Kémia 8

 

Kémia 8. március 30.

 Tananyag: Kémia a kertben

Keressétek ki a Tankönyv 74-75. oldalán lévő leckét. Ez a tananyag 3 fő témát dolgoz fel, felsorolom a kulcsszavakat, ezek jelentését keressétek ki, olvassátok el!

Növények tápanyagai:

Szerves trágyák

Komposzt

Istállótrágya

Műtrágyák: pétisó, szuperfoszfát, kálisó

Oldjátok meg a Munkafüzet 78. o. 1., 2. feladatát!

 Növényvédő szerek:

Bordói lé

DDT

Növényvédő szerek kezelésének szabályai

Oldjátok meg a Munkafüzet 79. o. 5. feladatát!

Egyes anyagok égetése (75.o. A szomszédok sem szeretik a füstöt! – bekezdésben)

Száraz lepárlás

Faszén

 Internetes feladat:

A https://humusz.hu/komposztalj/jatekok internetes oldalon több érdekesség is található. Ajánlom figyelmetekbe a Komposzt-kvíz nevezetűt, ez online megoldható teszt.

Most nem kérek fotót a feladatokról!

Kémia 8. március 27.

 

Tananyag: Az autó kémiája

Kedvcsináló: Nézzétek meg az internetről:mozaweb.hu, 3D, A gépkocsi fejlődése – animáció

A Tankönyv 72-73. oldalán lévő leckéből vázlatot írtam, szerintem így jobban átlátható.

Vázlat

Karosszéria – váz

acél – szilárdságot ad, korrózióvédelme: felületén cink vagy alumínium bevonat + lakkbevonat – ütésállóságot ad (kavicsfelverődés ellen)

alumínium – könnyű

 

Kerekek

Felni – acél vagy alumínium

Gumiabroncs – műgumi: kőolajból készül, korommal szilárdítják – fekete, kopásálló

A téli gumibarázdáltabb, szilikontartalma miatt puhább, hidegben jobban tapad, mint a nyári

 

Szélvédő – két üvegréteg, köztük műanyag fólia – nem szilánkosra törik, hanem „pókhálósra”

 

Szerkezeti elemek – lökhárító, műszerfal, kárpitok – poliuretán műanyag

 

Elektromos vezetékek – főként rézből, jó elektromos vezető

 

Légzsák – ütközéskor elektromos érzékelő begyújtja a „rakétáját”, a keletkező nitrogéngáz fújja fel. Érdekesség: mozaweb.hu, videó, A légzsák működése

 

Kénsavas ólomakkumulátor -az indításhoz szükséges áramot adja, 12 V feszültség, a két pólust együtt érinteni veszélyes!

 

Motor – korrózióálló acél, típusai: benzinmotor, dízelmotor, elektromos… egyéb

 

Üzemanyagok – szénhidrogének keveréke, kőolajlepárlás során keletkező frakciók kémiai átalakításával készül – lásd Tankönyv 45.o.

Motorbenzin – rövidebb szénláncú szénhidrogénekből, minőségét az oktánszám jelzi – minél nagyobb, annál jobb: töltőállomáson: 95-, 98-, 100-as.

Dízelolaj – hosszabb szénláncú szénhidrogénekből

Érdekesség: mozaweb.hu, 3D, Négyütemű Otto-motor

 

Alternatív motorhajtó anyagok

Növényi olajok: repce-, napraforgó- vagylenmagból,lényegében azonosakaz étolajokkal.

Biodízel: növényi olajok, vagy használt sütőolajkémiai átalakításából.A gázolajhoz keverik.

Bioetanol: növények szénhidrátjaiból (kukorica, burgonya,búza, növényi hulladék) erjesztéssel állíthatóelő. Önmagában is alkalmazható, napjainkbana benzinhez keverik.

Hidrogén: a hidrogén égése az ún. üzemanyagcellábanáramot termel, ez hajtja az autót.

Szénhidrogéngázok: sűrített CNG: CompressedNaturalGasvagy cseppfolyósítottszénhidrogének LPG:Liquefiedpetroleumgas.

Érdekesség: mozaweb.hu, videó: Környezetkímélő autók

 

Katalizátor

A porlasztott benzin a motorban levegővel keveredvea gyújtógyertya szikrájának hatására robban fel. Ekkora szénhidrogének elégnek. Az égés reakcióegyenlete abenzin egyik alkotórészének példáján:C7H16 + 11 O2 = 7 CO2 + 8 H2O

Az üzemanyag elégése közben a környezetre károsvegyületek (nitrogén-oxidok) is keletkeznek, ezek átalakításáértfelelős. Lásd Tankönyv 4.9.2. ábra!

 

Folyadékok

Motorolaj: alkatrészek súrlódásának csökkentéséhezalkalmazzák, –20 és +300 °Cközötti hőmérsékleten is megtartják viszkozitásukat(sűrűn folyásukat).

Hűtőfolyadék: a motor hűtését a végzi, glikolvizes oldata. Alacsony fagyáspontja (akár –60 °C) ésmagas forráspontja miatt télen nem fagy meg, nyáronpedig nem forr fel.

Ablakmosó folyadék:vizet, alkoholt és valamilyen mosószert (felületaktívanyagot) tartalmaz.

Ezek afolyadékok mindegyike mérgező,megkóstolni ezeket szigorúan tilos!

 

Nézzétek meg az internetről:

mozaweb.hu, 3D, Személyautó felépítése – az alsó menüsorból válogatva megnézheted a részeket, a kép jobb alsó sarkában lévő pöttyre kattintva feladatot is megcsinálhatsz

 

A lecke feldolgozásához jó lehet, ha van autótok, azon megnézni a felsorolt alkatrészeket…

 

Írásbeli feladat:

Munkafüzet 76.o. 3., 77.o. 6.

 

Szorgalmi lehet:

Munkafüzet 76.o. 1., 2., 4., 77.o. 5.

 

A munkafüzeti feladatokat kérném, lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre kedd (március 31.) estig. Írjátok oda a neveteket!!!

Kémia 8. március 23.

 

Tananyag: Elemek és akkumulátorok

 

Keressétek ki a Tankönyv 70-71. oldalán lévő leckét.

Olvassátok el a 70. o. 1. hasábját: Gyümölcselem, Kísérlet.

Nézzétek meg az internetről: https://hetikiserlet.blog.hu/2014/11/21/gyumolcselem

Olvassátok tovább: Daniell-elem…, jó ha tudod.

Oldjátok meg a Munkafüzet 74. o. 2. feladatát.

Olvassátok tovább: Hordozható áramforrások – szárazelemek, érdekesség.

Nézzétek meg az internetről: mozaweb.hu, 3D, Alkáli elemhttps://www.mozaweb.hu/Search/global?search=akkumul%C3%A1tor

Oldjátok meg a Munkafüzet 74. o. 3. feladatát.

Olvassátok tovább: Ne dobd ki, töltsd újra! – akkumulátorok

Nézzétek meg az internetről: mozaweb.hu, 3D, Savas akkumulátorhttps://www.mozaweb.hu/Search/global?search=akkumul%C3%A1tor

Oldjátok meg a Munkafüzet 74. o. 1. és a 75. o. 4. feladatát

A munkafüzeti feladatokat kérném, lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre csütörtök (március 26.) estig. Írjátok oda a neveteket!!!

 

Kémia 8. március 20.

Kedves Gyerekek!

A kémia otthoni feldolgozásához szükség lesz a Tankönyvre, melynek szövegét figyelmesen el kell olvasnotok, a vastaggal írt szavakat értelmezni, azok magyarázatát tudni. Figyeljétek meg az ábrákat, képeket, rajzokat, azok segítik a tananyag megértését. A leckék végén Rövid összefoglalás tartalmazza a legfontosabb ismereteket.

Fogok megjelölni én is az internetről megnézhető érdekességeket: képek, videók, animációk, játék – ezekkel változatosabb lesz a tananyag.

Például ilyen a mozaweb.hu oldal, ahol ingyenesen elérhetők a tartalmak. Ehhez viszont regisztrálni, új fiókot kell létrehozni. Ezután megnyithatjátok a Kémia 8. esetleg Kémia 7. tankönyvet. (és a más tantárgyakhoz kapcsolódó könyveket is), digitális tartalmakat…

A munkafüzeti feladatokkal gyakorolni, alkalmazni tudjátok az elsajátított ismereteket.

KÖTELEZŐ FELADAT AZ AKTUÁLIS TANANYAGON KÍVÜL:

Kiselőadás – lehet házi dolgozat, power pointos bemutató, beszámoló – ehhez a témát az utolsó témakörből – Kémia és környezetvédelem – válasszatok, de lehet írni az eddig tanultakból is. Ezt május 31-ig el kell készíteni!

Üdv. Vén László

Tananyag: A fémek korróziója

Előző órán már ismerkedtünk ezzel a témával. Úgy gondolom, hogy ezt olvassátok át figyelmesen újra (Tk. 68-69.o). Három fő része van a leckének: a korrózió bemutatása, a fémek 3 csoportja korrózióállóság alapján, és a korrózióvédelem módjai.

Írásbeli feladat:

Készítsetek vázlatot a füzetbe a leckéből!!

Munkafüzet

72.o. – emlékeim szerint az 1-2.feladatot megoldottuk.

Készítsétek el a 72. o. 3., és a 73. o. 6. feladatot.

A leírt vázlatot és legalább az egyik munkafüzeti feladatot kérném, lefotózva küldjétek el nekem a digioktataslacur@gmail.com címre kedd (március 24.) estig. Írjátok oda a neveteket!!!

 Posted by at 10:27