Ének-zene 8

 

2020. június 4.

Összefoglalás

Ellenőrizd a feladatmegoldásaidat! Javíts, ha rossz volt a válaszod! Aki nem csinálta meg a feladatokat, pótolja! A határidő vasárnap este.

Kodály Zoltán

  1. születésének helye, ideje: Kecskemét, 1882
  2. itt tanult magyarul dalolni: Galánta
  3. első népdalgyűjtő út: 1905.
  4. egyetlen barátjának tartja: Bartók Béla
  5. Psalmus Hungaricus műfaja: oratórium
  6. dal címe a videóban: Hegyi éjszakák
  7. Székelyfonó dala: A csitári hegyek alatt
  8. a Kodály módszer 3 pillére:

a) zenei anyanyelv a népzene

b) énekelve, karénekelve eljutni a nagy zeneművekhez

c) a kottaírás -olvasás

9. énekórák heti száma a kísérleti iskolában: 6

10. Kodály 4 foglalkozása: zenetudós, zeneszerző, zenepedagógus, népdalgyűjtő

 

A zenekar hangszerei

Az Á hangot a szimfonikus zenekarban az első oboista adja meg. A cintányér ritmushangszer, nem jelölik a konkrét hangmagasságát. A fafúvós hangszereknek van magasabban, vagy mélyebben szóló párjuk. Az angolkürt is fafúvós hangszer. A Péter és a farkas című daljátékban a fafúvós hangszerek mutatják be a szereplőket, a fuvola a madárkát, az oboa a kacsát, a klarinét a macskát, a fagott a nagyapót. Ritkán használt hangszer a zenekarban a szaxofon. A zene nyelve az olasz, a pizzicato azt jelenti, pengetni kell a vonós hangszert. A vonós hangszereknek négy húrja van, de a nagybőgő öthúros változatát is használják a koncerteken, mert mélyebb hangokat is lehet játszani.

 A visszajelzések hiányában úgy gondolom, megfelel búcsúdalként a „Jut még eszedbe kedvesem”, azt kihagyjuk a ballagás közben énekeltek közül.

—————————————————–

2020. május 28.

Ballagunk. Az iskolánkat hagyományosan 4 dal mellett járják be a nyolcadikosok. A hangfelvételeket, amelyek mellett fogunk énekelni, a csoportba teszem fel, úgy tudom elküldeni. A felvételek mellett próbáljátok gyakorolni a dalokat. Kettő benne van a tankönyvben, a 118. oldalon, azonban a latin nyelvűnek (Gaudeamus igitur) nincs meg a jó magyar nyelvű második versszaka, először ezt írom le.

Rajta ifjak, útra fel, innen el kell válnunk!

Menni hív a búcsúének, messze tűnnek elmúlt évek,

Véget ér sok álmunk, véget ér sok álmunk!

 

Ezt a dalt már kezdtük tanulni a rendes tantermi oktatásban.

 

Elmegyek, elmegyek,
Hosszú útra megyek,
Hosszú út porából
Köpönyeget veszek.

Búval és bánattal
Kizsinoroztatom,
Sűrű könnnyeimmel
Kigomboztattatom.

Fúdd el, jó szél, fúdd el
Hosszú útnak porát,
Hosszú útnak porát,
Az én szívem búját.

 

A következő dal közismert, biztosan hallottátok már:

 

Ballag már a vén diák tovább, tovább
Isten véletek cimborák tovább, tovább
Ez út hazámba visszavisz
Filiszter leszek magam is
Tovább, tovább, tovább
Fel búcsúcsókra cimborák!

Ballag már a vén diák tovább, tovább
Búcsúzni kell most cimborák tovább, tovább
Az élet hív a munka vár
Itt az óra meg ne állj
Tovább, tovább, tovább
Fel búcsúcsókra cimborák!

Csendes már a tanterem tovább, tovább
Jó remény hajt szüntelen tovább, tovább
A boldog édes ifjúság
Emléke mindig visszajár
Tovább, tovább, tovább
Fel búcsúcsókra cimborák!

Osztályfőnökötöknek annyit tudtam javasolni, hogy búcsúdalként a Jut még eszedbe kezdetűt énekeljük el, de van másik lehetőség is, az Álomvilág. Íme a linkje:

https://www.youtube.com/watch?v=jRuWQxsHL0s

Ennek van zenei alapja (csak zongora), és rövid is, nem sok szöveggel. Kicsit magas, de tudom mélyebbé tenni, és ráénekelni a dallamot egyszerűen, úgy, hogy el tudjátok ti is énekelni. Kérlek benneteket, ezzel kapcsolatosan jelezzetek vissza minél hamarabb, akár messengeren is.

—————————————————–

2020. május 21.

A szimfonikus zenekarral és hangszereivel kapcsolatos kérdéssort tartalmaz az alábbi linken elérhető kvíz. Segítségével ki tudod egészíteni a következő szöveget. A kiegészített szöveget be kell írni a füzetbe és el kell küldeni nekem, ez alapján értékelem a májusi munkát. A kvízben azonnal megjelenik a helyes megfejtés, akár jó, akár rossz válaszra kattintottál. Minden kérdéshez tartozik egy magyarázat, ami kattintás után azonnal megjelenik, ebben is találsz megoldást a szöveg kiegészítéséhez. Ami még segíthet, az a füzetben található „A zenekar hangszerei” címmel (még februárban) táblázatszerű szöveg, illetve a tankönyv 110. oldalán olvashatsz róla. Az utolsó mondat kiegészítése 1 szó!

Hogy a beírandó szöveg egyes részeit értsd, először olvasd el ezt: A koncertmester a zenekar első, az egyik legjobb hegedűse. A zenekar játékát hangolás előzi meg, beállítják a hangszereket, hogy azonos magasságban szóljanak.

A szöveg:

Az Á hangot a szimfonikus zenekarban ……………………………………………….. adja meg. A ……………………. ritmushangszer, nem jelölik a konkrét hangmagasságát. A fafúvós hangszereknek van magasabban, vagy mélyebben szóló párjuk. Az ………………………….. is fafúvós hangszer. A Péter és a farkas című daljátékban a fafúvós hangszerek mutatják be a szereplőket, a ……………….. a madárkát, az oboa a kacsát, a klarinét a macskát, a fagott a nagyapót. Ritkán használt hangszer a zenekarban a …………….. A zene nyelve az olasz, a ……………………… azt jelenti pengetni kell a vonós hangszert. A vonós hangszereknek négy húrja van, de a ……………………………… öthúros változatát is használják a koncerteken, mert ………………… hangokat is lehet játszani.

https://www.fyrebox.com/play/a-szimfonikus-zenekar-han_Pz6pgpWxn?fbclid=IwAR2lNttZJDqUY_2otlRr1kYIPzPYoSXdiS3_VaFYInpy-3VxfFUQ7jMVc5A

———————————————————

2020. május 14.

Jellegzetesen XX. századi zene a musical és a rock opera. Olvasd el a tankönyv 95. és 96. oldalán található szöveget!

Írd be a füzetbe:

A rockopera könnyűzenei színjátéktípus, az 1960-as évek második felében alakult ki. Felépítése eltér a hagyományos operáétól, mert lazán összefűzött dalok sorozatára épül.
Sajátos rokona a rock-musical, amely a musical szerkezetében alkalmaz rock-muzsikát.

A musical színpadi műfaj, amely egyesíti magában a zene, a tánc és a színházi dramatikus elemeket. Kifejezetten szabad műfaj, az alkotók által formálható, nincsenek szabályai. A musical szónak nincs magyar nyelvű megfelelője.

 A „Hair” című film az azonos című színdarab, illetve rock-musical alapján készült. Egy oklahomai srác (Claude) utazásáról szól New York-ba, ahol önkéntesnek készül jelentkezni a Vietnámi háborúba. Claude szöges ellentéte a New York-i hippy társaságnak, élükön Berger-rel. Claude keveset beszél, keveset gondolkodik, egyszerűen csak teszi, amit tennie kell. Berger és társai egy kommunában élnek, nincs pénzük, de ez nem érdekli őket, szabadok, és úgy vélik, nincs okuk szégyenkezni. A szabad New York-i srácokat mélységesen felkavarja Claude elszántsága, hogy feltétlenül Vietnámba akar menni, hogy ott aztán jól megvédje a hazáját. Nézd meg a videót!

https://www.youtube.com/watch?v=Cb8luHdpR84

Az István, a király az egyik legnépszerűbb magyar rockopera, melynek zenéjét Szörényi Levente szerezte, szövegét Bródy János írta. Első bemutatója 1983. augusztus 18-án volt Budapesten, a városligeti szánkózódombon, ami ekkor kapta a Királydomb nevet, és ma már hivatalosan is így nevezik. Történelmi eseményt dolgoz fel, István és Koppány szembenállását, összetűzését mutatja be. A következő videóban István megkoronázásának jelenete látható. Nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=bt_-6g7lRhY

 ———————————————————————————

2020. május 7.

Az óra témája a filmzene. Olvasd el a tankönyv 98. oldalán található szöveget!

Nézd meg a következő videót, itt hallhatod az említett zenei témát! A képek a híres filmből valók.

https://www.youtube.com/watch?v=2s0-wbXC3pQ

A következő videó is a filmzenéről szól, annak népszerűségéről, illetve arról, hogy a mai filmzenék is a múltbéli, klasszikus zenéből születtek. A hangszer neve, melyről szó esik a videóban, cseleszta. Nézd meg a videót!

https://www.youtube.com/watch?v=Emy_IgaLLLk

A filmművészet a XX. század művészete, nagyon összetett, hiszen magába foglalja az irodalmat, a képzőművészet különböző ágait, a zeneművészetet, sőt, főleg az utóbbi időben a számítástechnika lehetőségeit is egészen művészeti szintre emeli. Persze vannak olyan filmek is, amik távol állnak minden fajta művészettől, de van rá kereslet, így nekik is jut hely a mozikban. A Gyűrűk ura trilógia nem ebbe a kategóriába tartozik, de nem is úgynevezett művészfilm. Egy nagyszerű regény alapján készült a forgatókönyve, jó színészek játszanak benne, jó a rendező és jó a zenéje. Egyébként a filmzene akkor jó, ha szinte észre sem veszed, a legfontosabb pedig, hogy meghatározza egyes jelenetek hangulatát. A következő videóban hallhatod – láthatod, hogyan tudja befolyásolni a hangulatot a zene, nézd meg! Először az eredeti filmzene szól a jelenet mellett – eléggé bonyolult érzelmeket fest, a csatába indulók bizonytalansága, a remény a jó győzelmében a sötétség felett mind benne van. Ugyanezt a jelenetet mutatják be más hangulatú zenékkel; először izgatott várakozással teli/feszült, majd szomorú/depressziós, végül hősies/bátor hangvételben.

https://www.youtube.com/watch?v=l-f1e7OX0Eg&list=PLoBg8qyl07T8jPN2HY4wVoCIvBo1EqKpK&index=1

—————————————————————–

Április 23.

Nézd meg a következő videót! Most mindannyiunknak szól.

https://www.youtube.com/watch?v=EiHCpluevhs

Az egyik elmúlt órán megismerkedtünk a zenekar hangszereivel, most a karmester szerepéről tanulsz ebben a videóban, nézd meg!

https://www.youtube.com/watch?v=HoBF59Gm2yI&t=105s

Kodály Zoltán mellett Bartók Béla is gyűjtött népdalokat, de emellett a XX. század egyik legjelentősebb zeneszerzője – világszinten. A tankönyv 91. és 92. oldalán olvasd el mindazt, amit róla, illetve két zeneművéről írnak. A második bemutatását az előzőekben megismert karmester teszi meg. Nézd meg a videót!

https://www.youtube.com/watch?v=BAhW4EbAqWQ

————————————————————-

2020. április 16.

Vedd elő a füzeted, úgy írj bele, minden elférjen egy oldalon. Először röviden megfogalmazott kérdéseket fogsz beírni nagy zeneszerzőnkről.A válaszokat a ppt bemutatóban találod meg, ne fogj hozzá a megnézéséhez a kérdések beírása előtt. A dátumoknál csak évszámot írj be. Nézd meg a csatolt videókat is, abban is rejtőznek válaszok. A videók csak diavetítés módban üzemelnek, ezért külön link-ként is feltüntetem őket. Haladj sorban, a kérdések is úgy követik egymást – időt spórolsz, ha egyszerre nézed a bemutatót és írod a válaszokat! Segítséget is adtam az 5. és 7. kérdésnél, illetve a 8.-nál (kicsit másképp).Az elkészült munkát fényképezd le, és küldd el nekem április 22. (szerda) délig (persze hamarabb is megteheted).

 

Kodály Zoltán

1.      születésének helye, ideje:

2.      itt tanult magyarul dalolni:

3.      első népdalgyűjtő út:

4.      egyetlen barátjának tartja:

5.      Psalmus Hungaricus műfaja: o

6.      dal címe a videóban:

7.      Székelyfonó dala: A cs

8.      a Kodály módszer 3 pillére:

a)

b)

c)

      9. énekórák heti száma a kísérleti iskolában:

   10. Kodály 4 foglalkozása:

 

https://drive.google.com/open?id=1lFOynL2bfm_O6C7CTaSFO59mnhk0XyKF

 

2020. április 2.

Másold be a füzetbe a következő szöveget:

ZT                   A XX. század zenéje

A század második évtizedében született meg a modern, kortárs zeneművészet. Két legnagyobb szerzője Bartók Béla és Igor Sztravinszkij, zenéjükben a főszerepet a ritmusok és az erős, testes hangzás kapják. A század főbb irányzatai:

  • folklórizmus – eredeti népi dallamokra támaszkodik, az előbbi szerzők mellett Kodály Zoltán is ezt követi
  • expresszionizmus és dodekafónia – szorongó érzések zenei kifejezése, nem lehet érzékelni a dúr vagy moll hangnemet
  • neoklasszicizmus (újklasszicizmus) – régebbi korok zenei stílusának felelevenítése, modern átértelmezése

Sztravinszkij több balettzenét is írt, a tánc nem csak a régebbi kecses mozdulatokból áll, a balett is megújult, modern lett.

Nézd meg a következő videót! (nem muszáj végig, csak legyen elképzelésed a zenéről és a balettről a XX. században)

https://www.youtube.com/watch?v=ooi7eomsTuc

A következő videóban a klasszikus balett és a „modern” foci és jármű találkozik.

https://www.youtube.com/watch?v=4nbsa0ULbug

A feladat: rövid válasz küldése a címemre. Mit reklámoznak a videóban?

2020. március 26.

A zenekar hangszerei (és néhány más) vannak feltüntetve a következő ábrán. Felépítésük, megszólaltatásuk módja szerint fő- és alcsoportokra osztjuk őket, kivéve a billentyűsöket, ott csak főcsoport van, zenekarban is ritkán szerepelnek. Számokat is látsz egyes főcsoportok, alcsoportok illetve hangszerek neve mellett, azok az időt jelzik – amikor megszólalnak a zeneműben. Először másold be az ábrát a füzetedbe, A zenekar hangszerei címmel!

livia2

Benjamin Britten angol, 20. századi zeneszerző írt egy olyan zeneművet, mely sorjában mutatja be a zenekar hangszereit, alcíme szerint Zenekari kalauz az ifjúság számára. Nézd meg a következő videót, közben kövesd az ábrát! A fafúvók és a vonósok esetében a négy egymás alá írt hangszer a feltüntetett sorrendben követi egymást.

2020.március 19.

Az impresszionizmus zenéjével folytatjuk. Nézd meg a következő videót, egy virtuális zenés sétát tehetünk a via Appián, Róma legrégebbi, az ókorban egyik legfontosabb útján. A zenei részlet Ottorino Respighi olasz zeneszerző „Róma fenyőfái” című szimfonikus költeményéből való.

https://www.youtube.com/watch?v=uLDsE0AJxQY

Másold be a füzetbe a következő szöveget (az előző órai impresszionizmusról szóló folytatása, a hiányzók kedvéért dőlt betűkkel ezt is feltüntetem, nekik ezzel kell kezdeni):

A zenei impresszionizmus az 1890-es évektől vette kezdetét.

Az impresszionista zene tárgyát zenén kívüli forrásokból meríti, de a korábbi „programzene” konkrétabb megfogalmazása helyett pillanatnyi benyomásokat rögzít. (Impresszió = benyomás)       Természeti képeket, jelenségeket foglal zenébe: felhők gomolygását, a víz és a szél játékát, mediterrán tájak ragyogását. Fő ismertetője a misztikus elmosódottság, gondolati összefüggések helyett hangulati benyomások, a zene inkább megsejtet, mint világosan körvonalazott mondanivalót közöl.

Dallamaiban nincsenek témák, csak motívumok. Sok és rövid motívum, melyek egymás után vannak felsorakoztatva, és nincs kidolgozásuk.

Az impresszionizmus legszebb darabjaiban a zene maga is festészetté válik. A zenekari hangzást pasztellszínek jellemzik. Hangfogóval tompított vonósok és rézfúvósok, halk fafúvók, puha hárfa futamok teremtik meg a visszafogott hangzást.

A hangsor hétfokú helyett hat, egymástól egyforma távolságra lévő hangból áll, így a dúr-moll hangnemű érzet megszűnik. Ez a hangsor nyugtalanságot hordoz, és a lezáratlanság érzetét kelti.

Az elmúlt óra végén felmerült egy javaslat a búcsúdalt illetően, kérem, most mindenki hallgassa meg.

https://www.youtube.com/watch?v=gRHhT1ZH47w

Alapvetően hajlítások, díszítések nélkül el tudjuk énekelni – nekem kell hozzá zongorakíséretet készítenem, ha erre esik a választás -, és kérek ötleteket, mit énekelhetnénk az 55. másodpercnél lány helyett. Nekem is van két javaslatom. Az elsőhöz van zenei alap, 10 éve hangzott el búcsúdalként a ballagáson.

https://www.youtube.com/watch?v=jRuWQxsHL0s

A másodikhoz én írtam egy egyszerűsített zongorakíséretet, ez 12 évvel ezelőtt volt búcsúdal.

https://www.youtube.com/watch?v=-hQLyIYdcJ0

A feladatotok elgondolkodni rajta, és visszajelezni nekem, melyiket szeretnétek – ez ráér a jövő héten is, illetve, ha más ötlet van, arról is szóljon nekem az ötletgazda.

 Posted by at 10:27