TÁMOP 3.3.7-09/1 LHH kistérségek projektjei
Minőségi oktatás támogatása, valamint az egész életen át tartó tanulás elősegítése a kultúra eszközeivel az LHH kistérségek esélyegyenlősége érdekében
Ismét pályázatot nyert iskolánk nevelési, oktatási tevékenységének korszerűsítésére, tevékenységi körének bővítésére.
LHH program
A 311/2007. (XI. 17.) kormányrendelet 2. sz. mellékletében meghatározott Komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségek több, egymást erősítő társadalmi-gazdasági problémával küzdenek, melyet gyakran a területi elszigeteltség, a periférikus elhelyezkedés tovább súlyosbít.
A kistérségeknek olyan segítségre van szükségük, amely célrendszere válaszol mélyszegénységgel küszködő kistérségek egymással szorosan összefüggő problémáira. A korábbi programok, fejlesztési források erre nem, vagy csak mérsékelten tudtak megoldást kínálni. Ezért az LHH program célja tehát, hogy a foglalkoztatási, foglalkoztathatósági-oktatási, kulturális, felnőttképzési, egészségügyi és szociális feltételeinek továbbfejlesztése révén mozdítsa elő a kistérségek felzárkózását.
A pályázati kiírásra 2009 novemberében nyújtottuk be tervezetünket, 2010. júliusában kaptunk hírt arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásban részesíti pályázatunkat.
A program hosszú távú céljai:
Az egész életen át tartó tanulás igényének és az ehhez szükséges kompetenciák kialakítása az intézményünkben tanuló gyermekekben, munkaerő-piaci esélyeik növelése érdekében. Minőségi, esélyteremtő közoktatási közeg megteremtése, ahol az oktatási intézményekhez szorosan kapcsolódnak a települési és település-környéki közművelődési intézmények; olyan inkluzív pedagógiai humán és tárgyi környezet kialakítása, ahol minden gyermek (sajátos nevelési igényű, halmozottan hátrányos helyzetű, többségi vagy éppen zseni) a neki megfelelő oktatásban részesül.
Konkrét célkitűzések:
A szülők és az oktatási intézmények kapcsolatának erősítése,
Célcsoport
A Balástya-Ópusztaszer Közoktatási Intézményfenntartó Társulásban tanuló gyermekek és családjaik, az itt dolgozó pedagógusok, óvodapedagógusok
Főpályázó: A Balástya-Ópusztaszer Közoktatási Intézményfenntartó Társulás Általános Iskolája és Óvodája
A pályázat költségvetése 50 millió forint.
A pályázatban tervezett tevékenységek
Balástya Óvoda
Környezetvédelmi, iskolaváró, földünk, művészeti projektek lebonyolítása, pedagógusképzések, jó gyakorlatok megismerése, zenei fejlesztő-és tehetséggondozó program kidolgozása, megvalósítása, fejlesztő foglalkozások, gyermeknap, akadálypálya felállítása az óvoda udvarán.
Balástya Iskola
Szociális kompetencia-fejlesztő táborok, tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások, tanulókör, múzeumpedagógiai foglalkozások, agykontroll tanfolyam gyermekeknek, zenei terápiás foglalkozások, gyermeknap, családi napok, tanulókör, pedagógusképzések, jó gyakorlatok megismerése.
Ópusztaszer
Kompetencia-fejlesztő táborok, pedagógusképzés, fejlesztő terem felszerelése, nyári napközis tábor az ópusztaszeri gyermekek részére, kézműves szakkör, égető kemence, kézi korong vásárlása, pályaorientációs foglalkozások a szegedi Hansági Ferenc Szakközépiskolában.
A pályázatot vezetik:
Vozárné Csontos Mária – szakmai vezető, Kovács-Nagy Andrea – pénzügyi vezető, Kocsisné Benkő Beáta – projektmenedzser
A pályázat krónikája
2010/2011-es tanév
Az egyes intézményegységek megkezdték a pályázati tevékenységek előkészítését.
A projektmenedzsment eközben a szerződéskötést bonyolítja: szakmai – és pénzügyi egyeztetések folynak.
Szeptember hónap folyamán Balástyán és Ópusztaszeren is nyitó rendezvényt tartottak a tagintézmények. Balástyán az érdeklődő szülőknek és pedagógusoknak Vozárné Csontos Mária szakmai vezető és Kocsisné Benkő Beáta projektmenedzser mutatta be a projekt várható tevékenységeit, célcsoportját, költségkereteit.
Elindultak a projekt tevékenységei. Az ópusztaszeri tagintézmény heti 3 alkalommal kézműves szakköri foglalkozásokon vehetnek részt a gyermekek Balogh László vezetésével. A nyolcadikos tanulók pályaválasztási foglalkozásokon vesznek részt a szegedi Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakközépiskolában, ahol a vendéglátás alapjaival ismerkednek.
Hetényegyházán képződtek a balástyai óvoda és iskola pedagógusok, megismerkedtek csapatépítő gyakorlatokkal, a közösségszervezés számos játékos formájával, valamint önismereti technikákkal, melyet sikerrel alkalmazhatnak mindennapi pedagógusi munkájukban.
Május 21-én az 1. a osztályosoknak délelőtt, az 5. a osztályosoknak délután a pályázat keretében szerveztünk családi napot. A gyermekek családtagjaikkal együtt érkeztek és vettek részt egy játékos akadályversenyen. Volt ott memóriafutás, hulladékválogatás, madárhang felismerése, erdei akadálypálya, asztalterítés. Ha egy helyszínen sikeresen teljesítették a csapatok a feladatot, kaptak egy térkép részletet. Az összerakott térkép segített megtalálni az erdőben elrejtett kincses ládát. A változatos programokban bővelkedő nap kicsiknek és nagyoknak egyaránt szórakoztató volt.
Május 24-én Budapesten a Terror Házában tett látogatást a 8. évfolyam Márkus Marianna és Vén László vezetésével. Történelmi ismereteiket bővítve betekintést nyertek a fasiszta és kommunista uralom időszakába. A múzeumi foglakozást követően ismerkedtek Budapest néhány nevezetességével, jártak a Hősök terén és a Városligetben is.
Az óvodában a tanévben hegyvidéki sarok kialakítására került sor a szülőkkel és gyermekekkel közösen az udvar épület előtti részén. Az év folyamán a gyermekekkel együtt takarították a területet és örömmel figyelték a növények fejlődését. A hátsó és oldalsó udvarrészen július elején az aszfalt feltörésével és a régi bokrok eltávolításával elkezdődhetett a játszóudvar végleges formájának kialakítása. A nyár elejére pályázataink költségvetése lehetővé tette a tervezett nagy értékű terek kialakítását és játékok telepítését.
Júniusban a balástyai óvodások és iskolások gyermeknapi rendezvényen vehettek részt. A pályázati támogatásnak köszönhetően ismét ajándék volt ez a nap. Ugrálóvárakon próbálhatták a gyermekek ügyességüket, bátorságukat, valamint gyermekelőadásokon is részt vehettek.
Az ópusztaszeri tagintézményben 5 hetes nyári napközis tábort szerveztek a pedagógusok az érdeklődő gyermekeknek. Számos kirándulást tettek a környező településekre. Mozifilmet néztek a Plázában, állatokat simogattak a Vadasparkban, valamint az üllési erdei iskolát is meglátogatták.
3 napos kompetencia-fejlesztő tábort is rendeztek Csillebércen. Számos múzeumot, szabadtéri múzeumot tekintettek meg a gyermekek, majd a visegrádi bob pályát is meghódították.
2011/2012-es tanév
A tanulóköri foglalkozások rendszeresen zajlanak, ahová kollegáink azokat a tanulókat várják, akik az iskolában szerzett tudásukat szeretnék kiegészíteni. Az alkalmakat rendszeresen látogatják általános és középiskolás gyermekek is, többek között az érettségire való felkészülésben is segítséget nyújtunk.
Múzeumpedagógiai foglalkozások.
Március 22-én a 4. osztályosok a Móra Ferenc Múzeum „Mindnyájunknak el kell menni” című foglalkozásán vettek részt. Megnézhették, sőt fel is próbálhatták az 1848-as szabadságharc csákóit, sipkáit, katonakabátjait. Kipróbálhatták, hogyan kell felhúzni egy karabélyt, hogyan mozgatták az ágyúkat régen. Ezután kartonpapírból készített mindenki magának csákót.
Március 27-én a 7. osztályosok a szegedi Interaktív Természeti Tudástárban jártak, ahol szakavatott előadók a természettudományok érdekes rejtélyeibe igyekeztek bevezetni őket. A délelőtt folyamán izgalmas kémiai és fizikai kísérleteket, különleges kőzeteket, ásványokat, régi és modern technikai eszközöket valamint a rendkívül értékes állattani gyűjteményt csodálhatták meg tanítványaink.
Április 4-én az ötödik osztály a Móra Ferenc Múzeumba látogatott el, ahol a néprajzi gyűjtemény megtekintése mellett egy húsvéti múzeumi foglalkozáson vettek részt. A foglalkozáson beszélgettek a húsvéti szokásokról, majd írókával tojás festettek.
A projektben ún. „ Jó Gyakorlatok” megismerését is célul tűztük ki, hogy közvetlenül láthassuk, hogyan működnek más iskolák, mi zajlik a tanórákon. Április 13-án tantestületünk az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolába látogatott, ahol a gyönyörű, modern iskolaépületben kooperatív technikákra épített, alsós és felsős magyar órákat tekinthettük meg.
Balástyai óvoda
A projekt 2. évében a vízpart növényvilágának kialakítása és megismerése zajlott az óvoda hátsó udvarán. A szülők előkészítő munkája után a gyermekek alakították ki pedagógusaik segítségével az óvodai tavat, ültették bele a vízi és köré a vízparti növényeket. A munka tavasszal a tó kavicsággyal történt kibélelésével zárult.
Földünk projekt Az óvoda nagycsoportosai a kecskeméti Planetáriumba tett látogatás alkalmával képeken, játékokon, dalokon, verseken keresztül ismerkedtek meg bolygónk jellemző jegyeivel, majd – az előző évben bevált gyakorlatnak megfelelően – a szülőkkel közös, nagyon jó hangulatú vetélkedővel zárták a programot.
A tanévben folyamatosan zajlottak fejlesztő foglalkozások a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknek Palotás Csilla vezetésével.
Horváth Lívia zenés terápiás foglalkozásokat tartott nagycsoportos óvodásoknak és első osztályosoknak SNI prevenciós céllal.
Az ópusztaszeri tagintézményben terv szerint valósultak meg a tevékenységek: pályaorientációs foglalkozások, kézműves szakkör. A nyár ismét programokban bővelkedett a pályázatnak köszönhetően: 3 napos bentlakásos táborban vehettek részt a gyermekek Orfűn, valamint 5 hetes napközis táborban tölthették hasznosan a szünidőt.
2012. augusztus 31-én a pályázó intézmény, a Balástya-Ópusztaszer Közoktatási Intézményfenntartó Társulás Általános Iskolája és Óvodája megszűnt. Utódintézmények: Munkácsy Mihály Katolikus Általános Iskola (balástyai általános iskola, egyházi fenntartásban, önálló intézmény) és Óvoda Balástya, Balástyai Általános Művelődési Központ Óvoda (balástyai óvoda, önkormányzati fenntartásban), Szent Miklós Katolikus Általános Iskola és Óvoda (székhely Baks, ide tartozik az ópusztaszeri óvoda és általános iskola).
A változások kezelésére a projektmenedzsment szerződésmódosítást kezdeményezett.
2012/2013-as tanév
A projekt nem rendelkezi érvényes szerződéssel, a tervezett tevékenységek így csak részben valósulnak meg. A balástyai tagintézményben az SNI prevenciós foglalkozások zajlanak első osztályos tanulóknak, a tanulókör foglalkozásokat továbbra is vezetik kollegáink, valamint a versenyekre és a középiskola felvételire való felkészítés is folytatódik. Azon tevékenységek, amelyek külső szállítót, megvalósítót igényelnek egyenlőre szünetelnek.
Hasonló a helyzet az ópusztaszeri tagintézményekben, valamint a balástyai óvodában is. Ez utóbbi intézményben a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása folyamatosan történik. Ópusztaszeren a kézműves foglalkozások hétről hétre megvalósulnak.
2012. december
Az ESZA döntése alapján a projekt konzorciumi együttműködés keretében folytatódik tovább:
Főpályázó: Munkácsy Mihály Katolikus Általános Iskola Balástya
Partner 1 : Balástyai Általános Művelődési Központ
Partner 2 : Szent Miklós Katolikus Általános Iskola és Óvoda
Partner 3 : BOKIT (ugyan megszűnt az intézmény, de a felhasznált támogatás miatt konzorciumi partnerként része maradt a projektnek).
A szerződésmódosításhoz szükséges dokumentumok, valamint az átalakított költségvetés benyújtásra került.
2013. szeptemberében a szerződésmódosítási folyamat lezárult, valamint a konzorciumi partnerek számlájára megérkezett a várva várt előleg. Intenzív időszak következett, hiszen az egy tanévre tervezett tevékenységeket három hónap alatt kellett megvalósítani.
Szeptember
Múzeumpedagógia – alsó tagozat
Az 1. és a 2. osztályosok az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban Halász Palkó meséjének segítségével ismerkedtek meg a régi halászok életével, körbejárhatták a paraszti élet hétköznapi helyszíneit a skanzenben. A mesén keresztül bevezették a gyerekeket a régiek életmódjába, eszközeinek használatába. A foglalkozást népi gyermekjátékok, körjátékok is színesítették.
A 2. és a 3.b osztályosok a Móra Ferenc Múzeumban különleges használati tárgyakat ismerhettek meg a pásztorok életéhez kapcsolódóan. A sok újdonság megismerése után a kezüket is ügyesíthették: bőrből készült karkötőt készítettek.
A 4. osztályosok már nagyon várták, hogy az őskorba kirándulhassanak. A Móra Ferenc Múzeumban először is egy falfestmény segítségével megismerkedtek az ember fejlődésének történetével. Megtudták, hogyan és miért készítettek őseink barlangrajzokat. Láthattak különböző emberi és állati koponyákat, csontokat. Az ősemberek lakóhelyéről, életmódjáról, eszközeiről is sok hasznos információt tudtak meg. Részt vehettek virtuális vadászaton, ásatáson. A foglalkozás a gyerekek kis csoportokban elkészíthették saját barlangrajzukat.
A harmadikosok és a negyedikesek is részesültek abban az élményben, hogy ellátogathattak az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkba és megnézhették a honfoglalásunkról szóló egyedülálló alkotást, a Feszty – körképet. A korszak átélését mélyítette a látogatás a nomád parkba, lovasbemutató és íjászkodás.
A Móra Ferenc Múzeum egyik állandó kiállítása a “Csak egy Földünk van…” című is gazdagította a gyermekek természetről alkotott világképét. A foglalkozás végén madárhatározót készítették és madáretetőt is vihettek haza, amit az iskola udvarán helyeztek el. Így biztosan nem felejtik el a jövőben sem, hogy felelősek környezetükért.
Tevékenységek képekben