Időutazás a Bükkben: témahét a történelem és a természetismeret jegyében
Iskolánk pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetségprogram keretében „Az általános iskolai, középiskolai, szakiskolai, kollégiumi, valamint a kulturális intézményekben működő tehetséggondozó műhelyek támogatása” (NTP-TM-14) c. kiírásra. A projektötlet 1.782.000 Ft támogatásban részesült, mely a tervezett programok és beszerzések bekerülési költségének 100 %-a.
Projektidőszak: 2015. április 01 – 2015. június 30.
A program előzményei iskolánkban:
Minden gyermek tehetséges valamiben. A tehetséggondozás az iskolába lépés pillanatában kezdődik. Az óvónőktől megkapjuk a “KUKUCS” füzeteket, amelyekből tájékozódhatunk a gyermek erős és gyenge oldalairól. A tanórán differenciált oktatás keretében fejlesztjük a tehetséges gyermekeket, a gyengébben teljesítőket felzárkóztatjuk. Délutáni foglalkozások keretében a sport, a művészetek, a média világa, az informatika, a természettudományok területén biztosítjuk a tehetségek kibontakozását. A természettudományok és a történelem esetében rendszeresen versenyekre való felkészítéssel ápoljuk a tehetséget, valamint évről évre témahetet szervezünk számukra a Bükk hegységben, ahol a természettudományokkal és őskori történelmünkkel tapasztalati úton ismerkednek a természettudományokban valamint a történelemben jeleskedők.
Célkitűzéseink:
Iskolánk tehetségfejlesztéssel kapcsolatos legfőbb célkitűzése, hogy valamennyi gyermekben felfedezzük a tehetséget, sikerélményekhez juttassuk, lehetőséget biztosítsunk számukra az önmegvalósításra. Jelen program átfogó célkitűzése, hogy a természettudományokban jeleskedő tehetségpalántákat őserdei környezetben, komplex módon, főként tapasztalati úton szerzett ismereteken keresztül fejlesszük.
A diákok gyakorolják a tapasztalati megismerést, az információ-források használatát, a megszerzett ismeretekből tudjanak prezentációt, beszámolót összeállítani, bemutatni.
A diákok természettudományos ismereteinek bővítése, elmélyítése, olyan tudatformálás, amely megtanítja a gyermekeket a természet tiszteletére, a környezettel való együttélésre, a környezetbarát életvitelre, a fenntartható fejlődés elveinek megtartására.
A gyermekek látókörének szélesítése, befogadóképességük fejlesztése.
Konfliktustűrő és megoldóképességük, toleranciájuk, céltudatosságuk, kitartásuk növelése különböző közösségi programok által.
Az iskolapadban megszerzett tudás gyakorlati alkalmazásának teret adni.
A közösségben végzett képesség- és készségfejlesztő programok nyújtsanak lehetőséget ismeretszerzésre a honismeret, az egészséges életmód, a természet, a történelem, a kultúra területein, s ezen ismereteket kreatívan, konstruktívan tudják alkalmazni.
Személyes kompetenciák, önismeret fejlesztése. Kudarctűrő képesség, tudatosság, problémamegoldás, döntéskészség, vitakészség fejlesztése.
A célcsoport kiválasztása
Körültekintően igyekeztünk azonosítani, kiválasztani a tehetséges növendékeket a témahét programjához. Nehéz feladat volt, hiszen mindenki tehetsége valamiben. Próbáltuk a tanulók képességének vizsgálata mellett a személyiségüket, érzelmi intelligenciájukat és kommunikációs készségeiket is megfigyelni. A kiválasztott 20 tehetséges diák erősségeit és gyengeségeit körülhatároltuk. Közösen több szempont mentén vizsgáltuk diákjainkat, s közben szűkítettük azoknak a körét, akiket beválasztunk a tehetségfejlesztő programba.
A témahét tevékenységei:
Szociális érzékenységet fejlesztő csapatépítő, kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok, vetélkedők versenyek, drámapedagógiai foglalkozások, természetjárás, múzeumpedagógiai foglalkozások, önálló ismeretszerzés, feldolgozás.
Az erős oldalak gondozását az ismeretbővítés, elmélyítés, tapasztalati megismerés szolgálja, míg a gyenge oldalakét a drámapedagógiai foglalkozások, művészetpedagógia.
A programot részben a projekt illetve a „Story Line” módszer – időutazás alapján készítettük el. A tábor ideje alatt az erdő és ember, ember és természeti környezete kapcsolatát próbáljuk feldolgozni az éppen tanult történelmi korszakba, az őskorba ültetve. Ez a komplex program minden elmében kapcsolódik a helyi tantervhez, a tananyaghoz, a gyerekek életkori sajátosságaihoz. Az ötnapos szerepjátéknak a keretét az adja, hogy ősemberi hordánk a túlnépesedés miatt új téli szállás keresésére indul. Utunk során több bükki (ősember) barlangot fedezünk fel, gyűjtögetünk, kő- és faeszközöket készítünk, ismerkedünk a hegységgel, a csodálatos tavaszi erdővel, állatokkal, növényekkel, kőzetekkel. Megpróbáljuk beleképzelni magunkat a természettel még harmóniában élő ősemberek bőrébe, beleélni magunkat abba a szerepjátékba, melyre a tábor foglalkozásai felfűzhetők. A gyerekek tudásukról, élményeikről játékos feladatokkal számot adnak.
1. nap
Utazás Balástyáról Bánkútra, utazás közben a heti program ismertetése. Az „időutazás” kezdete. A tanárok is részt vesznek ebben, mint a horda vezérei. (Szociális érzékenységet fejlesztő csapatépítő gyakorlatok) Mindenekelőtt mindenkit visszavarázsol az őskorba az őshorda egyik vezére, a varázsló.
Ősi névválasztás. Ezután, illetve az esti névadó szertartást követően az ősi néven szólítjuk egymást.
A szent állat, Manfréd bemutatása – plüss mamut, egész héten vigyáznak, dédelgetik, hordják a gyerekek.
Az út céljának, a hét feladatainak közlése: „téli szálláshely keresése”
A Hór-völgyi látogatóközpont a bükkaljai kőkultúra geológiai alapjait, valamint kultúrtörténeti értékeit ismerhetik meg a gyerekek. Emellett a hajdani „Suba-lyuk múzeum” felfrissített, kibővített anyaga mutatja be a bükki ősemberkutatás kezdetét, a Suba-lyuk barlang 1932-ben történt feltárásának rekvizitumait és eredményeit, valamint a neandervölgyi ősember világát.
Túra Regős József (barlangász-régész) vezetésével a Suba-lyuk barlangnál, ahol Neandervölgyi ősemberek éltek valaha. Történelmi jelentőségének megbeszélése.
Hordagyűlés – Szociális érzékenységet fejlesztő csapatépítő gyakorlat – minden reggel és este, a nap indításaként illetve összegzése céljából tartjuk. Megbeszéljük a napi programot, a gyerekek által egész héten vezetett ősi füzetbe beírjuk azt, esetleg ragasztunk, rajzolunk. Ebbe a füzetbe nyomunk pecséteket (mammuttappancsot), ha valaki valamiben jól teljesít, okosat mond. A tanárok minden nap végén átnézik a füzeteket és a szép, igényes füzetvezetést is díjazzák pecséttel. Ezeket a jutalomlábnyomokat hét végéig gyűjtik a gyerekek, végül a legeredményesebbek külön jutalmazásban részesülnek. Ez a füzet a tábor végén a gyerekeké lesz, egy örök emlék és egyben szinte „történelmi és természetismereti füzet” is lehetne, hiszen a látott-hallott ismereteket, történteket tartalmazza majd.
Éjszakai túra a Bálvány előterében fekvő „szent dombra”. Ősi névadó szertartás – szerepjáték, szociális érzékenységet fejlesztő csapatépítő gyakorlat – a Bálványon, a Petőfi kilátóban; a varázsló vezér vezetésével ősi csont és kőbalta alatt mindenki „hivatalosan” is felveszi az ősi nevét.
2. nap
Az Archeoparkban Szilvásvárad ősi múltjának bemutatása, ősemberbarlang rekonstrukció, kelta rönkház, bronzkori paticsház, szkíta jurta, újkőkori fűkunyhó megtekintése. Tanítványaink kipróbálhatták kőpattintást, szövés-fonást, agyagozást, korongozást, régészkedést, gabona őrlését őrlőkövön, tűzgyújtást ősi eszközökkel, íjászatot, kőbaltakészítést.
Vonatozás kisvasúttal a Szalajka-völgyben (lazító program)
Túra az Istállóskői barlanghoz Regős József (barlangász-régész) vezetésével. „A rendkívül zordnak ígérkező tél menekülésre készteti a fennsíkon élő ősemberek csapatát, akik védettebb, telelésre alkalmas helyet keresve indulnak szálláshelyet keresni.” Az Istállós-kői barlang történelmi jelentőségének megbeszélése, régészeti felfedezések, ősi életmódok, szokások megbeszélése. Itt a horda gyűlést tart, elemzi, hogy a hely megfelelő -e téli szállásnak. Néhányan forrást keresnek, megvizsgálják a víz minőségét, páran az állatok lábnyomait kutatják és azonosítják. Vannak, akik ehető és egyéb célokra használható növényeket keresnek, mások az ellenfél betolakodásának esélyeit fontolgatják – turisták környezetszennyező hatásai. A napfény jelentősége, mint az élet alapvető feltétele.
Séta a Szalajka-völgyben. A Szalajka-forrás, Fátyol-vízesés és a Szikla-forrás megtekintése, kialakulásának megbeszélése. Szabadtéri Erdészeti Múzeum – Erdei foglalkozások régen és ma – a fa kitermelésének és megmunkálásának eszközeit vehetik szemügyre a gyerekek. Az egykori foglalkozások űzése során milyen kapcsolatba került ember és környezete, hogyan használta fel a természeti erőforrásokat, nyersanyagokat, miként változtatta meg tevékenysége során az élőhelyeket, hogyan terhelte környezetét. Mindez a mai gyáripar hatásaival összevetve ad értékes kontrasztot. Pisztrángtelep – a halak nevelésének folyamata, lehetőségei, jelentősége.
A Hogyan alakult ki az ember? című film megtekintésével hangolódik a csapat az őskori életre. A filmnézés előtt megfigyelési szempontokat adunk a gyerekeknek. A film végén válaszolnak a kérdéseinkre.
3.nap
Hordagyűlés: Az „Ügyesemberek délelőttjére” készülünk. A délelőtt forgószínpadszerűen működik, a gyerekek csoportokba kerülnek, a táblára felkerül a munkarend, és a vezérek elmondják az egyes állomások témáját: pólófestés, barlangrajz, agyagedény készítés, ősi nyaklánckészítés, ősi medálkészítés.
Pólófestés: az előzőleg méret szerint vásárolt fehér pólókra textilfesték segítségével falevelet festenek a gyerekek, emellett ráfestik az évszámot és a helyszín nevét, ez is az övék lesz majd a hét végén. A minták rávasalását a tanárok végzik.
Barlangrajz: 1,5×1,5m-es csomagolópapírra zsírkrétával, színes ceruzával barlangrajzot készítenek a gyerekek közösen. Segítségül vehetik az iskolából hozott őskori életről szóló könyvek rajzait, ábráit. A vezér elmondja a barlangrajznak az ősemberek életében betöltött szerepét.
Ősi nyaklánckészítés: Színes, kifőzhető gyurmából különböző méretű gyöngyöket gyúrnak a gyerekek és kifőzik, majd bőrszíjra húzzák őket.
Ősi medálkészítés: Az otthonról hozott faanyagból fűrész segítségével levélmintákat vágnak ki a gyerekek, melyek azután az ősi nyakláncra kerülnek.
Kirándulás – Természetjárás, játékos környezettudatos nevelés – a Bükk-fennsíkon – vezeti Antal József (erdész): Zsidó-rét, Tar-kő, Őserdő, Zsidó-rét.
Ismerkedés a növény-, gomba- és állatvilággal, az ehető és mérgező növényekkel, gombákkal, „mi az, ami számításba jöhet az ősembereknek élelem gyanánt”, egyes növények kóstolása (boróka, csipkebogyó, bükkmakk, som), illetve mitől kell óvakodni, melyik mire jó. Ismerkedés a hely geológiájával, turistajelzésekkel, néprajzi és ipartörténeti emlékeivel (szénégető, mészégető boksa).
A természetvédelmi tábla, a turistajelzések megfigyelése.
Esőűző tánc: (játék) ahogy az ősember is sikeres vadászatért, a gyerekek a jó időért fohászkodnak a szellemekhez. Körben állva, a fővezér által mutatott mozgást, mozdulatot folyamatosan átveszi az egész csapat. Így imádkoznak a szép időért. Egyben elhangoznak az éghajlat elemei is.
A fennsík fogalmának tisztázása, Bükk-fennsík szemléltetése egy baseball sapka segítségével. Megállapítják, hogy „ősemberként a fennsíkon nem találnának vizet, le kellene települni a hegyek lábához, a forrásokhoz”.
A túra során bükkös, juhar, majd gyertyános tölgyes, végül fenyves erdőn át járva összehasonlítjuk a fény-, hőmérsékleti és magassági viszonyokat, ebből következtetünk a növénytársulásokra. Fényviszonyok, talaj, levél, termés összehasonlítása, levéllenyomat, kéregminta készítése.
Szöcskék – sáskák megkülönböztetése csáphossz alapján. Az állat megfigyelése – erős ugrólába van. Ugróversenyt rendezünk szöcskéknek, sáskáknak. Megfigyeljük, hogy ezek az állatok a testmagasságuk 30-40-szeresére is képesek felugrani. Az ember általában 1-2 m-re képes. A gyerekeknek ki kell számolni, hogy arányaiban mennyivel ugrik nagyobbat egy szöcske, sáska, mint mi. Illetve mekkorát ugranánk mi, ha „szöcskei képességekkel” volnánk felruházva. (matematika)
Tar-kő – 950 méter, a Bükk harmadik legmagasabb csúcsa. Tengerszintfeletti magasság mérése – Balti-tenger szintjétől. Térkép, iránytű használatának gyakorlása. Rajzolás a természetben talált tárgyakkal
A természet hangjainak hallgatása, a hallott hangok megbeszélése – Mi az, aminek a hangja nem illik a természetbe (mesterséges zajok), miért? – vita.
Az őserdő jelentőségének megbeszélése, bükkfák pusztulásának okai – dominó elv a kidőlésüknél, tányér gyökérzet.
Az állatok életmódját szemléltető játékok: Közelítsd meg!, Fészeképítéses – fiókaetetős, Állatos párkereső.
Tájékozódási futás. Egy erdőfoltban rövid próbálják ki magukat a gyerekek, párokban egyszerű térkép segítségével juthatnak el a célig.
Hordagyűlésen a napi programot beírjuk a füzetbe, mindenki rajzot készít a számára legkedvesebb programról, felolvassuk és beragasztjuk a füzetbe Az erdő fohásza című írást. Turistatérképen négyes csoportokban kikeresik a gyerekek az aznap megtett utat, az iskolában tanult módon lemérik a megtett út hosszát.
Éjszakai túra – az éjszaka zajainak, neszeinek és élőlényeinek megfigyelése. Tájékozódás a sötétben (csillagok, térkép, iránytű, turistajelzések). Bátorság próba – lámpa nélkül az erdőben. A gyerekek egymás segítségére vannak utalva, lehet fogni egymás kezét, megpróbálják leküzdeni félelmüket. Miután szemük megszokta a sötétet, a csillagok fénye elegendő fényt ad, hogy lássák a kitaposott út nyomvonalát. Ekkor oldódik félelmük is. Végül a bátorság próba során egyedül tesznek meg a gyerekek néhány száz métert az erdőben egy biztonságosan járható szakaszon, a bátortalanabbak párban.
4. nap
Barlangok napja: – Regős József régész-barlangász vezetésével gyalogtúra a barlangokhoz: (Látó-kő, Csókási erdészház, Kő-lyuk, Udvar-kő, Kőlyuk, Szeleta-barlang). Ismerkedés a karsztjelenségekkel (barlang, víznyelő, zsomboly, karsztforrás, felszín alatti víz fogalma, jellemzői), a barlangok klímájával, élővilágával, az emberiség történelmében betöltött szerepével, ősi kultúrákkal, a barlangászat szabályaival, fortélyaival. A tökéletes sötétség és csend megtapasztalása. Élet fény nélkül.
A magassági növényövek megfigyelése, jellegzetes fafajok, bokrok, cserjék, aljnövényzet megfigyelése. Az erdők irtása és az erózió, valamint az árvizek kapcsolatának megbeszélése. Erózió játék – A gyerekek az eső útját játsszák, amikor az leér a földre és lefolyik egy domboldalon. A vegetáció talajvédő illetve a víz romboló hatását jelenítik meg.
Hordagyűlés: A napi események megbeszélése csoportokban. A gyerekek 5-6 fős csoportokban megbeszélik a nap folyamán látottakat. A csoportok szóvivői elmondják a fontos dolgokat, ismereteket. A többiek lejegyzetelik azokat, lerajzolják a számukra legkedvesebb emléket a túráról. Bükki NP térkép beragasztása, a Bükk hegység elhelyezése a megyetérképen, a magyar nemzeti parkok felsorolása. Egy elvárás fát teszünk ki, melyre minden tanuló feltesz egy levelet, melyre előzőleg ráírt egyet a természetjárók szabályaiból. Ezután a turistajelzésekről tartunk rövid előadást számukra, a legfontosabbakat berajzoljuk a füzetbe. Átismételjük, hogyan kell tájékozódni a természetben, a térkép és az iránytű használatát.
A hordagyűlés zárásaként a helymeghatározás gyakorlására játszanak egy játékot. Az előzőleg kialakított csoportoknak ki kell tölteni egy feladatlapot, mellyel a matematikai koordináta rendszer használatát is gyakorolják.
“Takarodó” előtt részvétel egy „mentőakcióban”: „Különleges régészet”: a szállás környékének a cukorkáktól való mentesítése, nem odaillő régészeti leletek begyűjtése” – cukorkagyűjtés a sötétben lámpával.
5. nap
Hordagyűlés: az indulás, összepakolás megbeszélése
Ismerkedés hazánk nagyvadjaival: szarvas, őz, vaddisznó. Életmód, szaporodás, csoportjuk, lábnyomuk. Vadászati ismeretek – a vadászat valódi szerepét. (nem esztelen gyilkolás, hanem céltudatos tevékenység, az állat tisztelete) Trófeák bemutatása.
Kirándulás Regős József (barlangász-régész) vezetésével a Gerenna-várhoz. A túra közben mészkőhegységek jellegzetes formáinak, karsztjelenségeinek megfigyelése és modellezése. Ismerkedés a vár történelmi jelentőségével, szerepével, az övező tájakkal.
Hazautazás: utazás közben versírás a heti programmal kapcsolatos különböző témákban.
A tábor értékelése, ajándék átadása majd időutazás – az őshorda visszavarázslása a jelenbe.
Táborzárás, hazaérkezés.
A témahét során az alábbi tehetségterületeket fejlesztettük:
Eredmények:
Táborvezetők: Márkus Marianna, Gállné Leiner Ilona, Vén László