Ének-zene 8

 

2020. március 26.

A zenekar hangszerei (és néhány más) vannak feltüntetve a következő ábrán. Felépítésük, megszólaltatásuk módja szerint fő- és alcsoportokra osztjuk őket, kivéve a billentyűsöket, ott csak főcsoport van, zenekarban is ritkán szerepelnek. Számokat is látsz egyes főcsoportok, alcsoportok illetve hangszerek neve mellett, azok az időt jelzik – amikor megszólalnak a zeneműben. Először másold be az ábrát a füzetedbe, A zenekar hangszerei címmel!

livia2

Benjamin Britten angol, 20. századi zeneszerző írt egy olyan zeneművet, mely sorjában mutatja be a zenekar hangszereit, alcíme szerint Zenekari kalauz az ifjúság számára. Nézd meg a következő videót, közben kövesd az ábrát! A fafúvók és a vonósok esetében a négy egymás alá írt hangszer a feltüntetett sorrendben követi egymást.

2020.március 19.

Az impresszionizmus zenéjével folytatjuk. Nézd meg a következő videót, egy virtuális zenés sétát tehetünk a via Appián, Róma legrégebbi, az ókorban egyik legfontosabb útján. A zenei részlet Ottorino Respighi olasz zeneszerző „Róma fenyőfái” című szimfonikus költeményéből való.

https://www.youtube.com/watch?v=uLDsE0AJxQY

Másold be a füzetbe a következő szöveget (az előző órai impresszionizmusról szóló folytatása, a hiányzók kedvéért dőlt betűkkel ezt is feltüntetem, nekik ezzel kell kezdeni):

A zenei impresszionizmus az 1890-es évektől vette kezdetét.

Az impresszionista zene tárgyát zenén kívüli forrásokból meríti, de a korábbi „programzene” konkrétabb megfogalmazása helyett pillanatnyi benyomásokat rögzít. (Impresszió = benyomás)       Természeti képeket, jelenségeket foglal zenébe: felhők gomolygását, a víz és a szél játékát, mediterrán tájak ragyogását. Fő ismertetője a misztikus elmosódottság, gondolati összefüggések helyett hangulati benyomások, a zene inkább megsejtet, mint világosan körvonalazott mondanivalót közöl.

Dallamaiban nincsenek témák, csak motívumok. Sok és rövid motívum, melyek egymás után vannak felsorakoztatva, és nincs kidolgozásuk.

Az impresszionizmus legszebb darabjaiban a zene maga is festészetté válik. A zenekari hangzást pasztellszínek jellemzik. Hangfogóval tompított vonósok és rézfúvósok, halk fafúvók, puha hárfa futamok teremtik meg a visszafogott hangzást.

A hangsor hétfokú helyett hat, egymástól egyforma távolságra lévő hangból áll, így a dúr-moll hangnemű érzet megszűnik. Ez a hangsor nyugtalanságot hordoz, és a lezáratlanság érzetét kelti.

Az elmúlt óra végén felmerült egy javaslat a búcsúdalt illetően, kérem, most mindenki hallgassa meg.

https://www.youtube.com/watch?v=gRHhT1ZH47w

Alapvetően hajlítások, díszítések nélkül el tudjuk énekelni – nekem kell hozzá zongorakíséretet készítenem, ha erre esik a választás -, és kérek ötleteket, mit énekelhetnénk az 55. másodpercnél lány helyett. Nekem is van két javaslatom. Az elsőhöz van zenei alap, 10 éve hangzott el búcsúdalként a ballagáson.

https://www.youtube.com/watch?v=jRuWQxsHL0s

A másodikhoz én írtam egy egyszerűsített zongorakíséretet, ez 12 évvel ezelőtt volt búcsúdal.

https://www.youtube.com/watch?v=-hQLyIYdcJ0

A feladatotok elgondolkodni rajta, és visszajelezni nekem, melyiket szeretnétek – ez ráér a jövő héten is, illetve, ha más ötlet van, arról is szóljon nekem az ötletgazda.

 Posted by at 10:27