Ének-zene 7

 

2020. június 4.

Összefoglalás

Ellenőrizd a feladatmegoldásaidat! Javíts, ha rossz volt a válaszod! Aki nem csinálta meg a feladatokat, pótolja! A határidő vasárnap este.

A romantika

  1. Romantika központja Párizs
  2. A romantikus művész egyben alkotó- és előadóművész.
  3. A dalművészet legnagyobb mestere: Franz Schubert
  4. A dal címe: A pisztráng
  5. Jellegzetesen romantikus a HANGSZERES karakterdarab
  6. A szöveg: Intett… szabad testvéreinek
  7. A tankönyv melyik oldalán van szó a Mazeppáról? 73.
  8. Verdi megteremtette az olasz romantikus nagyoperát.
  9. Erkel operáiban a műfaj megtelik magyar tartalommal.
  10. A késő romantika 3 irányzata a nemzeti zenekultúra, a wagnerizmus és a verizmus.

 

Liszt Ferenc Doborjánban született 1811-ben. A Régi Zeneakadémia 1. emeletén található a Liszt Emlékmúzeum.  A Koronázási misét Liszt Ferenc József császár tiszteletére írta. Lánya, Cosima Wagner német operaszerző felesége lett. J. S. Bach barokk szerző nevének betűiből írt fúgát. Bár nem beszélt magyarul, mindig magyarnak vallotta magát, a nagy pesti árvíz hírére jótékony koncerteket adott. Zenéjét filmekben és rajzfilmekben is felhasználták, a Tom és Jerry egyik epizódjában a II. Rapszódia hallható.

 

Pünkösdi népszokások:

  1. A videóban többször is feltűnik egy ilyenkor nyíló virág. (Beszélnek is róla, de nem mondják ki a teljes nevét – az két szó) pünkösdi rózsa
  2. A pünkösdi játékokban mi jelképezi a növekedést? többször felemelik a pünkösdi királynőt
  3. Egészítsd ki a következő szólást: Rövid, mint a pünkösdi királyság

———————————————————————–

2020. május 28.

A hét végi ünnephez kapcsolódik a videóban hallható dal. Kétszer hallod majd, másodszor próbáld énekelni az előadóval! Tégy vele két-három próbát!

https://www.youtube.com/watch?v=SWm9s5j7JgA

A pünkösdi népszokásokról szól a következő videó, nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=DHMvfR7ADlg

Válaszolj a következő kérdésekre!

  1. A videóban többször is feltűnik egy ilyenkor nyíló virág. (Beszélnek is róla, de nem mondják ki a teljes nevét – az két szó)
  2. A pünkösdi játékokban mi jelképezi a növekedést?
  3. Egészítsd ki a következő szólást: Rövid, mint a ……..

Ezeket a válaszokat kérem feladatmegoldásként.

Nyisd ki a tankönyvet 82. oldalon! Kodály Zoltán Pünkösdölő című kórusművének dalait találod ezen és a következő oldalon. Olvasd el először a tudnivalókat a műről (mindkét oldalon), majd hallgasd meg a zeneművet úgy, hogy közben követed a dalszöveget – amennyi van a tankönyvben.

https://www.youtube.com/watch?v=3vol1dSF2hs

——————————————–

2020. május 21.

Liszt Ferenccel kapcsolatos kérdéssort tartalmaz az alábbi linken elérhető kvíz, segítségével ki tudod egészíteni a következő szöveget. A kiegészített szöveget be kell írni a füzetbe és el kell küldeni nekem, ez alapján értékelem a májusi munkát. A kvízben azonnal megjelenik a helyes megfejtés, akár jó, akár rossz válaszra kattintottál. Minden kérdéshez tartozik egy magyarázat, ami kattintás után azonnal megjelenik, ebben is találsz megoldást a szöveg kiegészítéséhez. Ami még segíthet, Liszt Ferencről a tankönyv 74-77. oldalán olvashatsz.

Liszt Ferenc ………………………. született 1811-ben. A Régi Zeneakadémia 1. emeletén található a ……………………………………… A Koronázási misét Liszt ……………………………. császár tiszteletére írta. Lánya, Cosima ………….……. német operaszerző felesége lett. J. S. ……….. barokk szerző nevének betűiből írt fúgát. Bár nem beszélt magyarul, mindig magyarnak vallotta magát, a nagy pesti …………….. hírére jótékony koncerteket adott. Zenéjét filmekben és rajzfilmekben is felhasználták, a ………………. egyik epizódjában a ……………………………… hallható.

https://www.fyrebox.com/play/mit-tudsz-liszt-ferencrol_pDy4KDq5J?fbclid=IwAR193jKFbemBNCgO_hDnhDOFXRyrIZz5RMy7dOa0NJRcdubTgUpbexz1cnc

Az utolsó mondathoz kapcsolódik egy videó, nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=E1JKd1C7izQ

——————————————————————-

2020. május 14.

Olvasd el a tankönyv 70-72 oldalán található szöveget! Mogyeszt Muszorgszkij orosz zeneszerző művéről, a Kiállítás képeiről és annak néhány részletéről fogsz információkat kapni. A Promenád, vagyis Séta téma azt az embert jelképezi, aki egy kiállításon egyik festménytől a másikig sétál, majd ezt megtekintve, a következőhöz indul.

A tankönyvből hiányzik a zenemű néhány része, mint a bevezető Gnóm (furcsa törpe), a Bydlo (lengyel ökrös szekér, ami elakadt a sárban), és a Katakombák (furcsa alcímmel: halottakkal a halottak nyelvén).

A következő videó tartalmazza az összes részt. Nem muszáj végighallgatni, de 17.32-ig igen.  Írd be a füzetbe:

Zenehallgatás – Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

majd valamelyik festmény alapján – írd be a címét – készíts színes rajzot a zene hangulatának megfelelően. Nem műalkotást és nem nagy rajzot kérek, csak annyit, használj sötét, hideg színeket, ha komor a zene hangulata, és világosat, meleget ha vidámnak érzed. Fényképezd le, és küldd el!

https://www.youtube.com/watch?v=kkC3chi_ysw&list=PLoBg8qyl07T-7jmSDOdHqff2kKdfKi2aZ&index=7&t=1848s

————————————————————-

2020. május 7.

Nézd meg a következő videót, gondolkodj el rajta!

https://www.youtube.com/watch?v=Emy_IgaLLLk

Írd be a füzetbe a következő szöveget!

ZE Az abszolút zene mellé zenehallgatáskor társíthatunk bármilyen érzelmet, képzetet, ránk van bízva, mit vált ki belőlünk a zene. Az ilyen művek címe a zenei műfajt jelölik, pl. szimfónia, zongoraverseny. A szimfonikus költemény a programzene kategóriájába tartozik, címe, előre meghatározott tartalma van. A zeneszerző a zene eszközeivel mutat be irodalmi, képzőművészeti alkotásokat, vagy történelmi eseményeket, de gyakran természeti jelenségeket is. Egy lélegzetű mű, szemben a klasszikus szimfónia több tételével. A műfaj megteremtője Liszt Ferenc, az ő műve a Mazeppa.

Ennek a szimfonikus költeménynek a részletét hallottad a múlt órai ppt részeként. A következő videóban egy másik ilyen típusú zeneműről lesz szó, nézd meg! A zeneművet azonban ne a videóban javasolt helyre kattintással hallgasd/nézd meg, hanem azon a linken, amit én tettem fel, mert az végig követi képekben a Moldva folyó útját a keletkezésétől – két forrás illetve kis patak egyesüléséből – egészen a torkolatáig.  Írd be a füzetbe:

Zenehallgatás – Smetana: Moldva

https://www.youtube.com/watch?v=PyxllNgicSs

https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU&list=PLoBg8qyl07T-7jmSDOdHqff2kKdfKi2aZ&index=6&t=0s

————————————————————

Április 23.

Nézd meg a következő videót! Most mindannyiunknak szól.

https://www.youtube.com/watch?v=EiHCpluevhs

Vedd elő a füzeted, úgy írj bele, minden elférjen egy oldalon. Szükség lesz a tankönyvedre is. Először röviden megfogalmazott kérdéseket fogsz beírni a romantika korszakáról. A válaszokat a ppt bemutatóban találod meg, közvetlenül a kérdések alatt találod. Ne fogj hozzá a megnézéséhez a kérdések beírása előtt! Nézd meg a csatolt videókat is, abban is rejtőznek válaszok (4. és 6. kérdés). A videók csak diavetítés módban üzemelnek, ezért külön link-ként is feltüntetem őket. Haladj sorban, a kérdések is úgy követik egymást – időt spórolsz, ha egyszerre nézed a bemutatót és írod a válaszokat! Az elkészült munkát fényképezd le, és küldd el nekem április 29. (szerda) délig (persze hamarabb is megteheted).

 A romantika

  1. Romantika központja:
  2. A romantikus művész egyben alkotó- és:
  3. A dalművészet legnagyobb mestere:
  4. A dal címe:
  5. Jellegzetesen romantikus a HANGSZERES
  6. A szöveg: Intett…
  7. A tankönyv melyik oldalán van szó a Mazeppáról?
  8. Verdi megteremtette az:
  9. Erkel operáiban a műfaj megtelik:
  10. A késő romantika 3 irányzata: a nemzeti zenekultúra,

https://drive.google.com/open?id=165kHHFoWeSugXJCQqTgfvzhuqKJ-DARN

https://www.youtube.com/watch?v=kEiWXGA55PU

https://www.youtube.com/watch?v=DXSAnd2DD-I

 ——————————————————————–

2020. április 16.

A tankönyv 68. oldalán olvasd el a szöveget a karakterdarabról! Ellenőrizd, benne van-e a következő szöveg a füzetedben, ha nem, pótold!

ZT Jellegzetesen romantikus, hangszeres zene a karakterdarab. Elsősorban zongorára írt, rövidebb darab, mely egy-egy hangulatot, lelkiállapotot rögzít. A karakterdarab legnagyobb mestere Frederyk Chopin, de kortársai is kedvelték e műfajt: Schumann, Mendelssohn, Brahms, Liszt és Schubert.

Nézd meg a videót!

https://www.youtube.com/watch?v=tV5U8kVYS88

Írd be a füzetbe a következő szöveget!

ZT A karakterdarabok előadásához virtuozitásra van szükség. A szó jelentése (az olasz virtuoso-ból), a művészi képesség legmagasabb foka; virtuóz az a művész, ki művészetében, különösen a zenében, a technikai nehézségeket könnyen s minden megerőltetés nélkül legyőzi.

 

A tankönyv 69. oldalán olvasd el a szöveget az etűdről. Nézd meg a videót, ez a Forradalmi etűd.

https://www.youtube.com/watch?v=C19vKQA72ig

„Egyveleget” Frederyk Chopin műveiből ebben a videóban látsz, feltétlenül nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=i0cwtd5ZDe0

2020. április 02.

Olvasd el a szöveget, nézd meg a videókat!

A Bánk Bán című dráma története

Operát Erkel Ferenc írt a történet alapján

Amíg II. Endre király messze földön háborúzik, külföldi felesége, Gertrudisz és rokonai, udvartartása kormányozzák az országot. Szórják a pénzt különféle mulatságokra, nem törődnek a nép szükségleteivel, a szegénységgel. A magyar főurak – a bánok – ezért el szeretnék távolítani a királynét a trónról, összeesküvést szőnek. Ebbe szeretnék belevonni a most hazatért Bánk Bánt is, de ő hű szeretne maradni királyához, és nemet mond. Azonban hamarosan be kell látnia, a főuraknak igaza van, ez így nem mehet tovább. Először Gertrudisz öccse csábítja el feleségét, Melindát bájital segítségével, majd rajtakapja Tiborcot, régi öreg hadsegédét, amint lopásra készül, kényszerből; családja nyomorog, éhezik.

Ezt a jelenetet látod a következő videóban:

https://www.youtube.com/watch?v=eptiOPtSyuo

Bánk elküldi otthonról feleségét és kisfiát vidéki birtokukra, hogy biztonságba helyezze őket, közben tépelődik, mit tegyen a királynéval.

https://www.youtube.com/watch?v=HavVuze9qlI

Melinda és kisfia viharba keverednek az úton, és belefulladnak a Tiszába. Ezt Bánk Bán még nem tudja, amikor elmegy Gertrudiszhoz, hogy felelősségre vonja. Vita kerekedik, majd dulakodás, a királyné kést ránt, de végül ő az, aki holtan esik össze. Hazaér Endre király is, és bíróság elé állítja Bánk Bánt. Ekkor hangzik el a híres mondat „Reám, szerette fejedelem, te nem mondhatsz ítéletet: Árpád és Bor vére közt bíró csak országunk lehet”.

2020. március 26.

Másold be a füzetbe a következő szöveget!

ZT  A 19. század magyar műzenéjét két műfaj jellemezte: a népies műdal és a nemzeti opera. A NÉPIES MŰDAL, más néven MAGYAR NÓTA a mulató úri társaságok zenéje maradt. Szerzői között voltak tehetséges muzsikusok is: Egressy Béni sikeresen zenésítette meg Vörösmarty verseit.

A NEMZETI OPERA megteremtése Erkel Ferenc nevéhez fűződik. Operáiban az olasz műfaj megtelik magyar tartalommal, és magyar verbunkos zenei elemekkel. A szabadságharc előtt és után a magyar történelem tragikus eseményeinek idézésével ez a zene táplálta a nemzeti öntudatot a Habsburg hatalommal szemben.

Erkel Ferenc két legnagyobb operája a Hunyadi László és a Bánk Bán. A következő videó az első részlete, a Palotás. Nézd meg!

A másik a „Meghalt a cselszövő”, ennek a részletét, és néhány mondatot a 64-65 oldalon találsz. Olvasd el a tudnivalókat, majd nézd meg a videót!

2020.március 19.

Keresd meg a tankönyvben – a tartalomjegyzék segít – azt a részt, amelyik a balettról és Pjotr Iljics Csajkovszkijról szól! Olvasd el, amit találsz erről a témáról!

Másold be a füzetbe a következő szöveget!

ZTbalett valamely drámai cselekményt a táncmozgás valamint a zene kifejezőeszközeivel mutat be. Egy vagy több személy zenekísérettel előadott színpadi tánca, amely testmozgással és mimikával, stilizált formában fejezi ki a történéseket, érzelmeket. A romantikus korban a balettek tartalma megváltozott, a legendák, népmesék, a mesebeli tündérvilág ábrázolása lett a téma. A műfaj legjelesebb képviselője az orosz Csajkovszkij.

Nézd meg a videókat! A második a tankönyvben is említett b-moll zongoraverseny (jóval hosszabb a mű, ezért a repülős videó).

https://www.youtube.com/watch?v=AsD6jCJxNgg

https://www.youtube.com/watch?v=m8aAEwZr-rE

 Posted by at 10:27