Ének-zene 5

 

2020. június 4.

Összefoglalás

A kottázási feladatoknak így kellett volna kinézniük (a 2. sor is volt házi feladat, de alig készítette el valaki, ezért az 1. sort vedd figyelembe). Javíts, ha rosszul írtad – húzd alá a hangjegy nevét zöld színnel, majd radírozd ki a hangjegyet, és írd a megfelelő helyre. Persze, ha tollal írtál, nem tudsz javítani – csak úgy, ha újra írod. Ezt nem kérem, de aki nem csinálta meg, itt az utolsó lehetőség a pótlásra. Az 1. sorhoz még szeretném hozzáfűzni: sokkal fontosabb a hangjegyek szárát összekötni gerendával, mint a szár iránya! Ha a betűkottában a hangjegyek szára össze van kötve, neked is ezt kell tenned! Egy lehetőség van még, nem mind a 4, hanem 2-2 hangjegy szárát összekötni.

1

Írd be a füzetbe a helyes válaszokat, amelyekre nem sikerült rájönni! A zárójelben lévőket nem kell. Aki elmaradt ezekkel a feladatokkal, pótolja!

Wolfgang Amadeus Mozart

  1. Hol született W. A. Mozart? Salzburgban
  2. Melyik városban élt? Bécsben
  3. Mi a zongora elődje? A klavikord
  4. A tankönyv csembalóhoz kapcsolódó dala: Ungaresca – Magyar tánc (Tankönyv 70 o.)

Ludwig van Beethoven

  1. De enni mindig kaptam én (A mormotás fiú dala 2. sora helyesen)
  2. Örömóda (Tankönyv 59 o.)

Az orgona

  1. A hangszer hangszórói a síp-ok.
  2. A videóban látható orgonának négy billentyűzete van.
  3. A mű zenei műfaja fúga.
  4. Szerzője: J. S. Bach

———————————————————————————

2020. május 21.

A hét végi ünnephez kapcsolódik a videóban hallható dal. Kétszer hallod majd, másodszor próbáld énekelni az előadóval! Tégy vele két-három próbát!

https://www.youtube.com/watch?v=SWm9s5j7JgA

A tankönyvben nem esik szó arról a hangszerről, amelyet a következő videóban fogsz megismerni. Nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=1cpmBh9o0_o

A feladatod: írd a füzetbe címként H Az orgona. Próbáld megtalálni a helyes válaszokat a videó alapján a következő kérdésekre, erről készíts fényképet és küldd el nekem.

  1. A hangszer hangszórói a …-ok.
  2. A videóban látható orgonának …. billentyűzete van.
  3. A mű zenei műfaja ….
  4. Szerzője:

———————————-

2020. május 21.

Nyisd ki a tankönyvet a 77. oldalon! Ott találod Ludwig van Beethoven dalát, a címe A mormotás fiú dala. A következő videóban hallod a dalt, és azt is tapasztalni fogod, hogy a tankönyvben van egy kis hiba a szövegben. Nézd meg többször is a videót, próbáld meg elénekelni a dalt az előadóval!

https://www.youtube.com/watch?v=yhEH2SzcHsA

Nézd meg a következő videót, Beethoven 9. szimfóniáját mutatja be Hámori Máté karmester.

https://www.youtube.com/watch?v=pq9Z1boc6_0&t=51s

Két feladatod van.

1. A füzetbe írd be az 1. versszak 2. sorának elejét, helyesen, ahogy a videóban hallottad.

2. A második videóban a karmester egy dalról beszél, ami arról szól, hogy testvér lehet minden ember. Ezt a dalt énekeltük a tanév során, a 4. sor szövege pontosan így szól: testvér lészen minden ember. Írd a füzetbe a dal címét!

——————————————————-

2020. május 14.

Nyisd ki a tankönyvet a 77. oldalon! Ott találod Wolfgang Amadeus Mozart (Mócárt) dalát, a címe Vágyódás a tavasz után. A következő videóban hallod a dalt (nem csak az első versszakát). Nézd meg többször is, próbáld meg elénekelni az első versszakot az előadóval!

https://www.youtube.com/watch?v=-NNfsjctf-Y

A következő videó Mozart életének néhány részletéről, műveiről és a zongora történetéről szól. A következő kérdéseket írd be a füzetedbe, majd nézd meg a videót, és próbáld megtalálni benne a helyes válaszokat, erről készíts fényképet és küldd el nekem. A 4. kérdéshez segítség: márciusban tanultunk egy dalt, és ennek kapcsán beszéltünk a csembalóról. Néhányat kell visszalapoznod a 77. oldaltól, és megtalálod

  1. Hol született W. A. Mozart?
  2. Melyik városban élt?
  3. Mi a zongora elődje?
  4. A tankönyv csembalóhoz kapcsolódó dala:

https://www.youtube.com/watch?v=bPv8O9Pf2OA&feature=youtu.be

———————————————————–

2020. május 7.

Ma dalt fogunk tanulni. Nyisd ki a tankönyvet a 76. oldalon! Ott találod Joseph Haydn (hájdn) dalát, a Szerenádot. A szerenád esti, éjszakai zenét jelent, egy számunkra kedves embernek énekeljük. A dalt a szokásos módon tanuljuk meg, vagyis soronként; eléneklek belőle egy sort, majd a segítségemmel megismételed utánam. A művelethez arra lesz szükség, hogy elindítsd a következő videót. Többször is el kell indítanod, amíg úgy nem érzed, elsajátítottad a dallamot.

https://www.youtube.com/watch?v=UkPb9hmz2Qc&feature=youtu.be

Ezután jöhet a közös, egybefüggő éneklés, ez esetben ketten leszünk, de be is vonhatsz valakit a családból. A videóban feltűnik egy korabeli festmény is, melyen Haydn látható muzsikálás közben, valamint szülőháza Rohrau (rórau) falucskában.

https://www.youtube.com/watch?v=YzMKz_K2IWo&feature=youtu.be

A kottaírást is gyakorolnunk kell, ezért a Szerenád első sorát másold be a füzetedbe. Pontos légy! Violinkulcs és ütemmutató kerüljön a sor elejére. A szöveget nem kell átírnod, helyette a hangjegyek nevét írd a hangjegyek alá. A könyvben az első hangjegy fölött m áll, vagyis mi. Ezt a hangjegy alá kell írni, majd hozzá képest kell aláírni a többi hangjegynevet. Ugye, ismerős a következő hangsor?

do ré mi fá szó lá ti dó

A 2. hangjegy szintén az első vonalon van, tehát ő is mi. A 3. hangjegy a 2. vonalon van, más lesz a neve. Így számold ki a fenti hangsor segítségével:

1

 

 

Ugyanígy folytasd tovább. Ne feledkezz meg a hangjegy szárakat összekötő gerendákról és az ütemvonalakról sem! Mutatom:

2

 

 

A kis négyzetek a gerendát mutatják, az ütem végén ott az ütemvonal.

Az elkészült munkát fényképezd le, és küldd el nekem!

—————————————————————————-

Április 23.

Nézd meg a következő videót! Most mindannyiunknak szól.

https://www.youtube.com/watch?v=EiHCpluevhs

A következő videó megnézésébe, ha teheted, vond be a családod is!

https://www.youtube.com/watch?v=pnXvmho-QJw&t=17s

A tankönyv 75. oldalán olvasd el a tudnivalókat Georg (így olvassuk, ahogy le van írva, nem dzsordzs-nak) Friedrich Händel-ről (a szürke szövegbuborékot kihagyhatod).

Nézd meg a következő videót! A Vízi zene szvit egyik tételét hallod. Sok hangszer olyan a felvételen, mint amiket a barokk korszakban használtak – 300 évvel ezelőtt.

https://www.youtube.com/watch?v=1h4mAceHmrI

Írd be a füzetbe a következő szöveget!

Kottát figyelmesen és pontosan kell írni, ahol ütemvonal van, be kell húzni. A hangjegyek szárát, ha a betűkottában azt látjuk, össze kell kötni gerendával. A hangjegyek nevét alájuk kell írni. Minden sor elejére violinkulcsot rajzolunk!

———————————————————————————————

2020. április 16.

Az előző órai feladat volt a tankönyv 74. oldalán található G-dúr menüett 4 ütemének átírása ötvonalas kottába, ezt folytatjuk az első sor végéig. Ha elmulasztottad a múltkori feladatot, pótold, és úgy küldj fényképet róla! (a kezdőhangot az április 2.-i tananyagban találod)

Folytasd azzal, hogy beírod a füzetbe a következő szöveget!

ZT                                                                    A barokk

  • a barokk (17. század – 1750) a hangszeres polifónia aranykora
  • énekes-zenekari műfajok, művek születtek: kantáta, oratórium és opera. Ez utóbbi énekelt, zenével előadott színdarab
  • kialakult a concerto és a concerto grosso – egy szóló hangszer vagy több szólista versenyez a zenekarral
  • az ellentétek zenéje: kis hangszeres csoport – zenekar

halk – hangos (átmenet nélkül)

lassú – gyors

  • a szekvencia fontos eleme a zenei szerkesztésnek: egy dallam ismétlése 1-1 hanggal mélyebben vagy magasabban
  • Megjelent a szvit – táncok sorozata, mint pl. a menüett. Ezt zenekar és szóló hangszer egyaránt játszotta.

 

Nézd meg a következő videót! Vivaldi: A tél című műve szól benne, ez egy concerto (úgy olvassuk: koncserto). A 18. másodperctől hallasz egy szép szekvenciát.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GNeAbvvmwxI

 

2020. április 02.

A tankönyv 74. oldalán olvasd el a szövegeket (a szerző képe alatt található szürke szövegbuborékot hagyd ki!) Johann Sebastian Bachról (Bah)!

Írd be a füzetbe:

Zenehallgatás: Johann Sebastian Bach: G-dúr menüett

Nézd meg a videót! Az elejét látod betűkottával leírva a tankönyvben

https://www.youtube.com/watch?v=2TobXjDXF0s

Írd át az első 4 ütemet hangjegyekkel! Az elejét az alábbi képen látod (szó a negyedik vonalon)

livia_kotta

 

 

 

Az elkészült munkát fényképezd le, és küldd el nekem!

2020. március 26.

Nézd meg, hallgasd meg újra az előző tananyag videóját, melyben a Magyar tánc szólal meg (újra itt a link). Próbáld énekelni az előadóval!

A tankönyv 71. oldalán látod Apor Lázár táncának kottáját. Az alatta lévő első bekezdést olvasd el kétszer, majd nézd meg a következő videót! Az éneklő hölgy mögötti férfi hangszerének neve koboz.

A reneszánsz korszak elsősorban az énekelt zene ideje. A következő szöveget másold be a füzetbe! (nem kérek róla fényképet)

ZTA reneszánsz a 15. és 16. század művészeti stílusa, kora. A szó jelentése újjászületés. Ez a kórusművészet, az énekelt zene virágkora. Az énekkarok több szólamban énekelnek, a zenét két módon szerkesztik:

1)      Homofónia – egy fődallam, a többi szólam a kísérő szerepét tölti be a vidám hangvételű dalokban

2)      Polifónia – a szólamok egyenrangúak, a szövegben kis eltérések találhatók, és más-más időben éneklik el a szólamok. Ez egyfajta ünnepélyességet kölcsönöz a zenének

A hangszerek a tánczenében szerepelnek – csembaló, cimbalom, bőgő, duda, síp, dob, koboz

 Posted by at 10:26