

A Munkácsy Mihály Katolikus Általános Iskola Balástya pályázatot nyert az NTP-TEHETSEG-24, „Tehetségközelben” – komplex tehetséggondozó programok támogatása c. kiíráson.
A program célja, az ötödik osztály tehetséges tanulóinak beazonosítása, fejlesztése. Kiemelt célunk a résztvevő gyerekek életkorához igazodó, élményközpontú ismeretátadás, sokoldalú, a gyermeki aktivitásra és kreativitásra épülő tudásközvetítés.
További célkitűzések: komplex személyiségfejlesztés, sokoldalú képesség- és kreativitás fejlesztés, speciális készségek fejlesztése, intellektuális és gyakorlati kihívások biztosítása. Alapvetően az ismeretek és az elsajátítási folyamat kötelező tananyagon túllépő kiszélesítése. Gazdagítás mélységben, tempóban, tartalomban (a tanulók egyéni érdeklődéséhez igazítva). Cél továbbá a feldolgozási, ismeretszerzési képességek gazdagítása, a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztése.
A program keretében tehetségazonosítás és gondozás történik többféle foglalkozástípus keretében.
Heti rendszerességgel vesznek részt a bevont ötödik osztályos gyermekek természettudományos és honismereti foglalkozásokon. A tudásátadás mellett személyiségfejlesztés is történik: önismeret, motiváció, hatékony kommunikációs technikák elsajátítása, esetlegesen konfliktus – és stresszkezelési technikák tanítása.
A program kiegészítő tevékenységeként 3 napos tehetséggondozó táborban vesznek részt a gyerekek. A Bánkúton megvalósuló tábor keretében kézműves foglalkozásokat tartunk, barlangtúrákon vesznek részt a gyerekek, megismerik a Bükk-fennsík geomorfológiáját, a barlangok élővilágát, az emberiség történetében betöltött szerepét. A tábor egy időutazás, visszaút az őskorba, ezért minden gyermek ősi nevet választ magának, megtapasztalhatják, hogyan élhetett az ősember. A természetjárás, az őskori életmód felidézése hozzájárul a gyermek és környezete kapcsolata erősítéséhez.
2 napos tanulmányúton is részt vesznek a bevont gyermekek a Bükk-fennsíkon. A bükkaljai kőkultúra geológiai alapjaival, kultúrtörténeti értékeivel ismerkednek meg a helyszínen. A szokatlan környezet lehetőséget biztosít a gyermekek sokrétűbb megfigyelésére, gazdagodik, árnyaltabbá válik a gyermekek jellemrajza. A gyermekek személyisége, önismerete is gazdagodik a megszokottól eltérő tanulási környezetben. Az elméleti tudásuk magabiztos, gyakorlati alkalmazása tovább növeli motivációjukat az önfejlesztésre. Megtanulnak, mernek kísérletezni, akár kisebb kockázatot is vállalni a felfedező tevékenységek során.
Pályázati azonosító: NTP-TEHETSEG-24-0255
A projekt költségvetése: 3.800.000 Ft
A támogatás intenzitása: 100%
A program futamideje: 2024.10.01-2025.08.31.
A program támogatója: a Nemzeti Tehetség Program, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium.
Komplex tehetséggondozás a balástyai általános iskolában című program megvalósítása
Tehetséggondozó foglalkozások
A tanév során az ötödik osztályos tanulók két, egyenként 30 órás hagyományőrző és természetismereti témájú tehetséggondozó foglalkozássorozaton vettek részt, amelyet Márkus Marianna és Vén László pedagógusok vezettek. A hagyományőrző foglalkozások központi témája az őskor volt, amelyet a diákok kisfilmek, regényrészletek, játékos feladatok segítségével dolgoztak fel. Megismerkedtek különböző eredetelméletekkel, az emberré válás folyamatával, híres régészeti leletekkel és az őskori ember mindennapjaival. A foglalkozások során rekonstruált őskori eszközöket próbáltak ki, maketteket és újkőkori ételeket készítettek, agyagoztak, szőttek, kísérleteztek és túráztak – mindezt úgy, hogy a természetben gyakorlatban is hasznosíthatták a megszerzett tudást. A természetismeret foglalkozásokon a természeti környezet jellemzőivel, hazai növény- és állatfajokkal, talajtípusokkal, valamint a védett természeti értékekkel is. A gyerekek megtanulták a felelős kirándulás alapjait, a tájékozódás módszereit, eszközeit.
A foglalkozásokat a Bükkben zártuk
Május 26–30. között az ötödik osztályosok egy különleges, kétnapos tanulmányúton és háromnapos táborban vettek részt a Bükkben, ahol a történelem és természetismeret ötvözésével egy „időutazásra” indultak. A tábort Vén László osztályfőnök, Márkus Marianna és Nagymihály Zsuzsanna tanárok vezették.
A résztvevők „őskori emberként” igyekeztek „téli szálláshelyet találni” hazánk legmagasabb átlagmagasságú hegységében, miközben komplex, élményszerű ismeretekkel gazdagodtak. A programot helyi régészek, barlangászok és túravezetők is színesítették.
A sokszínű programok között szerepelt természetjárás, barlangászat, múzeumlátogatás, kézműves foglalkozás és különféle ősi szertartások. A gyerekek egy úgynevezett „ősi füzetbe” gyűjtötték az új ismereteiket, rajzokat, élményeket.
A tábor végén a „legügyesebb ősemberpalánta” címet Hegedűs Ferenc és Székely Lídia nyerte el.
Családi nap – közös élmény és bemutató
A tanév végén, június 11-én az ötödikesek egy jó hangulatú családi napon mutatták be szüleiknek a megszerzett tudásukat. A bemutató során a szülők is aktív résztvevőivé váltak az élménynek.
A fényképes élménybeszámolót követően a családok kipróbálhatták az íjászatot, dárdahajítást, agyagozást, majd közösen készítették el az uzsonnát. A nap fénypontja egy játékos akadálypálya volt, amelyen a csapatok közösen küzdöttek meg a kihívásokkal.
A rendezvényt egy különleges, drónnal készült csoportkép zárta, amely örök emlékként őrzi a közös munka és tanulás örömét.
