárnunk ezt a témakört, hogy tovább tudjunk lépni.Jövő hét elején kaptok majd feladatokat, amelyeknek a megoldását, illetve egy fogalmazást fogok értékelni osztályzattal.

A Tanárainkbantalálható e-mailcímemre várom majd a válaszaitokat, az elkészített feladatokat! (jelezni fogom, hogy melyik oldalakat kelllefotózni és csatolt fájlként elküldeni). Addig pedig önállóan gyakoroljatok a dolgozatra a következő feladatokkal!

 

Feladatok az ismétléshez:

-Olvassátok el a következő oldalon: https://www.nkp.hu/  PetőfiSándor életéhez és a János vitézhez kapcsolódó ismereteket, és a fejezetek végén lévő teszttel ellenőrizzétek tudásotokat!

Sok feladat van a gyakorláshoz, lehet válogatni belőle. Amit mindenképpen nézzetek át, és oldjátok meg: Irodalom 5.o /János vitéz/ Petőfi Sándor élete és az Összefoglalás feladatai:

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/lecke_02_001

https://www.nkp.hu/tankonyv/irodalom_5/fejezet_02_osszefoglalas

Egyéb lehetőségek:

-Hangoskönyvet is találtok az interneten. Például ezt: https://www.youtube.com/watch?v=_mBQ2-iQZpk&list=PLxabnVY97eqqKL3XUlzs9m0vp_1D8BP9p&index=2

-Megnézhetitek a rajzfilmet is.

Ha van kérdésetek, írjatok! Jó munkát kívánok!

 Posted by at 10:08